ראש המסלול להוראת אמנות יהודית | מרכז הכשרה מעשית

ד"ר נועם טופלברג

ראש המסלול להוראת אמנות יהודית | מרכז הכשרה מעשית
משרד
בניין חינוך 905, חדר 110
שעות קבלה
יום שני 12:30-11:30
קורות חיים

ד"ר נועם טופלברג הוא ראש המסלול לתעודת הוראה באמנות יהודית וממונה התנסות קלינית בתכנית להכשרת מורים, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, בוגר התכנית למנהיגות אקדמית בהכשרת מורים של מכון מנדל למנהיגות ומדריך ארצי במגמת אמנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך. הדוקטורט שלו, מהמחלקה לאמנות יהודית באוניברסיטת בר-אילן, עסק בשפה החזותית ובאיקונוגרפיה של אמניות ישראליות העוסקות בנושא קורבן מלחמות. תכנית הלימודים לבגרות וחמישה ספרי לימוד שכתב, עוסקים בפיתוח אוריינות חזותית ובהשפעת הטכנולוגיה על תרבות וקודים חזותיים, מהמאה התשע-עשרה ועד היום. התכנית (5 יח"ל) נלמדת ביותר מ-250 בתי ספר תיכוניים בכל רחבי ישראל.

תעסוקה

2020 – 2021 ארגון והנחיית סמינר מחלקתי, המחלקה לאמנות יהודית, אוניברסיטת בר-אילן.

2017 – 2020 כתיבת תכנית לימודים וספרי לימוד עבור 5 יח"ל לבגרות (520 ש"ש), במסגרת מקצוע מוביל במגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך.

2014 – 2020 הקמת מגמת אומנויות העיצוב והוראה בתיכון למדעים ואומנויות אורט ע"ש ביסטרצקי ברמלה.

2018-2012 אוצר ראשי ויו"ר וועדת האמנים, הגלריה העירונית, בית יד לבנים, נס-ציונה.

2012 - ראש מסלול לתעודת הוראה, מרצה ומרכז הכשרה מעשית (החל מ-2019) בחוג להכשרת מורים, בית הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן.

2010 - מדריך ארצי, כתיבת חומרי לימוד, ייזום והובלת הכשרות מורים והטמעת תוכניות במגוון נושאים, מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך.

2007 – 2008 כתיבת ספרי לימוד במסגרת מקצוע מוביל במגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע: הבנת האמנות" (לכיתה י') ו"זרמים באמנות המאה ה- 19("לכיתות יא' -יב').

2006 - 2012 ניהול אתרי מפמ"ר, ניהול תוכן וכותב ראשי באתרי תוכן של מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך.

1998 - 2018 הקמת וריכוז מגמת אומנויות העיצוב, אחראי תיעוד חיי ביה"ס, הגימנסיה הריאלית, מקיף א', ראשון לציון.

 


השכלה והכשרה מקצועית

2019 – 2021 בוגר תכנית מכון מנדל למנהיגות אקדמית: בין תיאוריה למעשה בהכשרה להוראה.

2010 - 2017 לימודי PhD ,המחלקה לאמנות יהודית, אוניברסיטת בר אילן.

תזה: איקונוגרפיית קורבן המלחמות בישראל בראי שלוש אמניות: מינה זיסלמן, ביאנקה אשל-גרשוני ותמר גטר בשנות השבעים של המאה העשרים. מנחה: פרופ' ברכה יניב

2005 - 2006 תעודה - רישיון הוראה, האגף להשתלמויות, משרד החינוך.

2002 – 2005 A.M ללא תזה בתולדות האמנות, הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל אביב.

2003 – 2004 תעודה – הכשרת סגל חינוכי לטיפוח תלמידים מחוננים, בית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל-אביב.

1997 – 1999 תעודה - אוצרות, החוג למוזיאולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב.

1990 – 1995 B.A. דו-חוגי בקולנוע ובמוזיקולוגיה, הפקולטה לאמנויות, החוג לקולנוע, האקדמיה למוזיקה, אוניברסיטת תל - אביב.

פרסים
  • פרס הצטיינות שנה"ל תשע"ג 2013
  • מלגת עידוד שנה"ל תשע"ב 2012
פרסומים

פרסומים שפיטים

  • מה? אכפת לציפור?! ... בין שוויון נפש לכמיהה ביצירתה והוראתה של מריאנה קורול, אמנות ומחקר, פרסומי המרכז לתערוכות אמנות יהודית על שם גרשון ויהודית ליבר,חוברת ד' תשע"ח, עמ' 3 - 11
  • מעגלי סינרגיה, שיחה עם אמירה זיאן, אמנות ומחקר, פרסומי המרכז לתערוכות אמנות יהודית על שם גרשון ויהודית ליבר, חוברת ו' תשע"ט, עמ' 19 - 23

 

  • Topelberg, N. Amira Ziyan, Hiding in the Light: A Synergy of Contrasts as a Visual Code of “Otherness”" Arts 11, no. 5: 102, .

כנסים מדעיים

  • "אמירה זיאן, נחבאת אל אור: סינרגיה של ניגודים, כקוד חזותי של "אחרות" באמנות ישראלית" (באנגלית), הקונגרס העולמי ה-18 למדעי היהדות, 08/08/2022
  • "לפצח את הקוד החזותי: אוריינות והוראה בעידן התרבות החזותית" במסגרת כנס עיון בין אוניברסיטאי, המחלקה לאמנות יהודית, הפקולטה למדעי היהדות, אוניברסיטת בר-אילן ומכון שכטר למדעי היהדות, אמנות וחינוך: תולדות ותולדות, 07/07/2021

 

פרסומים שאינם שפיטים

1. טופלברג, נ., יסודות השפה החזותית, חלק א', תכנית לימוד וספר לימוד במקצוע מוביל "אמנות שימושית" לכיתה י,' במסגרת מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך, תשע"ט.

2.  טופלברג, נ., מפגשים מהסוג החזותי בעידן הטכנולוגי, חלק ב' - תכנית לימוד וספרי לימוד (הקדמה, חלקים: ב,1- ב,2- ב,3- ב4- במקצוע מוביל "אמנות שימושית" לכיתות יא-'יב,' במסגרת מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך, תשע"ט.

3 . טופלברג, נ., זרמים באמנות המאה ה-19, ספר לימוד עבור תכנית לימוד "תולדות האמנות א'", במסגרת מגמת אומנויות העיצוב, מנהל תקשוב ומערכות מידע, משרד החינוך, תש"ע.

4 . "זרמים באמנות המאה ה -19 – "ספר לימוד עבור כיתות יא' העוסק בהתפתחות זרמי האמנות החשובים במהלך המאה התשע-עשרה.

5.  400 ערכים אנציקלופדיים ומילוניים באתרי הלימוד "מפגשים מהסוג החזותי, "מפגשים מהסוג החזותי – מסע בזמן" ו"תפיסת הקיימות בעיצוב, אמנות ואדריכלות," המוכרים כספרי לימוד רשמיים של משרד החינוך, תשס"ז – תשע"ה.

 

 

קורסים
  • תורת ההוראה
  • סדנה באימוני הוראה
  • אימוני הוראה – תרגיל
  • עבודה מעשית
  • למידה והוראה דיגיטליות
  • מתודיקה להוראת אמנות יהודית
  • אוונגארד- תיאוריה ופרקטיקה
  • אמניות – מהשוליים למרכז
  • הקוד החזותי – אמנות בעידן התרבות הדיגיטלי
תחומי התמחות
  • תרבות חזותית
  • קודים חזותיים
  • אוריינות חזותית
  • פילוסופיה של אמנות
  • היסטוריה של אמנות אמנות וחינוך

תאריך עדכון אחרון : 30/11/2022