תרומתן של תכניות הלימודים במקצועות: מורשת דרוזית, ספרות ערבית, של"ח וידיעת הארץ לעיצוב הזהות ולהעמקת תחושת האזרחות של המתבגר
מטרת המחקר הייתה לבדוק את תרומתן של תכניות הלימודים במקצועות: מורשת דרוזית, ספרות ערבית, של"ח וידיעת הארץ לעיצוב הזהות ולהעמקת תחושת האזרחות של המתבגר הדרוזי. המחקר נערך בשיטת המחקר האיכותני - חקר מקרה אתנוגרפי - בשני בתי ספר תיכוניים דרוזיים. בשימוש בצירוף 'תכנית לימודים' במאמר זה הכוונה לכלל הלימודים הנלמדים בבית הספר, לרבות אלה שלא הוצהר כי יש כוונה להורותם. כמו כן הוא כולל דפוסי התנהגות לא מוצהרים, הנלמדים הלכה למעשה. ניתוח של תכניות הלימודים ושל דרכי ההוראה עשוי להוביל לבניית מודל חינוכי שיסייע בהתאמת התכנים למטרות המונחות בבסיס התכניות. ממצאי המחקר מראים שלתוכני הלימוד ולאופן הוראתם יש מקום משמעותי בכינונה של הזהות האישית ובהעמקת תחושת האזרחות של המתבגרים הדרוזים במדינה. תוכני לימוד הכוללים מסרים לחיזוק הזהות והאזרחות, בצד פעילויות חינוכיות המותאמות לאוכלוסיית התלמידים, מיזמים חינוכיים, מורים המקנים לתלמידיהם כלים ומיומנויות - כל אלה מאפשרים למתבגר לעצב את זהותו ולחזק את תחושת האזרחות והשייכות שלו.
עבאס, ר' וקורט, ד' (2013)
תרומתן של תכניות הלימודים במקצועות: מורשת דרוזית, ספרות ערבית, של"ח וידיעת הארץ לעיצוב הזהות ולהעמקת תחושת האזרחות של המתבגר הדרוזי - חקר מקרה. דפים, 55, 59-89
תאריך עדכון אחרון : 24/03/2019