בנטל ישראלי איילת - מבוא למחקר איכותי
שם ומספר הקורס: מבוא למחקר איכותי
תואר שני
ד"ר איילת בנטל ישראלי
. ayelet.ayeletbental@gmail.com
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשפ״א סמסטר: א' היקף שעות: 2
א. מטרות הקורס
מטרת על
מטרת הקורס היא להכיר לסטודנטים את המחקר האיכותי: הפרדיגמה האיכותית, השורשים ההיסטוריים של המחקר האיכותי, המושגים, השיטות והטכניקות, הסוגיות, ובעיקר שימושם ברמה מתקדמת במחקר חינוכי.
מטרות הקורס:
מטרות ספציפיות
- לבדוק את ההנחות ואת הפילוסופיה שעומדות מאחורי הפרדיגמה האיכותית.
- ללמוד סוגיות של מחקר איכותי, התייחסות למחקר נרטיבי, מחקר פעולה וחקר מקרה.
- ללמוד שיטות שונות לניתוח נתונים איכותיים, בניית תיאוריה ותיאוריה המעוגנת בשדה.
- לקרוא ולבקר דוגמאות של מחקר איכותי.
- לפתח ידע ומיומנויות בתכנון, ביצוע וניתוח של ראיונות עומק.
ב. תוכן הקורס:
הכירות הסטודנטים עם המחקר האיכותי לעומקו, כולל הרציונל וגישות שוות המלוות אותו לאורך השנים. נתמקד ביישום הנלמד, שלב אחר שלב, עד לכתיבת הצעה לעבודה מסכמת בשיטת המחקר האיכותי.
מהלך השיעורים:
הרצאות: פרונטליות/זום סימוליטני ומקוונות, תרגילים מקוונים, תרגיל ניתוח מאמר והוראת עמיתים.
ג. חובות הקורס:
1. קריאת כל החומר הנדרש לשיעור.
2. נוכחות והשתתפות במפגשים הכיתתיים/זום סימוליטני: במפגשים תערך בדיקת נוכחות.
* על הסטודנטים להתעדכן בתאריכים ובנושאים בהודעות ובפורום של הקבוצה במודל.
3. מטלת אמצע: תרגיל ניתוח כלי מתודולוגי במאמר: בקבוצה של 4 סטודנטים:
כל קבוצה מגישה את ניתוח המאמר למרצה (באתר)
* הערה: יש להיות מוכנים ולשלוח לאתר את ניתוח המאמר הקבוצתי, עד למפגש מספר תשע.
העברת המאמר בכיתה/זום תערך בשיעור העשירי.
4. עבודת גמר סיום קורס: הגשה מדורגת לאורך הקורס, אפשרי בזוגות, של השלבים בבניית עבודת החקר האיכותית: עד מפגש מספר אחת עשרה, כל זוג מוודא שיש בידיהם: ניסוח נושא, שאלה ומטרה, שאלות לראיון ורשימת שדה של ראיון אחד (יבנה באופן מודולרי בשיעורים).
*הערה : שימו לב כי לא ניתן לצאת ולראיין ללא אישור המרצה לשאלות הראיון על פי הנלמד במאמרים ושיעורים בקורס זה .
5. הגשת עבודת גמר- סיכום קורס (יחיד או זוגות-מומלץ)
כתיבת הצעה/שלד לעבודת חקר איכותנית (אין זו הצעה לתיזה או סמינריון מלא, כל המרחיב לפרקים ופסקאות שלא התבקשו, אין זה משובח): הגשה עד חודש בדיוק (ארבעה שבועות) מתאריך סיום הסמסטר.
כל סטודנט בנפרד - יתנסה בכתיבת/תמלול של 2 פרוטוקולים באורך של 20 דקות כל אחד שיוגשו למרצה: כלומר, על כל סטודנט לצאת לשטח ולאסוף נתונים באמצעות כלי מחקר איכותי (ראיון אחד חובה וראיון נוסף או תצפית).
חובות / דרישות / מטלות: .
1. השתתפות פעילה בשעורים (שיעורי כיתה/זום סימוליטני- תערך בדיקת נוכחות, בשיעור מקוון השתתפות הנה - הגשת משימה והשתתפות בדיונים בפורום של השיעור) וקריאת מאמרים בהתאם לנדרש באופן שוטף.
2. הגשת תרגילים במהלך הסמסטר: התרגילים הנם הכנה הדרגתית לקראת כתיבת עבודת הגמר המסכמת.
3. תרגיל ניתוח מאמר בקבוצות: הכולל עריכת הניתוח + חובה העברה אישית של כל סטודנט בכיתה/בזום.
4. עבודת גמר מסכמת.
5. המרצה מקבלת סטודנטים בחדר 14 בתיאום מראש
מרכיבי הציון הסופי:
- עבודה מסכמת 100%- העבודה נבנית לאורך הקורס. הגשה עד 4 שבועות מסיום הסמסטר. הגשה באיחור תגרע 5 נקודות מהציון הסופי.
- לאורך כל הקורס: הגשת תרגילים לבדיקה, תרגיל ניתוח מאמר בקבוצות ותרגילים מקוונים באתר הקורס במודל:
אי הגשת משימות שבועיות בזמן (קרי במהלך השבוע של השיעור: אם השיעור בימי שני אז עד ראשון שאחרי, או מחמישי עד רביעי שאחרי) כולל אי השתתפות בדיונים בפורום של שיעורים, תגרור הורדת 5 נקודות מהציון הסופי.
- תרגיל ניתוח מאמר בקבוצות. אי ביצוע התרגיל והעברתו בשיעור מאמרים שיערך בכיתה/זום סימוליטני, תגרע 5 נקודות מהציון הסופי.
ד. ביבליוגרפיה:
אלאור, ת' (1992). תינוקות שנשבו: תפיסת החילוניות בקהילה החרדי. , מגמות, ל"ד (1), 104-121. (ניתוח מסמכים+תצפית)
אלאור, ת' (2001). תנאים של אהבה: עבודת האימהות מסביב למחנה. תיאוריה וביקורת, 19, 79-113.
אלפרט, ב', בכר, ש', היוש, ט' מירו-יפה, א' ופאול-בנימין, א' (2010). שיתופיות בהערכה של תהליכים חינוכיים: דגמים ומקרים בין היררכיה לשוויוניות. עיונים בחינוך, 2-1, 194-162.
ארנרייך, ב' (2004). כלכלה בגרוש: איך (לא) להסתדר באמריקה. תל-אביב: בבל. (פילוסופיה 305.569 ארנ.כל תשס"ד שמורים) (עמודים: 20-28, 130-196, 197-223.)
באואר, מ' וגאסקל, ג' (2011). מחקר איכותני שיטות לניתוח טקסט: שיטות לניתוח טקסט תמונה וצליל. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.
בנטל ישראלי, א. ושגיא, ש. (2010). חוויות חיים התורמות להתפתחות תחושת קוהרנטיות. עיונים בחינוך, 1-2, 241-215.
גירץ, ק' (1990). פרשנות של תרבויות. תל-אביב: כתר. (תיאור גדוש: לקראת תיאוריית תרבות פרשנית – עמ' 15-39)
גרוס, ז' (1995). יהדות ובני קיבוץ, קשר אפשרי. תל-אביב: רמות . (חינוך E307.776 גרו.יה תשנ"ה)
דיין, י' (2002). המתודולוגיה של מחקר איכותני. בתוך א', שי וי' בר-שלום (עורכים) המחקר האיכותני בחקר החינוך (עמ' 96-79). ירושלים: המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין.
היימן, ר' (2004). מורה –חוקר: שני כובעים לאחד או שני כובעים שהם אחד?. מחקר, הוראה והתפתחות מקצועית במחקר פעולה. דפים, 37, 119-96. (מחקר פעולה)
זקס, א' ופלד, ע' (2005). גבורות עצובות: תפיסתן העצמית של נשים החיות עם בן זוג המכור לאלכוהול. חברה ורווחה, כ"ה (2), 248-223.
טוקאיר, ל' (2002). חיפוש משמעות: זכרונות ילדות של ניצולי גטו טריזנשטאט - מחקר נרטיבי. [עבודת גמר מחקרית (תזה)]. אוניברסיטת בר-אילן. (פרק השיטה- נראטיב) (חינוך D474 טוק.חפ תשס"ב)
טטר, מ' וכץ, ר' (2017). "אנחנו באותה סירה והראש צריך להיות טובת הילד": כיצד מתעצבים דפוסי העבודה של יועצות חינוכיות עם הורים. הייעוץ החינוכי, כ, 41-83
לביא-אג'אי, מ' (2014). זה המחקר שלי, שלך, שלנו – שימוש במחקר פעולה-משתף כמתודולוגיה פמיניסטית. בתוך מ' קרומר-נבו, מ' לביא-אג'אי וד' הקר (עורכות). מתודולוגיות מחקר פמיניסטיות (עמ' 209-192). תל-אביב: הקיבוץ המאוחד.
להב, ע' ולמיש, ד' (2003). רומנטי, רגיש ובעל חוש הומור? דימויי גברים בפרסומת הישראלית. מגמות, מ"ב (4), 691-671. (ניתוח תוכן)
לוי-פלדמן, א' וליברמן, צ' (2004). הראיון ככלי הערכה ומיון במכללה להכשרת מורים. דפים, 37, 64-41.
ליבליך, ע' (1991). הכניסה לבגרות במהלך השירות הסדיר בצה"ל. בתוך: ק', בנימיני ואחרים (עורכים). עיון ויישום בפסיכולוגיה – קובץ לזכר ישראל ליבליך (עמ' 281-271). ירושלים: מאגנס (ראיון)
ליבליך, ע', זילבר, ת' ותובל -משיח, ר' (1995). מחפשים ומוצאים: הכללה והבחנה בסיפורי חיים. פסיכולוגיה, ה(1), 84-95. (נרטיב)
ליטבק-הירש, ט' ובר-און, ד' (2007). לבנות את החיים מחדש: מחקר מעקב על העברה בין-דורית של טראומת השואה. מגמות, מה(2),271-243.
סוקר, ז. (1993). משחק ולמידה: מה באמת רוצים ילדים ללמוד באמצעות המשחק?. מגמות, ל"ד (4), 497-520. (תצפית).
סוקר, ז' (1993). משחק ולמידה: מה באמת רוצים ילדים ללמוד באמצעות המשחק?. מגמות, ל"ד (4), 520-497. (תצפית).
פסטה-שוברט, ע' (2005). אני יוצאת וכאילו ממששת את העולם, רואה את הדברים ברור יותר: נשים, השכלה גבוהה והחברה הבדואית בנגב. מגמות, מג (4), 659 – 681. (ראיון)
צלרמאיר, מ' (1994). הוראת כתיבה כתהליך, האם הדבר אפשרי? חקר מקרה. עיונים בחינוך, 59-60, 321-299. (חקר מקרה)
רובין, נ' ופאר, ד' (1999). טקסי פרישה מצה"ל – טקסים רשמיים וטקסים פרטיים. מגמות, מ (1), 03130-1. (ראיונות)
רפופורט, ת' (1999). ההבניה הפדגוגית של אישה מסורתית בעידן המודרניות: מחקר אתנוגרפי של "שיעור קדושה". מגמות, ל"ט (4), 516-492. (חקר מקרה)
שבתאי, מ' (2001). להיות עם זהות מאוימת: חוויות החיים עם שוני בצבע עור בקרב צעירים ומתבגרים יוצאי אתיופיה בישראל. מגמות, מא (2-1), 112-97.
שלסקי ש' ואלפרט ב' (2007). דרכים בכתיבת מחקר איכותני: מפירוק המציאות להבנייתה כטקסט. תל אביב: הוצאת מכון מופ"ת.
שלסקי, ש' ואריאלי, מ' (2016). מהפוזיטיביזם לפרשנות ולגישות פוסט-מודרניות בחקר החינוך. בתוך נ', צבר בן-יהושע (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותי: תפיסות, אסטרטגיות וכלים מתקדמים (עמ' 62-23). תל אביב: מכון מופ״ת.
שוקד, מ' (1991).יורדים בניו-יורק: אתניות ישראלית. מגמות, ל"ג (2), 163-145. (תצפית)
שקדי, א' (2011). המשמעות מאחורי המילים: מתודולוגיות במחקר איכותני הלכה למעשה. תל אביב: רמות, 362-360. (ניתוח תכן). (חינוך 001.42 שקד.מש תשע"ב)
Casey, K. (1995). The new narrative research in education. Review of Research in Education, 1, 211-253.
Coie, J.D., Kenneth, A. D. & Dodge K. A. (1988). Multiple Sources of Data on Social Behavior and Social Status in the School: A Cross Age Comparison . Child Development, 59(3), 819-829.
Cortazzi, M. (1993). Narrative Analysis. London: Falmer. (Education 371.10072 COR n)
Court, D. (2004). Education in a troubled democracy: Voices from Israel. Curriculum Inquiry, 34(1), 47-69
Court, D. (2006). Foolish dreams in a fabled land: Living co-existence in an Israeli Arab middle school. Curriculum Inquiry 36(2), 189-208.
Creswell, J. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage. (Education 300.72 CRE q)
Denzin, N. (1997). Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st century. Thousand Oaks, CA: Sage.
Elbaz, F. (2005). Teachers’ voices: Storytelling and possibility. Greenwich, CO: IAP.
Fetterman, D. (2010). Ethnography Step by Step (3rd Ed.) Newbury Park, CA: Sage. (Education 306.01 FET e3)
Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming Qualitative Researchers. An Introduction. New-York, NY: Longman (Education 300.18 GLE b)
LeCompte, M., Preissle, J. & Tesch, R. (1993). Ethnography and qualitative design in educational research (2nd Ed.). San- Diego, CA: Academic Press. (Education 370.78 LE-COM e2)
Lieblich, A., Tuval-Mashiach, R. & Zilber, T. (1998). Narrative research: Reading, analysis and interpretation. Thousand Oaks, CA: Sage. (Education 401.41 LIE n)
Lofland, J. & Lofland, L.H. (1995). Analyzing social settings (3rd Ed.). Belmont, CA: Wadsworth. (בספריית בר אילן רק מהדורה ראשונה מ 1971)
McEwan, H. & Egan, K. (Eds.) (1995). Narrative in teaching, learning and research. NY: Teachers College Press. (Education 371.3 NAR 1995)
Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (Soc. Sci. 300.72 MIL q2)
Miller, B. M., Yorgason, B. J., Sandberg, G. J. & White, B. M. (2003). Problems that Couples Bring to Therapy: A View across the Family Life Cycle. The American Journal of Family Therapy, 31(5), 395-407.
Polkinghorne, D. (1988). Narrative knowing and the human sciences. Albany, NY: State University of New York Press.
Sabar, N. (2002). Kibbutz L.A: A paradoxical social network. Journal of Contemporary Ethnography 31(1), 68-94.
Seidman, I. (1991). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences. New York: Teachers College Press. (Education 300.723 SEI i)
Spradley, J. (1979). The ethnographic interview. New York: Holt, Rinehart & Winston. (Soc. Sci. Reserved: under SPR)
Spradley, J. (1980). Participant observation. New York: Holt, Rinehart & Winston. (Education 306.072 SPR p)
Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand oaks, CA: Sage. (Psy. 370.78 STA a)
Weingarten, K. (1998). The Small and Ordinary: The Daily Practice of a Postmodern Narrative Therapy. Family Process, 37(1), 3-14.
Yin, R. (1994). Case study research – Design and methods (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (Soc. Sci 300.72 YIN c2)
ספרי עזר נוספים:
צבר בן-יהושע, נ' (עורכת) (2001). מסורות וזרמים במחקר האיכותי. לוד: דביר. (חינוך 370.72 מסו.וז תשס"א)
שקדי, א' (2003). מילים המנסות לדעת: מחקר איכותני – תאוריה ויישום. תל-אביב: רמות.
Denzin, N. & Lincoln, Y. (2000). The handbook of qualitative research (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (Soc. Sci. 300.72 HAN 2000)
Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (Psy. 300.723 PAT q3)