הספר האלקטרוני ככלי לקידום אוריינות ושפה בגיל הרך
במאמר זה מוצגת סקירת מחקרים שנערכו בישראל בעשור האחרון, ובהם נבחנה תרומת הספר האלקטרוני ככלי לקידום אוריינות ושפה בקרב ילדים בגיל הרך. מחקרים אלו בחנו פעילות של ילדים עם ספרים אלקטרוניים שהוגדרו כתומכי אוריינות ושפה, ואשר נבנו במטרה לקדם היבטים אלה בקרב ילדים צעירים. סקירת המחקרים בוחנת את התרומה של ספרים אלה למודעות פונולוגית, להכרת שמות האותיות, לקריאת מילים ולכתיבת מילים (אוריינות) וכן להבנת מילים חדשות, להבנת סיפור ולהפקת סיפור (שפה דבורה). הסקירה מתמקדת בפעילות של ילדים בגיל הרך עם ספרים אלקטרוניים: פעילות פרטנית ובפעילות משותפת של הילד עם הורה או מבוגר (חוקר). מן הסקירה עולה שהקריאה העצמאית בספרים תרמה לשיפור רמת האוריינות והשפה של הילדים כמעט בכל תחומי האוריינות והשפה. התקדמות הילדים במרבית המיומנויות ניכרה לאחר קריאה חוזרת של שלוש פעמים בספר.
נוסף לכך פעילות ההורה-ילד הראתה שההורים שימשו כמתווכים לילדם ברמה גבוהה יותר בקריאת הספר האלקטרוני לעומת הקריאה בספר המודפס, וששני המקרים תרמו במידה דומה לאוריינות הילד ולשפתו ברוב המדדים שנבדקו. כמו כן הישגיהם האורייניים של ילדים שקראו ספר אלקטרוני עם תיווך מבוגר (חוקר), היו גבוהים מהישגיהם של ילדים שקראו ספר מודפס עם תיווך מבוגר (חוקר) ומהישגיהם של ילדים שקראו את הספר האלקטרוני ללא תיווך מבוגר. בדיון מובא הסבר לממצאים, הצעות למחקרי המשך והשלכות פדגוגיות לאנשי חינוך ולמפתחי ספרים אלקטרוניים לילדים בגיל הרך.
סגל-דרורי, א' וקורת , ע' (2014)
הספר האלקטרוני ככלי לקידום אוריינות ושפה בגיל הרך. חוקרים @ הגיל הרך , 3, 1-32
תאריך עדכון אחרון : 26/09/2016