חוויית התפילה של בני נוער: משתמשי תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח) במסגרות חינוך חרדיות
מחקר זה בוחן את חוויית התפילה של בני נוער חרדים שאינם מדברים וכדי לתַקשר עם סביבתם נעזרים בתקשורת תומכת וחליפית (תת"ח) ועומד על האתגרים שעימם מתמודדים בני נוער אלו בזמן התפילה ועל דרכי התמודדותם עם האתגרים הללו. במחקר השתתפו שלושה בני נוער משתמשי תת"ח הלומדים במוסדות חינוך חרדיים. המחקר התבסס על ראיונות, תצפיות בבתי הספר בזמן התפילה וניתוח יומנים אישיים. ממצאי המחקר העלוכי מטרת התפילה בעבור בני נוער משתמשי תת"ח היא יצירת ערוץ קשר ישיר ושיח אישי בינם לבין הקב"ה. כן נמצא כי הם תופסים את תפילתם כמובחרת וייחודית בהשוואה לתפילתם של אנשים מדברים. נמצא כי בני נוער אלו מתמודדים עם אתגרים ייחודיים בזמן התפילה: קשיים פיזיים ומוטוריים, קשיים טכנולוגיים וקשיים סביבתיים; וכי כדי לצלוח את האתגרים הכרוכים בתפילה הם מאמְצים אופני התמודדות שונים, ובני משפחתם והקהילה הם גורם חשוב בהתמודדות עם הקשיים השונים. מחקר זה פותח צוהר לעולמם הפנימי הדתי של משתמשי תת"ח ולהבנת האופי הייחודי של חוויית התפילה שלהם. ממצאי המחקר מאפשרים למטפלים ולאנשי חינוך העובדים עם משתמשי תת"ח להכיר את האתגרים ואת דרכי ההתמודדות בתפילה במרחב הביתי ובסביבה החינוכית, ובהתאם אף לערוך שינויים בסדר היום ובהיערכות לתפילה.
קון, א'., בוקעי, י'., ופלדמן, ב'. (2023). חוויית התפילה של בני נוער: משתמשי תקשורת תומכת וחליפית (תת"ח) במסגרות חינוך חרדיות. הגות 13, עמ' 63-84.
תאריך עדכון אחרון : 22/01/2025