בחינה מחדש של מושג ההלימה בקרב מורים: האם אפקטיביות ההנחיה מחייבת הלימה בין סגנון ההנחיה ובין תרבות הצוות?
המחקר עוסק בזיהוי הקשרים שבין סגנונות ההנחיה ותרבות הצוות ובין השפעתם של קשרים אלה על אפקטיביות ההנחיה: המחקר מבוסס על מדגם של 169 מורים מ-22 חט"ב של רשת חינוכית טכנולוגית-מדעית בישראל. נבדקו ארבעה סגנונות-הנחיה: תמיכה, ניהול, גירוי אמוציונלי ומתן משמעות. תרבות הצוות אופיינה על-ידי ארבעה ממדי תרבות צוות שונים: צוותית, חדשנית, היררכית ומשימתית. אפקטיביות ההנחיה הוגדרה על-ידי דיווח המונחים לגבי רמת אפקטיביות ההשתלמות ולגבי תחושת המסוגלות העצמית שלהם. ניתוח הנתונים נעשה ברמה האישית - תוך התחשבות בהשפעת הצוות. ממצאי המחקר הראו, כי מתן משמעות השפיע על תפיסת אפקטיביות ההנחיה בכל תרבויות הצוות הנבדקות. בניגוד למשוער, הלימה (fit) בין סגנון הנחיה לבין תרבות צוות - לא תרמה או תרמה באופן הפוך לתפיסת אפקטיביות ההנחיה. נראה, שבניגוד לגישות המצדדות בהלימה - סגנון ההנחיה, התואם את מאפייני תרבות הצוות, אינו תורם משמעותית לתפיסת אפקטיביות ההנחיה
שפירא-לשצינסקי, א' (2007)
בחינה מחדש של מושג ההלימה בקרב מורים: האם אפקטיביות ההנחיה מחייבת הלימה בין סגנון ההנחיה ובין תרבות הצוות? שאנן: שנתון המכללה הדתית לחינוך, 12, 289-303
תאריך עדכון אחרון : 29/09/2016