חינוך פוליטי בישראל: מהשתקה ודה-לגיטימציה להתנגדות, מחאה ואקטיביזם בקרב צעירי וצעירות דור ה- Z
שאלות רבות עולות ביחס לטיבו של החינוך הפוליטי הניתן כיום. בעיקר ביחס למידת ההימנעות של צוותי חינוך, במסגרות פורמליות ובלתי פורמליות, מהתמודדות עם נקודות חיכוך נפיצות פוליטית. לא מעט ביקורת עולה בנוגע למחיריה של הימנעות זו, ולחשיבות הצטיידותם של צעירים וצעירות בידע סוציו-פוליטי ביקורתי. על בסיס ההבנה שאוריינות אזרחית וחינוך לדמוקרטיה מעודדים פיתוח מיומנויות חברתיות ומניעת הדרה חברתית וגזענות, מחקר זה בוחן את המוטיבציה למעורבות אזרחית פעילה בקרב צעירות וצעירים שלקחו חלק במחאה כנגד ההפיכה המשפטית. מחקר איכותני זה מתבסס על קבוצות מיקוד וראיונות עם צעירים, פעילות ומעורבים בגילים 17–24 ונערך בשני שלבים: השלב הראשון התרחש בתקופת המחאה והשלב השני התרחש לאחר השבעה באוקטובר 2023, כדי לבחון את השוני במידת מעורבותן האזרחית. ממצאי המחקר מציגים את חשיבות החינוך הפוליטי עם דגש על אוריינות אזרחית וחינוך לדמוקרטיה במרחבים חינוכיים, ומגדירים את מרחבי המחאה כזירות אימון בטוחות עבור צעירות וצעירים להתנסות באקטיביזם.
אופנהיים-שחר, ס., ועמרם אשרוב, ע. (2025). חינוך פוליטי בישראל: מהשתקה ודה-לגיטימציה להתנגדות, מחאה ואקטיביזם בקרב צעירי וצעירות דור ה- Z. דברים, 17ב, עמ' 28-52.
תאריך עדכון אחרון : 12/11/2025