חינוך מיוחד | מגמת רב גוניות קוגניטיבית (מוגבלות שכלית)
ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ו (2025-2026) תחל ביום ראשון, 2.2.2025, ד' שבט התשפ"ה |
צרו איתנו קשר פנו אלינו לקבלת מידע נוסף בנושא לימודי חינוך מיוחד - רב גוניות קוגניטיבית (מוגבלות שכלית).
תואר שני | חינוך מיוחד | מגמת רב גוניות קוגניטיבית (מוגבלות שכלית)
"מדע עם נשמה"
ראשת התוכנית: פרופ' סיגל עדן | sigal.eden@biu.ac.il
ראשת המגמה: פרופ' חפציבה ליפשיץ | hefziba.lifshitz@biu.ac.il
מתאמת המגמה: גב' לילך גפני | special-ed.edu@biu.ac.il
רכזת פרוייקט עוצמות: ד"ר שושנה ניסים | nissimshoshana@gmail.com
"יש לאפשר לאנשים עם מוגבלויות לפתח את מירב האפשרויות הגלומות באישיותם, כישרונותיהם ויצירתיותם ובכישוריהם השכליים והפיזיים", אמנת האו"ם למען זכויות האדם המוגבל (2006)
הפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן הוא המוסד להשכלה גבוהה היחיד בישראל (ובעולם) בו פועלת התמחות לתואר שני בתחום הרבגוניות הקוגניטיבית, מטריה הכוללת בתוכה אנשים עם הנמכה קוגניטיבית, יכולות גבוליות אינטלקטואליות ומוגבלות השכלית.
מטרת המגמה
בשאלות אלה ואחרות עוסקת המגמה חינוך מיוחד-רבגוניות קוגניטיבית (מוגבלות שכלית). המגמה מתמקדת בחקר ושיטות קידום של אוכלוסיות עם הנמכה קוגניטיבית, רמה אינטלקטואלית גבולית, ו/או: נכויות שכליות, פיזיות, חושיות ותקשורתיות לאורך מעגל החיים. המגמה האקדמית לתואר שני נועדה לשנות את עמדות אנשי המקצוע (מורים והעובדים עם הגיל המבוגר) כלפי היכולות הגלומות ביחידים עם רמה גבולית ועם מש"ה, לציידם במידע תאורטי ואמפירי לגבי היכולות של באוכלוסייה הנ"ל על מנת לסייע להם לפתח את כישוריהם בהתאם לעקרונות אמנת האום. מטרת העל היא גם לשנות עמדות חברתיות ופרופסיונליות בישראל כלפי אוכלוסייה זו. קיומה של המגמה מעיד כי גבוליות ומוגבלות שכלית היא פרופסיה ייחודית וכי עבודה בתחום זה דורשת רכישת ידע תיאורטי, אסטרטגיות וכלים על מנת לממש את הפוטנציאל הטמון בצעירים, מתבגרים ובוגרים. |
תוכנית הלימודים מבחינה תאורטית מבוססת המגמה על תיאורית קוגניטיביות בהן:
תאוריות אלה טוענות כי האדם הוא בעל יכולת השתנות וקיימות אצלו רזרבות קוגניטיביות מעבר לגורמי הגיל, האטיולוגיה וחומרת הפגיעה, וכי לעיכוב בהתפתחות בשנותיהם הראשונות של יחידים עם רבגוניות קוגניטיבית יש פיצוי בשנים מאוחרות יותר והם ממשיכים להתפתח ולהתקדם אף בשנות הבגרות. מחקרים בתחום הגנטיקה ומדעי המוח בתחום המוגבלות השכלית מאוששים תאוריות אלה. המדע בתחום המוגבלות השכלית עוסק ביצירת מודלים של ליקויים קוגניטיביים המאפיינים אטיולוגיות שונות בבעלי חיים (תסמונת דאון, תסמונת ה-X השביר, תסמונת רט) במציאת תרופות כימיות מחד ותוכניות ההעשרה סביבתיות מאידך לשמירה על הפלסטיות של המוח וליצרית מנגנונים מפצים באזורים האחראיים ללמידה. ; Head et al., (2007; Geudi et al., 2023) המידע הנ"ל מהווה את התשתית המדעית התאורטית והאמפירית של ההתמחות ב רבגוניות קוגניטיבית (מוגבלות שכלית). המידע הנ"ל מהווה את התשתית המדעית התאורטית והאמפירית של ההתמחות במ"ש. הנושאים הנלמדים במגמה כוללים:
מטרות אופרטיביות של המגמה:
בין נושאי ההתמחות:
חלק אינטגרלי של ההתמחות לתואר שני הוא הפרקטיקום של הסטודנטים לתואר שני המתבצע בתוך כתלי האוניברסיטה. במרכז בייקר לחקר וקידום פעוטות וילדים עם עיכוב התפתחותי בפקולטה לחינוך פותח מודל ייחודי ברמה עולמית המסייע לילדים עם עיכוב התפתחותי עם וללא תסמונת דאון, לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. העבודה במרכז בייקר מבוססת על גישת MISC -More Intelligent and Social Competent Sensitive Child, אינטראקציה תיווכית אותה פיתחה פרופסור פנינה קליין ז"ל כלת פרס ישראל בהתבססה על תיאוריית כושר ההשתנות של פרופסור ראובן פוירשטיין ז"ל, אבי הפוטנציאל האנושי. תמציתה וגדולתה של השיטה היא בשילוב הקוגניציה, האוריינות והרגש בחיי היומיום של פעוטות, ילדים ומבוגרים ובכללם גם עם עיכוב התפתחותי ומוגבלות שכלית. סטודנטים מדריכים צוותות במעונות כיצד לשפר את האינטראקציה התיווכית עם הילדים. מוקד שני של פרקטיקום הוא פרוייקט "עוצמות" - שילוב אקדמי בן 3 שלבים של בוגרים עם רבגוניות קוגניטיבית בהשכלה הגבוהה: שלב א',ב –העשרה אקדמית מותאמת בקבוצה כ-40 סטודנטים בעלי רב גוניות קוגניטיבית מגיעים פעם בשבוע לפקולטה לחינוך באוניברסיטת "בר אילן" ליום לימודים בן 4 שעות. הקורסים מבוא לפסיכולוגיה, מבוא לסוציולוגיה, סינגור עצמי, ספריה ומחשבים מועברים ע"י הסטודנטים לתואר שני בהתמחות ברב גוניות קוגניטיבית (מוגבלות שכלית). |
קהל יעד
|
אפשרויות תעסוקה
המרצים במגמה: פרופ' בתיה חפציבה ליפשיץ, פרופ' נירית באומינגר-צביאלי, ד"ר דליה טל, ד"ר אירית חן, ד"ר שושנה ניסים, אורלי אלשייך קהל היעד: מורים ויועצים, גננות, פסיכולוגים, עוסי"ם מקצועות פארא -רפואיים: (קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק), בוגרי תואר ראשון בכל המקצועות של מדעי החברה והרוח כולל לינגוויסטיקה. אין צורך בניסיון בעבודה בחינוך המיוחד. |
קבצי תוכנית הלימודים הלימודים יתקיימו יום וחצי בשבוע במשך שנה. חמישי 8-19-30 ; ראשון 16-19.30. מסלולים: מסלול מחקרי עם תזה* ( 16 ש"ש); מסלול יישומי ללא תזה (20 ש"ש). * אפשרות למענק מחקר בן 7000 ₪ לכותבי עבודת תזה. פרטים באתר קרן "שלם" |
תנאי קבלה
|
אופן הרישום
טופס המלצה אקדמית רצוי המלצות ממרצה בקורס אקדמי (עדיפות לסמינריון). טופס המלצת מעסיק המלצה מגורם מקצועי שמכיר את המועמד/ת מהתנסות בשדה. על ההמלצות להגיע ישירות מהממליצים ולא באמצעות המועמדים לקבלה. יש להעביר לממליצים את טופס ההמלצה עם פרטי המועמד ממולאים בתחילת ההמלצה. על הממליצים לשלוח ישירות לכתובת: intelectual-dis.edu@biu.ac.il 4. המועמד ימלא את הפרטים האישיים ע"ג טופס ההמלצה, שימולא ע"י הממליץ ויישלח על ידיו לפי הכתובת המופיעה בטופס ההמלצה. מילוי שאלון למועמד/ת 5. ראיון - מועמד העונה על הקריטריונים, יוזמן לראיון אישי. זימון לראיון מותנה בהשלמת כל תהליכי הרישום (1-4) ולאחר קבלת כל המסמכים הנ"ל. ***אלו הן דרישות מינימום ואין בהן התחייבות לקבל כל מועמד העומד בתנאים אלה.*** לכל לשאלה נוספת בעניין תהליך הרישום, פנו למתאמת התוכנית לחינוך מיוחד- מוגבלות שכלית בכתובת הדוא"ל : intelectual-dis.edu@biu.ac.il |
לפרטים נוספים וקבלת קהל לפרטים נוספים ניתן לפנות למתאמת התוכנית גב' לילך גפני קבלת קהל: ”דלת פתוחה“ בימים א‘, ג‘, ה‘ בשעות 12:00-10:00 בזום ובאופן פרונטלי מזכירת מרכז בייקר וקתדרת מצ'אדו, מזכירה אישית של פרופ' חפציבה ליפשיץ: רכזת פרוייקט עוצמות: בוגרי התכנית ומנגישים בפרוייקט עוצמות: מוזמנים לעיין בעמוד הבוגרים של הפקולטה לחינוך לקרוא ולהתרשם מהבוגרים של התוכנית לחינוך מיוחד- מוגבלות שכלית. |
סרטון על התוכנית |
תאריך עדכון אחרון : 26/12/2024