הקשר בין מאפייני המסגרת החינוכית, הידע והאמונות של מחנכות בנושא שינה וסדר יום, לניהול זמני השינה של תינוקות במסגרות חינוך לגיל הרך

סטודנט/ית
יהב, שרון
שנה
2024
תואר
MA
תקציר
 

לשינה ישנה השפעה גדולה על רווחתם, בריאותם ותפקודם של ילדים, ומכאן החשיבות לספק לתינוקות סביבה התומכת בצרכי השינה ההתפתחותיים שלהם. עם זאת, השינה בשנה הראשונה לחיים מאופיינת בשינויים תכופים, וטווח רחב של הבדלים בין אישיים בדפוסי שינה של תינוקות. מאפיינים אלו הופכים את השינה למרכיב מאתגר במיוחד בסדר היום של תינוקות במסגרות חינוך לגיל הרך.

בשנים האחרונות מעלים חוקרים מסביב לעולם את הצורך לחבר בין הידע המחקרי הקיים על דפוסי שינה של ילדים לבין הפרקטיקה במסגרות החינוך לגיל הרך, והצורך להעמיק את הידע של אנשי חינוך כיצד לקדם שינה בריאה של ילדים. עד כה נעשה מחקר מועט על האופן בו מנוהלת השינה במסגרות חינוך, והמחקר על קבוצות של תינוקות חסר במיוחד. מעט המחקרים שנעשו על תנומות יום של תינוקות התמקדו בעיקר בהשפעתן על תפקודים שונים, וכמעט שלא נחקר הקשר בין מאפיינים מבניים של המסגרת החינוכית, הידע והאמונות של המחנכות, לבין ניהול זמני השינה של התינוקות השוהים במסגרת.

ההנחיה המקצועית של תוכניות חינוך-טיפול לגיל הרך בארץ ומסביב לעולם עבור שנת החיים הראשונה, היא לכונן שגרת שינה על פי הצרכים האישיים של כל תינוק. במציאות הישראלית נכון לשנת 2023, בה מספר התינוקות בכיתה (עד 22 תינוקות) ויחס התקינה מחנכת-תינוקות (1:6) נחשבים גבוהים, קיים חשש סביר שמסגרות החינוך מיישמות למעשה לוח זמני שינה אחיד לכל הילדים. כמו כן, טווח הגילים המוגדר לכיתת התינוקות בישראל הינו רחב (4-15 חודשים), ועולה השאלה כיצד הרכב הגילים בקבוצה משפיע על ניהול זמני השינה. האם מסגרות החינוך מצליחות לספק שינה מותאמת התפתחותית הן לתינוק בן 5 חודשים והן לתינוק בן 11 חודשים השוהים באותה קבוצה?

במחקר כמותי מבוסס שאלונים נבחנו זמני השינה של תינוקות במסגרות חינוך בארץ. במחקר השתתפו 98 מחנכות העובדות עם תינוקות (3-11 חודשים) במסגרות חינוך קבוצתיות (מעונות ומשפחתונים) מסובסדים ופרטיים. במיוחד רצינו לבדוק האם מחנכות מחזיקות בידע ההתפתחותי הנדרש בנושא שינה של תינוקות, האם הן מספקות בפועל לוח זמנים אישי ומותאם התפתחותית ומהם הגורמים המסייעים או מזיקים לכך. כמו כן, ניסינו לעמוד על מידת ההשפעה של הגישה הטיפולית של המחנכת על התנהלות השינה של התינוקות תחת טיפולה.

שאלון המחקר הופץ דרך מפקחות בארגונים המפעילים מעונות, קבוצות של מחנכות בפייסבוק ובאמצעות פנייה ישירה למנהלות מסגרות על סמך מידע מהרשת. במחקר נאספו נתונים דמוגרפיים של המחנכות (גיל, ניסיון, השכלה והדרכה) ושל המסגרות (פרטית/מסובסדת, אשכול חברתי-כלכלי, גודל הקבוצה, יחס מחנכת-ילדים וההרכב הגילי של הקבוצה.) בנוסף, נבדקו הידע בנושא שינה (α=.63) והגישה הטיפולית (מובנית α=.77/נעניתα=.77) של המחנכות, וניהול זמני השינה בקבוצת התינוקות (מהם זמני השינה, מידת קביעות זמני השינה בסדר היום, האם הם קבוצתיים וצורת היקיצה של התינוקות). במידה שמתקיימים זמני שינה קבוצתיים, המחנכות התבקשו לדווח על חלונות זמני השינה השונים בכיתה. בעקבות נתונים אלו גובש ציון איכות טיפול בנושא שינה לכל מסגרת, בחלוקה לקבוצות הגיל: 3-5, 6-8, 9-11 חודשים.

התוצאות המשמעותיות של המחקר הן שבניגוד להמלצות, בפועל רוב המסגרות מנהלות סדר יום עם זמני שינה קבוצתיים וקבועים לתינוקות. בנוסף, איכות הטיפול בנושא שינה של תינוקות יורדת כשגיל התינוקות עולה; בקבוצות בוגרות יחסית עם אחוז תינוקות נמוך יותר; בקבוצה גדולה יותר; כאשר קיימת גישה טיפולית מובנית יותר; או כאשר ניסיון המחנכת מועט יותר. שעות הדרכה במסגרת נמצאו קשורות לגישת טיפול הנענית לצרכי התינוקות. בין היתר נמצא כי 25% מן המסגרות דיווחו על הורדת תנומת הבוקר לתינוקות בגילי 9-11 חודשים, דפוס שינה המאפיין בספרות המקצועית ילדים בוגרים יותר. נדגיש שמחקר זה מבוסס על שאלונים ולא כלל תצפיות.

ההמלצות העולות מן המחקר הן צמצום גודל הכיתות בהן שוהים תינוקות, קיום הדרכה למחנכות במסגרות חינוך (In-Service Training) והגדלת מספר שעות ההדרכה במסגרות הזקוקות לכך. בנוסף, יש לבסס את הידע של המחנכות בנושא צרכי השינה ההתפתחותיים של תינוקות, ולקדם שילוב ידע זה בתכנון סדר יום לתינוקות.

יש צורך במחקר נוסף על מנת לבחון לעומק אילו תנאים מבניים נדרשים בשביל לספק טיפול הולם לתינוקות בנושא שינה בהיבטים של גודל הקבוצות, הרכב גילי והדרכה במסגרת. מהו אותו ידע פרקטי הקיים אצל מחנכות בעלות ניסיון, המאפשר להן לספק טיפול תואם התפתחות בתחום השינה ומה ההשפעה של סטנדרט שינה שאינו תואם התפתחותית על תפקודם הקוגניטיבי והרגשי של תינוקות ופעוטות. יתכן שממצאי מחקר זה יהיו בעלי ערך גם למדינות נוספות, המתמודדות עם קבוצות גדולות ויחס תקינה גבוה במסגרות חינוך לתינוקות.

 

תאריך עדכון אחרון : 18/09/2025