חינוך מיוחד - מגמת מוגבלות קוגניטיבית

מלגת פטור מלאה משכר לימוד ללימודי תעודת הוראה בכפוף לתקנון

אייקון לוח שנה

ההרשמה למגמת מוגבלות קוגניטיבית טרם נפתחה, לפרטים

זמינים למענה על שאלות וייעוץ בדוא"ל או דרך עמוד יצירת קשר

צרו איתנו קשר פנו אלינו לקבלת מידע נוסף בנושא לימודי חינוך מיוחד - התמחות במוגבלות שכלית

תואר שני | חינוך מיוחד - המגמה למוגבלות קוגניטיבית

"מדע עם נשמה"

ד"ר הינדי שטרן
ד"ר הינדי שטרן | ראשת התוכנית לחינוך מיוחד

ראשת התוכנית: ד"ר הינדי שטרן | hindy.stern@biu.ac.il
מתאמת התוכנית: גב' אביטל ברקוביץ'־סנאי intelectual-dis.edu@biu.ac.il

חינוך מיוחד - התמחות במוגבלות שכלית
סרטון על התוכנית

"יש לאפשר לאנשים עם מוגבלויות לפתח את מירב האפשרויות הגלומות באישיותם, כישרונותיהם ויצירתיותם ובכישוריהם השכליים והפיזיים", אמנת האו"ם למען זכויות האדם המוגבל (2006)

הפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר-אילן הוא המוסד להשכלה גבוהה היחיד בישראל (ובעולם) בו פועלת התמחות לתואר שני בתחום הגבוליות והמוגבלות השכלית.

מטרת המגמה

לימודי תואר שני במגמה להתמחות במוגבלות שכלית מתמקדים בחקר ושיטות קידום של אוכלוסיות עם הנמכה קוגניטיבית, רמה אינטלקטואלית גבולית, ו/או: נכויות שכליות, פיזיות, חושיות ותקשורתיות לאורך מעגל החיים. ההתמחות האקדמית לתואר שני נועדה לשנות את עמדות אנשי המקצוע (מורים והעובדים עם הגיל המבוגר) כלפי היכולות הגלומות ביחידים עם רמה גבולית ועם מ"ש, לציידם במידע תאורטי ואמפירי לגבי היכולות של באוכלוסייה הנ"ל על מנת לסייע להם לפתח את כישוריהם בהתאם לעקרונות האמנה. מטרת העל היא גם לשנות עמדות חברתיות ופרופסיונליות בישראל כלפי אוכלוסייה זו. קיומה של ההתמחות מעיד כי גבוליות ומוגבלות שכלית היא פרופסיה ייחודית וכי עבודה בתחום זה דורשת רכישת ידע תיאורטי, אסטרטגיות וכלים על מנת לממש את הפוטנציאל הטמון באוכלוסייה זו.

 

חזרה למעלה

תוכנית הלימודים

מבחינה תאורטית מבוססת המגמה על תיאורית קוגניטיביות בהן:

  • תיאורית כושר ההשתנות הקוגניטיבית המבנית (Feuerstein, 2003)
  • תאוריית ה"גיל המפצה" (Lifshitz, 2011; Lifshitz - Vahav, 2015) תאוריית ה"רזרבות הקוגניטיביות" (Cognitive Reserve, Stern, 2005)
  • תאוריית ה-Cognitive activity (Wilson & Bennet, 2005)

תאוריות אלה טוענות כי האדם הוא בעל יכולת השתנות וקיימות אצלו רזרבות קוגניטיביות מעבר לגורמי הגיל, האטיולוגיה וחומרת הפגיעה, וכי לעיכוב בהתפתחות בשנותיהם הראשונות של יחידים עם רמה גבולית ומ"ש יש פיצוי בשנים מאוחרות יותר והם ממשיכים להתפתח ולהתקדם אף בשנות הבגרות. מחקרים בתחום הגנטיקה ומדעי המוח בתחום המוגבלות השכלית מאוששים תאוריות אלה. המדע בתחום המוגבלות השכלית עוסק ביצירת מודלים של ליקויים קוגניטיביים המאפיינים אטיולוגיות שונות בבעלי חיים (תסמונת דאון, תסמונת ה- השביר, תסמונת רט) במציאת תרופות כימיות מחד ותוכניות ההעשרה סביבתיות מאידך לשמירה על הפלסטיות של המוח וליצרית מנגנונים מפצים באזורים האחראיים ללמידה.

Guy, Gan, Selfridge, Cobb & Bird, 2007; Head, Lotta, Pattersond, Dorana & Haiera (2007; Régnier, et al., 201)

המידע הנ"ל מהווה את התשתית המדעית התאורטית והאמפירית של ההתמחות במ"ש.

הנושאים הנלמדים במגמה כוללים: 

  • משאבי פיצוי באוכלוסייה עם מוגבלות
  • אבחונים פסיכולוגיים וחינוכיים
  • הנגשה אקדמית קוגניטיבית
  • טכנולוגיות ויישומן באוכלוסייה עם מש"ה (רובוטיקה, ארגז חול אינטראקטיבי, מדפסת תלת מימד)
  • איתור קשיי קריאה וכישורים מתמטיים
  • תוכניות קידום ולימוד
  • מתמודדי נפש
  • מאפיינים ודרכי התערבות.

מטרות אופרטיביות של המגמה:

  • לענות על הצרכים של אנשי המקצוע בשדה (מורים, והעובדים עם הגיל המבוגר). לצייד את הסטודנטים במידע החדשני בתחום ההתנהגותי ובתחום הגנטיקה ומדעי המוח לגבי פיתוח הפוטנציאל של יחידים עם רמה גבולית ומ"ש מעבר למגבלות של אטיולוגיה, גיל וחומרת מגבלה (בתחום הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי ולציידם באסטרטגיות וכלים לבניית תוכניות התערבות מותאמות לאוכלוסיות אלה.
  • להכשיר אנשי מדע וחוקרים בתחום המוגבלות השכלית.

בין נושאי ההתמחות:

  • גיל כרונולוגי, קוגניציה ופנאי - משאבי פיצוי באוכלוסייה עם מוגבלות
  • אבחונים פסיכולוגיים וחינוכיים ואיתור קשיי קריאה וכישורים מתמטיים בקרב אוכלוסיות עם מוגבלות
  •  אוטיזם ובעיות רגשיות - אפיונים ודרכי התערבות
  •  הנגשה קוגניטיבית ואקדמית ופישוט לשוני
  • שימוש באמצעים טכנולוגיים (רובוטיקה, ארגז חול אינטראקטיבי, מדפסת תלת מימד)
  • תכניות לימודים מינקות ועד זקנה
  •  מתמודדי נפש – חינוך ושיקום

ההתמחות  כוללת עבודה  מעשית בתוך כתלי  האוניברסיטה:

"ספר - טרוני" – הקניית סיפור לילדים צעירים עם מוגבלות שכלית במרכז בייקר לחקר וקידום פעוטות וילדים עם מוגבלות שכלית.

על פרוייקט "עוצמות" שמעתם? בוגרים  עם  מוגבלות מגיעים לאוניברסיטה ליום לימודים בן 4 שעות. הקורסים  (מבוא  לפסיכולוגיה, סוציולוגיה) מותאמים לרמתם ע"י  הסטודנטים לתואר  שני. הפרקטיקום הוא חלק מההתמחות.

חזרה למעלה

קהל  יעד: 

  • מורים/ות, יועצים/ות, גננים/ות, פסיכולוגים/ות, עוסי"ם/יות
  • מקצועות פרא - רפואיים: (קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק)
  • בוגרי תואר ראשון בכל המקצועות של מדעי החברה והרוח כולל פסיכולוגיה, לינגוויסטיקה, ועוד...
  • צוותי הדרכה וניהול מסגרות חינוך מגורים  ותעסוקה לגיל  הבוגר.

 

חזרה למעלה

אפשרויות תעסוקה

ריכוז תוכניות קידום במסגרות למוגבלים בגיל המבוגר – מינהל מוגבלויות משרד הרווחה

הדרכה ניהול והוראה במגוון אוכלוסיות ושכבות גיל במשרד החינוך

(ניתן להשלים לתעודת הוראה בחינוך מיוחד)

חדשתומך קבלת החלטות לאנשים עם מוגבלות – מקצוע חדש*:

לימוד קורס  "תומכי קבלת החלטות  בשכר  לאנשים עם מוגבלות" (11 מפגשים היחידה להתפתחות מקצועית בבר-אילן מעבר ללימודי התואר) ולקבל תעודת תומך קבלת החלטות לאנשים  עם מוגבלות

 

מנחה לגיל השלישי - מקצוע  חדש*

לימוד קורס "מנחים לגיל השלישי" (היחידה להתפתחות מקצועית בבר-אילן מעבר ללימודי התואר)

מרצים: פרופ' בתיה חפציבה ליפשיץ, פרופ' נירית באומינגר-צביאלי, ד"ר דליה טל, ד"ר אירית חן, דר איילת גור, ד"ר ח. עמינדב, גב ט. כץ , ד"ר שושנה ניסים

קהל היעד: מורים ויועצים, גננות, פסיכולוגים, עוסי"ם מקצועות פארא -רפואיים: (קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק), בוגרי תואר ראשון בכל המקצועות של מדעי החברה והרוח כולל לינגוויסטיקה. אין צורך בניסיון בעבודה בחינוך המיוחד.

 

חזרה למעלה

קבצי תוכנית הלימודים

תוכנית לימודים תשפ"ג

תוכנית לימודים תשפ"ד

הלימודים יתקיימו יום וחצי בשבוע במשך שנה. חמישי – 8-19-30 ; ראשון 16-19.30 .

מסלולים: מסלול מחקרי עם תזה* ( 14 ש"ש); מסלול יישומי ללא תזה (18 ש"ש). 

* אפשרות למענק מחקר בן 7000 ₪ לכותבי עבודת תזה. פרטים ניתן לקבל אצל פרופ' ליפשיץ

 

חזרה למעלה

תנאי קבלה

  • מורים ויועצים, גננות, פסיכולוגים, עוסי"ם, אנשי מקצועות הבריאות (פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק), בוגרי תואר ראשון בכל המקצועות של מדעי החברה והרוח כולל לינגוויסטיקה. אין צורך בניסיון בעבודה בחינוך המיוחד.
  •  מאוניברסיטה או מכללה מוכרת בעלי ממוצע ציונים של 85 לפחות
  • המלצות- המלצה אקדמית והמלצת מעסיק
  • ראיון אישי

 

חזרה למעלה

אופן הרישום

1.  הרישום למגמה זו טרם נפתח. נא להשאיר פרטים בטופס זה ונחזור אליכם כאשר יפתח הרישום.

2. שליחת קורות חיים מעודכנים דוא"ל: intelectual-dis.edu@biu.ac.il

3. שליחת המלצות: יש לשלוח שתי המלצות - המלצת מעסיק והמלצה אקדמית. סטודנטים שסיימו לימודיהם לתואר לפני מעל לשנתיים, יכולים להגיש שתי המלצות מעסיק במקום.

טופס המלצה אקדמית רצוי המלצות ממרצה בקורס אקדמי (עדיפות לסמינריון).

טופס המלצת מעסיק המלצה מגורם מקצועי שמכיר את המועמד/ת מהתנסות בשדה.

על ההמלצות להגיע ישירות מהממליצים ולא באמצעות המועמדים לקבלה. (יש להעביר לממליצים את טופס ההמלצה עם פרטי המועמד ממולאים בתחילת ההמלצה). על הממליצים לשלוח ישירות לכתובת הדוא"ל: intelectual-dis.edu@biu.ac.il

המועמד ימלא את הפרטים האישיים ע"ג טופס ההמלצה, שימולא ע"י הממליץ ויישלח על ידיו לפי הכתובת המופיעה בטופס ההמלצה.

4. מילוי שאלון למועמד/ת

5. ראיון - מועמד העונה על הקריטריונים, יוזמן לראיון אישי. זימון לראיון מותנה בהשלמת כל תהליכי הרישום (1-4) ולאחר קבלת כל המסמכים הנ"ל.

***אלו הן דרישות מינימום ואין בהן התחייבות לקבל כל מועמד העומד בתנאים אלה.***

לכל לשאלה נוספת בעניין תהליך הרישום, פנו למתאמת התוכנית לחינוך מיוחד- מוגבלות שכלית בכתובת הדוא"ל :  intelectual-dis.edu@biu.ac.il

 

חזרה למעלה

לפרטים נוספים וקבלת קהל

לפרטים נוספים ניתן לפנות למתאמת התוכנית גב' אביטל ברקוביץ'־סנאי
בטלפון 03-5318444 | דוא"ל : intelectual-dis.edu@biu.ac.il

קבלת קהל: ”דלת פתוחה“ בימים א‘, ג‘, ה‘ בשעות 12:00-10:00 בזום ובאופן פרונטלי

מזכירת ההתמחות:
אביטל וייס | 054-5707678 | avital.weiss@biu.ac.il 

רכזת פרוייקט עוצמות:
ד"ר שושנה ניסים | 052-2222982 

בוגרי התכנית ומנגישים בפרוייקט עוצמות:
מורג כראדי | 052-7295999, מתניה ריגר | 052-8884726

מוזמנים לעיין בעמוד הבוגרים של הפקולטה לחינוך 

לקרוא ולהתרשם מהבוגרים של התוכנית לחינוך מיוחד- מוגבלות שכלית.

ךםך

תאריך עדכון אחרון : 07/03/2024