כפל וחילוק מספרים טבעיים ואפס בכיתות של תלמידים לקויי למידה: ידע מורים וחוללות עצמית שלהם
מאמר זה מציג חלק ממחקר המתמקד בהוראת פעולות החשבון כפל וחילוק, שבו השתתפו 64 מורים המלמדים בכיתות של תלמידי לקויי למידה. במחקר נבדקו שני משתנים העשויים להשפיע על תהליך ההוראה-למידה: 1. ידע המורים הכולל ארבעה מרכיבי ידע שונים (ידע תוכן שגרתי, ידע תוכן לא שגרתי, ידע פדגוגי של תוכן והוראה וידע פדגוגי של תוכן ותלמידים). מרכיבי ידע אלה נקבעו על פי המסגרת התאורטית של דבורה בול ועמיתיה; 2. רמת החוללות העצמית (efficacy-self) של המורים במרכיבי ידע אלו. במחקר נמצאו הבדלים ניכרים בין רמות הידע ובין רמות החוללות העצמית של המורים בארבעת מרכיבי הידע שנבדקו. רמת הידע הגבוהה ביותר ורמת החוללות העצמית הגבוהה ביותר של המורים נמצאו בידע תוכן שגרתי. רמת הידע הנמוכה ביותר ורמת החוללות העצמית הנמוכה ביותר של המורים נמצאו בידע פדגוגי של תוכן ותלמידים. ממצאי המחקר עשויים להשפיע על הכשרה והדרכת מורים למתמטיקה בכיתות חינוך המיוחד המלמדים כפל וחילוק במספרים טבעיים.
פילו, ר., ושרייבר, א. (2021). כפל וחילוק מספרים טבעיים ואפס בכיתות של תלמידים לקויי למידה: ידע מורים וחוללות עצמית שלהם. מחקר ועיון בחינוך מתמטי, 8, עמ' 42-51.
תאריך עדכון אחרון : 12/11/2025