ד"ר הולצר אלי 77-815-01 הקריאה המעצבת
הקריאה המעצבת: היבטים פסיכולוגיים, רוחניים וחינוכיים- 77-815-01
ד"ר אלי הולצר
סמינריון; שנת הלימודים תשע"ו סמסטר א'+ב' היקף שעות: 4 ש"ש
שעת קבלה: יום ב' 11:00, בנין חינוך, חדר 502 (בתיאום מראש)
א. מטרות הקורס
בקורס זה תתחקו אחרי הגישות לקריאה (בספרים) כפעולה מעצבת ומחנכת. תלמדו להבחין ולדון באופן ביקורתי ברבדים הפסיכולוגיים, הרוחניים והתרבותיים שלהם זיקה לקריאה כפעילות מעצבת, וכן לדון בהשלכות החינוכיות של תובנות אלה.
ב. תוכן הקורס
הקריאה בכלל, והקריאה בספרים בפרט היא פעילות אנושית נפוצה למדי בקרב בני אדם. ואולם, אין הקריאה פעילות פשוטה וחד משמעית כפי שנוטים לחשוב במבט ראשון וזו מילאה ועשויה למלא פונקציות שונות למדי, לא רק בגלל הסוגות והתכנים השונים אלא גם בגלל גישות שונות שעל פיהן ניתן לקרוא. קורס זה יתמקד בגישות לקריאה ובסוגי ספרים שמטרתם המוצהרת היא לחולל שינוי באדם הקורא. נבחן את הגישות השונות, את השלכותיהן הפדגוגיות ונדון באפשרויות ובאתגרים החינוכיים הניצבים בפני גישות אלה לאור שינויים תרבותיים עמוקים אנו עדים להם היום, ובראשם מהפיכת הטכנולוגיה הדיגיטאלית: ההשפעה של זו על הרגלי ועל אופני הקריאה וכן על דמות האדם.
הסמסטר הראשון יוקדש לקריאה, עיון ודיון. במהלך הסמסטר השני, תערכו מחקר עיוני או אמפירי שיושתת על הנלמד במהלך הסמסטר הראשון. לענין זה תקבלו הנחיות מפורטות בסיום הסמסטר הראשון ונושא המחקר יסוכם ביננו.
מהלך הקורס מושתת על קריאה צמודה (close reading) הנערכת במהלך השיעורים, בכתביהם של אנשי רוח, סופרים וחוקרים שכתבו על הקריאה. כמו כן, נבקש להתחקות אחרי רעיונות אודות הקריאה במרחב התרבותי-חברתי, באמצעות קריאה בספרים. לצורך יהיה עליכם לקרוא את ספרו של אנטואן דה סנט-אכסיפרי, הנסיך הקטן ספרו של ריי ברדבורי, פרנהייט 451, וספרו של ג'רוג' אורוול, 1984.
הקורס מאורגן במבנה תמאטי, לאו דווקא היסטורי-כרונולוגי. לצד לימודכם "את" הדברים, חשוב גם שתתנו את דעתכם "על" הדברים. מושאי חשיבה זו יהיו הקריאה והדיון במהלך השיעורים, המאמרים שתתבקשו לקרוא ותרגילים שתתבקשו לערוך. אי לכך, השתתפותכם הסדירה בשיעורים מהווה חלק בלתי נפרד מחובות הקורס.
לקראת סוף הקורס אנחה אותכם לקראת כתיבת העבודה המסכמת. זו לא תדרוש מחקר אלא תתבסס על כל הנ"ל. בעבודה תתבקשו להפגין ידע והבנה במושגים ובסוגיות שנידונו,
ג. מהלך השיעורים: במהלך הסמסטר הראשון, השיעורים יתבססו על קריאת הכנה, קריאה משותפת ודיון בכיתה, ועריכת תרגילים אישיים.
אצפה כי במהלך קריאת ההכנה, תקפידו לערוך קריאה איטית. הקריאה המכינה את הדיון בכיתה אינה נועדה לאיסוף מידע בלבד אלא נועדה לערב אתכם בצורה מושכלת וזהירה ברעיונותיו של הטקסט. אני מציע כי במהלך ובעקבות הקריאה תרשמו הערות, שאלות, תהיות ו/או תגובות לדברים וכי תביאו את אלה לשיעור. ייתכן ובמהלך השיעור אבקשכם לשתף את כל הנוכחים במקצתן.
ד. חובות הקורס
השתתפות בשיעור, קריאת הכנה השיעורים, תרגילים (בין 3 ל- 5 בסמסטר הראשון) ועבודה סמינריונית.
מרכיבי הציון הסופי
30% תרגילים
70% עבודה (60% במקרה של הצגת רפראט שערכו יהיה אם כן 10%)
ה. נושאי הקורס וביבליוגרפיה: (נתון לשינויים!)
על כל סטודנט/ית בקורס לקרוא בהקדם (ולרכוש) את הספרים הבאים:
- אורוול ג'ורג', 1984, תל-אביב: עם עובד, 2015.
- ברדבורי ריי, פרנהייט 451, תרגום של נועה מנהיים, כנרת-זמורת ביתן, תשע"ג.
- דה סנט אכסיפרי אנטואן, הנסיך הקטן. תרגום של אריה לרנר, הוצאת עם עובד.
1. מבוא מושגי והיסטוריה של הקריאה (המעצבת)
· Manguel A. A History of Reading, London: Penguin Books 1996. (329819)
2. מקורות ראשוניים
- אוגוסטינוס: וידויים, תל-אביב: ידיעות אחרונות, 2001, ע' 70-73, 134-135, 192-197, 205-207, , 214-217, 363-364. (2360922)
- אפלטון, כתבי אפלטון, , ירושלים ותל-אביב: הוצאת שוקן, תשל"ה, תאיטיטוס ע' 92; פיידרוס 416-422. (2360923)
- גרוסמן דויד, ספרים שקראו אותי, מאין נחלתי את שירי, רות קרטון בלום (עורכת), תל-אביב: ידיעות אחרונות, ספרי חמד, 2002 ע' 33-48. (2361118)
- דיקארט רנה, מאמר על המתודה, ירושלים: מאגנס, תשל"ד, ע' 3-13. (2361103)
- דה מנטיין מישל, המסות, תל-אביב וירושלים: הוצאת שוקן, 2007, ספר א', פרק 26, ע' 184-221. (2361117)
- סנקה, לוקיוס אנאוס, מכתבי מוסר, ספר ראשון,ירושלים: מוסד ביאליק, ע' 1-3, 29-31. (2361113) (2361114)
- לוינס עמנואל, אתיקה והאינסופי, ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, תשנ"ה, ע' 35-39. הנ"ל, מעבר לפסוק, ירושלים ותל-אביב: שוקן, תשס"ז, ע' 139-156. (2361109) (2361122)
- ניצ'שה פרידריך, דמדומי שחר, ירושלים ותל-אביב: שוקן, ע' 108-109. הנ"ל, המדע העליז, ירושלים ותל-אביב: שוקן, תשכ"ט, סעיף 104. (2360924)
- עוז עמוס, קטעים נבחרים מתוך: סיפור על אהבה וחושך,ירושלים: כתר, 2002. (2361107)
- פרוסט, מרסל, על הקריאה, ירושלים: כרמל, תשס"ג.(570269) (ספרות 848.91 פרו)
3. הקריאה המעצבת בתפיסות דתיות
· Fishbane, M. (2008). Sacred Attunement, A Jewish Theology, Chicago and London: The University of Chicago Press, p. 46-107. (אין בר אילן)
4. האחריות האתית שבקריאה
- בן פזי חנוך, הפרשנות כמעשה מוסרי, ההרמנויטיקה של עמנואל לוינס, תל אביב: רסלינג 2012. (1234675) (פילוסופיה 194 לוי(בן-פזי)
5. המסורת הליבלרית של הקריאה המעצבת והמשבר בעידן הניאו-ליברליזם
- בלום, אלן, דלדולה של הרוח באמריקה. תל-אביב: עם עובד, 1987 ע' 23-48; 49-90 (2412152) (2412153)
- דבור גי, חברת הראווה, הוצאת בבל, 2001. (509816) (מדעי החברה 302 דבו)
- שטראוס ליאו, מהו חינוך ליברלי? תכלת 18 (2004). (2358327)
· Dufour, Dany-Robert, The Art of Shrinking Heads, Polity, 2003. (אין בבר אילן)
· Oakeshott Michael, The Voice of Liberal Learning, Liberty Fund, Incorporated, USA, 1989, 63-104. (2361185)
· Sandel, Michael. What money can't buy: the moral limits of the markets, New York 2012. (2368278) ( 174 SANמדעי החברה )
6. הקריאה המעצבת בהיבט נפשי והתפתחותי
· Appleyard. JA. Becoming a Reader: The experience of Fiction from Childhood to Adulthood. Cambridge Univ. Press, 1994. (אין בבר אילן)
·
- בטלהיים ברונו, קסמן של אגדות, ותרומתן להתפתחותו הנפשית של הילד, עברית - נורית שלייפמן. תל אביב: רשפים, תש"ם, 1980, ע' 9-21, 39-41. (2372279) (2372280)
7. הקריאה והחינוך המוסרי
· Holzer Elie with Kent Orit, A Philosophy of Havruta- Understanding and Teaching the Art of Text Study in Pairs, Brighton: Academic Studies Press, 2013, 34-59; 184-207. (2412142) (2412143)
· Nussbaum Martha, Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities, Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2010, p.13-26. (2364965)
8. הקריאה המשחררת
· Freire, Paolo, The Importance of the Act of Reading, Journal of Education, p. 5-11 (2412132)
ט. העידן הדיגיטאלי- סיכויים ואתגרים עבור הקריאה
- 3. אלכסנדר נטע, תוכנית ההתנתקות- להיגמל מהטכנולוגיה ולהישאר בחיים, הארץ 22.2.13 נדלה מ http://www.haaretz.co.il/magazine/1.1934446
- בורדייה פייר, על הטלוויזיה, הוצאת בבל, 1996. (427444) (מדעי החברה 070.195 בור)
- בילטון ניק, 'מדוע החליט סטיב ג'ובס לגדל את הילדים שלו בלי אייפון ואייפד?', ניו-יורק טיימס/ הארץ 15.9.2014. (2390276)
- הררי יובל, עלייתה של האמונה החדשה ב"דת המידע", הארץ 23.2.13
נדלה מהאינטרנט. http://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/1.1934116
- פוסטמן ניל, 'משפטו של תמוז', טכנופולין - כניעתה של התרבות לטכנולוגיה, תל אביב: ספרית פועלים, 2003, ע' 7-20 (2412049)
- פוסטמן, נ. (2005) החינוך זקוק לחזון ולא למכונה. בתוך נמרוד אלוני (עורך) כל שצריך להיות אדם – מסע בפילוסופיה חינוכית, אנתולוגיה, תל אביב: הקיבוץ המאוחד ומכון מופת, 2005, ע' 470-472 (2411946)
- שוחט יהודה, 'מכורים: הילדים בסמארטפון יותר מ-4 שעות ביום', ynet 23.9.2014 (2390273)
· Adorno Theodor, Education After Auschwitz (אין בבר אילן)
· Carr Nicholas, The Shallows: What the Internet is Doing to our Brains. New York and London: Norton and Company, 2011. (1218874)
מדעי החברה, מידענות) 612.80285)
· Crogan Patick and Kinsley Samuel, Paying Attention :Towards a Critique of the attention economy, Culture Machine 13, 2012. (אין בבר-אילן)
· Dereseiwicz William, The End of Solitude, The Chronicle Review, January 2009. (אין בבר אילן)
· Zimmerman, et al., Associations between Content Types of Early Media Exposure and Subsequent Attentional Problems, Pediatrics, 120, November 2007; 986-992. (2390363)
· "A declaration of the independence of cyberspace", https://projects.eff.org/~barlow/
·Declaration-Final.html
(2412134)
מקורות נוספים
- אדיר כהן, סיפור הנפש. ביבליותרפיה, הלכה למעשה. שני כרכים. הוצאת א"ח בע"מ, 1990. (140074) (חינוך 616.8916 כהן)
- אלמוג רות: הספרייה שלי, מאין נחלתי את שירי, רות קרטון בלום (עורכת), תל-אביב: ידיעות אחרונות-ספרי חמד, 2002 ע' 77-102. (2361126)
- בז'רנו מאיה: נגיעות של ספרים בחיי, מאין נחלתי את שירי, רות קרטון בלום (עורכת), תל-אביב: ידיעות אחרונות- ספרי חמד, 2002 ,223-236. (2361130)
- ברוך מירי, סוגיות וסוגים בשירת ילדים, משרד הביטחון, ספריית אוניברסיטה משודרת 1985. (42214) (חינוך 028.5 ברו)
- גולדברג לאה: חמישה פרקים ביסודות השירה, ירושלים: הסוכנות היהודית לארץ ישראל, המחלקה לעלית ילדים ונוער, מדור להדרכה, תשי"ז, האומץ לחולין, ע' 11-40 (2361148)
- איזר, וולפגנג מעשה הקריאה : תאוריה של תגובה אסתטית, ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, תשס"ו. (1120017) (חינוך 028.9 איז)
- רילקה ריינר מריה, 2004. מכתבים אל משורר צעיר, ירושלים: כרמל. (588969)
- ( ספרות 831.912 ריל)
· Gadamer, H.-G. (1999). Truth and method (2nd ed., J. Weinsheimer & D. G. Marshall, Trans.). New York: Continuum. (358738) (112 GAD אנגלית, פילוסופיה)
· Griffiths, P. (1999). Religious Reading: The Place of Reading in the Practice of Religion. Oxford University Press, USA. (אין בבר אילן)
· Holzer, Elie, Allowing the biblical text to do its pedagogical work: connecting interpretative activity and moral education, Journal of Moral Education, Vol. 36, No. 4, December 2007, pp. 497–514. (2396212)
· Kearney, R. (1988). Paul Ricoeur and the hermeneutic imagination. In T. P. Kemp & D. Rasmussen (Eds.), The narrative path: The later works of Paul Ricoeur (pp. 1–31). Cambridge, MA: MIT Press. (2412182)
· Mejer W., On the relevance of literature to life: The significance of the act of reading, The European Legacy 7:5, 2002, 567-577. (2412136)
· Poulet, G. Phenomenology Of Reading, New Literary History 1 (1969): 57. (2412138)
· Roth Philip, The Professor of Desire, New York: Farrar, 1977, p. 181-185. (2361105)
· Steiner George, The Uncommon Reader, No Passion Spent, Essays 1978-1996, Faber & Faber, USA, 1-19 (2361189)
· Steiner George, Our Homeland, the Text, No Passion Spent, Essays 1978-1996, Faber & Faber, USA, 304-327. (2361190)