האם ספרים אלקטרוניים מקדמים ניצני קריאה?

מחבר
סגל-דרורי, א'

במחקר זה נבחנה ההשפעה של קריאת ספרים אלקטרוניים וספרים מודפסים בתיווך מבוגר ובלעדיו על ניצני הקריאה של ילדי גן. נעשה שימוש בספרים אלקטרוניים חינוכיים תומכי אוריינות אשר פותחו לצורך המחקר. מאה עשרים ושמונה ילדי גן חובה (גילאי 6-5) ממיצב חברתי-כלכלי נמוך חולקו באקראי לאחת מארבע הקבוצות: 1. קריאה עצמאית בספר אלקטרוני 2. קריאת ספר אלקטרוני בתיווך מבוגר 3. קריאת ספר מודפס בתיווך מבוגר 4. לימוד תוכנית הגן הרגילה (קבוצת ביקורת). שלוש קבוצות הניסוי קראו ארבע פעמים את הספר (האלקטרוני או המודפס). נערכו מבחנים לילדים לפני ההתערבות ולאחריה בתחומים הבאים: הכרת שמות אותיות, קשר אות-צליל, ידע על הדפוס (CAP), ניצני קריאת מילים ומודעות פונולוגית. התוצאות הצביעו על כך שהישגיה של קבוצת הקריאה של ספר אלקטרוני בתיווך מבוגר היו גבוהים משלוש הקבוצות האחרות בהכרת שמות אותיות, ניצני קריאת מילים, ידע על הדפוס וכן לגבי רמת ניצני הקריאה הכללית של הילד. בדיון נתייחס לסוג התמיכה שילדים צעירים ממיצב נמוך זקוקים לצורך קידום ניצני קריאתם בעת שימוש בספרים אלקטרוניים.

 

סגל-דרורי, א', קורת, ע',  שמיר, ע'  וקליין, פ"ש (2010)

האם ספרים אלקטרוניים מקדמים ניצני קריאה? בתוך י' עשת-אלקלעי, א' כספי, ס' עדן, נ' גרי וי' יאיר (עורכים), האדם הלומד בעידן הטכנולוגי : כנס צ'ייס [החמישי] למחקרי טכנולוגיות למידה (153-161). רעננה : האוניברסיטה הפתוחה, מרכז המחקר לשילוב טכנולוגיות בהוראה ע"ש צ'ייס

תאריך עדכון אחרון : 19/02/2017