ד"ר עטרה איזקסון
קורות חיים
תקן מלא וקביעות באוניברסיטת בר אילן: מרצה במח' למוזיקה ובפקולטה לחינוך, ראש מסלול תעודת הוראה במוזיקה בבית הספר להכשרת מורים, ראש מסלול דוקטורנטים בחינוך מוסיקלי
היקף המשרה: 100% (50% מדעי החברה +50% מדעי הרוח) החל מ 2004
. השכלה שם האוניברסיטה מחלקה שנת קבלת התואר
תואר ראשון האקדמיה למוסיקה ולמחול י-ם ביצוע וחינוך מוסיקלי 1985
תואר שני CUNY Hunter College NY מוסיקה וחינוך(GPA 4.00) 1991
תואר שלישי בר אילן מוסיקה 2007
ד"ר עטרה איזקסון השלימה תואר ראשון בביצוע וחינוך מוזיקלי באקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין (1985), תואר שני במוזיקה וחינוך (GPA 4.00) ב־CUNY Hunter College בניו יורק (1991) ותואר שלישי במוזיקה למדה באוניברסיטת בר־אילן (2007), את עבודת הדוקטורט כתבה בנושא: "קנטבילה בקונצ'רטו הרומנטי לפסנתר בהתייחס לשומאן, ליסט וברהמס".
משנת 2012 חברה ד"ר איזקסון בוועדת האתיקה של המחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר־אילן ומשנת 2019 משמשת שופטת דו"ח מת"ת לבחינת המִתאמים בין הוראת מוזיקה ונגינה ובין מדדים פדגוגיים מטעם היוזמה למחקר יישומי בחינוך של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.
ד"ר איזקסון כתבה ארבעה ספרים בתוך חמש שנים (ראו ברשימת הפרסומים), זכתה בפרס מרצה מצטיינת (תשע"א) ובמענק הצטיינות בהוראה לחברי סגל במסלול המקביל בשנים תשע"ה, תשע"ו, תשע"ז, תשע"ט, תש"פ ותשפ"ג. ד"ר איזקסון מנחה תלמידי מחקר רבים הלומדים לתארים שני ושלישי במחלקה למוזיקה ובפקולטה לחינוך של אוניברסיטת בר־אילן.
פרסים
זכיה במענק הצטיינות בהוראה לחברי סגל במסלול המקביל לשנת תשע"ה, תשע"ו, תשע"ז, תשע"ט, תש"פ
- תשע"א, תשפ"ג - מרצה מצטיינת
- תשס"ד - מלגת הנשיא לדוקטורנטים מצטיינים (מחזור תשס"ד, אוניברסיטת בר אילן)
- תשס"ג - מלגת הערכה לשנה"ל תשס"ג - ועדת מלגות ופרסים
פרסומים
Refereed Publications
ספרים מדעיים:
1. איזקסון, ע., (2023). המלחין כמשורר: הליד במאה ה-19. הוצאת אוניברסיטת בר אילן, רמת גן. מסת"ב 978-965-226-645-3
2. איזקסון, ע. (2021). יצירתיות בהוראה: מורה ותלמיד בעולם משתנה. תת הסדרה לפרשנות ותרבות, מסה וביקורת, בעריכת אבי שגיא, ירושלים: הוצאת כרמל. מסת"ב 978-965-540-886-7
3. איזקסון, ע., שוורץ, ד., (2020). מוסיקה, יהדות, ישראליות ואנחנו: מסע של זהות. תת הסדרה לפרשנות ותרבות, מסה וביקורת, ירושלים: הוצאת כרמל.
מסת"ב 978-965-540-891-1 https://carmelph.co.il/book/music-israeliness-judaism-and-us/
4. איזקסון, ע. (2019). צלילו של השיר בקונצ'רטו הרומנטי. הסדרה לפרשנות ותרבות בעריכת אבי שגיא, ירושלים, הוצאת כרמל. מסת"ב 978-965-540-886-7 קישור לדף הספר בהוצאה
ספרי לימוד:
5. איזקסון, ע., וייס, מ. (2018). זר שירים 15 שירי א"י לכיתות היסוד וחט"ב – למורה ולתלמיד רמת גן, אוניברסיטת בר אילן, האגף למוזיקה המכון לאינטגרציה.
http://biui-music.org.il/t-images/zer.pdf
6. איזקסון, ע., (2017). (עורכת), מדריך לתזמורת, מאת בתיה שטראוס. [הוצאה שלישית דיגיטלית] https://app.box.com/s/boa2z1ao8g
https://meyda.education.gov.il/files/Mazkirut_Pedagogit/music/madrich_tizmoret.pdf
מאמרים ופרקים בספרים: Articles and Chapters in Books
7. איזקסון, ע., (2012). פרק 5 – הרומנטיקה בתוך תולדות המוזיקה מימי הביניים עד המאה
העשרים, יהודית כהן (עורכת), רמת אביב, הוצאת מט"ח, 155-198
מאמרים בכתבי עת: Articles in periodicals
8. Lagon-Rozenbaum, S. & Isaacson, A. (2024). “Guided Listening as Meaningful Learning: A Study of Israeli High School Music Programs", International Journal of Music Education. Open access https://doi.org/10.1177/02557614241292359
8. איזקסון, ע., (2008). קנטבילה בפרק הראשון מתוך הקונצ'רטו לפסנתר אופ. 54 מאת רוברט שומאן, מִנְעד, כתב העת המוסיקולוגי בישראל, 6, 1-24
9. Isaacson, A., (2010). A Singing Voice in Liszt’s Piano Concerto No. 1 in E flat, Journal of the American Liszt Society, 59-60, 150-67
10. Isaacson, A., (2010). Defining the Ideal Teacher: Productive Dialogue in Schools in Israel. Educational Practice and Theory, 32, 57-85
11. Isaacson, A., (2012). Norma - a Multi-Faceted Persona. European Review of Artistic Studies, 3, 1-39, ISSN 1647-3558 http://www.eras.utad.pt/revista_estudos_musicais.html
12. איזקסון, ע., (2012). גלגולו של ניגון: ה"תחייה" וה"פתאטית" בזמר העברי, ביקורת ופרשנות, 44, 361-392
13. איזקסון, ע., (2012). השירים ה'תימניים' של וילנסקי, האומנם תימניים? קתדרה, 145, תשרי תשע"ג, 96-120
14. איזקסון, ע., (2014). "קול קורא: שירה הנוער-זה שיר עתידנו". מורשת הזמר העברי בבתיה"ס. עיונים בחינוך כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך,11-12: 432-477, הפקולטה לחינוך אוניברסיטת חיפה.
15. Isaacson, A. (2016). Resolving a Teacher-Student Conflict: An Intrinsic Case Study, Journal of Education and Learning 5/1, 68-77. doi:10.5539/jel.v5n1p68 URL: http://dx.doi.org/10.5539/jel.v5n1p68
16. Isaacson, A., Assis, A., & Adi-Japha, E. (2023). “Listening” to Paintings: Synergetic Effect of a Cross-Modal Experience on Subjective Perception. Empirical Studies of the Arts, 41(2). https://doi.org/10.1177/02762374231155742
ביקורת ספרים בכתבי עת: Reviews of Books in periodicals
17. מאמר ביקורת מדעי על הספר "כינור נשמתי – המוסיקה בהגות היהודית" מאת פרופ' דב שוורץ, הוצאת בר אילן, 2013, 394 עמ', הגות בחינוך היהודי, מכללת ליפשיץ בירושלים, כרך י"א, תשע"ו, 213-217
ב. פרסומים שאינם שפיטים: non refereed publications
- איזקסון, ע., (1998). "מוסיקה – הוראה משלבת", דעות – כתב עת בנושא הוראה וחינוך, 4, 72
- איזקסון, ע., (2002). "על ספרים" – מאמר ביקורת בחוברת נוף צליל למורים במוסדות להכשרת עובדי הוראה. מפתח כתב עת למורים למוסיקה, משרד החינוך, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים, ירושלים, 162-164
- איזקסון, ע., (2008). מקומם של לימודי האמנויות בתכניות ההכשרה להוראה, מכון מופ"ת, 32, 14-15
- איזקסון, ע., (2008). חינוך הוליסטי במגמת מוסיקה כמודל דידקטי בנושא האמנויות וכאמצעי לקידום כישורי חשיבה ותקשורת בין-אישית, קידום ילדים בעזרת אמנויות, 12-13
- איזקסון, ע., (2011). "מהקונסרבטוריון בוורשה לכרמי תימן", פנים: הזמר הוא בנפשנו, 52-53, 128-138
- איזקסון, ע. (2014). בתיה שטראוס – קוים לדמותה. אתר זמרשת http://zemer.co.il/artist.asp?id=111
מחקר
הנחיית סטודנטים לתארים מתקדמים:
שם התלמיד/ה |
שנת הסיום
|
מדריך שותף |
לתואר
|
סטטוס |
|||
שימוש בשירי חג בגני הילדים בישראל: הלכה ומעשה |
2014 |
דר' א. גלבוע |
שני |
סיימה בציון 93
|
|||
הכשרת סטודנטים קשתנים להוראת נגינה בקבוצות |
2017 |
פרופ' ד. שוורץ |
שלישי |
עבודה שוות ערך 90
|
|||
ניתוח סוציו-מוזיקלי של תהליך יצירתי בקבוצה
|
2018 |
דר' א. גלבוע |
שלישי |
עבודה שוות בציון 88
|
|||
תכניות לימודים להלחנה ממוחשבת בבתי ספר: חקר מרובה מקרים |
2018 |
דר' א. גלבוע |
שלישי (דר') |
דוקטורט אושר בנובמבר 2018
|
|||
השיקולים בבחירת השירים בימי הזיכרון לחללי צה"ל, בתחנות הרדיו הממלכתיות ובאירועים ציבוריים
|
2020 |
|
שלישי (דר') |
הצעת מחקר אושרה (2/16) דוקטורט אושר באפריל 2020
|
|||
המורה החדש למוזיקה בבית הספר היסודי: קשיים והצלחות בשנים הראשונות |
2021 |
|
שני |
הצעת מחקר אושרה 12/18 עבודת תזה 88 26.1.2021
|
|||
תרומתו של פרויקט "בית ספר מנגן" לתלמידים המגלים קשיים רגשיים, חברתיים ולימודיים בבתי ספר יסודיים במגזר הערבי
|
2021 |
פרופ' ד. שוורץ
|
שלישי (דר') |
עבודה שוות בציון 92 (9/17) הצעת מחקר אושרה 4/18 הגיש דיסרטציה יוני 2021 הדוקטורט אושר בדצמבר 2021
|
|||
עבודה יצירתית בקבוצות בכיתת המוזיקה בבתי ספר יסודיים
|
2022 |
פרופ' ד. שוורץ |
שלישי |
עבודה שוות 95 הצעת מחקר אושרה (7/18) זוכת פרס הרקטור תשע"ט זוכת מלגת זלמן ארן תש"פ סך 250,000 ₪ דוקטורט אושר 2022 |
|||
דרכי הוראה להאזנה מודרכת במגמות המוזיקה בישראל
|
2023 |
|
שלישי |
התקבלה. הגישה הצעת מחקר 7/19 הצעת המחקר אושרה 9/19 הדוקטורט אושר 2023
|
|||
דפוסי התנהגות מילולית ובלתי מילולית של מורים בהקשר של תרבות בני הנוער בחטיבות הביניים ישראל
|
2024 |
|
שלישי |
הצעת המחקר אושרה 11/20 ממצאים מרץ 24 |
|||
ההשפעה החברתית-רגשית על מתבגרים המשתתפים בתיאטרון פלייבק |
2025 |
|
שלישי |
עבודה שוות ערך לתזה 94 26.5.21 התקבלה לדוקטורט הצעת מחקר אושרה 4/23 ממצאים מרץ 24 |
|||
12. תהילה איצקוביץ (מוזיקה) |
|||||||
|
2026 | שלישי | הצעת מחקר הוגשה לשיפוט |
קורסים
מלמדת את הקורסים הבאים בפקולטה לחינוך ובמח' למוסיקה:
- תולדות המוזיקה המערבית 2, 3
- מבוא וסקירה מימה"ב עד המאה ה־20
- חשיבה יצירתית
- הוראה זוטא מד"ח
- הוראה זוטא במוזיקה
- ניווט כיתה ופתרון בעיות משמעת
- מתודיקה של הוראת המוזיקה
- סוגיות בהוראת תולדות המוזיקה בבתי"ס תיכוניים
- כתיבה אקדמית ב'
סמינריונים לתארים מתקדמים:
- הליד הרומנטי – המלחין כמשורר, אופרה רומנטית, השוואת ביצועים
- השיר בסימפוניות של מאהלר, קולוקויום מחלקתי, תכנון וארגון מחקר למתקדמים
פרסומים בתקשורת
- תערוכה דיגיטלית מציוריה של כלת פרס ישראל פרופ' זמירה מברך, יוני 2024
- ראש בראש, להכיר את האנשים מאחורי הספרים, אפליקציית עברית, 2024
- משחקים בחשיבה יצירתית, הסכת באפליקציית בר־דעת, אוניברסיטת בר־אילן, אפריל 2024
- יצירתיות בהוראה – מורה ותלמיד בעולם משתנה, הסכת באפליקציית בר־דעת, אוניברסיטת בר־אילן, 2022
- השפעת קסם המוזיקה על הנפש והמוח, הסכת באפליקציית בר־דעת, אוניברסיטת בר־אילן, 2021
- להקשיב לציור, תערוכה מקוונת מאת ד"ר איזקסון ובשיתוף הצייר אסף רומאנו, 2021
- עומר אדם איך הוא עושה את זה? הכנס "מי אני? שיר ישראלי!" ה-16, אוניברסיטת בר אילן, יוני 2019
- שיטות טיפול בתלמיד מפריע. קורס ניווט כתה ופתרון בעיול משמעת, הפקולטה לחינוך 2017
- עשרת הידברות להידברות בין מורה לתלמיד. קורס ניווט כיתה ופתרון בעיות משמעת, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר אילן, נובמבר 2017
- פילוסופיית ההוראה של מורה-מנהיג. כנס מנהיגות, חינוך ואקדמיה: תיאוריה פוגשת שדה. אוניברסיטת בר אילן , מאי 2017
- שופן, משורר הפסנתרנים. קורס תולדות המוזיקה המערבית 3, המח' למוזיקה אוניברסיטת בר אילן, 2013
תחומי התמחות
תחומי התמחות מדעיים:
- שיטות הוראה אלטרנטיביות
- חשיבה יצירתית
- ניהול כתה
- יחסי מורה-תלמיד
- המוסיקה של המאה ה-19
- ז'אנרים ווקאליים (אופרה ולידר) וכליים (מוסיקה לפסנתר)
- חינוך מוסיקלי
- זמר עברי
תאריך עדכון אחרון : 05/11/2024