פרופ' ליפשיץ חפציבה בתיה 77-884-01 התפתחות ולמידה לאורך מעגל החיים באוכלוסיה עם מוגבלות שכלית

 

 

 

פרופ' בתיה חפציבה לפשיץ

Prof. Batya- Hefziba Lifshitz

ראש ההתמחות לתואר שני בחינוך מיוחד - מוגבלות שכלית | יו"ר הקתדרא לחקר וקידום כושר השתנות ע"ש מצ'אדו ופרוייקט עוצמות | ראש "מרכז בייקר" לחקר וקידום פעוטות וילדים עם מוגבלות שכלית

        משפיעים  על המחר – היום

Machado Chair for Research on Cognitive and Human modifiability | Empowerment project | Baker Research Center for Promoting children with DD |

                              

 

 

 

תשפ"ג

שם ומספר הקורס: 77-884

 

סמינריון  - התפתחות ולמידה לאורך מעגל החיים באוכלוסיה עם מוגבלות שכלית

סימסטר   א - פרופ בתיה פציבה ליפשיץ

סימסטר  ב' - דר  דליה  טל

Lifelong Development and Learning in Populations with Intellectual Disability

 

שנת לימודים: תשפ"ג  סמסטר: א, ב'  שעות:  ימי חמישי מ- 14:00-16:00

 

מרצות:  פרופ חפציבה ליפשיץ

מטרת על ותוצרי למידה

-הסטודנט  ילמד לכתוב הצעה למחקר מדעי כמותני-איכותי בתחום המוגבלות השכלית.

תוצרי למידה:

  • הסטודנט  יכיר את מבנה הצעת המחקר  הכוללת:  מבוא,  רקע  תאורטי,  שיטה (נבדקים,  כלים,  הליך,  עיבודים  סטטיסטיים)
  • הסטודנט יכיר סוגיות נבחרות  בעריכת מחקר  מדעי  (היבטים  אתיים,  קוהרנטיות)
  • הסטודנט ילמד לכתוב הצעת מחקר.
  • הסטודנט ילמד לקרוא ולנתח באופן ביקורתי  מחקר  מדעי

 

 נושאי הלימוד בסמינריון

  • -מבנה עבודה מדעית
  • מחקר בשיטה האיכותנית וכמותנית.
  • דרכי  בחירת  הנושא
  • דרכי  כתיבת  רקע  תאורטי,
  • דרכי  דיווח  על מחקרים  בתוך  הרקע  התיאורטי
  • דרכי  כתיבת  פרק  השיטה
  • דרכי ביצוע  מחקר  פרה – לימינרי
  • הכרת   מבחנים קוגניטיביים  באוכלוסיה  עם  מוגבלות  שכלית  (רייבן, פיבודי,  מבחנים  קוגניטיביים  קריסטליים-פלואידים,  גלנץ).  
  • סוגיות אתיות  בכתיבת  הצעת מחקר

 

 

 

 

 

נושאי השיעורים

מס' שעור

 

נושא השיעור

קריאה נדרשת

1

27.10.22

מחקר מדעי -  רציונל,  מטרות, מבנה המדעי של מחקר

 

2

 

3.11.22

 

המשך: – מחקר מדעי -  רציונל,  מטרות, מבנה המדעי של מחקר

 

3

זום

10.11.22

פרזנטציות -    הצעות  מחקר

 

4

17.11.22

ניסוח   שאלת,  מטרת ושם  המחקר

 

5

24.11.22

דרכי כתיבת  רקע תאורטי

 

7

1.12.22

דרכי כתיבת  רקע   תאורטי

 

8

זום 8.12.22

הדרכה  אינדיבידואלית

 

9

15.12.22

מבחנים  להערכת יכולת קוגניטיבית  באוכלוסיה  עם מש"ה

 

10

29.12.22

מבחנים  להערכת יכולת קוגניטיבית  באוכלוסיה  עם מש"ה

 

11

5.1.23

זום

דרכי כתיבת  פרק  שיטה

 

12

12.1.23

כנל

 

13

19.1.23

הדרכה  אינדיבידואלית

 

13

26.1.23

הדרכה  אינדיבידואלית

 

 

 

 

 

 

 

סמסטר  ב'  -  דר  דליה  טל

 

 

מספר שיעור

תאריך

נושא

סוג מפגש

 

1

16.3.23

פתיחה

הצעת מחקר מהי? (חזרה קצרה):

מבנה

משמעות

עוצמות ומגבלות

אישורים

טיפים

 

פנים אל פנים

 

2

23.3.23

היבטים אתיים

קוהרנטיות בכתיבת העבודה וסקירה

 

 

 

3

שיעור מקוון

30.3.23

שיעור הפוך:

קריאה ביקורתית של הצעה וניתוחה

 

 

4

20.4.23

מקורות לבחירת כלי מחקר

התאמת כלי מחקר

דווח על כלי מחקר

 

 

 

5

27.4.23

הדרכה אישית

 

 

6

שיעור מקוון

4.5.23

הדרכה אישית

 

 

7

11.5.23

סוגי מחקרים (כמותני ואיכותני) והשילוב ביניהם

הדרכה אישית (בחלק השני של השיעור)

 

 

8

18.5.23

כלים לחקר אינטליגנציה קריסטלית ופלואידי וכלים של גלנץ

 

 

9

שיעור מקוון

1.6.23

הדרכה אישית

 

 

10

שיעור מקוון

8.6.23

הדרכה אישית/ פרזנטציה

 

 

11

15.6.23

פרזנטציה

 

 

12

22.6.23

פרזנטציה

 

 

13

29.6.23

סיכום הקורס

 

 

-

 

חובות הקורס:

 

עבודה:

 

בחר   הצעת  תיזה כלשהיא.  הצג  העבודה

 

שם  המחקר

 

  •  מטרת  המחקר  (1-שקף)
  • רקע  תאורטי  -  עד  2   שקפים
  • סיכום  הרקע  התאורטי – ושוב  מטרת המחקר
  • חלקי  המחקר וההשערות  (2  שקפים)

 

  • שיטה

 

נבדקים, 1   שקף

 

כלים  (לבדיקת  אינטליגנציה /מנת משכל)  כלים  אחרים  2  שקפים

 

עיבודים  סטטיסטיים  -  1   שקף

 

 

 

 

  • בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור.
  • הצגת  פרזנטציה  של המחקר  (10%) סימסטר א
  • הגשת הצעת מחקר (90%) (סוף   השנה). 
  • המרצות מקבלות קהל בחדר 421 בתאום מראש בטלפון: 0522282276; hefziba@013net.net;   דר דליה  טל  (daliatal51@gmail.com)  0506282459
  • במקרה  של איחור יש אפשרות להגיש את העבודה לא יאוחר משנה מסיום הקורס.

 

ביבליוגרפיה – לסמינריון

 

חזן, ח' (2001). קול אחר:  על הצליל האיכותי במחקר. בתוך: נ', צבר בן יהשע,  מסורות וזרמים במחקר  האיכותי (עמ' 9-12). לוד: דביר. (חינוך 370.72 מסו.וז תשס"א)

 

 

יחזקאל, (פרידלר), א' (1999). לארוג את סיפור החיים. תל אביב: הקיבוץ המאוחד. (חינוך D47  יחז.לא תשנ"ט)

 

לוקאס, א' (1995). משמעות הסבל. תל אביב: מורן. (חינוך 616.8914  לוק.מש תשנ"ה)

 

ספקטור-מרזל, ג' (2012). הסיפור אינו כל הסיפור: תעודת הזהות הנרטיבית. מגמות, מח(2), 227-250.

 

קסן, ל' וקרומר-נבו, מ' (עורכות). (2010). ניתוח נתונים במחקר איכותני. באר שבע: הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן גוריון בנגב. (חינוך 300.72 נתו.נת תש"ע)

 

 

שקדי, א' (תשס"ג). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני - תאוריה ויישום. תל אביב: רמות. (חינוך 001.42 שקד.מל תשס"ג)  

 

 

תובל-משיח, ר', וספקטור-מרזל, ג' (2010). (עורכות). מחקר נרטיבי: תאוריה, יצירה ופרשנות. ירושלים: מאגנס ומכון מופ"ת. (חינוך 300.72 מחק.תוב תש"ע)

 

פרנקל, ו' (1970(. האדם מחפש משמעות. תל אביב: דביר. (חינוך 616.8914 פרנ.אד תש"ל)

פרנקל, ו' (תשמ"ב). הזעקה הלא נשמעת למשמעות: הפסיכותרפיה וההומניזם. תל אביב: דביר (חינוך 616.8914 פרנ.זע תשמ"ב)

פרנקל, ו'  (תשמ"ה). השאיפה למשמעות. תל אביב: דביר (חינוך 616.8914 פרנ.שא תשמ"ה)

 

כל  אחד  יקרא  את הפרק  הרלוונטי  לו

תקנון  בית הספר ללימודים  מתקדמים, אוניברסיטת בר אילן     תשפ"א

 

Lifshitz, H. (2020). Growth and Development in Adulthood in Persons with Intellectual Disability: New Frontiers in Theory, Research, and Intervention.  Springer press.

 

https://www.michal-info.com/academic-research-proposal/

 

 

תקנון  ביהס   ללימודים  מתקדמים

https://graduate-school.biu.ac.il/takanon

 

 

 

 

 

 

 

  • מבנה ודרכי ניסוח  בהצעת מחקר.

 

4  חלקי  מחקר

  • רקע  תאורטי
  • שיטה – נבדקים, כלים, הליך
  • תוצאות
  • דיון

 

מבנה הצעת מחקר

  • תקציר
  • רקע  תאורטי
  • שיטה – נבדקים, כלים, הליך

 

  • 10   עמודים להצעת  מחקר  -  7  עמודים רקע תאורטי  ו-3  עמודים  שיטה
  •  
  • בתחילת הכתיבה אין להתחשב במס העמודים. הקיצור יתקיים לאחר שכל המשתנים יהיו במחקר
  •  
  • שם המחקר דומה למטרת המחקר והוא צריך לכלול את כל המשתנים
  • רקע  תאורטי
  • מבוא:
  • מבוא – הצגת הבעיה והגדרת הנושא, הנימוקים לבחירת הנושא (נימוקים מדעיים),
  •  
  • להתחיל ב: מטרתו העיקרית של המחקר הנוכחי היא לבדוק.

 

להסביר מושגים או הרציונל של המחקר מתוך המציאות

 

לסיים ב: ברקע התיאורטי שלהלן יוצגו הפרקים הבאים.

דוגמא:

החוק האמריקאי ((Individuals with Disabilities Education Act, 1975 ובעקבותיו חוק החינוך המיוחד בישראל מדברים על שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים ב"זרם המרכזי" ((Mainstreaming בסביבה פתוחה ומקבלת ("least restrictive environment"). השאיפה היא שתנועת התלמידים תהיה לכיוון של הגברת האינטגרציה, כאשר הבסיס האידיאולוגי-ערכי הוא שאין לנתק אנשים מהמסגרת הטבעית שבה הם חיים (חוק החינוך המיוחד, 1988).

 

החל מתשנ"ז פועלים בישראל מרכזי תמיכה יישוביים/אזוריים (מתי"א) שמטרתם, בין היתר, לספק שירותי חינוך מיוחד לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים בחינוך הרגיל, (בהם: תלמידים מתקשים בלימודים, בעלי לקויי חושים, בעלי נכויות קשות ובעיות תפקודיות בתחום הלמידה וההתנהגות) ובכך למנוע את הפנייתם לוועדות השמה (חוזר מנכ"ל, יוני, 1996). מדובר ב- 14,000- תלמידים המהווים כ- 1.8% לערך מתוך 1.5 מיליון תלמידי החינוך הרגיל (פז, 1997).

     משיחות עם מורים בשדה עולה כי הם מתקשים להתמודד עם משימת השילוב במיוחד, אולם בישראל לא נערך מחקר אמפירי שבדק את עמדותיהם בנושא זה. לאור האמור לעיל מובנת חשיבותו של המחקר הנוכחי שנועד לבדוק את נכונותם של סטודנטים להוראה, מורים ואנשי מקצוע פארא-רפואיים לקלוט תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתתם, ותחושת מסוגלותם להתמודד עם תלמידים אלה. מטרת המחקר היתה לבדוק האם יהיה הבדל בעמדות הסטודנטים כפונקציה של מסלול ההכשרה, סוג החריגות ודרגת חומרתה וכן האם יהיה הבדל בעמדות כלפי שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ובתחושת המסוגלות לעבוד עם ילדים אלו, בין סטודנטים לבין מורים ואנשי מקצוע פארא-רפואיים, העובדים בשדה והמתמודדים עם תלמידים אלה בפועל.

 

רקע התיאורטי :

ברקע התאורטי יש להתייחס מבחינה תאורטית  לכל המשתנים במחקר. אלו יהיו ראשי הפרקים במחקר.

 

  • הרקע תאורטי אמור להציג את  התיזה עליו מבוסס המחקר ואת  המקורות  הספרותיים הרלוונטיים לנושא המוצע.
  • מקורות חדשניים  מ10- השנים האחרונות. 
  • יש לבצע חיפוש ממוחשב במאגרי המידע בעברית ובאנגלית (ERIC ן-PSYCH-LIST) לגבי הנושא המוצע ולהציג כאמור מחקרים עדכניים בנושא.  
  • הרקע צ.ל. -מחולק לתת פרקים אשר בסופם נגזרת השערת מחקר.
  • יש לנמק בתחילת כל פרק מדוע ניכתב לדוגמא: המחקר הנוכחי יתמקד בבדיקת עמדות הורים לילדים תאומים עם מש. לפיכך נתייחס לעמדות הורים  כלפי תאומים בכלל ולאחר מכן כלפי תאומים עם מוגבלות בפרט.

 

  • הצגת המקורות צריכה להיות על פי הכרונולוגיה של שנת כתיבת המאמר: מאמר משנת 2020  אמור להיות לאחר 2019 וכן 2008 ולא להיפך.
  • דרך הצגת המאמרים:
  • מטרת המחקר (מטרת מחקרם של ליפשיץ וטל (2018) היתה לבדוק... ),  רציונל קצר, נבדקים, כלים (באנגלית), תוצאות .
  • דרך הצגת הנבדקים: השתתפו נבדקים  עם מוגבלות שכלית קלה  (CA -20-30; IQ = 55-70 ) וכן נבדקים עם התפתחות תקינה בעלי גיל כרונולוגי זהה (CA = 10-15).
  • בסוף הרקע התיאורטי  סיכום של הרקע התיאורטי אשר מוביל למטרות המחקר.

 

דוגמת סיכום:

  • מן המחקרים שהבאנו עד כה העולה כי………בעוד שהמחקרים הנ"ל בדקו עמדות כלפי שיתוק מוחין במחקר הנוכחי נבדוק עמדות כלפי תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכלל. לאור האמור לעיל מטרתו העיקרית של המחקר הנוכחי היא לבדוק.....המחקר יחולק ל-4 חלקים. להלן נציג את מטרות המחקר בזיקה ל-4 חלקיו. ..

 

א. עמדות  בתחום הקוגניטיבי  

מטרה:מבדיקת הבדלים בעמדות בתחום הקוגניטיבי בין המורים בזיקה לסוגי החריגות.

השערה:

ב. עמדות  בתחום הרגשי

בדיקת הבדלים בעמדות בתחום הרגשי בין המורים בזיקה לסוגי החריגות.

 

ג .עמדות  בתחום התנהגותי

בדיקת הבדלים בעמדות בתחום ההתנהגותי בין המורים בזיקה לסוגי החריגות.

 

 

השיטה:

נבדקים: ג'נדר, גיל, השכלה,  מנת מישכל,

כלים:

הליך.

עיבודים  סטטיסטים