שאלון לבדיקת חוללות עצמית של יועצות חינוכיות בישראל
מטרת המחקר הנוכחי לתאר את הגרסה העברית של שאלון חוללות עצמית ייעוצית (Counselor Activity Self Efficacy Scale) מהימנותו ותקפותו. גרסה זו נבדקה במדגם נוחות של 324 יועצות חינוכיות העובדות בכמה בתי ספר ברחבי ישראל. ניתוח גורמים מגשש ומאשש הניב שאלון מקוצר של 23 פריטים (90. = a), וחמישה גורמים מרכזיים :מיומנויות יסוד וניהול פגישות (90. = a), נועץ במצוקה (81. = a), יחסי יועץ-נועץ (78. = a), מיומנויות בירור (76. = a) ונועץ מאתגר (73. = a). תקפותו החיצונית של הציון הכולל נתמכת במתאם בינוני עם ותק מקצועי, ממוצע גבוה יותר של יועצים בבתי ספר תיכוניים לעומת יועצים בבתי ספר יסודיים, מתאמים עם מדדי האישיות מצפוניות, פתיחות לחוויות, מוחצנות ומתאם שלילי עם נוירוטיות. ממצאי המחקר מצביעים על מאפייני אישיות של יועצות חינוכיות ועשויים לסייע בבחירת מועמדות ללימודי ייעוץ וגם להערכה עצמית והעלאת מודעות בקרב יועצות חינוכיות.
אפלבוים, ל., כהן, א., ומדג’ר, נ. (2024). שאלון לבדיקת חוללות עצמית של יועצות חינוכיות בישראל. הייעוץ החינוכי, כ"ו, עמ’ 13-36.
תאריך עדכון אחרון : 12/11/2025