תואר שני בחינוך מדעי-טכנולוגי – המגמה להוראת המתמטיקה
ייחודיות התוכנית
שיעורי מתמטיקה יכולים לעורר תחושת הבנה והצלחה – או, לחלופין, תסכול וריחוק. בדיוק בגלל זה נולדה המגמה להוראת המתמטיקה באוניברסיטת בר-אילן: התמחות שהופכת את התחום המאתגר לקרוב, נגיש ומשמעותי.
התוכנית לתואר שני בחינוך מדעי-טכנולוגי, במגמה להוראת המתמטיקה, מיועדת לבוגרי ובוגרות תארים ראשונים במתמטיקה, סטטיסטיקה, מדעים מדויקים או תחומים קרובים, המעוניינים לשלב בין עומק מתמטי לבין עשייה חינוכית בעלת השפעה. היא מכשירה אנשי ונשות חינוך להוביל שינוי פדגוגי וחברתי – באמצעות כלים עדכניים, גישה מחקרית חדשנית וסביבה אקדמית תומכת.
בוגרי המגמה משתלבים בתפקידי מפתח במערכת החינוך: מהובלת תחום המתמטיקה בבתי ספר, דרך פיתוח תוכניות לימוד וכלי הערכה, ועד ייעוץ פדגוגי, הדרכה מקצועית או יזמות חינוכית-טכנולוגית. ההכשרה בתוכנית תורמת לרמה הפדגוגית של צוותי ההוראה ולהנגשת המתמטיקה באופן יצירתי, רלוונטי ומותאם לעידן החדש.
את התוכנית לחינוך מדעי טכנולוגי מוביל צוות אקדמי בכיר מהשורה הראשונה:
ד״ר אורנית ספקטור-לוי – ראשת התוכנית, חוקרת ומרצה בכירה, מנהלת מרכז דע-גן, ראש המרכז להוראת המדעים, סגנית הדיקן לקידום ופיתוח תוכניות לימודים בפקולטה לחינוך.
פרופ' מיכל ציון – מייסדת התוכנית, מומחית בעלת שם בינלאומי בחינוך מדעי, סביבתי ובריאותי, זוכת פרס הרקטור לחדשנות מדעית
ד״ר נורית פז-ברוך – חוקרת בסגל הבכיר בתחום החינוך המתמטי. מחקריה עוסקים ביכולת וחשיבה מתמטית, הבדלים בין-אישיים בלמידת מתמטיקה, ויסות עצמי בלמידה, מטה-קוגניציה ויצירתיות, עם דגש על מחוננות והצטיינות.
- התנסות מעשית וסביבה תומכת
הלימודים במגמה להוראת המתמטיקה משלבים בין לימודים כלליים בחינוך מדעי-טכנולוגי לבין קורסים ייעודיים המעמיקים בחיזוק בסיס הידע המתמטי, חקר תהליכי חשיבה מתמטית וחדשנות בהוראת המתמטיקה. התוכנית שואפת לטפח מורים ואנשי חינוך מובילים בתחום הן מבחינת הטמעת תוכניות לימודים ותוכניות התערבות חדשניות במתמטיקה והן מבחינה מחקרית. במהלך הלימודים במגמה להוראת המתמטיקה, תקבלו ליווי אישי מצוות המרצים והמרצות, תיהנו סביבה לימודית פעילה ותומכת, ותהיו חלק מקהילה מקצועית מחויבת ללמידה.
- מבנה תוכנית הלימודים
התואר השני בחינוך מדעי-טכנולוגי נלמד ביום לימודים מרוכז (חמישי) ובחצי יום נוסף בהתאם לצורך. קיימת אפשרות למסלול מואץ בשנה אחת (שני ימי לימוד בשבוע).
ניתן לבחור בין שני מסלולי לימוד – מסלול מחקרי עם תזה ומסלול עיוני ללא תזה:- מסלול מחקרי עם תזה: 36 נ"ז וכתיבת עבודת מחקר אישית
- מסלול עיוני ללא תזה: 44 נ"ז, כולל פרויקט מסכם
במהלך הלימודים תרכשו כלים פדגוגיים עדכניים, שיטות הוראה חדשניות ומיומנויות להובלת תחום המתמטיקה בגישה אנושית, מותאמת ומעוררת השראה – עם דגש על התאמה לכיתות הטרוגניות, עידוד סקרנות ויצירתיות מתמטית ופיתוח פתרונות הוראה לעידן הדיגיטלי. בין התחומים הנלמדים:
- הוראת פרקטיקות ותהליכי חקר במתמטיקה, במדע ובטכנולוגיה
- מענה לשונות בכיתה ההטרוגנית
- פיתוח חומרי למידה וכלי הערכה מתקדמים
- שילוב בינה מלאכותית במחקר ובכתיבה אקדמית
- קורסים מתוך הפקולטות למדעים ולמדעי המוח (כגון: סטטיסטיקה חישובית, יישומים מתמטיים במדעי הטבע)
- סמינריונים, סדנאות ופרויקט מסכם או עבודת תזה
- הזדמנויות תעסוקה
בוגרי ובוגרות המגמה משתלבים בתפקידי מפתח במערכת החינוך, בהובלת הוראת המתמטיקה ובהובלת שינוי חינוכי:
- ריכוז תחום המתמטיקה בבתי ספר ובמוסדות חינוך
- פיתוח תוכניות לימוד, חומרי הוראה וכלי הערכה עבור משרד החינוך וגורמים נוספים
- הנחיה והדרכה פדגוגית ברשויות מקומיות, מרכזי פסג"ה ויחידות מקצועיות
- פיתוח מיזמים חינוכיים וטכנולוגיים בתחומי המתמטיקה וה-STEM
- ייעוץ פדגוגי, תכנון לימודים וחדשנות חינוכית
- השתלבות במחקר חינוכי מתקדם או המשך לדוקטורט
- תנאי קבלה
- תואר ראשון במתמטיקה, מדעים מדויקים, סטטיסטיקה או תחום קרוב בממוצע של 76 ומעלה
- עדיפות לבעלי רקע בהוראה או במחקר חינוכי
- למידע נוסף ויצירת קשר
רוצות ורוצים לדעת עוד על המגמה להוראת המתמטיקה במסגרת תואר שני בחינוך מדעי-טכנולוגי?
מתאמת התוכנית לחינוך מדעי טכנולוגי (הוראת המדעים): לילך גפני
קבלת קהל: בימים א‘, ג‘, ה‘ בשעות 12:00-10:00
”דלת פתוחה“ בזום | פרונטלית | טל. 03-5318444 | דוא"ל toar2.edu@biu.ac.il
תאריך עדכון אחרון : 06/07/2025