סוגיות ודילמות בהוראה בהקשר רב-תרבותי : אינטרנציונליזציה, אינטגרציה וחינוך להכרת האחר

מחבר
גוטמן, מ'

עם השנים מעמיק השיח על חשיבותם של מרחבים משותפים בחברות מרובות תרבויות מתוך תפיסה כי מרחבים אלה יעודדו סובלנות, הקשבה ואמפתיה בין קבוצות. בישראל חזון זה לא עמד במבחן המציאות לאורך ההיסטוריה, והקושי לחלוק מרחבים משותפים אף החריף בעיתות של משברים בריאותיים, פוליטיים וביטחוניים. דוגמאות לכך בלטו בתקופות של לחימה ברצועת עזה, אז התלקחו ברחובות ישראל מהומות גזעניות שהחריפו אף יותר בערים המשותפות. מאורעות נוספים שנחרטו בזיכרון הקולקטיבי הישראלי מזוהים כמחלוקת בין "ישראל הראשונה" ל"ישראל השנייה" ומייצגים את המתח הפוליטי בחברה, שבשנים האחרונות בא לידי ביטוי בהפגנות ובמאבקים שגרמו לפילוג העם. מאורעות אלה מהדהדים ללא הרף, מחלחלים למערכת החינוך ומשפיעים על הדינמיקה הן בכיתות הן בחדרי מורים.במוקד הספר סוגיות ודילמות בהוראה בהקשר רב-תרבותי: אינטרנציונליזציה, אינטגרציה וחינוך להכרת האחר עומדים מכשירי מורים שלאורך שנות פועלם נדרשים לנווט באופן אופטימלי במציאות מורכבת זו, ואשר נושאים על כתפיהם אחריות להעביר יכולת זו למורי העתיד. על מכשירי המורים לשמש דוגמה אישית לחינוך מיטבי לרב-תרבותיות בכיתות, למנהיגות חינוכית קשובה ומכילה, לרצון אמיתי ואותנטי להכיר את האחר ולאיזון נכון בין תפיסת האזרחות – זו הכלל- עולמית וזו המקומית. ספר זה דן במכלול דילמות וסוגיות המנוהלות על ידי מכשירי מורים בדרך להשגת מטרות אלה, באמצעות מחקרים אמפיריים שערכו מכשירי מורים ומורות מעשרה מרחבים משותפים במוסדות להכשרת מורים ברחבי הארץ.

תאריך עדכון אחרון : 15/10/2023