תואר שני בחינוך מדעי-טכנולוגי – מגמת מוח וחינוך (.M.A)
מה לומדים בתואר ולמה כדאי ללמוד אותו בבר-אילן?
בשנים האחרונות, יותר ויותר מערכות חינוך בעולם משלבות עקרונות מעולם חקר המוח בפיתוח תוכניות לימודים. שיטות הוראה חדשניות, המתבססות על הבנה של תהליכים מוחיים כמו קשב, זיכרון ומוטיבציה, מוטמעות כיום בגנים, בתי ספר ותוכניות הכשרה למורים – במטרה לשפר את איכות הלמידה, להפחית תחושת תסכול וליצור סביבת לימודים מותאמת יותר לצרכים השונים של לומדים.
מגמת "מוח וחינוך", הנלמדת במסגרת תואר שני בחינוך מדעי-טכנולוגי (M.A.) באוניברסיטת בר-אילן, נועדה להכשיר אנשי ונשות חינוך, חוקרים ומפתחים חינוכיים לעבודה בממשק שבין חינוך, מדעים ומדעי המוח. מדובר בתוכנית ייחודית שמעניקה תשתית אקדמית ומעשית להבנה מעמיקה של תהליכי למידה והוראה – מתוך מטרה לתרגם ידע מחקרי עדכני לגישות פדגוגיות אפקטיביות, מבוססות מוח.
במהלך הלימודים תרכשו ידע תיאורטי לצד כלים מחקריים מתקדמים, ותתנסו בפיתוח חומרי לימוד, מערכי שיעור ותוכניות הערכה הנשענים על תובנות נוירו-קוגניטיביות.
המסלול מיועד למורים ומורות בתחומי המדעים, המתמטיקה והחינוך המדעי, וכן לבוגרי ובוגרות תארים ראשונים בתחומים רלוונטיים כגון מדעים מדויקים, ביולוגיה, מדעי החיים, חינוך, פסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות, מדעי המוח ותחומים קרובים. התוכנית מתאימה במיוחד למי שמעוניינים להרחיב את אופקיהם, להוביל יוזמות חינוכיות חדשניות ולהשתלב בעשייה ובמחקר חינוכי־מדעי מתקדם.
תוכנית הלימודים גמישה ומותאמת לאנשי מקצוע עובדים – עם יום לימודים מרוכז בימי חמישי וחצי יום נוסף במהלך השבוע. ניתן לבחור גם במסלול מואץ של שנה אחת. הלימודים מתקיימים בקהילה אקדמית תומכת, שמעודדת סקרנות, שיח בין־תחומי וחדשנות פדגוגית.
אילו התנסויות מעשיות יש בלימודים לתואר?
במהלך הלימודים תשתתפו בסדנאות מחקר, ביצוע ניסויים, הערכה של תהליכי למידה – בדגש על הקשר בין מדעי המוח להוראת מדעים ומתמטיקה. כך תיישמו בפועל את הידע התאורטי ותפתחו מיומנויות חקר מתקדמות.
איך בנויה תוכנית הלימודים?
התואר השני בחינוך מדעי-טכנולוגי במגמת מוח וחינוך נלמד ביום לימודים מרוכז (חמישי) ובחצי יום נוסף בהתאמה אישית. קיימת אפשרות למסלול מואץ בשנה אחת (שני ימי לימוד בשבוע).
ניתן לבחור בין שני מסלולי לימוד – מסלול מחקרי עם תזה ומסלול עיוני ללא תזה:
- מסלול מחקרי עם תזה: 36 נ"ז וכתיבת עבודת מחקר אישית
- מסלול עיוני ללא תזה: 44 נ"ז, כולל פרויקט מסכם
הלימודים במגמת מוח וחינוך משלבים ידע עדכני ממדעי המוח עם עקרונות של חינוך מדעי וטכנולוגי.
במסגרת התוכנית תלמדו:
- עקרונות נוירו-פדגוגיים לפיתוח תוכניות לימודים, חומרי למידה וכלי הערכה.
- תהליכי למידה והוראה של מתמטיקה ומדעים מנקודת מבט מוחית-קוגניטיבית.
- הבסיס המדעי להבנת תפקודי המוח בתהליכי חשיבה, קשב, זיכרון ומוטיבציה.
- שיטות מחקר איכותניות וכמותיות במדעי החברה והחינוך.
- קורסי ליבה בחינוך מדעי-טכנולוגי.
מהן אפשרויות התעסוקה והקריירה?
בוגרי ובוגרות תואר שני בחינוך מדעי-טכנולוגי יכולים להשתלב בתפקידים מגוונים:
- הוראת מדעים ומתמטיקה בגישה מותאמת מוח ולמידה.
- פיתוח חומרי לימוד ותוכניות לימוד מבוססות נוירו-פדגוגיה.
- השתלבות במחקר בתחומי חינוך, מדעי המוח וקוגניציה.
- הובלה פדגוגית במסגרות חינוך פורמליות ובלתי פורמליות.
- ייעוץ חינוכי בהתבסס על עקרונות מדעי המוח.
- המשך ללימודי דוקטורט בתחומי חינוך, קוגניציה או מדעי המוח.
מהם תנאי הקבלה לתואר?
- תואר ראשון בתחומים רלוונטיים בציון ממוצע של 76 ומעלה.
- ראיון קבלה אישי.
- אישור של ראש התוכנית להשתתפות במגמה, בהתאם לרקע האקדמי של המועמד/ת.
איך יוצרים איתנו קשר?
רוצות ורוצים לדעת עוד על תואר שני בחינוך מדעי-טכנולוגי – התמחות מוח וחינוך:
אילו קורסים לומדים בתואר?
תאריך עדכון אחרון : 29/07/2025