קונפליקט מטלה וקונפליקט מידע : השוואה בין סטודנטים עם דיסקלקוליה התפתחותית לסטודנטים עם התפתחות תקינה (אנגלית)

סטודנט/ית
שאטי, ירין
שנה
2024
תואר
MA
תקציר

דיסקלקוליה התפתחותית (Developmental Dyscalculia) היא לקות למידה שמאופיינת בקושי של אנשים לשייך סדרי גודל לספרות. ילדים ומבוגרים עם דיסקלקוליה מתקשים לפתור תרגילים הכוללים עובדות חשבוניות, בכדי לפתור אותם הם משתמשים באסטרטגיות שאינן יעילות, ואינן תואמות גיל.

 המחקר כלל 44 משתתפים בגילאי 20-30, שחולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת של נבדקים עם דיסקלקוליה התפתחותית וקבוצת ביקורת של נבדקים עם התפתחות תקינה. הנבדקים גויסו מתוך מאגר של סטודנטים שעברו אבחון מת"ל. השתמשנו במטלת סטרופ נומרי לבחינת קונפליקט המטלה וקונפליקט המידע, ומדידת קוטר האישון.

מחקרים בעבר בחנו את האוכלוסייה של דיסקלקוליה במטלות של קונפליקט מידע ומצאו כי לנבדקים עם דיסקלקוליה ישנו קושי בעיבוד ערך הספרות. מטרת העבודה הנוכחית הנה לבחון את קונפליקט המטלה וקונפליקט המידע בקרב סטודנטים עם דיסקלקוליה התפתחותית בהשוואה לסטודנטים עם התפתחות תקינה. כמו כן מחקר זה בוחן את קונפליקט המטלה וקונפליקט המידע אצל נבדקים עם דיסקלקוליה התפתחותית בעזרת מדידת קוטר אישון, דבר שלא נחקר בעבר.

קונפליקט מטלה הינו הקושי להחליט איזו מטלה לבצע, לבחור בגודל הנומרי או לבחור בגודל הפיזי של הספרה. הגירוי מציע לנבדק השוואה של גודל נומרי ושל גודל פיזיקלי. בעוד שגירוי ניטרלי, מלבנים, מציע רק השוואה של גודל פיזי. קונפליקט מידע, מציג קונפליקט בו הנבדק מתבקש להשוות בין הגודל הנומרי של הספרות, אך בו זמנית ישנה חשיפה למידע נוסף, לגודל הפיזי של הספרות, ולכן מידע זה עשוי להפריע להשוואה בגודל הנומרי של הספרות. במחקר זה השתמשנו במטלת סטרופ נומרי בכדי לבחון קונפליקטים אלו ובנוסף בדקנו זאת בעזרת מדידת קוטר אישון. מטרת מדידת קוטר האישון היא להציג את המאמץ המנטלי אשר נעשה במשימות הדורשות שליטה קוגניטיבית. התרחבות האישונים נחשבת כמדד למאמץ מנטלי במשימות של שליטה קוגניטיבית. כאשר אדם נחשף לגירויים ואף עושה מאמץ מנטלי רב האישונים שלו מתרחבים.

תוצאות המחקר מצביעות על קונפליקט משימה בשתי הקבוצות, אך קונפליקט מידע נמצא רק בקבוצת הביקורת. כמו כן שליטה קוגניטיבית תקינה בקרב סטודנטים עם דיסקלקוליה (במידה וקונפליקט משימה אינו שייך לתחום נקודתי) או ליקוי בסדר גודל של מספרים (במידה וקונפליקט מידע אינו שייך לתחום נקודתי). ראינו גם ליקויים בשטף במתמטיקה. השלכות תאורטיות נידונות במחקר.

תאריך עדכון אחרון : 24/02/2025