ד"ר איזמן אסתר 77-457-01 כלים בסיסיים בחינוך המיוחד
כלים בסיסיים בחינוך המיוחד: 77-457-01
ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך
סוג הקורס: תרגיל
שנת לימודים: תשע"ו סמסטר: א' היקף שעות: 1 ש"ש
א. מטרות הקורס:
- הסטודנטים יכירו דרכי עבודה וכלים בסיסיים למסגרות שכיחות בחינוך המיוחד.
- הסטודנט יפתח יכולת ליישם את הידע התיאורטי שנצבר, במצבי למידה מגוונים.
- הסטודנטים ילבנו יחד קונפליקטים והתלבטויות בזיקה להתנסות המעשית.
ב. תוכן הקורס:
קורס זה מלווה את הסטודנטים בהתנסותם המעשית בשנה ב', ויעסוק בהקניית ידע נדרש ובדיון בהתלבטויות העולות מן השדה.
בחינוך המיוחד המורה פועל בדרכי עבודה מגוונות בכדי לענות על צרכי התלמיד, ומשתמש בכלים ואמצעים בהתאם לסוג החריגות. בשל רוחב היריעה, בקורס זה נתמקד בנושאים המשותפים למרבית המסגרות בחינוך המיוחד.
הנושאים יתמקדו בתכנון העבודה בחינוך המיוחד, מתהליך האבחון ועד להתאמת תכניות עבודה, תוך התייחסות לניהול כתה ולאופן בניית תוכניות המיוחדות- תל"א, תח"י, תל"כ ותל"גן, בשילוב מספר אסטרטגיות להגברת מיומנות התכנון והארגון.
מהלך השיעורים:
הרצאות בליווי מצגות וסרטונים, הדגמות, תרגולים מעשים, דיונים קבוצתיים ולמידת עמיתים.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
|
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת |
|
1 |
הכרות עם סוגי אבחונים |
|
|
2 |
סדנא לפתיחת שנה עם המדריכות הפדגוגיות |
|
|
3-4 |
מאבחון להתערבות - התנסות ותרגול קבוצתי בניתוח אבחון דידקטי |
|
|
5 |
סדנא בחינוך דיאלוגי- קב' א' |
לסרי (2012) |
|
6 |
סדנא בחינוך דיאלוגי- קב' ב' |
לסרי (2012) |
|
7-8 |
ניהול כתה ופתרון קונפליקטים |
ריף, ס.פ. (2009). |
|
9-10 |
תכניות בחינוך המיוחד- תח"י ותל"א |
חוזרי מנכ"ל בנושא תוכנית השילוב ותל"א |
|
11 |
המודל המקשר בין תח"י/תל"א לבין תכניות כתתיות וגניות- תל"כ ותל"גן |
|
|
12 |
תכניות חינוכיות- התנסות ותרגול קבוצתי |
|
|
13-14 |
אסטרטגיות לתכנון מידע ולארגונו ואופן שילובן בתכניות החינוכיות האישיות- הכרות ותרגול |
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם
77-400: מבוא לילד המיוחד
77-408: דידקטיקה כללית
77-409: דידקטיקה בכתה ההטרוגנית
77-414: עבודה מעשית שלב א'
77-453: עבודה מעשית שלב ב' (צמוד)
דרישות:
נוכחות והשתתפות ופעילה בשיעורים
הגשת מספר תרגילים לאורך הסמסטר
העלאת תיאור מקרה בכיתה
מרכיבי הציון הסופי:
תיאור מקרה- 10%
הגשת מספר תרגילים קבוצתיים לאורך הסמסטר- 80%
נוכחות והשתתפות- 10%
ד. ביבליוגרפיה:
חוזר מנכ"ל בנושא תוכנית השילוב ותל"א
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/applications/mankal/arc/nh7k1_2_1.htm
ברט, א' ושויצקי, צ' (2000). צמתים בדרך- מודל לפתרון בעיות בכיתה. תל אביב : מכון מופ"ת. (454100) (חינוך 371.1024 ברט)
גרינבוים, נ' וליכטר, נ' (1996). אבחון קריאה וכתיבה. חיפה: אורנים. (354147) (חינוך E372.48 גרי)
ויס, נ' וגלסר ג' (1999). פתרון קונפליקטים בחיי היום-יום- "זוכים בלבד" . תל אביב: עמותת תורת האילוצים לחינוך. (471770) (מ. פדגוגי 370.115 E ויס)
חגי, עי וחגי י' (2014). יש לי ילד אחר : על הורות לילדים לקויי למידה, קשב וריכוז, מינקות ועד בגרות. מושב בן שמן: הוצאת מודן. (2378137) (חינוך 371.9 חגי)
חגי ע' (2005).ילד שלי מיוחד- על ילדים עם קשיים תחושתיים, מוטוריים, שפתיים, תקשורתיים והתנהגותיים. מושב בן שמן: הוצאת מודן. (1066840)
(חינוך 618.928588 חגי)
טוב-לי, א' (2000). אבחון קריאה וכתיבה לכיתות א'-ט'. מתי"א זבולון אשר: אח. (459317) (מ. פדגוגי E372.48 טוב)
טלמור, מ' (2003, מהדורה מעודכנת 2007). הוראה מתקנת הלכה למעשה. ת"א: הוצאת תלפיות. (1126302) יש רק מהדורת 2004 . (חינוך E372.43 טלמ)
יריב, א. (1999). שקט בכיתה בבקשה! אבן יהודה, רכס. (427675) (חינוך E371.1024 ירי)
פרידמן, י' ופישר נ' (2003). ההורים ובית הספר: עמדות ורמת מעורבות. ירושלים: מכון סאלד. (575620) (חינוך 371.103 פרי)
לסרי, ד' (2012). רצף של הצלחות. http://www.dialogit.org/archives/1377
ריף, ס.פ. (2009). כיצד ללמד ילדים עם ADD/ADHD – הפרעות קשב והתנהגות: שיטות, אסטרטגיות והתערבויות מעשיות. קריית ביאליק: אח. (1162659) (חינוך 618.928589 ריף)
שיף, ר., הר-צבי-הכהן, ש. ולוי-שמעון, ש' (2004). שפה במחשבה תחילה-צלילים. חולון: רכגולד. (599355) ( מ. פדגוגי E372.6 שיף)
שיף, ר', הר-צבי-הכהן, ש' ולוי-שמעון, ש' (2004). שפה במחשבה תחילה-תבניות. חולון: רכגולד. (אין בבר אילן)
שני, מ', לחמן, ד', שלם, צ', בהט, א' וזייגר, ט' (2003). מעק"ב: מיפוי עדכני של קריאה וכתיבה על פי נורמות ארציות . חולון: יסוד. (אין בבר אילן)
שני, מ., לחמן, ד.,שלם, צ., בהט, א., זייגר, ט. (2006). א-ת, מערכת לאבחון ליקויים בתהליכי קריאה וכתיבה על פי נורמות ארציות. ת"א: "ניצן" ומכון מופ"ת. (אין בבר אילן)
שמר, א' ובר גיא, א'. (2004). "היוועצות : שותפות בין עמיתים בלמידה ארגונית בשירותי אנוש". מקבץ, כתב עת הישראלי לטפול קבוצתי, 9 (1), 63-89. 4. (2412279)
Englert, C. S., Zaho, Y., Collings, N., Romig N. (2005). Learning to Read Words: The Effects of Internet-Based Software on the Improvement of Reading Performance. Remedial and Special Education, 26 (6), 357-371.(1116302)