ד"ר ינון אביגיל 77-965-01 גישות קוגניטיביות בייעוץ
שם ומספר הקורס: גישות קוגניטיביות בייעוץ 77-965-01-02
ד"ר אביגיל ינון
סוג הקורס: שעור ותרגיל
שנת לימודים: תשע"ו סמסטר: א-ב היקף שעות: 2
אתר הקורס באינטרנט:
א. מטרות הקורס (מטרות על / מטרות ספציפיות): הסטודנטית תכיר מבחר גישות ייעוציות קוגניטיביות-התנהגותיות ותרכוש כלים ליישומן בייעוץ פרטני קצר מועד בבית הספר.
ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים): הגישות הקוגניטיביות התנהגותיות לייעוץ קצר מועד הפכו לגישות המובילות בכל השירותים הציבוריים בייעוץ וטיפול בארה"ב ובאירופה לאור היותן א. מבוססות על מחקר אמפירי המראה את יעילותן ב. לאור היותן שיטות קצרות מועד בהן השיפור בא לידי ביטוי תוך זמן קצר יחסית. הגישות הללו מתאימות במיוחד למסגרת של הייעוץ הבית-ספרי .
נושאים: הקדמה לגישה הקוגניטיבית התנהגותית: רציונל, הנחות בסיסיות ותוצאות של מחקרים לגבי יעילות השיטה; ייעוץ רציונלי- רגשי-התנהגותי על פי אליס R.E.B.T. והיישומים לייעוץ בבית הספר, הגישה של אהרון בק לייעוץ קוגניטיבי C.T. , היישומים של גרינברג ופדסקי תלמידיו של בק לייעוץ קוגניטיבי התנהגותי, יישומים של גישות יעוציות קוגניטיביות התנהגותיות בקרב ילדים ובני נוער, הקדמה ו"טעימה" של שיטות המזוהות עם הגל השלישי של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי.
ג. מהלך השיעורים: הרצאה וסדנא , סרטים, הדגמה של ראיונות על פי הגישות השונות על ידי המרצה, בצוע ראיונות על פי השיטות השונות על ידי הסטודנטיות הקלטה והצגה של הראיונות בטלוויזיה במעגל סגור .
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
|
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה נדרשת : רק חלק מהסעיפים המצוינים , פרוט בשעור. השאר קריאה מומלצת |
הערות |
|
1 |
הקדמה : רציונל ,הנחות בסיסיות של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, ותוצאות של מחקרים |
הקדמות בסעיפים 7,8,9,12,25,22,
|
|
|
2 -8 |
הגישה של אלברט אליס לייעוץ R.E.T. |
סעיפים: 5,6,15
|
|
|
14-9 |
הגישה של אהרון בק ותלמידותיו ג'ודית בק , גרינברג ופדסקי |
סעיף 2,3,4 |
|
|
15-20הקדמה לגל השלישי בטק"ה |
MINDFULNESS
הגישה המטקוגניטיבית ACT
DBT |
סעיפים: 9,10,14,17,20 סעיף 7 פרק 5 סעיף 19,23,24 21 |
|
|
21-27 |
טיפול וייעוץ קוגניטיבי התנהגותי בנוער וילדים |
סעיפים 5,8,10,11,18,21,22,13 |
|
|
28 |
סיכום |
|
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם:קורסי שנה א לתואר שני בייעוץ
חובות / דרישות / מטלות:השתתפות אקטיבית בכל המפגשים , קריאת חובה וסיכומים על הקריאה, 2 ראיונות על פי שתים מהגישות השונות שנלמדו , דו"ח על טיפול עצמי על פי אחת השיטות שנלמדו.
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי): תנאי הכרחי לציון השתתפות והגשת סיכומי קריאת החובה. הציון יקבע על פי ההשתתפות האקטיבית בשעור ( 20%) ושני הראיונות (80%).
ד. ביבליוגרפיה:
אפל, נ. (2015) לדבר CBT עם הורים וילדים: מדריך למטפל ההתנהגותי קוגניטיבי. הוצאת ספרים אח. (אין בבר-אילן)
*בק, א' ואמרי, ג' (2009). הפרעות חרדה ובעת: התאוריה והטיפול ההכרני. רמת גן: מכון פסגות. (עמ' 247-357 – בתוך 002365106)
בק ג'ודית ס. (2014) טיפול קוגניטיבי התנהגותי. פרקים: 1-3, 5-7, 15-18 (צריך להגיע-הוזמן)
*גרינברג, ד' ופדסקי ק"א (1998). להתמודד עם מצבי רוח: מדריך לעבודה עצמית ע"פ הגישה הקוגניטיבית. תל אביב: גלילה. (חינוך 616.89142 גרי) (435326)
דותן, נ' וזאנטקראן, ש' (2011). לשחק באמ"ת: משחק לשינוי החשיבה הרגש וההתנהגות לשיפור ההתמודדות והגברת השליטה העצמית. (אין בבר אילן)
דריידן, ו' (2006). טיפול התנהגותי רציונלי-אמוטיבי. קרית ביאליק: אח. (001108838) (חינוך 616.8914 דרי)
*טייכמן, י' ובר-אל, צ' (2004). הייעוץ הפרטני במסגרת בית הספר. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית ספר בחברה משתנה. תל אביב: רמות. (603531)
מור, נ', מאיירס, י', מרום, צ' וגלבוע-שכטמן, א' (2011). טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים. תל אביב: דיונון. (הקדמות העורכים פרקים 1-6, 11, 12, 14, 19 ,8, 9 - 002391122)
מרום, צ', גלבוע-שכטמן א', מור, נ' ומאיירס, י' (2011). טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים תל אביב: דיונון. (הקדמות העורכות, פרקים 14, 17 – גישה אלקטרונית – 002389312)
פרידברג, ר' ד' , מקלור ג' מ' (2014) גרסיה, ה' ג'. (2009) טכניקות טיפול קוגניטיביות בילדים ובמתבגרים: כלי טיפול מתקדמים. הוצאת אח (2381966) (חינוך 618.9289142 פרי).
פרי , מ'. ( 2012) טיפול קוגניטיבי קבוצתי. הוצאת אח. עמ' 27-42, 59-95. (הוזמן לספריה)
.
Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: a conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 125-143. (2390944)
Brito, G. (2014). Rethinking mindfulness in the therapeutic relationship. Mindfulness, 5(4), 351-359. (לבר אילן אין גישה למאמר)
Boswell, J. F. (2013). Intervention Strategies and Clinical Process in Transdiagnostic Cognitive–Behavioral Therapy. Psychotherapy Vol.50, No. 3, 381–386 (2412203)
Butler, A. C., Chapman, J. E., Forman, E. M., & Beck, A. T. (2006). The empirical status of cognitive-behavioral therapy: A review of meta-analyses. Clinical Psychology Review, 26, 17-31. (001118445)
Grave, R.D., Calugi, S. Doll, H.A., Fairburn C.G. (2013). Enhanced cognitive behaviour therapy for adolescents with anorexia nervosa:An alternative to family therapy? Behaviour Research and Therapy 51 , R9-R12 (אין בארץ)
de Bruin, E. I., Zijlstra, B. J. H., & Bögels, S. M. (2014). The meaning of mindfulness in children and adolescents. Mindfulness, 5(4), 422-430 (אין גישה)
15. Ellis, A., & Dryden, W. (2007). The practice of rational emotive behavior therapy (2nd ed.). New York: Springer. (pp. 1-133) (001149055( (חינוך 616.89142 ELI)
Goldin, P.R., Ziv, M., Jazaieri, H. and Werner K. et.al. (2012) Cognitive Reappraisal Self-Efficacy Mediates the Effects of Individual Cognitive-Behavioral Therapy for Social Anxiety Disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2012, Vol. 80, No. 6. 1034-1040 (2412206)
Gu, J., Strauss , C., Bond , R., Cavanagh, K. (2010) How do mindfulness-based cognitive therapy and mindfulness-based stress reduction improve mental health and wellbeing? A systematic review and meta-analysis of mediation studies. Clinical Psychology Review 37 (2015) 1–12 (2412207)
Harvey, P., & Penzo, J. A. (2009). Parenting a child who has intense emotions: DBT skills to help your child regulate emotional outbursts and aggressive behaviors. Oakland, CA: New Harbinger. (אין את הספר בבר אילן)
Hirshfeld-Becker D.R., Masek B., and Henin A. et.al.(2010) Cognitive Behavioral Therapy for 4- to 7-Year-Old Children With Anxiety Disorders: A Randomized Clinical Trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology 2010, Vol. 78, No. 4, 498–510 (2412219)
Jason B. Luoma, Steven Hayes, & Robin Walser (2007) Learning ACT: An Acceptance and Commitment therapy Skills-Training Manual for Therapists. Oakland, CA: New Harbinger Pub. (אין בבר אילן)
Kuyken, W., Watkins, E., Holden ,E., White , K., Taylor ,R.S. Byford , S., Evans , A., Radford, S. Teasdale J.D. Dalgleish, T.(2010) How does mindfulness-based cognitive therapy work? Behaviour Research and Therapy 48, pp. 1105-1112 (2412221)
Reynolds S., Wilson C., Austin J. , Hooper L. (2012) Effects of psychotherapy for anxiety in children and adolescents:A meta-analytic review. Clinical Psychology Review 32 251–262 (2401029)
Steven C. Hayes with Spencer S.(2005). Get Out of Your mind & Into Your life. Oakland, CA: New Harbinger Pub. (אין בבר אילן)
Swain, J, Hancock, K., Hainsworth, C. Bowman, J.(2013). Acceptance and Commitment Therapy in the treatment of anxiety: A systematic review. Clinical Psychology Review 33 (2013) 965–978 (2412223)
Tolin, D. F. (2010). Is cognitive behavior therapy more effective than other therapies? A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 710-720. (002363432)
Wallen, S. R., Digiuseppe, R., & Wessler, B. (1992). A practitioners' guide to rational emotive therapy (2nd ed.). New York: Oxford University Press. (616.8914 WALפסיכולוגיה ) (285524)