ד"ר איזמן אסתר 77-400-01 מבוא לילד המיוחד
מבוא לילד המיוחד 77-400
ד"ר אסתי איזמן
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשפ"ב סמסטר: שנתי היקף שעות: 2 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il /
א. מטרות הקורס:
- הסטודנטים ידעו את הרקע ההיסטורי של החינוך המיוחד בארץ ובעולם.
- הסטודנטים יכירו מושגים מרכזיים בתחום החינוך המיוחד.
- הסטודנטים יחשפו למגוון המסגרות בחינוך המיוחד.
- הסטודנטים יחשפו למגוון האוכלוסיות הזכאיות לחינוך מיוחד.
- הסטודנטים יכירו מגוון דרכים מעשיות לחינוך ולקידום ילדים עם צרכים מיוחדים.
- הסטודנטים ילמדו עקרונות להתמודדות עם קשיי הילדים עם הצרכים המיוחדים בכתה.
- הסטודנטים יפתחו עמדות חיוביות ורגישות כלפי הילד עם הצרכים המיוחדים.
ב. רציונאל הקורס:
קורס זה מהווה מבוא לאוכלוסיות המיוחדות הלומדות במערכת החינוך. במהלך הקורס נכיר את עולם המושגים, תחומי הטיפול, מסגרות החינוך המיוחד וההיבטים החוקיים של התחום. נסקור את תולדות החינוך המיוחד בארץ ובעולם, ונדגיש את התפתחותו של החינוך המיוחד לאורך התקופות השונות. חוק חינוך מיוחד, תשמ"ח - 1988 קובע כי מערכת החינוך חייבת לתת עדיפות לשילובו של ילד עם צרכים ייחודיים במסגרת רגילה. הזכות ללמוד במסגרת נורמטיבית, היא חלק מזכותו של אדם עם מוגבלות לחיות בקהילה ולהשתתף בפעילות הנערכת בה באופן פעיל ושוויוני, תוך יצירת חברה סובלנית יותר. בשנת 2002 תוקן חוק חינוך מיוחד ונוסף אליו הפרק על שילוב ילד עם צרכים ייחודיים בחינוך הרגיל. כמו כן, ביולי 2018 עודכן החוק פעם נוספת ותהליך הטמעתו הינו תהליך מורכב. על מנת לאפשר הטמעה נכונה של התהליך יש צורך לחשוף בפני הסטודנט את הרקע לתיקונים בחוק ולעדכונים עצמם, להתייחס למאפייניהם הייחודיים של תלמידי השילוב ולאמצעים המאפשרים חינוך ושילוב של התלמיד עם הצרכים הדיפרנציאליים.
מהלך השיעורים:
הרצאות, דיונים, הדגמות, סימולציות וצפיה מודרכת.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה מומלצת |
1 |
מבוא: חינוך מיוחד וחינוך משלב- הגדרות, מטרות ורציונל |
|
2-3 |
התפתחות החינוך המיוחד- סקירה היסטורית |
זקס, ש', לוין, מ', ויסקופף, נ' ואבישר, ג' (2015). מרום ושות' (2006)- פרק 2, 4 |
4-5 |
חוק החינוך המיוחד והתיקונים לו |
|
6 |
מסגרות חינוכיות בחינוך המיוחד והמשלב; מתי"א והצוות הפרא-רפואי |
נאון, מילשטיין ומרום (2012) שמעוני וגביש (2017) |
5-8 |
הפרעות למידה ספציפיות- סקירה כללית והתמקדות בקשיים בקריאה ובכתיבה |
משרד החינוך (2018). פלוטניק (2008) |
9-10 |
ילדים עם ADHD
|
|
11-12 |
ילדי כו"ח- כבדי שמיעה או חירשים |
ויזל, א' והיימן, ט' (2015). צח (2014) |
13-14 |
ילדים כבדי ראיה ועיוורים
|
קדמון, ח' והיימן, ט' (2015). |
15 |
סיכום וסרט בנושא לקויות חושים |
|
16-17 |
הילד עם ASD
|
ארליך, ד' (2015) Bauminger-Zvielly (2014) Koegel, Matos-Freden, Lang & Koegel (2012) |
18-19 |
ילדים עם בעיות רגשיות |
חמיאל (2011) רונן-רוזנבאום ורוזנבאום (2011) |
20-21 |
ילדים עם נכויות פיזיות
|
פרץ (2016) |
22-23 |
ילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
|
בכר, י', דוד, נ', הוקיילו, נ', הלוי, ש', טל, ד', יגר, א. כהן-בוננה, י' וסבן, ר' (2016) קליין וסובלמן-רוזנטל (2010) |
24-26 |
ילדים מחוננים
|
בן שלמה, נ' והס-שטינמץ, ט' (2012) ברנט (2012) תמיר, ד' (2012) |
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: אין
חובות / דרישות / מטלות:
- נוכחות בקורס והשתתפות פעילה בשעורים, בהתנסויות ובמטלות- חובה
- קריאת קטעי החובה ברשימה הביבליוגרפית
- מבחן מסכם
בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל שתי הרצאות או לא ישתתף במטלות ללא סיבה מוצדקת לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת או להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.
לידיעתכם, במסגרת שיעורים המתקיימים בזום הנוכחות נבדקת באופן אוטומטי על ידי המערכת.
על מנת לוודא שהנוכחות וההשתתפות שלך נקלטים במערכת יש להקפיד על:
1) הזדהות בשם פרטי ושם משפחה
2) הקפדה על מצלמה פתוחה
3) השתתפות פעילה במטלות שבזום ומחוצה לה.
מרכיבי הציון הסופי:
100% מבחן (על פי הנחיות האוניברסיטה- המבחן יחולק לשניים- 20% מטלה לצורך הכרות עם מערכת תומקס במהלך הסמסטר ועוד 80% בחינה סופית).
ד. ביבליוגרפיה:
קריאת חובה
חמיאל, ד' (2011). חרדה כללית וחרדת פרידה. בתוך נ', מור, י', מאיירס, צ', מרום, וא', גלבוע שכטמן (עורכים). טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים עקרונות טיפוליים (עמודים 69-98). תל אביב: הוצאת דיונון.
חוק החינוך המיוחד (תיקון מס' 11) התשע"ח- 2018, ס"ח 2374, עמ' 762. אוחזר מתוך אתר הכנסת.
צח, נ' (2014). אתגרים בשילוב תלמידים עם ליקוי שמיעה במסגרות חינוך רגילות. בתוך ט', מוסט וד', רינגוולד-פרימרמן (עורכות). חינוך ושיקום ילדים ומתבגרים כבדי שמיעה וחירשים (כרך ב', עמ' 48-11). תל אביב: מכון מופ"ת.
רונן- רוזנבאום, ת', ורוזנבאום, מ' (2011).הפרעות של תוקפנות ואלימות. בתוך נ', מור, י', מאיירס, צ', מרום, וא', וגלבוע-שכטמן (עורכים). טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים עקרונות טיפוליים (עמודים 241-266). תל אביב: הוצאת דיונון.
שמעוני, ש' וגביש, ב' (2017). מורות שילוב מדברות על מקומן בשילובן של ילדים עם צרכים מיוחדים בכיתות הכוללות. בתוך ש', רייטר, ע', קופפרברג, וי' גילת (עורכים). סוגיות עכשוויות בשילוב של ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים בישראל- אסופת מחקרים (עמ' 23-38). תל אביב: מכון מופת. (חינוך E371.9046 סוג.עכ תשע"ז וגם בטקסט מלא)
תמיר, ד' (2012) ילדים מחוננים- המיוחדומייחד. פסיכואקטואליה, יולי 2012, עמ' 16-19.
Bauminger-Zviely, N. (2014). School-age children with ASD. In F., Volkmar, S.J., Rogers, R., Paul, & K.A., Pelphrey, (Eds.), Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorder (pp. 148-175). New Jersey: John Wiley & Sons.
Koegel, L., Matos-Freden, R., Lang, R., & Koegel, R. (2012). Interventions for children with Autism Spectrum Disorders in inclusive school settings. Cognitive and Behavioral Practice, 19(3), 401-412.
קריאת רשות
אורגן, פ"ג (2008). ADHD: גישות התייחסות לתלמידים שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז. קריית ביאליק: אח. (חינוך 371.93 אור.אי תשס"ח)
ארליך, ד' (2015) סוגיות בחינוך מיוחד, יחידה 9: אוטיזם ולקויות בתקשורת (מהדורה מעודכנת). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 300-304, 310, 314-321. (חינוך 371.9 סוג.בח תשע"ה)
בינשטוק, א' (2011). מקום לכולם : דחייה חברתית בבית-הספר - תיאור ודרכי התמודדות : חוברת הדרכה למערך המסייע. ירושלים : גף הפרסומים - משרד החינוך. (חינוך אוסף פדגוגי 370.15 בינ.מק תשע"א)
בכר, י', דוד, נ', הוקיילו, נ', הלוי, ש', טל, ד', יגר, א. כהן-בוננה, י' וסבן, ר' (2016). עקרונות עבודה בהוראת תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. ירושלים: גף הפרסומים, משרד החינוך. עמ' 5-8, 24-25. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך .
בן שלמה, נ' והס-שטינמץ, ט' (2012) מענים מערכתיים לילדים מחוננים בתוך המערכת החינוכית הרגילה. פסיכואקטואליה, יולי 2012, 9-11.
ברנט, א' (2012). הסיפור של הורות לילד מחונן. פסיכואקטואליה, יולי 2012, 59-63.
גמליאל , י' וירמיה, נ' (2008). מדדים לאיתור ואבחון הפרעות ברצף האוטיזם בשנים הראשונות לחיים. פסיכואקטואליה, יולי 2008, 42-48.
ויזל, א', והיימן, ט' (2015). סוגיות בחינוך מיוחד, יחידה 8: חירשות ולקות שמיעה, מהדורה מעודכנת. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 147-167, 273-285. (חינוך 371.9 סוג.בח תשע"ה)
זקס, ש', לוין, מ', ויסקופף, נ', ואבישר, ג' (2015). סוגיות בחינוך מיוחד יחידה 1: מהות החינוך המיוחד (מהדורה מעודכנת). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 13-53. (חינוך 371.9 סוג.בח תשע"ה)
משרד החינוך (2018). מלקויות ללמידה- הרפורמה המערכתית לאיתור וטיפול בתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב. ירושלים: גף פרסומים, משרד החינוך. עמ' 7-17. אוחזר מתוך אתר משרד החינוך.
נאון, ד', מילשטיין, א', ומרום, מ' (2012). שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר יסודיים: מעקב אחר יישום "פרק השילוב" בחוק חינוך מיוחד- דוח מחקר. ירושלים: מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל, המרכז לחקר מוגבלויות ותעסוקת אוכלוסיות מיוחדות. (חינוך E371.9 נאו.של תשע"א וגם בטקסט מלא)
פלוטניק ר' (2008). לגדול אחרת: עולמם הרגשי והחברתי של ילדים בעלי לקויות למידה, קשב וריכוז. חולון: יסוד. (חינוך 371.9 פלו.לג תשס"ט וגם בטקסט מלא)
פרץ, ח' (2016). שיתוק מוחי: סקירת ספרות. רעננה: בית איזי שפירא. אוחזר מתוך אתר בית איזי שפירא .
קדמון, ח' והיימן, ט' (2015). סוגיות בחינוך מיוחד , יחידה 7: עיוורון ולקות ראיה (מהדורה מעודכנת). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 31-44, 67-74. (חינוך 371.9 סוג.בח תשע"ה)
קליין, פ"ש וסובלמן-רוזנטל, ו' (2010). ביחד ולבד: שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת חינוך רגילות לגיל הרך. אבן יהודה: רכס. (עמ' 162-175) (חינוך 371.9046 קלי.בי תש"ע)
קרן, מ', מנור, א', טיאנו, ש' (2001). הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך: אפיוניה הייחודיים ומהלכה מינקות עד גיל הגן. הרפואה, י"א, 1021-1025.
רביד, ד'. (2011). כותבים מורפו(פונו)לוגיה: הפסיכולינגוויסטיקה של הכתיב העברי. בתוך ד', ארם וע', קורת (עורכות), אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים (עמ' 190-210). ירושלים: מאגנס. (חינוך 372.6 אור.וש תשע"א וגם בטקסט מלא)
ריף, ס"פ (2009). כיצד ללמד ילדים עם ADD/ADHD – הפרעות קשב והתנהגות: שיטות, אסטרטגיות והתערבויות מעשיות. קריית ביאליק: אח. (חינוך 618.928589 ריף.כי תשס"ט)
Bauminger-Zvielly, N. (2013). Social and academic abilities in high-functioning autism spectrum disorders. New York: Guilford. Chapter 5, pp. 110-130. (Education 371.94 BAU-ZVI s and in full text)
Breitenbach, M. M., Armstrong, V. L. & Bryson, S. E. (2013). The implementation of best education practices for a student severely affected by autism. International Journal of Inclusive Education, 17 (3), 277-294.
Dai, D. Y., & Chen, F. (2013). Three Paradigms of Gifted Education: In Search of Conceptual Clarity in Research and Practice. Gifted Child Quarterly, 57(3), 151–168. https://doi.org/10.1177/0016986213490020
Doherty, M. T. (2012). Inclusion and deaf education: the perceptions and experiences of young deaf people in Northern Ireland and Sweden. International Journal of Inclusive Education, 16 (8), 791-807.
Martel, M.M., Gremillion, M., Roberts, B., Von Eye, A., & Nigg, J.T. (2010). The structure of childhood disruptive behaviors. Psychol Assess. 22(4), 816-826.
ה. שם הקורס באנגלית:
Introduction to the child with special needs