תיקוף מבני למורכבות קוגניטיבית והשלכות לחינוך

מחבר
שי, א'

מורכבות קוגניטיבית מתבטאת ביכולתו של אדם להתמודד באופן יעיל עם משימות קשות המדמות מציאות. הספרות המחקרית בשנות השישים אפיינה את המורכבות הקוגניטיבית על ידי שני משתנים: אינטגרציה ודיפרנציאציה. מאז חלה התקדמות רבה בתחום הקוגניטיבי והמשתנים אינטגרציה ודיפרנציאציה אינם מספיקים להכיל את המושג מורכבות קוגניטיבית. ניתוח תיאורטי מוביל להוספה של חמישה משתנים למרכיבי מורכבות קוגניטיבית: א. הבחנה בין קבוצות חוץ ופנים; ב. זהות אישית; ג. כניסה לנעלי הזולת; ד. קבלת החלטות; ה. סמכותיות. ההנחה המרכזית היא שיש במורכבות הקוגניטיבית יסודות משותפים חוצי תחומים ולכן יהיו מתאמים חיוביים בינוניים בין המשתנים. המאמר מתאר מחקר בו 108 סטודנטים ממכללות ומאוניברסיטאות שונות ביצעו שבע משימות: שתים - בחנו מורכבות קוגניטיבית במבנה הישן וחמש משימות היו על בסיס במשתנים החדשים. המאמר מתאר את המחקר ותוצאותיו

שי, א' וקניאל, ש' (2008)

תיקוף מבני למורכבות קוגניטיבית והשלכות לחינוך. טללי אורות: שנתון מכללת אורות ישראל , 14, 307-338

תאריך עדכון אחרון : 29/09/2016