מוזיקת רקע והרחבת תוכן הסיפור בספר הדיגיטלי כמקדמי היכולת לאחזר את הסיפור בקרב ילדי גן

מחבר
בן-שבת, ע'

מחקר זה בדק אם ועד כמה תוספת של מוזיקת רקע והרחבת תוכן בספר דיגיטלי לגיל הרך תורמת ליכולת של הילדים לאחזר את הסיפור שקראו. חידושו של המחקר הנוכחי הוא בבדיקת השפעתו של כל אחד מרכיבי המולטימדיה הללו בנפרד וההשפעה של שניהם באופן משולב על אחזור הסיפור. בהתבסס על תיאוריות למידה, הרואות בשילוב בין אמצעי מולטימדיה שונים כלי לקידום למידה, ההנחה הייתה שהשילוב של מוזיקת רקע שקטה ושל תמיכה בתוכן הסיפור יתרום לאחזור הסיפור, ושהופעת כל מרכיב בנפרד תהיה יעילה פחות מהשילוב ביניהם. במחקר השתתפו 160 ילדי גן־חובה ממיצב נמוך, שחולקו באופן אקראי לארבע קבוצות. הקבוצות קראו בספר הדיגיטלי בארבע מתכונות: (א) בליווי של מוזיקת רקע עם הרחבות לתוכן הסיפור; (ב) ללא ליווי של מוזיקת רקע עם הרחבות; (ג) בליווי של מוזיקת רקע וללא הרחבות;(ד) קריאה רציפה ללא מוזיקת רקע וללא הרחבות (ביקורת). טרום ההתערבות בוצעו מבחנים כלליים לבדיקת רמת אוצר המילים (PPVT) התחילית של הילד. נוסף על כך, נערכו מבחני קדם, שבהם הילדים קראו את סיפור המטרה בקריאה רציפה, והם אובחנו באחזור הסיפור (מספר מילים, מבנה הסיפור ותוכן הסיפור). בשלב ההתערבות הילדים קראו בספר בצורה עצמאית ארבע פעמים, במתכונת שנבחרה להם באופן אקראי. בשלב השלישי נערך אבחון בתר, שהיה דומה לאבחון הקדם, להוציא המבחן הכללי.הממצא המרכזי במחקר זה הוא שהילדים שקראו את הסיפור עם מוזיקת רקע ועם הרחבות הממוקדות בתוכן הסיפור, קיבלו את הציון הגבוה ביותר בכל מדדי אחזור הסיפור בשלב הבתר, בהשוואה לזה של הילדים בכל הקבוצות האחרות. הממצאים מצביעים גם על יעילותן של הרחבות התוכן בהשוואה לתמיכה של מוזיקת הרקע בלבד, כמקור טוב לתמיכה בידע הנרטיבי של הילדים. עוד נמצא, שככל שרמת אוצר המילים התחילית של הילדים הייתה גבוהה יותר, כך הציון שלהם במדדים מספר מילים ותוכן הסיפור היה גבוה יותר בשלב הבתר. עם זאת, גם הילדים שלהם הייתה הרמה הנמוכה ביותר באוצר מילים נתרמו מהקריאה בספר דיגיטלי. תרומת המולטימדיה, דוגמת שימוש במוזיקת רקע והרחבות תוכן, לקידום שפה ואוריינות בקרב ילדים צעירים, ובמיוחד ממיצב נמוך, וההשלכות הפדגוגית מוצגות בפרק הדיון.

תאריך עדכון אחרון : 19/09/2024