אמפתיה בחינוך
ספר זה נועד לשתף את הקוראים בהבנה שלי את תחום האמפתיה ולהבהיר את
העקרונות של אמפתיה בחינוך ואת דרכי יישומם. אמפתיה בחינוך מתייחסת
ליכולתם של אנשי חינוך לזהות ולהבין מצוקה וסבל של חניכים ואת נקודת
מבטם. אמפתיה בחינוך נמנית עם "משפחת האמפתיה", הכוללת אמפתיות
בתחומים שונים, כגון אמפתיה בטיפול פסיכולוגי, אמפתיה רפואית, ארגונית,
זוגית והורית. למעשה, אפשר ליישם את המושג אמפתיה בכל מסגרת שבה
פועלים אנשים הנדרשים להתייחס זה לזה בכבוד ובאופן ראוי. ללימוד האמפתיה
יש ערך מוסרי גבוה, מכיוון שהיא אמורה לשפר את התקשורת הבין-אישית,
לסייע בפתרון סכסוכים ולהפחית אלימות.
בכל תהליך אמפתי יש נותן ויש מקבל. התקשיתי לבחור מילים מתאימות
כדי לציין את נותן האמפתיה החינוכית ואת מקבלה. אשר לנותן האמפתיה,
התלבטתי בין מחנך, מורה ויועץ, ואשר למקבל - בין תלמיד לחניך. לבסוף
בחרתי בצירוף "איש חינוך", שמשמעו אדם שקיבל על עצמו לא רק ללמד או
להורות אלא בעיקר לחנך. להערכתי, במילה "חינוך" גלומה נשמתם של אלה
הנמצאים במפגש החינוכי ובמרחב שלו. במובן זה, מורים מקצועיים הנוטלים
על עצמם תפקידי חינוך ייקראו אנשי חינוך. בעקבות הבחירה במונח זה בחרתי
במונח "חניך" לזה שנמצא באחריותו של איש החינוך.
קניאל, ש' (2013)
אמפתיה בחינוך: חינוך באהבה. תל-אביב : מכון מופ"ת
תאריך עדכון אחרון : 26/09/2016