‫ רבדים ב"רבדים"

מחבר
גוטל, נ'

 "שיטת רבדים" היא שיטה דידקטית המציעה ארבעה שלבים בלימוד התלמוד: משנה, תורת התנאים הרחבה, תורת האמוראים, ותורת רבותינו בעלי הסתמא דתלמודא, כאשר המקורות בכל רובד נלמדים לפי פשוטם. הנחת בעלי השיטה היא כי מאחר שהפירושים של רבדים מאוחרים אינם תמיד לפי פשוטם של מקורות מוקדמים יותר, יוכל העולם התלמודי להתבהר על ידי הכרת הערך המוסף של כל רובד ביחס לרובד הקודם. מתנגדי השיטה טוענים כי התלמוד שלפנינו כולו מקשה אחת; לא זו הדרך בה הילכו קדמונים ולא זו הדרך הראויה לרואים עצמם חוליה בשלשלת; יש לחשוש שמא פרשנות כל רובד על פי הנראה ללומד "פשט", עלולה להוביל לזילות הפרשנות הקדומה ולניסיון בניית הלכה המסתמכת על היצמדות לרבדים היותר-קדומים; יש לפסול תוכניות אשר הורתן ולידתן בהיכלי אקדמיה ולא בהיכלי בית המדרש. ניתוח השיח מעלה כי הוא מתנהל תוך עירוב היבטים שונים הכרוכים בסוגיה. המאמר מוקדש להפרדתם ולבחינתם של שלושה היבטים - אמת, חינוך והוראה

גוטל, נ ' (2004)

‫ רבדים ב"רבדים".  בדד: כתב-עת לעניני תורה ומדע , 15, 5-25

תאריך עדכון אחרון : 29/09/2016