גב' לוי שמעון שני 77-793-01 אבחון שפה דבורה וכתובה - פרקטיקום

 

 

 

 

 
                                                                          פרקטיקום - אבחון שפה דבורה וכתובה

 

 

שם המרצה: שני לוי שמעון

סוג הקורס: הרצאה

מס קורס: 77-793-01

 

                                    קורס סמסטריאלי  היקף שעות: 14 (סמסטר ב', שנה א')             

 

 

מטרת הקורס: ללמד שלושה מרכיבים מתוך האבחון הדידקטי: אנמנזה, מבחני שפה וכתיב, תוך אינטגרציה לתחומים נוספים שנלמדים - הן תיאורטיים והן מעשיים.

 

נושאי הקורס:

 שיעורים 1-4: אנמנזה - מידע מערוצים שונים המהווה מצע לביצוע וניתוח האבחון

 

ביבליוגרפיה מומלצת:

DeShazo, Barry, T., Lyman, R. D., & Klinger, L. G. (2002). Academic underachievement and attention-deficit/ hyperactivity disorder: The negative impact of symptom severity on school performance. Journal of School Psychology, 40(3), 259-283. (2359683)

Torgsen, J. K. (2001, August). Empirical and theoretical support for direct diagnosis of earning disabilities by assessment of intrinsic processing weaknesses. Paper presented at the Learning Disabilities Summit: Building a Foundation for the Future, Washington, DC. Retrieved from http://nrcld.org/resources/ldsummit/torgesen.pdf  (2360275)

 

 שיעורים 5-7: שפה: מבחני שיום ושטף

 

ביבליוגרפיה מומלצת:

ברמן, ר' (תשנ"ז). עיון ומחקר ברכישת העברית כשפת-אם: ראשית רכישת התחביר וצורות השיח. בתוך י' שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל- רכישת לשון, קריאה וכתיבה. ירושלים: מאגנס. (000603754)

ברמן, ר' (תשנ"ז). מבוא לפרקים העוסקים ברכישת הלשון. בתוך י' שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל- רכישת לשון, קריאה וכתיבה. ירושלים: מאגנס. (001139592)

פוטר, ח' ורום, א' (1983). ניתוח מורפולוגי- לקסיקאלי של שפת ילדים לקויי שפה. ד"ש (דיבור ושמיעה), 11, 8-20. (אין את החוברת הזו)

קוזמינסקי, ל' (תשס"ג). למידה אסטרטגית של מילים חדשות בהקשר סיפורי. בתוך פ' קליין וד' גבעון (עורכות), שפה למידה ואוריינות בגיל הרך. תל-אביב: רמות. (000601713)

קיטה, ב' ואשל, מ' (2000). "עומק" ו"רוחב" ידע מילים מושגים ומטאפורות והשפעתם על הבנת הנקרא. ד"ש (דיבור ושמיעה), 22, 59-67. (001218504)

רביד, ד' (1993, יולי). דפוסי התפתחות לשונית בבסיס רשימת יסוד של מילים להוראת הלשון ללקויי שמיעה: עיון סמנטי ומורפולוגי. הרצאה שניתנה בכינוס סקריפט השמיני, מעלה החמישה. (לא ניתן להגיע לפרסום הזה)

רביד, ד' (1999). שמות הפעולה בעברית החדשה, עיון מורפולוגי. בלשנות עברית חפ"שית, 45,   66-78. (001210291)

רביד, ד' (תשס"ג). לשון ואוריינות במעבר מן הגן לבית הספר. בתוך פ"ש קלייו וד' גבעון (עורכות), שפה, למידה ואוריינות בגיל הרך. תל-אביב: רמות. (000563058)

רום, א' טל-חזני, ל' (2000). בדיקת יכולות לשוניות של ילדים לקויי שפה ולמידה בהשוואה לילדים בעלי שפה תקינה בעזרת מבחן מעש"ה. ד"ש (דיבור ושמיעה), 22, 25-36. (001218793)

 

Snyder, L., & Godley, D. (1992). Assessment of word finding disorders in children and adolescents. Topics in Language Disorders, 13, 15-32. (אין לבר אילן גישה למאמר הזה)

Wolf, P. H., Michel, G. F., & Ovrut, M. (1990). Rate variables and automatized naming in developmental dyslexia. Brian and Language, 39, 556-575. (001218473)

 

 שיעורים 8-14: כתיב: ניתוח שגיאות

 

ביבליוגרפיה מומלצת:

 

לוין, א', אמסטרדמר, פ' וקורת, ע' (1997). ניצני כתיבה בגיל הגן: היבטים הפחותיים והשפעת מבנה הלשון. בתוך י' שימרון (עורך), מחקרים בפסיכולוגיה של הלשון בישראל: רכישת לשון, קריאה וכתיבה (עמ' 248-289). ירושלים: מאגנס. (000503084)

לפידות, ש' (2002). יכולות מורפולוגיות וכתב בקרב מתבגרים לקויי שפה. עבודת מחקר לתואר שני, בית הספר לחינוך, אוניברסיטת תל-אביב, תל-אביב. (אין לנו גישה לעבודה הזו)

קובי, ע' (2000) מה היא שגיאת כתיב בעברית? שגיאות כתיב טבעיות ומכוונות אצל תלמידים ומבוגרים. עבודת מחקר לתואר שני, החוג להפרעות בתקשורת, אוניברסיטת תל-אביב, תל-אביב. (אין לנו גישה לעבודה הזו)

רביד, ד' (2002). תפיסת הכתיב העברי אצל הילד בישראל: מבט התפתחותי. מגמות, 32(1), 29-57. (002360276)

רביד, ד' (תש"ע). הופעת קטגוריית הפועל בעברית בקרב פעוטות: מבט פסיכולינגוויסטי חדש.  אוריינות ושפה, 3, 131-160. (2360112)

רביד, ד' (2006, אוקטובר). כתיב עיצורים ותנועות באותיות פונקציה: מחקר התפתחותי. דוח מחקר מוגש ללשכת המדען הראשי, משרד החינוך. (001217830)

רביד, ד' (2011). כותבים מורפו(פונו)לוגיה: הפסיכולינגוויסטיקה של הכתיב העברי. בתוך ע' קורת וד' ארם (עורכות), אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו לשוניות וקשיים (עמ' 190-210). ירושלים: מאגנס. (001219459)

רום, א' (תשס"ג). טיפוח שפה אצל ילדים והעשרתה. בתוך א' רום, מ' סגל וב' צור (עורכים), ילד מה הוא אומר? מכון מופ"ת. (001218802)

שורצולד, א' (1995). הוראת הכתיב בשיטת החילופים המורפופונמיים. א' שורצולד וי' שלזינגר     (עורכים), ספר הדסה קנטור: אסופת מחקרים בלשון (עמ' 196-204). רמת גן: חן. (2361739(

 

Baayen, R. H. (2009). Corpus linguistics in morphology: Morphological productivity. In A. Luedling & M. Kyto (Eds.), Corpus linguistics: An international handbook (pp. 900-919). Berlin: Walter de Gruyter. (אין את הספר בארץ)

Berman, R. A. (2011).  Revisiting roots in Hebrew: A multi-faceted view. In M. Muchnik & Z. Sadan (Eds.), Festschrift for O.R. Schwarzwald. Ramat Gan: Bar Ilan Press. (לא מצליחה למצוא את הספר בספריות בארץ)

Deacon, H. S., & Bryant, P. (2005). The strength of children's knowledge of the role of root morphemes in the spelling of derived words. Journal of Child Language, 32, 375-389. (2359684)

Frost, R. (2011). Looking across orthographies. In P. McCardle, J. R. Lee, O. J. L. Tzeng & B. Miller (Eds.), Dyslexia across languages: Orthography and the brain-gene-behavior-link. Baltimore: Brooks. (אין את הספר בבר אילן)

Frost, R. (2012). Towards a universal model of reading. Behavioral and Brain Sciences, 35(5), 263-279. (2360274)

Joy, S., & Wells, B. (1997). How do speech and language problems affect literacy development? British Dyslexia Association (B.D.A). (לא מוצאת את המקור הזה בשום מקום)

Maryanne, W., & Denise, S. (1992). Word finding and reading in the developmental  dyslexias. Topics in Language Disorders, 13, 51-65. (אין לנו גישה לכתב העת הזה)

Ravid, D. (2001). Learning to spell in Hebrew: Phonological and morphological factors. Reading and Writing, 14, 459-485. (2360273)

Ravid, D. (2005). Hebrew orthography and literacy. In R. M. Joshi & P. G. Aaron (Eds.), Handbook of orthography and literacy (pp. 339-363). Mahwah, NJ: Erlbaum. (001219975)

Ravid, D. (Director) (2008, February). The dual binyan system of Hebrew: A new view on parsimony and efficiency. Vienna morphology meeting, Lecture conducted from Vienna University, Vienna. (לא ניתן להגיע למקור הזה)

Ravid, D. (2012). Spelling morphology: The psycholinguistics of Hebrew spelling. New York: Springer. (001222167) (בספריה לאנגלית, לא להשאלה)

Ravid, D., & Kubi, E. (2003). What is a spelling error? The discrepancy between perception and reality. Faits de Language, 22, 87-98. (אין בבר אילן)

Ravid, D., & Schiff, R. (2004). Learning to represent vowels in written Hebrew: Different factors across development. First Language, 24, 185-208. (001219399)

Ravid, D., & Schiff, R. (2006). The vowel path: Learning about vowel representation in written Hebrew. Written Language and Literacy, 9, 67-93. (אין לבר אילן גישה למאמר הזה)

Ravid, D., & Malenky, A. (2001). Awareness of linear and nonlinear morphology in Hebrew: A developmental study. First Language, 21, 25-66. (2360266)

Schwarzwald, O. (1995). Teaching spelling by morphophonemic alternations. In O.R. Schwarzwald & Y. Shlesinger (Eds.), Hadassah Kantor jubilee book: Language research papers (pp. 196-204). Ramat Gan: Bar Ilan Press. (כפול. מופיע כבר קודם כמאמר בעברית)

Schwarzwald, O. (1996). Syllable structure, alternations and verb complexity: The modern Hebrew verb patterns reexamined. Israel Oriental Studies, 16, 99-112. (000152297) (כ"ע בספריה ליהדות)

Schwarzwald, O. (2001). Modern Hebrew. Muenchen: Lincom Europa. (000382534 ) (יהדות - לא להשאלה B477 SCHW; אנגלית 492.4477 SCHW)

 

 

כל אחד מן האבחונים ילמד באופן הבא: הצגת האבחון ודרך בנייתו

                                                                  המידע הכמותי והאיכותי שניתן להפיק מהאבחון

                                                                  אינטגרציה בין הכלי הנלמד לבין כלים נוספים

                                                                   משמעות הממצאים על תפקודי הלמידה

                                                                  התנסות בהעברת הכלי, ניתוחו ואופן כתיבתו באבחון

                                                                   

 

חובות הקורס:

 נוכחות פעילה

העברת אבחונים, ניתוחם וכתיבתם (עבודה ראשונה - 30%, עבודת סיום - 70%)