הערכת הפעילות של מועצת התלמידים בבית הספר: השוואה בין תפיסות תלמידים פעילים ובלתי פעילים
המטרה: לבחון ולהשוות את תפיסותיהם של תלמידים פעילים ולא פעילים במועצות התלמידים של בתי הספר בנוגע להערכת פעילות המועצות. הנבדקים: 600 תלמידי בתי ספר על-יסודיים, שמקצתם שימשו חברים פעילים במועצת תלמידים. שיטת מחקר: כחלק ממחקר מקיף שנעשה בנושא מועצות תלמידים, השיבו הנבדקים לשאלונים לדיווח עצמי. מן הממצאים תלמידים הפעילים במועצות תלמידים, ראו בפעולת העשייה של מועצת תלמידים בבית הספר פעולה התורמת במידה בינונית עד גבוהה במרבית המדדים שנבדקו במחקר, וגבוהה יותר במובהק מתפיסת התלמידים שאינם פעילים. רמת ההערכה של ארבע תרומות המועצה נמצאה גבוהה בעיקר אצל בנות חילוניות ופחות אצל בנים דתיים. תלמידים פעילים דיווחו על רלוונטיות גבוהה יותר של מועצת התלמידים, בהשוואה לתלמידים שאינם פעילים. תלמידים פעילים העריכו יותר במובהק את פעילות מועצת תלמידים כתורמת להנחלת ערכי דמוקרטיה ולקידום זכויות תלמידים בבית הספר בהשוואה לתלמידים לא פעילים. תלמידים פעילים ובלתי פעילים כאחד העריכו את תרומתה של מועצת התלמידים לסמכות המורה כנמוכה עד בינונית. תלמידים פעילים במועצת תלמידים דיווחו על מידה רבה יותר של תרומת החברות במועצת תלמידים לקידום תחומי הצלחה, בהשוואה לתלמידים שאינם פעילים. לבסוף, נמצא כי בקרב תלמידים פעילים, בנות העריכו את תרומת מועצת התלמידים לעלייה בהישגים יותר מבנים. התובנות שעלו מן הממצאים רלוונטיות לעבודתו של היועץ החינוכי בבית הספר, כאחראי על פיתוח האקלים המיטבי וכאחראי לקידום צרכיו וכישוריו האישיותיים של התלמיד.
כלפון, א' ורומי, ש' (2020)
הערכת הפעילות של מועצת התלמידים בבית הספר: השוואה בין תפיסות תלמידים פעילים ובלתי פעילים. הייעוץ החינוכי. כב, 93-116.
תאריך עדכון אחרון : 02/03/2021