ד"ר נועם טופלברג
שיוך
קורות חיים
ד"ר נועם טופלברג הוא ראש התכנית לתעודה באמנות יהודית בפקולטה לחינוך בבר-אילן, הרכז האקדמי להכשרה קלינית ומרצה במחלקה לאמנות יהודית. בוגר תכנית מנהיגות אקדמית להכשרת מורים של מכון מנדל למנהיגות ומדריך ארצי במגמת אמנויות העיצוב של משרד החינוך. עבודת הדוקטורט שלו בחנה את השפה החזותית והאיקונוגרפיה של אמניות ישראליות העוסקות בנושא קורבנות מלחמה. תכנית הלימודים לבגרות וחמישה ספרי לימוד שכתב עוסקים בפיתוח האוריינות החזותית ובהשפעת הטכנולוגיה על התרבות והקודים החזותיים מהמאה התשע-עשרה ועד ימינו. תכנית לימודים זו, בת 5 יח"ל, נלמדת ביותר מ-250 בתי ספר תיכוניים ברחבי הארץ. מחקריו העדכניים עוסקים בטיפוח אוריינות חזותית בקרב סטודנטים, מורים, פרחי הוראה ותלמידים ובהשפעת מודל הכשרה קליני על תחושת המסוגלות של פרחי הוראה.
השכלה והכשרה
- 2021 תכנית מכון מנדל למנהיגות אקדמית: בין תיאוריה למעשה בהכשרה להוראה
- 2017 Ph.D., המחלקה לאמנות יהודית, אוניברסיטת בר-אילן תזה: איקונוגרפיית קורבן המלחמות בישראל בראי שלוש אמניות: מינה זיסלמן, ביאנקה אשל-גרשוני ותמר גטר בשנות השבעים של המאה העשרים. מנחה: פרופ' ברכה יניב
- 2005 M.A , החוג לתולדות האמנות, אוניברסיטת תל אביב
- 2004 הכשרת סגל חינוכי לטיפוח תלמידים מחוננים, (לימודי תעודה), אוניברסיטת תל-אביב
- 1999 אוצרות (לימודי תעודה), הגלריה האוניברסיטאית, אוניברסיטת תל-אביב
- 1995 B.A. דו-חוגי, החוג לקולנוע, האקדמיה למוזיקה, אוניברסיטת תל - אביב
תעסוקה
- 2022 – כעת ממונה על ההתנסות, בית הספר להכשרת מורים, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן
- 2012 – כעת ראש המסלול לאמנות יהודית, בית הספר להכשרת מורים, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר- אילן
עיסוקים מקצועיים נוספים
-
2023–2024 ריכוז פעילות אקדמית והקמת מערך הוראה סטודנטים ומרצים מהפקולטה לחינוך בבר אילן,
עבור תלמידים מפונים בכפר המכביה -
2020–2021 ארגון והנחיית סמינר מחלקתי, המחלקה לאמנות יהודית, אוניברסיטת בר-אילן
-
2017–2020 כתיבת תכנית לימודים וספרי לימוד עבור 5 יח"ל לבגרות (520 ש"ש), במסגרת מקצוע
מוביל במגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך -
2018-2012 אוצר ראשי ויו"ר וועדת האמנים, הגלריה העירונית, בית יד לבנים, נס-ציונה
-
2024-2010 מדריך ארצי, כתיבת חומרי לימוד, ייזום והובלת הכשרות מורים והטמעת תוכניות במגוון
נושאים, מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך -
2014-2006 כותב ראשי של חומרי לימוד, ועורך תוכן דיגיטלי במגמת אמנויות העיצוב, מנהל תקשוב
ומערכות מידע, משרד החינוך -
2020-2014 מורה לתולדות האמנות, אורט למדעים ואמנויות ע"ש ביסטריצקי, רמלה.
-
2018-1998 מרכז מגמה ומורה לתולדות האמנות, תיכון גימנסיה ריאלית, ראשון לציון
פרסים
- 2024 אגף למידה והוראה, קול קורא ליצירתיות בהוראה, למידה והוראה דיגיטליות, אוניברסיטת בר אילן
- 2024 אגף למידה והוראה, קול קורא ליצירתיות בהוראה, שער להוראה: בין תיאוריה למעשה, אוניברסיטת בר אילן
- 2024 פרס הרקטור למרצה מצטיין תשפ"ד, אוניברסיטת בר אילן
- 2024 פרס הרקטור למרצה חדשן תשפ"ד, אוניברסיטת בר אילן
- 2024 זכיה בקול קורא, אקדמיה משלבת התנסות, מל"ג
- 2013 מלגת הצטיינות, אוניברסיטת בר-אילן
- 2012 מלגת עידוד, אוניברסיטת בר-אילן
פרסומים
פרסומים שפיטים
- טופלברג, נ., & ונטורה, י. (2024). הקוד החזותי: פדגוגיה של חשיבה ביקורתית ושיח מהותי בעידן התרבות החזותית. הלאה, (5), 145–171. הפורום לקידום ההוראה והלמידה בישראל: ירושלים. ISSN: 2709-7455 (print); 2709-7463 (online)
- טופלברג, נ. (תשע"ט). מעגלי סינרגיה, שיחה עם אמירה זיאן. אמנות ומחקר, פרסומי המרכז לתערוכות אמנות יהודית על שם גרשון ויהודית ליבר (6), 19 – 23
- טופלברג, נ., (תשע"ח). מה? אכפת לציפור!? ... בין שוויון נפש לכמיהה ביצירתה והוראתה של מריאנה קורול. אמנות ומחקר, פרסומי המרכז לתערוכות אמנות יהודית על שם גרשון ויהודית ליבר (4), 3 – 11
- Topelberg, N., & Ventura, J. (2024). Decoding visual culture. Visual Studies, 1–19. https://doi.org/10.1080/1472586X.2024.2354476
- Topelberg, N. (2024). Nurturing future educators: Exploring new frontiers of collaborative teacher training model. In M. Carmo (Ed.), Education and New Developments 2024 – Volume I (pp. 21-25). InScience Press, Lisbon. https://doi.org/10.36315/2024v1end005
- Topelberg, N., & Ventura, J. (2023). 'The Visual Code”: Educating in an age of visual culture", In M. Carmo (Ed.), Education and New Developments 2023, Vol 1 (pp. 115-119). InScience. https://end-educationconference.org/proceedings/
- Topelberg, N. (2022). What Does a Bird Care?! Indifference and Yearning in the Art and Teaching of Mariana Korol. Issues in Cultural Studies, 40, 79-90. https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269359
- Topelberg, N. (2022), Amira Ziyan, Hiding in the Light: A Synergy of Contrasts as a Visual Code of “Otherness”" Arts 11, no. 5: 102
כנסים מדעיים
- “גשרים: מודל קליני אוניברסיטאי להכשרת מורים רב-תחומית”, כנס המובילות האקדמיות הפדגוגיות הארצי ה-2, מכון מופת ומשרד החינוך, 1.5.2024
- מינה זיסלמן: מיומנו של אנדרוגינוס, נשים ומגדר באמנויות, הכנס הרביעי של העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל בשיתוף החוג לתולדות האמנות, אוניברסיטת תל-אביב, 03/07/2023
- "לפצח את הקוד החזותי: אוריינות והוראה בעידן התרבות החזותית" במסגרת כנס עיון בין אוניברסיטאי, המחלקה לאמנות יהודית, הפקולטה למדעי היהדות, אוניברסיטת בר-אילן ומכון שכטר למדעי היהדות, אמנות וחינוך: תולדות ותולדות, 07/07/2021
- Chair of session TEACHERS AND STUDENTS Curriculum and Pedagogy // Vocational education and Counseling, Oral Presentations, END 2024, International Conference on Education and New Developments, Lisbon, Portugal, June 15-17th, 2024
- “Nurturing future educators: exploring new frontiers of collaborative teacher training model”, ICEDS 2024, The University of Cambridge, Cambridge, UK, 24-26 April 2024
- Chair of session TEACHERS AND STUDENTS Curriculum and Pedagogy // Vocational education and Counseling, Oral Presentations, END 2023, International Conference on Education and New Developments, Lisbon, Portugal, June 24-26th, 2023
- The Visual Code”: Educating in an age of visual culture’, END 2023, International Conference on Education and New Developments, Lisbon, Portugal, June 25th, 2023
- Amira Ziyan, Hiding in the Light: A Synergy of Contrasts as a Visual Code of “Otherness”, 18th World Congress of Jewish Studies, Hebrew University, Jerusalem, Israel, August 8th, 2022
פרסומים שאינם שפיטים
- טופלברג, נ., יסודות השפה החזותית, חלק א', תכנית לימוד וספר לימוד במקצוע מוביל "אמנות שימושית" לכיתה י,' במסגרת מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך, תשע"ט
- טופלברג, נ., מפגשים מהסוג החזותי בעידן הטכנולוגי, חלק ב' - תכנית לימוד וספרי לימוד (הקדמה, חלקים: ב,1- ב,2- ב,3- ב4- במקצוע מוביל "אמנות שימושית" לכיתות יא-'יב,' במסגרת מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך, תשע"ט
- טופלברג, נ., זרמים באמנות המאה ה-19, ספר לימוד עבור תכנית לימוד "תולדות האמנות א'", במסגרת מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך, תש"ע
- טופלברג, נ., הבנת האמנות, ספר לימוד לכיתות י' עבור תכנית "הבנת האמנות" במסגרת מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך, תשס"ט
- 400 ערכים אנציקלופדיים ומילוניים באתרי הלימוד "מפגשים מהסוג החזותי, "מפגשים מהסוג החזותי – מסע בזמן" ו"תפיסת הקיימות בעיצוב, אמנות ואדריכלות," המוכרים כספרי לימוד רשמיים של משרד החינוך, תשס"ז – תשע"ה
מחקר
"פענוח התרבות החזותית"
(מתמשך) המחקר מציע מודל לטיפוח מיומנויות של אוריינות חזותית המאפשרות הבנה מעמיקה וחשיבה ביקורתית אודות נרטיבים חזותיים מורכבים. באמצעות ניתוח מדוקדק המושרש בהתבוננות קשובה, מחקר זה מתעמק בתפקיד הרב-גוני של קודים חזותיים בקמפיינים מגוונים, החל מתולדות האמנות, דרך תקשורת חזותית ועד למוצרים מעוצבים. כחלק מסדרה מתמשכת של תהליכי הערכה ויישום שמטרתם להבין טוב יותר את השפעת המודל על הכשרת המורים, הועבר בשנת 2024 שאלון איכותני לקבוצת יעד של מורים פעילים שהשתתפו בתוכנית הכשרה מיוחדת שהובילו החוקרים בין השנים 2021 -2022.
"טיפוח מחנכים עתידיים: בחינת גבולות חדשים של מודל שיתופי להכשרת מורים" (2024)
במחקר זה נבחנו שתי קבוצות של סטודנטים לתעודת הוראה, שסיימו בין השנים 2020-2023. הבוגרים חולקו לשתי קבוצות: קבוצת ניסוי שהשתתפה בתוכנית הכשרה קלינית, וקבוצת הביקורת שהשתתפה בתוכניות אחרות. במסגרת המחקר נעשה שימוש בגישה מעורבת המשלבת בין ניתוחים איכותיים וכמותיים. ראיונות עומק נערכו כדי לאסוף מידע איכותי לגבי חוויותיהם, שביעות הרצון והמחויבות של הבוגרים למקצוע ההוראה, והמרכיב הכמותי העריך את המסוגלות העצמית של המשתתפים.
קורסים
- שער להוראה: מתאוריה למעשה
- עבודה מעשית
- למידה והוראה דיגיטליות
- מתודיקה להוראה
- אוונגארד- תיאוריה ופרקטיקה
- אמניות – מהשוליים למרכז
- הקוד החזותי – אמנות בעידן התרבות הדיגיטלי
- אמנות וטכנולוגיה: שונאים סיפור אהבה
- תרבות חזותית בעידן של בינה מלאכותית
- אשה, גבורה וקרבן באמנות הישראלית
- לפצח את הקוד: מסר ושימושיות בתרבות החזותית
תחומי התמחות
- תרבות חזותית וחינוך
- תרבות חזותית
- קודים חזותיים
- אוריינות חזותית
- פילוסופיה של אמנות
- היסטוריה של אמנות
- אמנות וחינוך
- אמנות וטכנולוגיה
תאריך עדכון אחרון : 16/09/2024