ד"ר לאור נעה 77-768-01 חינוך וטיפול בגיל הרך

שלחו לחבר

 

חינוך וטיפול בגיל הרך 77-768

ד"ר נעה לאור

שנתי – תשפ"א

 

 

ספר התפתחות בסיסי (text book) המלווה את הקורס:

 

Berk, L. (2009). Child development (8th edition). Boston, MA: Pearson Education. (Education 305.231 BER c8)

 

 

התפתחותן של מסגרות חינוך וטיפול בתינוקות ופעוטות

פיכטלברג-ברמץ, א' (2015). מאפייני מסגרות טיפול בתשלום לילדים בגיל הרך. ירושלים: משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה: מנהל תכנון מחקר וכלכלה. 

פלוטניק , ר' ואשל, מ' (2007) ספר הגן: תכנית פסיכו-פדגוגית-אקולוגית על פי שלבי ההתפתחות של הילד וההורה מלידה עד שש ברוח החינוך הקיבוצי. בני ברק: הוצאת הקיבוץ המאוחד ומחלקת החינוך של התנועה הקיבוצית . (חינוך: E307.776 פלו.ספ תשס"ז)

רבינוביץ, מ' (2015). המענה הציבורי לילדים בגיל הרך בישראל. ירושלים: הכנסת, מרכז המחקר והמידע. 

רוזנטל, מ' (2000). מסגרות חינוכיות חוץ-ביתיות ותינוקות ופעוטות. בתוך פ"ש, קליין (עורכת). תינוקות, טף, הורים ומטפלים : מחקרים בנושא התפתחות הילד בישראל(עמ' 79-109). רמת גן: מרכז בייקר לחקר קשיי התפתחות של תינוקות וילדים בגיל הרך, אוניברסיטת בר אילן. (חינוך, מדעי החברה 155.4 תינ.טף תשס"א)

 

Clarke-Stewart, A. & Allhusen, V.D. (2005). What we know about childcare . Cambridge, MA: Harvard University Press.) (פרק 1 (362.7120973 CLA-STE w (חינוך

 

 

מדיניות חברתית לגיל הרך: מנגנונים להבטחת איכות טיפול במסגרות חינוכיות

 

קריאת חובה:

טרכטנברג, מ', זר אביב, ה', לייזר, ר' ועוזיאל א' (2019). היפוך הפירמידה", חזון ומדיניות לגיל הרך בישראל. חיפה: מוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית. אוחזר מתוך https://www.neaman.org.il/Turning-the-Pyramid-Upside-Down

רוזנטל, מ' (2004). מדיניות חברתית ואיכות חינוך-טיפול בגיל הרך. סדרת זרקורים למדיניות חברתית 4/2004.  ירושלים: האוניברסיטה העברית, בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברוולד. אוחזר מתוך אתר בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית, האוניברסיטה העברית, http://earlychildhood.huji.ac.il/Multimedia/upl_doc/miki.pdf 

ישראל. משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (2009). סטנדרטים להפעלת מסגרות חינוכיות לפעוטות : דו"ח ועדה מייעצת בראשותה של פרופ' רוזנטל.  ירושלים: משרד התעשייה המסחר והתעסוקה, אגף מעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך.  אוחזר מתוך אתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, זרוע העבודה https://www.gov.il/he/departments/policies/employment-procedures-standards-operation-daycare

 

העשרה:

לאור, נ' ובן אריה, א' (2010). פיקוח על מסגרות חינוכיות – טיפוליות לילדים בגיל הרך: ישראל במבט משווה. ירושלים: משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, מינהל  מחקר וכלכלה. אוחזר מתוך אתר משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, https://employment.molsa.gov.il/Research/Documents/X11751.pdf 

דטל, ל' (2.8.2016). הדיל הפוליטי שרקחו נתניהו וכץ מהמר על עתיד הילדים שלנו. דה מרקר, אוחזר מתוך https://www.themarker.com/news/education/1.3025764

הררי, ק'  (20.3.14). אם המדינה לא משקיעה בילדים מסיבות מוסריות, שתעשה את זה מסיבות כלכליות. כלכליסט, המוסף. אוחזר מתוך https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3626965,00.html

 

Connors, M. C., & Morris, P. A. (2015). Comparing state policy approaches to early care and education quality: A multidimensional assessment of quality rating and improvement systems and child care licensing regulationsEarly Childhood Research Quarterly, 30, 266-279.

Yoshikawa, H., Wuermli, A. J., Raikes, A., Kim, S., & Kabay, S. B. (2018). Toward High-Quality Early Childhood Development Programs and Policies at National Scale: Directions for Research in Global ContextsSocial Policy Report, 31(1), 1-36.

 

איכות טיפול

קריאת חובה:

רוזנטל, מ' ושמעוני,  ר' (1985). קריטריונים להגדרת איכות הטיפול במעונות יום לילדים. חברה ורווחה, ו'(2-3 ) , 147-160.

 

 

עקרונות בעשייה תואמת התפתחות לגיל-הרך

 

Copple, C. & Bredekamp, S. (eds.) (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs (3rd edition) . Washington, DC: National Association for Education of Young Children. (עמ'1-107) (372.21 DEV 2009 חינוך)

Ishimine, K., & Tayler, C. (2014). Assessing quality in early childhood education and careEuropean Journal of Education, 49(2), 272-290.

Tekmen, B. (2014). Structural quality in preschools: Environmental indicators. E-AJI (Asian Journal of Instruction), 2(1), 128-134.

 

 

התצפית כבסיס לעשייה חינוכית טיפולית

 

Beaty, J. J. (2006). Observing development of the young child (6th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall. (פרק 1 ) (305.233 BEA o6 חינוך)

Goossens, F. &  Melhuish E. C., (1996). On the ecological validity of measuring the sensitivity of professional caregivers: The laboratory versus the nursery. European Journal of Psychology of Education, 11(2), 169-176.

 

 

ניתוח והערכת סביבת התינוק/הפעוט עפ"י ה- ITERS-3

 

הרמס, ת., קרייר, ד., קליפורד, מ. ר., ויזג'יאן, נ. (2006). המדד להערכת סביבתו של הפעוט : הגרסה המעודכנת (מהדורת 2006) חיפה: אוניברסיטת חיפה, המרכז להתפתחות הילד. (חינוך 372.216 הרמ.מד תשס"ו)

Hooper, A., & Hallam, R. (2017). Exploring the Relationship between Global Quality and Group Engagement in Toddler Child Care ClassroomsJournal of Research in Childhood Education, 31(2), 215-226.

La Paro, K. M., Williamson, A. C., & Hatfield, B. (2014). Assessing quality in toddler classrooms using the CLASS-Toddler and the ITERS-REarly Education and Development, 25(6), 875-893.

Pinto, A. I., Pessanha, M., & Aguiar, C. (2013). Effects of home environment and center-based child care quality on children's language, communication, and literacy outcomesEarly Childhood Research Quarterly, 28(1), 94-101.

 

 

השפעת השהות במעון על התפתחות ילדים בגיל הרך 

קריאת חובה:

רוזנטל, מ' , גת, ל'  וצור, ח' (2008). לא נולדים אלימים : עולמם הרגשי והחברתי של ילדים קטנים. בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (פרק 6). (גישה אלקטרונית)

 

Belsky, J.,  Vandell, D.L.,  Burchinal, M., ClarkeStewart, K.A., McCartney, K. & Tresch Owen, M. (2007). Are There Long-Term Effects of Early Child Care? Child Development, 78(3), 681 – 701.

Love, J. M., Harrison, L., Sagi-Schwartz, A., van-IJzendoorn, M. H., Ross, C., Ungere, J.A., Raikes, H., Brady-Smith, C., Boller, K., Brooks-Gunn, J., Constantine, J., Kisker, E. .E, Paulsell, D.,  & Cohen-Chazan, R. (2003). Child care quality matters: How conclusions may vary with context. Child Development, 74(4), 1021-1033.

Pluess, M. &  Belsky, J. (2009).  Differential susceptibility to rearing experience: the case of childcare. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(4), 396–404

 

העשרה:

De Schipper, E. J., Riksen-Walravena, J. M., Geurts, S. A. E. & DeWeertha, C. (2009). Cortisol levels of caregivers in child care centers as related to the quality of their caregiving. Early Childhood Research Quarterly 24, 55–63.

Richter, L. (2015). The importance of caregiver-child interactions for the survival and healthy development of young children: a review. Geneve: World Health Organization 

Watamura, S. E., Donzella, B., Alwin, J., & Gunnar, M. R. (2003). Morning to afternoon increases in cortisol concentrations for infants and toddlers at child care: Age differences and behavioral correlates. Child Development, 74(4), 10061020.

Webster-Stratton, C. (2016). The Incredible Years series: A developmental approach. In M. VanRyzin, K. Kumpfer, G. Fosco, & M. Greenburg, (Eds.).Family-Centered Prevention Programs for Children and Adolescents:Theory, Research, and Large-Scale Dissemination. New York, NY: Psychology Press.

 

 

 מאמרי קורטיזול

קריאת חובה

Watamura, S. E., Donzella, B., Alwin, J., & Gunnar, M. R. (2003). Morning to afternoon increases in cortisol concentrations for infants and toddlers at child care: Age differences and behavioral correlates. Child Development, 74(4), 10061020.

 

קריאת העשרה

Berry, D., Blair, C., Ursache, A., Willoughby, M., Garrett-Peters, P., Vernon-Feagans et Al.  (2014). Child care and cortisol across early childhood: Context mattersDevelopmental psychology, 50(2), 514.

Groeneveld, M. G., Vermeer, H. J., van IJzendoorn, M. H., & Linting, M. (2012). Caregivers’ cortisol levels and perceived stress in home-based and center-based childcareEarly Childhood Research Quarterly, 27(1), 166-175.

 

 

הערכת איכות אינטראקציה מבוגר-ילד  באמצעות מודל ה-MISC

 קריאת חובה:

קליין,ש"פ וסובלמן-רוזנטל, ו' (2010). ביחד ולבד: שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגילות לגיל-הרך.  אבן-יהודה: רכס. (עמ' 30-56). (חינוך 371.9046 קלי.בי תש"ע)

 

העשרה:

קליין, ש"פ ויבלון, י' (עורכים) (2008). ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך. ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. (עמ' 91-113) (חינוך 372.21 ממח.לע תשס"ח) (גישה אלקטרונית)

Boivin, M. J., Bangirana, P., Nakasujja, N., Page, C. F., Shohet, C., Givon, D. & Klein, P. S. (2013). A year-long caregiver training program improves cognition in preschool Ugandan children with human immunodeficiency virus. The Journal of pediatrics, 163(5), 1409-1416.‏‏

 

 

הבדלים אינדיבידואליים בין פעוטות

 קריאת חובה:

רוזנטל, מ' , גת, ל'  וצור, ח' (2008). לא נולדים אלימים : עולמם הרגשי והחברתי של ילדים קטנים. בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (פרק 4). (גישה אלקטרונית)

 

Lieberman, A. (1993). The emotional life of the toddler. New-York, NY: The Free Press. (פרק 4) (649.122 LIE e פסיכולוגיה)

 

העשרה:

Chaplin, T. M., & Aldao, A. (2013). Gender differences in emotion expression in children: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 139(4), 735.

Crockenberg, S.C., & Leerkes E. M. (2005). Infant temperament moderates associations between childcare type and quantity and externalizing and internalizing behaviors at 2½ years. Infant Behavior & Development 28(1), 20–35

De Schipper, J. C., Tavecchio, L.W.C., Van IJzendoorn, M. H. & Van Zeijl, J. (2004). Goodness-of-fit in center day care: relations of temperament, stability, and quality of care with the child’s adjustment. Early Childhood Research Quarterly, 19(2), 257–272

 

 

התפתחות חברתית בשלוש השנים הראשונות לחיים

קריאת חובה:

קליין, פ"ש וגבעון, ד' (2001). מה שרואים מכאן לא רואים משם. תינוקות ופעוטות במעונות יום בישראל. אבן-יהודה: רכס  (עמ' 139-144). (חינוך, מכון פדגוגי E362.712 קלי.מה תשס"א)

רוזנטל, מ' , גת, ל'  וצור, ח' (2008). לא נולדים אלימים : עולמם הרגשי והחברתי של ילדים קטנים. בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (עמ' 198-226). (גישה אלקטרונית)

שוחט, צ' (2013). השפעת הסביבה החינוכית על קשב ועל מעורבות ( (Engagementשל פעוטות. בתוך פ"ש, קליין וד', גבעון (עורכות). קשב וריכוז בגיל הרך: מבט רב תחומי (עמ' 205-240). אבן יהודה: רכס. (חינוך  618.928589 קשב.ור תשע"ג )

 

Denham, S.A., Bassett, H.H., & Zinsser, K. (2012). Early childhood teachers as socializers of young children emotional competence. Early Childhood Education Journal, 40(3), 137 – 143

Shonkoff J. P. & A. Phillips, D. A. (eds.) (2000). From neurons to neighborhoods: the science of early child development. Washington, DC: National Academy Press. (עמ' 163-181) (305.231 FRO 2000 חינוך)

 

העשרה:

בקר, ע' (2009). עם מי שיחקת בגן היום? עולמם החברתי של ילדים בגיל-הרך. תל אביב: מכון מופ"ת.

Bouchard, C., Coutu, S., Bigras, N., Lemay, L., Cantin, G., Bouchard, M. C., & Duval, S. (2015). Perceived, expressed and observed prosociality among four-year-old girls and boys in childcare centers. Early Child Development and Care, 185(1), 44-65.

Fox, N. A., Snidman, N., Haas, S. A., Degnan, K. A., & Kagan, J. (2015). The relations between reactivity at 4 months and behavioral inhibition in the second year: Replication across three independent samplesInfancy, 20(1), 98-114.

Legendrea, A., & Munchenbach, D. (2011). Two-to-three-year-old children’s interactions with peers in child-care centers: Effects of spatial distance to caregivers. Infant Behavior and Development, 34(1), 111-125

Svetlova, M., Nichols, S. R., & Brownell, C. A. (2010) Toddlers’ prosocial behavior: From instrumental to empathic to altruistic helping. Child Development 81(6), 1814–1827

Van Noorden, T. H., Haselager, G. J., Cillessen, A. H., & Bukowski, W. M. (2015). Empathy and involvement in bullying in children and adolescents: A systematic reviewJournal of youth and adolescence, 44(3), 637-657.

Williams, S. T., Mategeorge, A. M. & Ontai, L. L. (2010). Caregiver involvement in infant peer interactions: Scaffolding in a social context. Early childhood research quarterly, 25(2), 251-266.

 

 

מאפייני המשחק

 

Burghrdt, G.M. (2011). Defining and recognizing play. In A. D. Pellegrini (Ed.),
The Oxford handbook of the development of play (pp. 9-18). New York: Oxford University Press.

Moyles, J. R. (1993). Just Playing? The role and status of play in early childhood education. Milton Keynes: Open University Press. (Chapter 1, p. 3-17) (1989 edition) (372.21 MOY j חינוך)

 

המשחק הדרמטי בגיל הרך

 

קריאת חובה:

Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1999). Play and early childhood development (2nd ed.). New York: Longman. * 155.418 JOH p2 חינוך)   53-77pp)

Bergen, D., Reid, R. & Torelli, L. (2001). Educating and caring for very young children: the infant/toddler curriculum. New York : Teachers College Press. (372.19 BER e חינוך)

 

העשרה:

בקר, ע' (2009). עם מי שיחקת בגן היום? עולמם החברתי של ילדים בגיל-הרך. תל אביב: מכון מופ"ת.

Lamm, B., Gudi, H., Fassbender, I., Freitag, C., Graf, F., Goertz, C. & Keller, H. (2015). Rural NSO and German middle-class mothers’ interaction with their 3-and 6-month-old infants: A longitudinal cross-cultural analysis .Journal of Family Psychology, 29(4), 649-655.

Marjanovič-Umek, L., Fekonja-Peklaj, U., & Podlesek, A. (2014). The effect of parental involvement and encouragement on preschool children's symbolic playEarly Child Development and Care, 184(6), 855-868.

Morrissey, A.M.  & Brown M.P.  (2009).  Mother and toddler activity in the Zone of Proximal Development for pretend play as a predictor of higher child IQ, Gifted Child Quarterly, 53(2), 106-120.

Noll, L. M.  & Harding, C.G. (2003). The relationship of mother-child interaction and the child's development of symbolic play. Infant Mental Health Journal, 24(6), 557-570.

Singer, E., Nederend, M., Penninx, L., Tajik, M., & Boom, J. (2014). The teacher's role in supporting young children's level of play engagementEarly Child Development and Care, 184(8), 1233-1249.

Zosuls, K. M.,   Ruble, D. N., Tamis-LeMonda C. S., Shrout, P. E., Bornstein, M. H, & Greulich, F.K. (2009)  The acquisition of gender labels in infancy: implications for gender-typed play. Developmental Psychology, 45(3), 688–701

 

 

מאפייני סביבת המשחק ואופן הגשת האביזרים

חובה:

שוחט, צ' (2005). השפעת אופן הגשת אביזרי המשחק במעונות-יום על התנהגותם של פעוטות. חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן. (עמ' 9-19, 55-64, 147-177) ( חינוך 372.216 שוח.הש תשס"ה)

 

העשרה:

גונזלס-מנה, ג'., וידמייר-אייר, ד' (2000). תינוקות, פעוטים ומטפלות. קריית-ביאליק: אח. *(פרק 12). ( חינוך 362.712 גונ.תי תש"ס)

Bergen, D., Reid, R. & Torelli, L. (2001). Educating and caring for very young children: the infant/toddler curriculum. New York : Teachers College Press. (372.19 BER e חינוך)  (פרק 2)

 

 

תפקיד המבוגר בטיפוח המשחק בגיל-הרך

קריאת חובה:

לוין, ג' (1996). תינוקות ופעוטות: מי מחנך אותם? קרית ביאליק: הוצאת אח. (עמ' 151-170)

Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1999). Play and early childhood development (2nd ed.). New York: Longman. * (155.418 JOH p2 חינוך) (פרק 7)

 

העשרה:

Aguiar, C., & McWilliam, R. A. (2013). Consistency of toddler engagement across two settingsEarly Childhood Research Quarterly, 28(1), 102-110.

Español, S., Bordoni, M., Martínez, M., Camarasa, R., & Carretero, S. (2015). Forms of vitality play and symbolic play during the third year of life. Infant Behavior and Development, 40, 242-251.

Meacham, S., Vukelich, C., Han, M., & Buell, M. (2016). Teachers’ responsiveness to preschoolers’ utterances in sociodramatic play. Early Education and Development, 27(3), 318-335.

Trawick-Smith, J., & Dziurgot, T. (2011). ‘Good-fit’ teacher–child play interactions and the subsequent autonomous play of preschool children. Early Childhood Research Quarterly, 26, 110-123

Samuelsson, I. P., Johansson, E. (2009). Why do children involve teachers in their play and learning? European Early Childhood Education Research Journal, 17(1), 77-94.

Shohet, C., & Klein, P.S. (2010). Effects of variation in toy presentation on social behavior of infants and toddlers in childcare. Early child development and care. 180(6), 823-834.

 

 

גילויי תוקפנות בגיל-הרך – סיבות להופעתן ודרכים להתמודדות במסגרת מעון-היום 

קריאת חובה:

 

רוזנטל, מ' , גת, ל'  וצור, ח' (2008). לא נולדים אלימים : עולמם הרגשי והחברתי של ילדים קטנים. בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (עמ' 177-197 ) (גישה אלקטרונית)

Hanish, L. D., Sallquist, J., DiDonato, M., Fabes, R. A., & Martin, C. L. (2012). Aggression by whom–aggression toward whom: Behavioral predictors of same-and other-gender aggression in early childhoodDevelopmental psychology, 48(5), 1450.

Provence, S. (1985). Helping young children channel their aggressive energies. Zero to Three, 5(4), 13-15. *

 

העשרה:

Ostrov, J. M., Woods, K. E., Jansen, E. A., Casas, J. F., Crick, N. R. (2004).  An observational study of delivered and received aggression, gender, and social-psychological adjustment in preschool: “This White Crayon Doesn’t Work .Early Childhood Research Quarterly 19(2), 355–371

Lenneke R. A. Alink, L. R. A.,  Mesman, J., van Zeijl, J.,  Stolk, M. N., Juffer, F., Koot, H. M., Bakermans-Kranenburg, M. J., & van IJzendoorn, M. H. (2006). The early childhood aggression curve: Development of physical aggression in 10- to 50-month-old children. Child Development, 77(4), 954 – 966

 

בניית תקשורת מותאמת בין הבית לבין מעון-היום

קריאת חובה:

פלוטניק, ר' (2007).  'הקול ההורי': הורות כתהליך נפשי התפתחותי. בתוך: א', כהן (עורכת). חוויית ההורות: יחסים, התמודדויות והתפתחות . קרית ביאליק: הוצאת אח. (001132588) (חינוך, מדעי החברה, פסיכולוגיה 306.874 חוי.הה תשס"ז)

Shpancer, N. (2002). The home–daycare link: mapping children’s new world order. Early Childhood Research Quarterly 17(3), 374–392

 

העשרה:

דיין, י' (2004). זה תיק כבד מאוד- שבע גננות מספרות על הקשר עם ההורים. הד הגן, 68(4), 4-19.

Gamble, W. C., Ewing, A. R., & Wilhlem, M. S. (2009). Parental Perceptions of Characteristics of Non-Parental Child Care: Belief Dimensions, Family and Child Correlates. Journal of Child and Family Studies, 18(1), 70-82**

Shpancer, N., Bowden, J. M., Ferrell, M. A., Pavlik, S. F., Robinson, M. N., Schwind, J. L., Volpe, E. K., Williams, L. M., & Young, J. N. (2002). The Gap: parental knowledge about daycare. Early Child Development and Care, 172(6), 635–642

Swartz, M. I., & Easterbrooks, M. A. (2014). The role of parent, provider, and child characteristics in parent–provider relationships in infant and toddler classrooms. Early Education and Development, 25(4), 573-598.

 

 

תהליכי פרידה והסתגלות למעון

קריאת חובה:

קליין, פ"ש, רוזנפלד-קרפט ר' ושוחט צ' (2008).  פרידות קטנות. אבן יהודה: רכס  (עמ' 13-104) (חינוך 155.44 קלי.פר תשס"ח)

Berk, L. (2009). Child development(8th edition). Boston, MA: Pearson Education. (305.231 BER c8 חינוך) ((עמ' 419-428

 

העשרה:

Klein, P.S., Kraft , R., & Shohet, C. (2010). Behaviour patterns in daily mother-child separations: Possible opportunities for stress reduction. Early Child Development and Care Journal, 180(3), 387-396.

Simonsson, M. (2015). The role of artefacts during transition into the peer group: 1-to 3-year-old children’s perspective on transition between the home and the preschool in Sweden. International Journal of Transitions in Childhood, 8, 14-24.

 

ילדים בסיכון

קריאת רשות:

 

Evans, G.W. & Pilyoung, K. (2013). Childhood poverty, chronic stress, self-regulation, and coping. Child Development Perspectives, 7(1), 43-48.

Landry, S. H., Zucker, T. A., Taylor, H. B., Swank, P. R., Williams, J. M., Assel, M., & Phillips, B. M. (2014). Enhancing early child care quality and learning for toddlers at risk: The responsive early childhood programDevelopmental psychology, 50(2), 526-541.

McGillion, M., Pine, J. M., Herbert, J. S., & Matthews, D. (2017). A randomized controlled trial to test the effect of promoting caregiver contingent talk on language development in infants from diverse socioeconomic status backgroundsJournal of Child Psychology and Psychiatry. 58(10), 1122-1131

Schmitt, M. B., Pentimonti, J. M., & Justice, L. M. (2012). Teacher–child relationships, behavior regulation, and language gain among at-risk preschoolersJournal of school psychology, 50(5), 681-699.

Watamura, S. E., Phillips, D. A., Morrissey, T. W., McCartney, K., & Bub, K. (2011). Double jeopardy: Poorer socialEmotional outcomes for children in the NICHD SECCYD experiencing home and childcare environments that confer riskChild Development, 82(1), 48-65.

Weitzman, C., Edmonds, D., Davagnino, J., & BriggsGowan, M. J. (2014). Young child socioemotional/behavioral problems and cumulative psychosocial risk. Infant Mental Health Journal.35(1), 1-9.

 

אתרי אינטרנט

 

www.development-infants-toddlers.org     האתר של מרכז בייקר

www.gilrach.co.il

www.naeyc.org

www.udel.edu.ecrq.

www.zerotothree.org.

www.education.gov.il

www.snunit.k12.il

http://www.kidin.co.il/home_heb.htm

http://www.horim.com/HomePage.asp

http://www.horut.org.il/

http://www.ganyeladim.co.il

http://www.tapuz.co.il/tapuzforum (להיכנס לפורום חינוך לגיל הרך, למאמרים)

http://www.orianit.org/fmorim/

http://www.0-5.co.il/

http://www.gov.il/FirstGov/TopNav/Situations/SSituationsInLife/SKindergarten/SKTillage3/SKTDayCare/  אתר משרד התמ"ת