האם ספרים אלקטרוניים מקדמים אוריינות בגיל הרך? עדויות של ילדים משתי קבוצות מיצב חברתי-כלכלי

מחבר
סגל-דרורי, א'

במאמר מוצגים שני מחקרים שבחנו את תרומת הקריאה בספרים אלקטרוניים לאוריינותם של ילדי גן. במחקר א' נבחנה תרומת הקריאת העצמאית בספר אלקטרוני לאוריינות הילד לעומת תרומתה של קריאת מבוגר לילד מספר מודפס, תוך כדי השוואה בין שתי קבוצות מיצב חברתי-כלכלי. במחקר השתתפו 128 ילדי גן חובה, מחציתם ממיצב נמוך ומחציתם ממיצב בינוני-גבוה. נמצא שהקריאה בספר האלקטרוני תרמה לקידום אוצר המילים של הילד ולהבנה טובה שלו את הסיפור ברמה דומה לתרומת הקריאה של המבוגר לילד. ניצני קריאת מילים והמודעות הפונולוגית של הילדים בעקבות שתי ההתערבויות לא השתפרה. במחקר ב' נבחנה ההשפעה של קריאת ספרים אלקטרוניים וקריאת ספרים מודפסים, שתי הפעילויות בתיווך מבוגר ובלעדיו, על ניצני הקריאה של הילד. במחקר זה השתתפו 128 ילדי גן חובה ממיצב חברתי-כלכלי נמוך שחולקו אקראית לארבע קבוצות פעילות: 1. קריאה עצמאית בספר אלקטרוני; 2. קריאת ספר אלקטרוני עם תיווך של מבוגר; 3. קריאת ספר מודפס עם תיווך של מבוגר; 4. השתתפות בתכנית הגן הרגילה (קבוצת ביקורת). הילדים נבחנו בניצני קריאה לפני התערבות ואחריה.
נמצא שהקבוצה שקראה את הספר האלקטרוני בתיווך של מבוגר התקדמה יותר משלוש הקבוצות האחרות בציון האוריינות הכללי וכן בהכרת שמות אותיות, בניצני קריאת מילים ובהמשגת הכתוב בספר. סוג התמיכה שילדים צעירים זקוקים לו לקידום אוריינותם בעת השימוש בספרים אלקטרוניים מוצג בדיון.

סגל-דרורי, א', קורת, ע' ושמיר ע' (2014)

האם ספרים אלקטרוניים מקדמים אוריינות בגיל הרך? עדויות של ילדים משתי קבוצות מיצב חברתי-כלכלי. מגמות, 49 (3), 446-479

תאריך עדכון אחרון : 20/03/2019