מיומנויות מוטורית ולמידת מיומנות מוטורית : ‏ה‏קשר לשפה בקרב ילדים עם לקות שפתית התפתחותית (אנגלית)

סטודנט/ית
דותן, שירלי
שנה
2024
תואר
MA
תקציר

רקע: פעוטות המאחרים בדיבור (LT) מראים עיכובים בהתפתחות הבעת השפה. מחקרים מצביעים על קשר חזק בין שפה להתפתחות מוטורית, שכן ישנם אזורי מוח המעורבים בתפקודי שפה והמעורבים גם במשימות מוטוריות. מחקרים הראו כי קיימים קשיים ברכישת מיומנויות מוטוריות בקרב ילדים עם עיכוב בשפה ובדיבור. מחקר זה בדק את הקשרים בין התפתחות שפה, מיומנויות תקשורת, מיומנויות מוטוריות ולמידה מוטורית אצל ילדים בני שנתיים עד שלוש שאובחנו כLT.

שיטה: המחקר כלל 37 ילדים דוברי עברית בגילאים 24-36 חודשים, מהם 16 ילדים שאובחנו כ LTו21 ילדים עם התפתחות טיפוסית (TD). השפה נבדקה באמצעות השאלון להתפתחות התקשורת בעברית (HCDI). מיומנויות תקשורת ומיומנויות מוטוריות הוערכו באמצעות השאלון (ASQ). הלמידה המוטורית הוערכה באמצעות משימה של הכנסת בלוקים א-סימטריים לסורטר במשך יומיים רצופים והוערכה שבוע לאחר מכן לשימור. שלב ההעברה לבלוק א-סימטרי אחר הוערכה בבדיקת השימור.

תוצאות: קבוצת הLT קיבלו ציונים נמוכים יותר מאשר TD בתתי המבחנים של מיומנויות מוטוריות עדינות ופתרון בעיות (שימשה כמדד ליכולת קוגניטיבית) במבחן הASQ. ההבדל במיומנויות המוטוריות העדינות נעלם כאשר שלטנו על ציוני פתרון בעיות. במשימת הלמידה המוטוריות, שתי הקבוצות השתפרו בזמני הביצוע מהיום הראשון לשני. יתרה מכך, התוצאות הראו ירידה באחוז הטעויות בשתי הקבוצות מתחילת האימון ועד לסיום מפגש השימור שבוע לאחר מכן. עם זאת, הניתוח חשף יותר שגיאות בLT ועלייה בשיעור הטעויות במשימת ההעברה לאחר האימון.

מסקנה: המחקר חשף הבדל בין הקבוצות במיומנויות המוטוריות. ביצועים לא מדויקים במשימות למידה מוטוריות יכולים להשתפר באמצעות תרגול עקבי, מעורבות הורית ומשוב על הביצועים. ממצאים אלו תורמים להבנת מורכבות הקשר בין שפה, תקשורת, מיומנויות מוטוריות ולמידה מוטורית בקרב ילדים צעירים וכוללים השלכות לפרקטיקות קליניות.

מילות מפתח: איחור בדיבור; דיבור; הפרעת התפתחות שפה; התפתחות הילד מיומנויות מוטוריות; למידה מוטורית

 

תאריך עדכון אחרון : 24/02/2025