האם תוכנית התערבות לאימהות ממיצב חברתי-כלכלי נמוך בפעילות קריאת ספר תקדם את סביבת אוריינות הבית ואת אמונות האימהות?
במחקר הנוכחי בדקנו, האם תכנית התערבות לקידום פעילות קריאת ספר של אימהות ממיצב חברתי-כלכלי נמוך לילדיהם בגיל הרך, תקדם את רמת אוריינות הבית, ואת אמונות האימהות על חשיבות הקריאה לילד. שיערנו (1) שבעקבות תכנית ההתערבות (א) רמת אוריינות הבית ו(ב) אמונות האימהות ישתפרו בקבוצת הניסוי יותר מאשר בקבוצת הביקורת. בנוסף, שיערנו (2) שתוכנית ההתערבות בקבוצת הניסוי תתרום לרמת אוריינות הבית ולאמונות האימהות, לגבי חשיבות קריאת ספר, יותר מתרומת המיצב החברתי-כלכלי של המשפחה בתוך המיצב הנמוך.
במחקר השתתפו 49 אימהות ממיצב נמוך וילדיהן בגילאי 3-5. הילדים חולקו באופן אקראי לקבוצת ניסוי (26 ילדים) וביקורת (23 ילדים). בשלב הקדם כל האימהות מילאו שאלונים דיגיטאליים לבדיקת מדדים דמוגרפיים, רמת אוריינות הבית, ואמונות הורים לגבי קריאת ספר לילדם. בנוסף, האימהות והילדים צולמו בווידאו בפעילות קריאת הספר 'שבלול בצנצנת' (הופר, 2011). כל האימהות שהשתתפו במחקר לקחו את הספר לביתם, והומלץ להן לקרוא אותו לילדן שלוש פעמים בשבוע. האימהות מקבוצת הניסוי בלבד קיבלו הדרכה לקריאת הספר, במשך שלושה שבועות. בשבוע הראשון נערך מפגש פרטני פנים אל פנים של הנסיינית עם האימהות, בו הוצגה להן מצגת על חשיבות הקריאה לילד כמקדמת שפה, הבנת עלילת הסיפור והבנת היבטים רגשיים-חברתיים. לאחר יומיים, הן קיבלו בעזרת הוואצאפ סרטון ווידאו של אם קוראת לילד ומדגימה את ההדרכה שניתנה להן במצגת. במשך השבועיים הבאים בכל שבוע נשלחה לאם מצגת עם עקרונות הדרכה נוספים, ויומיים לאחר מכן נשלח גם סרטון וידאו, שמדגים עקרונות אלה. האימהות מקבוצת הביקורת קיבלו אחת לשבוע במהלך שלושה שבועות, תזכורת בוואצאפ לקרוא לילד שלוש פעמים בשבוע את הספר שהן קיבלו. בשלב הבתר, כל האימהות במחקר וילדיהן צולמו בווידאו בפעילות קריאת הספר, שקראו לילדים בשלב הקדם.
ממצאי המחקר הראו שיפור מובהק ברמת אוריינות הבית גם בקבוצת הניסוי וגם בקבוצת הביקורת. מכאן, לתוכנית ההתערבות לא הייתה תרומה ייחודית משלה לקידום מדד זה. יחד עם זאת הממצאים הראו שיפור בקבוצת ההתערבות במספר מדדים של אמונות האם, בהתייחס לחשיבות הקריאה לילד שלא נמצא בקבוצת הביקורת. בנוסף, בניתוחי רגרסיה נמצא, שרמת אוריינות הבית נתרמה מההתערבות בקבוצת הניסוי ומהמיצב החברתי כלכלי של המשפחה, אך למיצב החברתי-כלכלי הייתה תרומה גדולה יותר. הדיון מתעמק בהבנת תוצאות המחקר, במגבלותיו, בהצעות למחקרי המשך, ובהשלכותיו החינוכיות.
מילות מפתח: קריאת ספר לילד, רמת אוריינות הבית, אמונות הורים, מיצב חברתי-כלכלי נמוך.
תאריך עדכון אחרון : 07/07/2025