פרופ' משעל נירה 77-902-01 שפה תקשורת ומוח

clip_image002.jpg

שם ומספר הקורס:  שפה תקשורת ומוח 77-902-01

פרופ' נירה משעל

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים: תשע"ו                    סמסטר: שנתי                     היקף שעות:  2 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:          

 

 

א. מטרות הקורס

 

הקורס מהווה הקדמה לבסיס המוחי של השפה. המטרות הכלליות של הקורס הם: 1) לשלב רעיונות מתחום הפסיכולוגיה וה neuroscience ובמיוחד אמצעי הדמיה מוחיים מהם ניתן ללמוד על תפקוד המוח בצורה לא פולשנית; 2) להציג לסטודנטים את נושא חקר השפה והמוח במוח התקין ובמוח הלא-תקין 3) להציג נושאים עדכניים ומעניינים בתחום השפה, התקשורת והמוח. 4) להציג את מבנה המוח ברמה המקרו והמיקרו אנטומית.

 

ב. תוכן הקורס:

 

הקורס יתחיל עם הקדמה לארגון השפה במוח בהתאם לנקודת הראות של המאה ה-19 ובפרט נעסוק במודל של וורניקה, בסוגי אפזיה, מודל השפה הדבורה והחזרה על מילה, אנטומיה גסה ומיקרואנטומיה של המוח. נמשיך עם מודלים שונים של קריאת המילה והלקסיקון המנטלי. לאורך הקורס נתוודע לתפקודי שפה לא תקינים דרך מחקרים על פגועי ראש ומחקרי הדמיה מוחית בקרב אנשים הלוקים באפזיה, דיסלקסיה, אלקסיה (טהורה ולא טהורה) ואוטיזם. נרחיב על קשיי התקשורת הפרגמטיים באוטיזם ועל ה"מח החברתי".

 

 

ג. אופני למידה:

כל השעורים ילוו במצגות. סרטוני המחשה ישולבו במקומות רלוונטיים.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

סמסטר א

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

האם קיימת מערכת קריאה/כתיבה מוחית אוניברסלית?

 

הסטודנטים יתוודעו לרשתות מוחיות הקשורות לקריאה בשפות שונות (אנגלית, יפנית, סינית) ובמיוחד ל"אזור הוויזואלי של צורת המילה הכתובה".

2

אירגון השפה במח: אפזית ברוקה ואפזית וורניקה

 

 נתוודע בשיעור זה ובשיעורים הבאים לחמשת האנשים שהשפיעו על הבנת ארגון השפה במח במאה ה-19:

Gall , Broca, Wernicke , Lichtheim , Dejerine.

3

כיצד המח מתארגן אחרי הפגיעה המוחית? שימוש ב

 Transcranial Magnetic Stimulation (TMS)

כאמצעי ללימוד ההתארגנות המוחית.

 

שינויים פלאסטיים במח לאחר השבץ. נכיר את ה TMS ככלי לא פולשני למחקר וטיפול בבעיות שיום.

4

התיאוריה של וורניקה, אלקסיה טהורה בלי ועם  אגרפיה, חירשות טהורה של המילה, Callosal Disconnection Syndrome

 

 

5

התיאוריה של וורניקה )המשך),  Conduction aphasia, המחלקת סביב אפזיית תלמוס

 

נתוודע גם למודל המוחי של קריאת המילה לפי המאה ה-19.

6

אנטומיה גסה של המוח: חלוקת המח למח אחורי, אמצעי וקדמי.

 

הקורטקס, המערכת הלימבית, גזע המח (חלקים ותפקודים)

7

המשך מבנה המח וחלוקת המוח לאונות ואזורים.

 

תלמוס והיפותלמוס, המער' הסימפתטית והפארה-סימפתטית

8

המשך חלוקת המוח לאונות ואזורים ומבנים תת-קורטיקליים של המוח

 

הכירות עםgyri  ו sulci עיקריים

9

מיקרואנטומיה של המוח

 

נוירון, סינפסה ותקשורת חשמלית.

10

יכולות קריאה של המיספירה ימין, קריאה אות-אחר-אות , מקרה מבחן למודלים של קריאה

 

 

11

קריאה אות-אחר-אות , מקרה מבחן (המשך). מודל הגישה לאורתוגרפיה והסמנטיקה של המילים.

 

הטרמה סמנטית והחלטה לקסיקלית.

12

סטודנטים מציגים

 

מצגות של 10-15 דקות בנושא בקשור לתכני הקורס בהתאם למספר הרשומים בקורס.

13

סטודנטים מציגים

 

המשך: מצגות של 10-15 דקות בנושא בקשור לתכני הקורס בהתאם למספר הרשומים בקורס

14

השלמות וחזרה למבחן

 

 

 

 

סמסטר ב

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1

ייצוג אבסטרקטי של האות, מאפיינים וויזואליים של המילה. מודלים של גישה למשמעות המילה:

Direct access to  meaning;

Mandatory phonologically-mediated access

 

 

2

 האם שליפה פונולוגית הכרחית להבנת משמעות המילה?

דיסלקסיית עומק והשערת המיספרה ימין.

 

 

3

כיצד עוברים מהכתוב לצליל? המסלול הלקסיקלי והמסלול הלא-לקסיקלי.

 

אפקט התדירות והרגולריות של המילים.

 

4

הדיסוציאציה הכפולה בין דיסלקסיה פונולוגית לדיסלקסיית שטח.

 

 

5

אפקט התדירות והרגולריות בקריאת מילה

 

 

6

המודל הדואלי לקריאה (DRC ) והמבנה המוחי המתאים. מודלים עדכניים לקריאת מילה; דיסלקציה פונולוגית ומודעות פונולוגית 

 

הקשר בין דיסלקציה שטחית ופונולוגית למסלולי הקריאה והמבנים המוחיים.

השוואה מודל העדכני למודל קריאת המילה במאה ה19.

7

TMS וחלוקה של IFG לאזורים בעלי תפקודים שונים:

 (Pars opercularis, Pars triangularis, Pars orbitalis)

 

עיבוד פונולוגי, זיכרון עבודה ו TMS

 

8

תכנית התערבות לשיפור הבנה מטפורית באוטיזם

ראה *

(קריאה, דיון והתנסות)

9

התיאוריה של קוהרנטיות מרכזית חלשה באוטיזם

 

קשיים ברמת התפיסה, רמת העיבוד הויזואלי-מרחבי, וסמנטיקה

10

קשיי תקשרת פרגמאטיים באוטיזם;

עיבוד סמנטי באוטיזם והפרעת קשב

 

מסקנות "גישור"

11

המח החברתי: תיאורית המערכת הלימבית והאמיגדלה.

פעילות קורטיקלית לא תקינה באוטיזם.

 

PET כמכשיר הדמייה מוחי

12

סטודנטים מציגים

 

מצגות של 10-15 דקות בהתאם למספר הרשומים בקורס.

13

סטודנטים מציגים

 

מצגות של 10-15 דקות בהתאם למספר הרשומים בקורס.

14

השלמות וחזרה למבחן

 

 

 

 

 

ג. חובות הקורס:

 

     דרישות קדם: אין

 

 חובות / דרישות / מטלות:

נוכחות חובה.

הצגת מאמר בכיתה בסיום הסמסטר הראשון או השני.

קריאת המאמר Mashal & Kasirer, 2011

מאמר או פרק מספר לבחינה (שלא נלמד בכיתה)

הרשימה הביבליוגרפית מיועדת לביסוס הנלמד בכיתה.

 

 

ד.  מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):

35%-    מבחן סמסטר א

35%-    מבחן סמסטר ב

20% -   הצגת מאמר בפני הכיתה+ סיכום בסיום הסמסטר הראשון או השני

10%-    מטלה כתובה

 

 

ד. ביבליוגרפיה מעודכנת: (רשות)

 

Bolger, D. J., Perfetti, C. A., & Schneider, W. (2005). Cross-cultural effect on the brain revisited: Universal structures plus writing system variation. Human Brain Mapping, 25, 92-104. (2357792)

Booth, R., & Happe, F. (2010). "Hunting with a knife and….fork": Examining central coherence in autism, attention deficit hyperactivity disorder, and typical development with a linguistic task. Journal of Experimental Child Psychology, 107, 377-393. (2357806)

Baron-Cohen, S., Ring, H. A., Bullmore, E. T., Wheelwright, E. T., Ashwina, C., Williams, S. C. R. (2000). The amygdala theory of autism. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 24, 355-364. (2357794)

Caccappolo-van Vliet, E., Miozzo, M., & Stern, Y. (2004). Phonological dyslexia: A test case for reading models. Psychological Science, 15, 583-590. (001182007)

Coltheart, M. (2000). Deep dyslexia is right-hemisphere reading. Brain and Language, 71, 299-309. (001181303)

Cohen, L., & Dehaene, S. (2000). The visual word form area: Spatial and temporal characterization of an initial stage of reading in normal subjects and posterior split-brain patients. Brain, 123, 291-307. (001177504)

Dehaene, S., Le Clec’H, G., Poline, J. B., Le Bihan, D., & Cohen, L. (2002). The visual word form area: A prelexical representation of visual words in the fusiform gyrus. Neuroreport, 13, 321-325. (2357798)

Fiez, J. A., & Petersen, S. E. (1998). Neuroimaging studies of word reading. Proceedings of the National Academy of Science USA, 95, 914-921. (001177506)

George, M. S. (2003). Stimulating the brain. Scientific American, 289(3), 67-73. (כ"ע בפיסיקה) (000135191)

Geschwind, N. (1966). The organization of language and the brain. Science, 170, 940-944. (001182234)

Gough, P. M., Nobre, A. C., & Devlin, J. T. (2005). Dissociating linguistic processes in the left inferior frontal cortex with transcranial magnetic stimulation. Journal of Neuroscience, 25(35), 8010-8016. (1177510)

Hickok,, Gregory . Love-Geffen , Tracy  and Edward S. Klimab (2002). Role of the left hemisphere in sign language comprehension. Brain and Language, 82( 2), August 2002, Pages 167-178.

Hamilton, R. H., Chrysikou, E. G., & Coslett, B. (2011). Mechanisms of aphasia recovery after stroke and the role of noninvasive brain stimulation. Brain and Language, 118(1), 40-50. (2357907)

Johnson, M. D., & Ojemann, G. A. (2000). The role of the human thalamus in language and memory: Evidence from electrophysiological studies. Brain and Cognition, 42, 218-230. (2357911)

* Mashal, N., & Kasirer, A. (2011). Thinking maps enhance metaphoric competence in children with autism and learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32, 2045–2054. (2357919)

 Miozzo, M., & Caramazza, A. (1998). Varieties of pure alexia: The case of failure to access graphemic representations. Cognitive Neuropsychology, 15(1-2), 203-238. (2351912)

Price, C. (2000). The anatomy of language: Contributions from functional neuroimaging. Journal of Anatomy, 197, 335-359. (2357908)

Martin, I., & Skye McDonald, S. (2003). Weak coherence, no theory of mind, or executive dysfunction? Solving the puzzle of pragmatic language disorders. Brain and Language, 85, 451–466. (1181305)

Naeser, M. A., Martin, P. I., Nicholas, M., Baker, E. H., Seekins, H., Kobayashi, M. et al. (2005). Improved picture naming in chronic aphasia after TMS to part of right Broca's area: An open-protocol study. Brain and Language, 93, 95-105. (2357807)

Nixon, P., Lazarova, J., Hodinott-Hill, I., Gough, P., & Passingham, R. (2004). The inferior frontal gyrus and phonological processing: An investigation using rTMS. Journal of Cognitive Neuroscience, 16(2), 289-300. (001177508)

Paap, K. R., & Noel, R. W. (1991). Dual-route models of print to sound: Still a good horse race. Psychological Research [Psychologisch Forschung], 53, 13-24. (001181314

Rapp, B., Folk, J.R., and Tanturier, M.J., (2003). Word reading (Chap. 10). In B. Rapp (Ed.), the handbook of cognitive neuropsychology: what deficits reveal about the human mind (pp. 233-262). Philadelphia: Psychology Press.  (אין בבר אילן)

Raichle, M. E. (1998). Behind the scenes of functional brain imaging: A historical and physiological perspective. Proceedings of the National Academy of Science USA, 95, 765-772. (001177978)

Rodden, F.A., and Stemmer, B. (2006). A Brief Introduction to Common Neuroimaging Techniques. Handbook of the Neuroscience of Language in Stemmer,B. (Ed), Chapter 6, pp. 57-69.  (אין בבר אילן)

Stemmer, B. (2006). Neuropragmatics: Disorders and Neural Systems. Handbook of the Neuroscience of Language in Stemmer, B. (Ed), Chapter 17, pp. 175-188.         (אין בבר אילן)

Spencer, M. D., Moorhead, T. W. J., Lymer, G. K. S., Job, D. E., Muir, D. J., Hoare, P. et al. (2006). Structural correlates of intellectual impairment and autistic features in adolescents. NeuroImage, 33, 1136-1144.  (2357910)

 

 

     ספרי הלימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים:

מבוא  לפסיכולוגיה. מאת  ריצ'רד גריג.  עריכה מדעית: רות פזי-גולדברג, רות בייט-מרום. רעננה, האוניברסיטה העברית, תשע"א. כרך א', פרק 3. ע' 95-146 (2410086)