ד"ר כהן-מלייב מאיה 77-304-01 מבוא ליעוץ חינוכי

מבוא ליעוץ חינוכי (77-304-01)

ד"ר מאיה כהן-מלייב

משרד: בניין 905, חדר 007; שעות קבלה: יום ב' 1100-1200; דוא"ל: cohen-malayev.maya@biu.ac.il

 

סוג הקורס: הרצאה       שנת לימודים: תשע"ה           סמסטר: א'+ ב'        היקף שעות: 4

אתר הקורס באינטרנט: במערכת ה-moodle בכתובת http://lemida.biu.ac.il/

 

א. מטרות הקורס:

הקורס שואף להעניק למשתתפים תשתית רחבה של היסודות העיוניים של מקצוע הייעוץ וכן ידע בסיסי אודות המגמות, הגישות והתיאוריות במדעי ההתנהגות שתרמו לעיצוב הייעוץ המודרני והמחקר עליו הן מתבססות. השיעורים מתמקדים ביעוץ החינוכי אך יש התייחסות מסוימת גם ליעוץ הארגוני במערכות החינוך וכן ליעוץ התעסוקתי המופנה למתבגרים ולבוגרים צעירים.

 

ב. תוכן הקורס:

  1. יסודות היסטוריים ועיונים לתחום הייעוץ בכלל והייעוץ החינוכי בפרט
  2. יסודות היסטוריים ועיונים לייעוץ החינוכי בישראל
  3. תפקידי היועצ/ת
  4. כלים בידי היועצ/ת
  5. עקרונות וגישות בטיפול הייעוצי:
    1. גישות בייעוץ פרטני
    2. גישות בייעוץ מערכתי
  6. אתיקה מקצועית
  7. מחקר והערכה בתחום הייעוץ החינוכי

 

מהלך השיעורים:

הקורס הוא קורס שנתי וכולל פגישה שבועית אחת של הקורס כולו בסגנון "הרצאה". ההרצאות כוללות העברת חומר לימודי בצורה פרונטאלית, אך במקביל יינתן דגש על למידה חווייתית והשתתפות פעילה של הסטודנטים.

      כל שבוע, הסטודנטים יתבקשו לקרוא מאמרים הרלוונטיים התחום הנלמד. הציפייה היא כי הסטודנטים יקראו את חומר הקריאה במקביל להרצאות. ההרצאות יתנהלו על בסיס ההנחה שהסטודנטים אכן קראו את החומר. יחד עם זאת, ההרצאות יכסו חומר רב שאינו נכלל במאמרים.

 

 תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

סמסטר א':

 

תאריך

רשימת תכנים וחומר קריאה

הערות:

27.10.14

מבוא

 

 

3.11.14

יסודות היסטוריים ועיוניים

 

חומר קריאה: ארהרד (2014) – עמודים 28-38

 

10.11.14

יסודות היסטוריים ועיוניים

 

חומר קריאה: ארהרד (2014) – עמודים 39-65

 

17.11.14

יסודות היסטוריים ועיוניים

 

חומר קריאה: קלינגמן ואייזן (תש"ן) – עמודים 21-29, 98-108

 

24.11.14

תפקידי היועצ/ת

 

חומרי קריאה: אלבז (2000); ארהרד ושמר-אלקיים (תשס"ד)

 

1.12.14

תפקידי היועצ/ת

 

חומרי קריאה: כפיר (תשמ"ו); הראל וארהרד (2001)

 

8.12.14

תפקידי היועצ/ת

 

חומר קריאה: עידן וריץ' (2013)

 

15.12.14

תפקידי חיים והתפתחות קריירה

 

חומר קריאה: קליגמן ואייזן (תש"ן) – עמ' 143-160

 

22.12.14

חנוכה (אין שיעור)

 

 

29.12.14

תפקידי חיים והתפתחות קריירה

 

חומר קריאה: גתי (2003); גאלי-צינמון וריץ' (תשס"ה)

 

5.1.15

כלים בידי היועצ/ת

 

חומר קריאה: קליגמן ואייזן (תש"ן) – עמ' 108-110, 163-202

 

12.1.15

כלים בידי היועצ/ת

 

חומר קריאה: לזובסקי (1995)

 

19.1.15

כלים בידי היועצ/ת

 

 

26.1.15

סיכום סמסטר א' וחזרה למבחן

 

 

 

 

*** ייתכנו שינויים הן בחומר הקריאה והן בנושאי המפגשים בהתאם לקצב של השיעורים ותכנים שיועלו על ידי הסטודנטים בקורס.

*** לוח זמנים מפורט לסמסטר ב' יפורסם בהמשך.

 

ג. חובות הקורס:

דרישות קדם: קבלה למגמת ייעוץ חינוכי ללימודי תואר ראשון או שני.

חובות / דרישות / מטלות:

  1. תרגיל (10%)
  2. בחינה מסכמת – סמסטר א' (45%)
  3. בחינה מסכמת – סמסטר ב' (45%)

 

מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר): ציון מספרי על פי המרכיבים המתוארים לעיל.

 

ד. ביבליוגרפיה*:

* יתכן ומאמרים נוספים יצורפו לרשימת הקריאה לאורך שנת הלימודים.

 

אלבז, ג' (2000). תפישת התלמידים את היועץ בהשוואה למורה-היועץ: ההשפעה של כפילות התפקיד. הייעוץ החינוכי, ט, 36-53. (000561968)

ארהרד, ר' (2008). היוועצות מעצימה: תיאוריה ומעשה. תל אביב: רמות. (עמ' 15-24, 42-53 – יש גירסה אלקטרונית - 002367128)

ארהרד, ר' (2014). ייעוץ חינוכי: מקצוע מחפש זהות. תל אביב: מכון מופ"ת. (002377272) (חינוך E371.422  ארה)

ארהרד, ר' ושמר-אלקיים, ט' (תשס"ד). הייעוץ החינוכי באספקלריית המנהלים. הייעוץ החינוכי, יב, 33-47. (001098845)

גאלי-צינמון, ר' וריץ', י' (תשס"ה). עבודה ומשפחה: הכנת מתבגרים לשילוב בין תפקודי החיים. בתוך ר' אלרהרד, א' וקלינגמן ור' אלרהרד (עורכים), יעוץ בבית ספר בחברה משתנה. תל אביב: רמות. (000583615)

גולדבלט, ה' ורוזנבלט, ש' (2010). בין "שם" ל"כאן": ערכים, צרכים וחלומות של בני נוער עולים מאיתיופיה. מגמות, מז, 615-593. (001222717)

גתי, א' (2003). הסחל"ב – מודל לסיוע בבחירת מסלול לימודים ומקצוע. בתוך ר. לזובסקי וצ. בר-אל (עורכות), מסע של תקווה: ייעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 237-264). אבן יהודה: רכס. (000578129)

הפרט, י' (2011). יסודות הטיפול קוגנטיבי-התנהגותי. בתוך נ' מור, י' מאיירס , צ' מרום וא' גלבוע-שכטמן (עורכים), טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים (עמ' 1-16). תל אביב: מבית פרובוק בע"מ. (001215971)

הראל, י' וארהרד, ר' (2001). סגנונות תפקוד של יועצים חינוכיים בישראל. הייעוץ החינוכי, 10, 152-171. (000568558)

טור-כספא, ח' וכהן, י' (2004). תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך: יעדים ודילמות. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית-ספר בחברה משתנה (עמ' 247-263). תל אביב: הוצאת רמות. (001126509)

טייכמן, י' ובר-אל, צ' (2004). הייעוץ הפרטני במסגרת בית הספר. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית-ספר בחברה משתנה (ע' 273-294). תל אביב: רמות. (000603531)

טטר, מ' וגוזלן, ע"א (תש"ס). היקף ההיוועצות והחשיבות המיוחסת לה בקרב יועצים חינוכיים. הייעוץ החינוכי, ט, 13-35. (000561966)

כפיר, ד' (תשמ"ו) . המיון בחינוך העל יסודי: הצבה נכונה או חסימת הזדמנויות. פסיכולוגיה וייעוץ בחינוך, 102-112. (000255467)

כפיר, ד' (2003). תכניות בית ספריות והערכתן: פן נוסף בתפקידו המערכתי של היועץ  החינוכי. בתוך ר' לזובסקי וצ' בר אל (עורכות), מסע של תקווה: ייעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 406-395). אבן יהודה: רכס. (000603962)

לזובסקי, ר' (1995). אוריינטציות תפקיד וסגנונות עבודה של יועצים חינוכיים בהכוון: גורמים אירגוניים וגורמים אישיים. מגמות, ל"ו(4), 450-429. (000568561)

לזובסקי, ר' (2003). אתיקה מקצועית בייעוץ חינוכי: מדריך לקבלת החלטות. בתוך ר. לזובסקי וצ. בר-אל (עורכות), מסע של תקווה: ייעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 67-86). אבן יהודה: רכס. (000583501)

לזובסקי, ר' (2010). מבוך השמירה על הסודיות בייעוץ חינוכי: תאוריה, מחקר ומעשה. תל אביב: מכון מופת. (עמ' 29-40 - 2391113)

מור, פ' ולוריא, א' (2006). כוחו של היועץ החינוכי. ירושלים: אשלים, מוסד ביאליק. (001137987) (חינוך E371.422  מור.)

עידן, א' וריץ', י' (2013). התפתחות זהות וחינוך לזהות על פי תפיסת היועץ החינוכי. נייר עבודה, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת בר אילן. (002375280)

קלינגמן, א', ואייזן, ר. (תש"ן). ייעוץ פסיכולוגי: עקרונות, גישות ושיטות התערבות. תל אביב: רמות. (000125012) (חינוך 371.4  קלי)

שירם, ז' וריץ' י' (תשס"ב). הבדלים בתפיסת המושג מוטיבציה בין מורים לבין יועצים. הייעוץ החינוכי, יא, 123-145. (000548400)

שדמי, ח' (2004). היועץ וקידום מיטביות. בתוך ר' ארהרד וא' קלינגמן (עורכים), ייעוץ בבית-ספר בחברה משתנה (עמ' 343-366). תל אביב: רמות. (000595767)

שכטר, א' וריץ', י. (2004). דיוקן: פרוייקט לפיתוח מדדים למדידת תהליכים חינוכיים מעצבי זהות בחינוך הממלכתי-דתי. המכון לחקר החינוך הדתי ולקידומו, ביה"ס לחינוך, אונ' בר אילן. (עמ' 14-19 – 001118247).

Clark, A. J. (2010). Empathy: An integral model in counseling process. Journal of Counseling and Development, 88, 348-356.  (2390952)

Clark, M. A., & Breman, J. C. (2009). School counselor inclusion: A collaborative model to provide academic and social-emotional support in the classroom setting. Journal of Counseling and Development, 87, 6-11. (002373094)

Janson, C., Stone, C., & Clark, M. A. (2009). Stretching leadership: A perspective for school counselor leaders. Professional School Counseling, 13, 98-106. (2390948)

Park, N., & Peterson C. (2008). Positive psychology and character strengths: Application to strengths-based school counseling. Professional School Counseling, 12, 85-92. (001198975)