ד"ר איזמן אסתר 77-430-01 מבוא לתורת ההוראה בחינוך המיוחד
מבוא לתורת ההוראה בחינוך המיוחד: 77-430-01
ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשפ"ב סמסטר: שנתי היקף שעות: 2
אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il
א. מטרות הקורס:
1. הסטודנטים יפגשו עם תיאוריות מרכזיות בחינוך המיוחד, כבסיס לחשיבה ושיקול דעת בקביעת מטרות ובחירת דרכים להוראה בחינוך המיוחד.
2. הסטודנטים ישלבו את התיאוריות ואת עקרונות ההוראה המותאמת שנלמדו במסגרת שיעור לדוגמה ויקבלו משוב.
3. הסטודנטים ינתחו את השיעורים לדוגמה בהתאם לתיאוריות ולעקרונות ההוראה המותאמת שנלמדו ויערכו משוב לעמיתים.
4. הסטודנטים יבנו מרכז למידה המותאם לילדים בעלי צרכים דיפרנציאליים המשלב את התיאוריות שנלמדו.
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים:
הרצאות בליווי מצגות, דיונים, ניתוח שיעורים לדוגמה, בניית מרכזי למידה וצפיה מודרכת.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים*:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה מומלצת |
1-3 |
מאריסטו ועד גוב האריות: העברת מסרים ועמידה מול כתה |
|
4-5 |
ניתוח שיעורים לדוגמה על פי קריטריונים להערכת שיעור |
|
6-11 |
תיאוריית ההתנסות בלמידה מתווכת ותיאוריית כושר ההשתנות הקוגניטיבי המבני |
איזמן, א', וצוריאל, ד' (2016). שור, י' (2019). Feuerstein, R., Tzuriel, D., Cohen, S., Cagan, A., Yosef, L., Devisheim, H., Falik, L., & Goldenberg, R. (2017). Tzuriel, D. (2021)¹. |
12-13 |
ניתוח שיעורים לדוגמה המשלבים את תיאוריית ההתנסות בלמידה מתווכת |
|
14 |
תכנון מרכזי למידה ובנייתם |
|
15-16 |
עיצוב סביבה לימודית
|
|
17-18 |
פיתוח הכוונה עצמית בלמידה
|
זילברשטיין, מ' (2001) Karlen, Y. (2016) Panadero, E., Jönsson, A., & Strijbos, J. W. (2016) |
19-20 |
ניתוח שיעורים לדוגמה תוך התייחסות לפיתוח מכוונת עצמית |
|
21-24 |
תיאוריית האינטליגנציות המרובות
|
גרדנר, ה. (1996) הרפז (2014) Davis, K. et al. (2011). Shearer, C.B. & Karanian, J.M. (2017) |
25-26 |
ניתוח שיעורים לדוגמה תוך התייחסות לאינטליגנציות מרובות |
|
27-28 |
הצגת מרכזי למידה ועריכת משוב עמיתים
|
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם:
77-400: מבוא לילד המיוחד
77-414: עבודה מעשית שלב א'
חובות / דרישות / מטלות:
נוכחות
הכנת שיעור והעברתו בפני הכתה (אישי)
הכנת מרכז למידה והצגתו (קבוצתי)
מתן משוב לעמיתים
מבחן מסכם
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):
מרכז למידה- 50%
מבחן מסכם- 50% (על פי הנחיות האוניברסיטה- המבחן יחולק לשניים, כאשר 10% יבוצע כמטלה לצורך הכרות עם מערכת תומקס ויתקיים במהלך השנה ועוד 40% בחינה סופית)
בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל שתי הרצאות ללא סיבה מוצדקת לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת או להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.
לידיעתכם, במסגרת שיעורים המתקיימים בזום הנוכחות נבדקת באופן אוטומטי על ידי המערכת. על מנת לוודא שהנוכחות וההשתתפות שלך נקלטים במערכת יש להקפיד על:
1) הזדהות בשם פרטי ושם משפחה
2) הקפדה על מצלמה פתוחה
3) השתתפות פעילה במטלות שבזום ומחוצה לה.
נוכחות והשתתפות- עשויים לשפר את הציון ב-עד 5 נק'.
ד. ביבליוגרפיה:
קריאת חובה:
איזמן, א', וצוריאל, ד' (2016). אסטרטגיות התיווך בלמידה מתוּוכת ורמת הדתיות של נשים יהודיות בראייה בין־דורית. מגמות, נ' (3), 81-107.
זילברשטיין, מ' (2001). מבוא. בתוך מ', זילברשטיין, ואחרים (עורכים). טיפוח לומד בעל הכוונה עצמית: פדגוגיה של ספרות מקרים , קובץ ראשון (עמ' 7-25). תל-אביב: מכון מופ"ת. (חינוך 371.3943 טפו.לו תשס"א וגם בטקסט מלא)
מני-איקן, ע', ברגר-טיקוצ'ינסקי, ט', ווולף, א' (2018). מרחב למידה כמאיץ פדגוגי. בתוך י', עשת-אלקלעי, ואחרים (עורכים). האדם הלומד בעידן הטכנולוגי : ספר הכנס השלושה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס : שלישי-רביעי, ה-ו באדר תשע"ח, 21-20 בפברואר 2018. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. (חינוך 371.33 אדם.הל תשע"ח וגם בטקסט מלא)
שור, י' (2019). אמנות ההוראה הקשובה- מסע לימודי דיאלוגי המקדם הבנה. תל אביב: מכון מופ"ת. (עמ' 46-64) (חינוך 370.1523 שור.אמ תשע"ט וגם בטקסט מלא)
Davis, K., Christodoulou, J., Seider, S., & Gardner, H. (2011). The theory of multiple intelligences. In R. J., Sternberg, & B., Kaufman (Eds.). The Cambridge Handbook of Intelligence (pp. 485-503). Cambridge University Press. (eBook)
Feuerstein, R., Tzuriel, D., Cohen, S., Cagan, A., Yosef, L., Devisheim, H., Falik, L., & Goldenberg, R. (2017). Integration of Israeli students of Ethiopian origin in Israeli universities. Journal of Cognitive Education and Psychology, 18, 18-34. http://dx.doi.org/10.1891/1945-8959.18.1.18
Karlen, Y. (2016). Differences in students’ metacognitive strategy knowledge, motivation, and strategy use: A typology of self-regulated learners. The Journal of Educational Research, 109(3), 253-265. https://doi.org/10.1080/00220671.2014.942895
Panadero, E., Jönsson, A., & Strijbos, J. W. (2016). Scaffolding self-regulated learning through self-assessment and peer assessment: Guidelines for classroom implementation. In D., Laveault, & L., Allal (Eds.) Assessment for Learning: Meeting the Challenge of Implementation (pp.311-326). Springer.(לא זמין למנויי בר-אילן)
Tzuriel, D. (2021) Cross-Generational Transmission of MLE Strategies. In Mediated learning and cognitive modifiability (pp. 393-419). Springer. (E-BOOK)
Tzuriel, D. (2021) The Theory of Structural Cognitive Modifiability and Mediated Learning Experience (SCM-MLE). In: Mediated Learning and Cognitive Modifiability (pp. 13-52). Springer. (E-BOOK)
Tzuriel, D., Isman, E., Klung, T. & Haywood, H.C. (2017). Effects of teaching classification on classification, verbal conceptualization and analogical reasoning in children with developmental language delays. Journal of Cognitive Education and Psychology, 16(1), 107-124.
Shearer, C.B. & Karanian, J.M. (2017). The neuroscience of intelligence: Empirical support for the theory of multiple intelligences? Trends in Neuroscience and Education, 6, 211-223.
המלצות לקריאה נוספת:
בירנבוים, מ', יועד, צ', כ"ץ, ש', וקימרון, ה' (2004). בהבניה מתמדת: סביבה לפיתוח מקצועי של מורים בנושא תרבות הל"ה המטפחת הכוונה עצמית בלמידה. תל אביב: מעלות. (חינוך אוסף פדגוגי כללי 371.144 בהב.מת תשס"ה)
גרדנר, ה' (1996). אינטליגנציות מרובות : התיאוריה הלכה למעשה : (אסופה). ירושלים: מכון ברנקו-וייס. (עמ' 12-36)
הרפז, י' (2014). תיאוריית האינטליגנציות המרובות היתה 15 דקות התהילה שלי. הד החינוך, פ"ח (6). אוחזר מתוך אתר יורם הרפז. https://yoramharpaz.com/interviews/2014_08a.pdf
פוירשטיין, ר', פוירשטיין, ר', וקוזולין, א' (2001). הכשרת המורה להוראה ותיווך: לקראת גישה דואלית בחינוך. מתוך פותחים שערים בהכשרת מורים :כנס וירטואלי. תל אביב:מכון מופ"ת.
Isman, E., & Tzuriel, D. (2008). The mediated learning experience (MLE) in a three generational perspective. British Journal of Developmental Psychology, 26(4), 545-560.
Isman, E. & Tzuriel, D. (2008). Relationship between mother-child mediated learning experience (MLE) strategies and mothers' attachment style and mental health. Journal of Cognitive Education and Psychology, 7(3), 388-410.
Feuerstein, R., Feuerstein, R. S., Falik, L. H., & Rand, Y. (2002). The dynamic assessment of cognitive modifiability: The Learning Propensity Assessment Device, Theory, instruments, and techniques. Jerusalem: ICELP Press. (לא קיים בספריות בר-אילן)
ה. שם הקורס באנגלית:
Educational Theories in Special Ed.