המסלול להכשרת מורים בספרות

מלגת פטור מלאה משכר לימוד ללימודי תעודת הוראה בכפוף לתקנון

ד"ר יהודית מנוביץ
ד"ר יהודית מנוביץ | ראשת המסלול

ד"ר יהודית מנוביץ, ראשת המסלול להכשרת מורים בספרות. בוגרת אוניברסיטת בר אילן במחלקות לספרות עם ישראל ולספרות משווה, מרצה בפקולטה לחינוך בבית הספר להכשרת מורים ומכהנת גם כראש החוג לספרות במכללה האקדמית לחינוך 'תלפיות'.

על המסלול

הספרות היא אחד מתחומי האמנות העתיקים ביותר והיא דיסציפלינה שבאמצעותה ניתן להיחשף לרעיונות, לרגשות ולשדרים מעולמות שונים ומגוונים, המעוררים לחשוב, לתהות, להתלבט, להתפעם ולהתרגש. לימודי הספרות למיניהם מתייחסים למכלול המרכיבים האנושיים ובוחנים אותם בזמנים ובמקומות, במצבים ובניסיונות. הספרות 'בונה' כל מיני מציאויות ומתמודדת עם סימני שאלה ודילמות במעגלים שונים - אישי, משפחתי, חברתי, לאומי ואוניברסלי. היא חושפת קשרי גומלין מפתיעים בין עולמות הרוח והאמנויות: בין הציור והמוסיקה ליצירה הכתובה. לימודי תעודת הוראה בספרות מאפשרים לקחת את העולם העשיר הזה ולהפוך אותו למקצוע: הוראת ספרות כמקצוע המשלב צמיחה כלפי פנים - האזנה לנפש והעשרה תרבותית, לצד שליחות כלפי חוץ - חינוך בני נוער לערכים מוסריים וחברתיים והשפעה על בניית נורמות מתוקנות בבתי הספר שלנו.

הספרות מעוררת שאלות קיומיות, פילוסופיות וערכיות ודנה בהן: חירות ומימוש אישי, אינדיבידואליזם וקונפורמיות, זהות ומשבר, נשיות ודימוי עצמי, פער בין דורי, אהבה ובחירת בן זוג, וגם: אהבת המולדת, עלייה לארץ, מלחמות ומחירן, חיים ומוות.

לימודי הספרות הנוגעים בכל הנושאים הללו הם לימודים המגיעים אל הנפש ואל הנשמה. הם מפגישים את הלומד עם עולם מופלא ורוטט, עם מציאות ריאליסטית או הזויה, הם נותנים ביטוי להגיגים ולתחושות. אך, הספרות איננה מאפשרת רק האזנה ייחודית לנפש, הספרות גם מחברת לתרבות. היא מפגישה את הלומד עם דורות של יצירה אנושית מגוונת, עם ז'אנרים שונים ועם זרמים אמנותיים ייחודיים. היא חושפת קשרי גומלין מפתיעים בין עולמות הרוח והאמנויות: בין הציור והמוסיקה ליצירה הכתובה.

לימודי תעודת הוראה בספרות מאפשרים לקחת את העולם העשיר הזה ולהפוך אותו למקצוע: הוראת ספרות כמקצוע המשלב צמיחה כלפי פנים - האזנה לנפש והעשרה תרבותית, לצד שליחות כלפי חוץ - חינוך בני נוער לערכים מוסריים וחברתיים והשפעה על בניית נורמות מתוקנות בבתי הספר שלנו. אין עוד דיסציפלינה שגלומות בה כל כך הרבה אפשרויות לחנך, לשנות ולהשפיע – כפי שגלומות במקצוע הספרות.

להרשמה  להשארת פרטים 

מה לומדים?

במסגרת לימודי תעודת הוראה בספרות וההכשרה המעשית בתחום, ייקנה הלומד את המיומנות של בניית שיעור ספרות ויתנסה בהוראת שיעורי ספרות הלכה למעשה. הוא יילמד לעמוד לפני קהל, ילמד איך לקרוא טקסט בצורה דרמטית, יילמד לתכנן ולבנות יחידת הוראה, ייחשף למגוון שיטות הוראה חדשניות ואסטרטגיות למידה ואף יכיר את המבנה ואת הרציונל של תוכניות הלימודים

בספרות לחט“ב ולחטיבה העליונה. בלימודי תעודת הוראה בספרות - יקנה לו הסטודנט מקצוע שהוא גם אהבה.

המסלול  לתעודת הוראה בספרות מכשיר את הסטודנטים להיות מורים לספרות בחט"ב ובעל יסודי. במסגרת הלימודים הסטודנטים יעברו הכשרה מעשית בספרות לאורך השנה כולה בליווי מורה  מאמן , צפייה בשיעורי ספרות והעברת שיעורי ספרות וקבלת משוב עליהם.
הסטודנטים לומדים  קורסים מתקדמים בהוראת הספרות כגון: מתודיקה לספרות, קורס המנגיש לסטודנט את מיומנויות ואסטרטגיות ההוראה של מקצוע הספרות, תוך דגש על יישום בחומרים מתוך תוכניות הלימודים במגזרים השונים, הוראה זוטא - מתאמנים בהעברת שיעור מצולם ובקבלת משוב, הכל תוך כדי קבלת תמיכה הדרכה וסיוע של ראש המסלול.
הלימודים במסגרת אקדמית וברמה הגבוהה של אוניברסיטת בר-אילן מציבים את הבוגרים שלנו בחזית ההוראה והחינוך.

אפשרויות תעסוקה

הוראת ספרות בכל כיתות העל יסודי ז' עד י'ב ובכל רמות הלימוד.

תהליך הרשמה

  • תהליך הרישום כולל ראיון והצגת מסמכים על פי הנדרש.
  • בוגרי אוניברסיטת בר-אילן ובוגרי מוסדות לימוד אחרים יכולים להירשם באתר האוניברסיטה.
  • סטודנטים באוניברסיטת בר-אילן לתואר ראשון יכולים להירשם החל מהשנה השנייה ללימודי התואר.
  • סטודנטים הלומדים באוניברסיטת בר אילן תואר שני ושלישי ניתן להירשם בכל שלב במהלך הלימודים, דרך מערכת האינ-בר, מידע אישי לסטודנט.

 

להורדת קובץ תוכנית הלימודים

קבלת קהל ויצירת קשר:

  • בטלפון: 03-5318842, בשעות המענה הטלפוני
  • בלוגו של וואטסאפWhatsApp
  • ”דלת פתוחה“ בימים א‘, ג‘, ה‘ בשעות 12:00-10:00 בזום ובאופן פרונטלי.
  • בדוא"ל: גב' חגית סירי  hagit.siri@biu.ac.il | גב' דורית דואק dorit.duek@biu.ac.il

*שעות המענה בלוגו של וואטסאפ Whatsapp: ימים א' - ה' בין 8:00-14:00

 

להרשמה  להשארת פרטים