ד"ר גולדרט מירי ​​​​​​​​​​​​​​ 77-845-01 סדנת יזמות, התנדבות ומעורבות חברתית

  אוניברסיטת בר אילן

הפקולטה לחינוך

התכנית לתואר שני בניהול ופיתוח מערכות חינוך בלתי-פורמליות

 

 

          שם ומספר הקורס:

סדנת יזמות, התנדבות ומעורבות חברתית 77-845-01

סוג הקורס: סדנה

 

שנת לימודים:  תשפ"ב                     סמסטר: א' (שנה ב')               היקף שעות:  1 ש"ש

מרצה: ד"ר מירי גולדרט, Miri.goldratt@biu.ac.il

א. מטרות הקורס

מטרות הקורס

  1. הסטודנט יתוודע לתיאוריות רווחות ולכלים בנושא מנהיגות נוער, התנדבות, יזמות ומעורבות חברתית.
  2. למידה מהצלחות -  הסטודנטים יכירו תוכניות לעידוד יזמות, מעורבות חברתית והתנדבות.
  3. הסטודנט יבחנו את השלכות העידן הדיגיטלי על הסוגיות הנדונות.
  4. הסטודנט יבחנו דרכים לפיתוח מנהיגות נוער, יזמות, מעורבות והתנדבות.

ב. תוכן הקורס:

בכל תקופה ובכל חברה התקיימה מערכת של עזרה לחלשים על פי הקוד התרבותי שהיה נהוג באותה חברה, וערכי הפילנתרופיה והעזרה לזולת היו ועודם ערכים המושתתים על יסודות חברתיים, תרבותיים, פוליטיים ודתיים. בשנים האחרונות גבר העניין בהתנדבות במידה רבה (גרומב, 2015) ולנוכח קורונה חווינו ושמענו זאת יותר ויותר. משמעות פיתוח ההתנדבות היא הרחבת מגוון האפשרויות העומדות לפני הציבור כך שיוכל לנהל חיים ערכיים כראות עיניו. במהלך הקורס נדון בתיאוריות ובתכניות מעורבות חברתית רב גילאיות, ונתייחס למקומה של מעורבות חברתית בתכניות חינוכיות ייעודיות לפיתוח מנהיגות נוער. לצד פיתוח ההתנדבות הולכת וגוברת המעורבות החברתית ביזמות. המושג "יזמות" שעד לפני מספר שנים היה שמור לתחום העסקים והתעשייה פרץ הרבה אל מעבר לגבולותיהם. כיום מדובר רבות ביזמות חברתית כגישה המנחה את פעילותם של פרטים וארגונים כאחד. במהלך הקורס נדון ביזמות, במעורבות ובהתנדבות המאפיינים את המציאות המשתנה ונבחן את משמעויותיהן בחינוך הלא פורמלי והבלתי פורמלי.

מהלך השיעורים:

השיעורים יכללו הרצאות פרונטליות וסדנאיות בלמידה מקוונת סינכרונית וא-סינכרונית בהתאם למתווה קורונה, דיונים בקבוצות, פגישות אישיות וקבוצתיות, צפייה בסרטים והרצאות וניתוחם, מפגש עם נושאי מישרה מהשדה והתנסות בפיתוח תכנית למעורבות חברתית. החל משיעור 7 יציגו הסטודנטים תובנות מתרגיל אמצע: ניתוח מבוסס מאמר של תצפית/ראיון עם משתתף/ת ביזמות/בהתנדבות/במעורבות חברתית.  

   תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

דרכי הוראה וקריאה נדרשת

 

1-2

 

התנדבות ומעורבות חברתית

בירור תיאורטי ודיון על ההתנדבות במציאות המשתנה ועל חינוך להתנדבות ולמעורבות חברתית. דיון מבוסס על: בר וארנון, 2012; בר, ר., וגרומב, מ. (2015); מגן, 1995; קליבנסקי, ח. (2011); ו שמר, צ. (2011).

3-4

5/4

יזמות חינוכית בקהילה

דיון תיאורטי בחינוך ליזמות וחקר מקרה של יזמות. ניתוח מבוסס על פרסומי משרד החינוך, החברה למתנ"סים, צ'רצ'מן וסדן (2003), ברוק וקליבנסקי (2020) ו- Shiller, 2013.

5-6

 

צמיחה אישית בצמיחה חברתית

עבודה ומצגות בקבוצות לבירור השפעתה של המעורבות החברתית וגורמים המשפיעים על מסירותם של מתנדבים. דיון וניתוח תיאורטי בהתבסס על: אלמוג, י., שנער, מ., ופלישר, נ. (2003); ארנון (2011), גורדון, ב. (1981); גליה (2017); רותי, ד., ויורק, א. (2002); רפפורט ושות' (1995); McBride et al, 2011 ; Piliavin & Siegl, 2007; Greiman& Addington,  2008; Stukas et al, 2016; Wong et al, 2010;   

7-8

 

ממעורבות חברתית פסיבית למעורבות חברתית אקטיבית

עיון וניתוח חקרי מקרה: צוערי הדמוקרטיה (הבר, 2011; הכט, ורם, (2009), ינאי-ונטורה (2016), מיכאלי (2008); ארגונים לשינוי חברתי בישראל ומרכזי הצעירים בגויינט ישראל. (הרצאה אורחת)

9-11

 

מעורבות חברתית  בפיתוח מנהיגות נוער

סדנה מבוססת עבודה בקבוצות וניתוח תיאורטי של פיתוח וקידום התנדבות נוער וצעירים/ות בישראל

אבן ושות' (2016); ביסטריצר (1997); רומי ובראלי-אוראל (2007);

קנולר-לוי, ר., ושורק, י. (2008); (*אורחת )

Martin, K. (2018); Nir, T., & Perry-Hazan, L. (2016); Osmane, S., & Brennan, M. (2018); Wong, N. T., Zimmerman, M. A., & Parker, E. A. (2010).

12

 

  1. העצמה נשית

 

ניתוח חקרי מקרה של תכניות להעצמת מנהיגות נשית בקהילה:

אלרועי, ר. גרוס, י. אשכנזי, ב. רוזן (2008). קאי ושות', 2015; שוורץ, 2013. היוש, ט' ונאסר-אבו אלהיג'א (2018), מרשוד, ח', ורדי,מ', גולן,ד'. (2020).

13-14

 

התנדבות במבט בינלאומי  

סדנה המבוססת על ניתוח תיאורטי של תשתיות לאומיות לקידום ההתנדבות בעולם (בר, וגרומב, 2015; קאופמן, מירסקי, ואבגר, 2005; גרוס וגולדרט, 2015,2017;  Norqvist & Leffler, 2017

 

ג. דרישות קדם: אין

ד-ה. חובות הקורס ומרכיבי הציון הסופי:

1.... תרגיל אמצע קורס: תיעוד 4 שעות תצפית וראיון עם משתתף/ת ביזמות/בהתנדבות/במעורבות חברתית   30%

2.... נוכחות והשתתפות פעילה בכפוף למתווה קורונה באוניברסיטה, הערכה כוללת פרזנטציה  ומטלות לשיעורים א-סינכרוניים: ..................................................................................................  30%

3.... מבחן מסכם: עבודה מסכמת .............................................................................................  40%

מבוססת בחלקה גם על מטלת אמצע קורס ועל המשך ניהול יומן רפלקטיבי כולל 4 שעות תצפית/ראיון מלווה פעילות לאורך מספר נקודות זמן, בכפוף להנחיות מתווה קורונה. לא ניתן להשלים עבודת סיום ללא מטלת האמצע. יש להגישה תוך 45 יום מפרסומה, ולא תאושר הגשת העבודה באיחור, למעט מקרים חריגים המגובים במסמכים רפואיים או אחרים בשל נסיבות של כוח עליון ובכפוף למתווה קורונה.

ו. ביבליוגרפיה: (חובה/רשות)

   קריאת חובה:

ביסטריצר, מ' (1997). הקניית כישורי מנהיגות לנערי קידום נוערמניתוק לשילוב, 8, 10-22. 

בר, ר' וארנון, ל' (2012). בין הדור השקט לדור ה- Y: שימור מתנדבים מהדורות השוניםעט השדה, 9, 25-34.   

בר, ר', וגרומב, מ' (2015). התנדבות במציאות משתנה. כפר סבא: נדב ספרים. (פרק 10: ההתנדבות החדשה עמודים 93-105; פרק 20: התנדבות וירטואלית, עמודים 186-190. פרק 17: התנדבות לא פורמלית וקהילתית, עמודים 159-163). ( חינוך, מדעי החברה E361.7 בר.התנ תשע"ה )

בר, ר', וגרומב, מ' (2015). התנדבות במציאות משתנה. (עמ' 228-230). כפר סבא: נדב ספרים.

ברוק, א' וקליבנסקי ח' (2020). "צעירים חסרי מנוח": תנועות הנוער – ראשיתו של הזנק (startup) חברתי. בתוך נ', מיכאלי (עורך). תנועות הנוער בישראל: ייחודיות בת מאה (עמ' 17-37) . תל אביב: מכון מופת. (חינוך  E369.4 תנו.הנ תש"ף וגם בגישה אלקטרונית)

הבר, כ' (2011). מי צריך אינטגרציה? סולידריות בעידן של מימוש עצמי, ניתוח קבוצת מיקוד של צוערי הדמוקרטיה.  ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה. אוחזר מתוך  https://www.idi.org.il/articles/8452

היוש, ט' ונאסר-אבו אלהיג'א, פ'. (2018). האם המגדר קובע? פנאי של מתבגרים ערבים. מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית, כ"ו(48), 117-140.

מרשוד, ח', ורדי,מ', וגולן,ד'. (2020). אתגרים ותקווה: מעורבות חברתית של סטודנטיות פלסטיניות בישראל. פוליטיקה: כתב עת ישראלי למדע המדינה וליחסים בינלאומיים, 28, 88-112.

הכט, י' ורם, א' (2009). הדיאלוג בחינוך הדמוקרטי: מהעצמה אישית לאקטיביזם חברתי. בתוך נ', אלוני (עורך)דיאלוגים מעצימים בחינוך ההומניסטי (עמודים 336-357).  בני ברק: הוצאת הקיבוץ המאוחד

ואזן-סיקרון, ל', בן סימון, ב' וכאהן-סטרבצ'ינסקי, פ', (2012). "נקודת מפנה" לקידום יזמות והכנה לעולם העבודה בקרב בני נוער במצבי סיכון: מחקר הערכה.  ירושלים: מאיירס-ג'ויינט-מכון ברוקדייל.  אוחזר מתוך : מכון מאיירס – ג'ויינט – ברוקדייל , פרסומים : ילדים ונוערhttps://brookdale.jdc.org.il/publication/turning-point-promoting-entrepreneurship-preparation-work-among-youth-risk-evaluation-study/

ימיני, י' ושגיא, נ'. (2018). יש לי חלום: מנהלי בתי-ספר כיזמים. בתוך: מ', ימיני, ונ', שגיא (עורכות). יזמות וחינוך: סוגיות במנהל ומדיניות (עמ' 52-79). ירושלים: מאגנס. (חינוך E379 ימי.יז תשע"ח וגם בגישה אלקטרונית )

ינאי-ונטורה, ג' (2016). בסיכוי כפול: צעירים מתנדבים למען נוער בסיכון. מניתוק לשילוב, 19, 133-159.

כהן, ה' (2019). יזמות חברתית. לקסי-קיי, 12, 8-10.

מגן , צ' (1995) . מחויבות על אישית וכמיהה לאושר בקרב מתבגרים. בתוך ד', חן (עורך)החינוך לקראת המאה ה- 21 (עמודים 277-292). תל-אביב: רמות. (חינוך ‫ E370 חנו וגם בגישה אלקטרונית )

מיכאלי, נ' (2008). ליצור את העולם שאתה רוצה ולחיות את העולם שאתה יוצר: מאפיינים משותפים של הקבוצות המשותפות. בתוך י', דרור (עורך)הקבוצות השיתופיות בישראל (עמודים 477-522). רמת אפעל: יד טבנקין.  (מדעי החברה ‫ E307.776 קבו.שת תשס"ח וגם בגישה אלקטרונית)

פלד, א', וונר, ג' (1996). חשיבה יזמית: ספר לימוד ביזמות על פי תכנית הלימודים ביזמות של משרד החינוך, התרבות והספורט.  ירושלים: משרד החינוך ומכון ברנקו וייס. (חינוך אוסף פדגוגי 338.04 פלד.חש תשנ"ט וגם בגישה אלקטרונית)

משרד החינוך, מינהל חברה ונוער מחוז תל-אביב. (ללא שנה).  המכרה למשאב האנושי: מאגר יוזמות במחוז תל-אביב. נדלה מאתר http://initiativesevalue.blogspot.co.il/

צ'רצ'מן, א' וסדן, א' (2003). השתתפות : הדרך שלך להשפיע. בני ברק: הקיבוץ המאוחד. (מדעי החברה  323.042 צ'רצ'.הש תשס"ג וגם בגישה אלקטרונית).(עמ' 108-124.)

קאופמן, ר', מירסקי, י', ואבגר, ע' (2005). גורמים המשפיעים על גיוס והפעלה של מתנדבים בשירותי הרווחה: חקר מקרה של תוכניות התנדבות במרכז קהילתי יהודי ברוסיה. ביטחון סוציאלי, 68, 102-122.

קליבנסקי, ח' (2011). התנדבות מחנכת וחינוך להתנדבות: חינוך בלתי-פורמלי והתנדבות נוער. בתוך מ' , גרומב, צ', מגן ור' סטויצקי (עורכים)מישהו להתנדב אתו: התנדבות ובני נוער מתנדבים במאה ה- 21 (עמודים 105-118). כפר סבא: נדב ספרים. (חינוך, מדעי החברה 361.37 מיש.)

קנולר-לוי, ר' ושורק, י' ( דצמבר 2008). מנהיגות נוער ופיתוח מנהיגות בישראל: עמדות, התבוננות והמלצות. הרצאה במסגרת הכנס  60 שנות חינוך בישראל: עבר, הווה, עתיד 2008 (עמודים 87-102). אוחזר מאתר ממכון מנדל https://my.mandelfoundation.org.il/mli_pdf/Graduate/Mandel.KNOLER-LEVI2.pdf

שיין, ש' (עורך). (2011). מעורבות חברתית ומנהיגות במרכזי הצעירים בישראל. ירושלים: ג'וינט ישראל.  (עמודים 16-25). (001213305) (חינוך E302.14 שין.מע תשע"א) אוחזר מתוך אתר הג'וינט https://www.thejoint.org.il/digital-library/%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%95%D7%9E%D7%A0%D7%94%D7%99%D7%92%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%9E%D7%A8%D7%9B%D7%96%D7%99-%D7%94%D7%A6%D7%A2%D7%99%D7%A8/

שמר, צ' (2011). פרויקט "בונים קהילה": קבוצות משולבות לפעילות והתנדבות בקהילה. בתוך מ', גרומב, צ', מגן, ור', סטויצקי (עורכים), מישהו להתנדב אתו: התנדבות ובני נוער מתנדבים במאה ה- 21 (עמודים 301-306). כפר סבא: נדב ספרים.  (חינוך 361.37 מיש.)

Greiman, B. C., & Addington, L. S. (2008). Youth leadership development self efficacy: An exploratory study involving a new construct. Journal of Leadership Education. 7(1), 1-23.

Lackéus, M. (2015). Entrepreneurship in education: What, why, when, how: Background Paper. Paris: OECD.  Retrived from: https://www.oecd.org/cfe/leed/BGP_Entrepreneurship-in-Education.pdf

Martin, K. (2018). Summer Camp Youth Leadership Development: An Investigation of Adolescents’ Perceptions of Best PracticesJournal of Youth Development, 13(1-2), 161-182. 

McBride, A. M., Johnson, E., Olate, R., & O'Hara, K. (2011). Youth volunteer service as positive youth development in Latin America and the Caribbean. Children and Youth Services Review, 33(1), 34-41.

Nir, T. & Perry-Hazan, L. (2016). The framed right to participate in municipal youth councils and its educational impact. Children and Youth Services Review, 69, 174-183.        

Norqvist, L., & Leffler, E. (2017). Learning in non-formal education: Is it “youthful” for youth in action?. International Review of Education, 63(2), 235-256.

Osmane, S. & Brennan, M. (2018). Predictors of leadership skills of Pennsylvanian youthCommunity Development, 49(3), 341-357.

Piliavin, J. A., & Siegl, E. (2007). Health Benefits of Volunteering in the Wisconsin Longitudinal Study. Journal of Health and Social Behavior, 48(4), 450-464.

Shiller, J. T. (2013). Preparing for democracy: How community-based organizations build civic engagement among urban youth. Urban Education, 48(1), 69-91.

Stukas, A. A., Snyder, M., & Clary, E. G. (2016). Understanding and encouraging volunteerism and community involvement. The Journal of Social Psychology, 156, 243-255.

Wong, N. T., Zimmerman, M. A., & Parker, E. A. (2010). A typology of youth participation and empowerment for child and adolescent health promotion. American Journal of Community Psychology, 46(1-2), 100-114.

 

קריאת רשות:

אבן, נ', הימן זהבי, ר' ובורגר, א' (2016). הזדמנות למנהיגות: מנהיגות וחינוך למנהיגות בתנועות הנוער. רמת אפעל: מועצת תנועות הנוער. (עמ' 11-44) ( חינוך E369.4   אבן.הז תשע"ו)

ארזי, ח', עשת, מ' ודנינו, מ' (1996). יזמות : פרקים נבחרים לתכנית לימודים בבתי ספר העל-יסודיים. ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט.

ארנון, ל. (2007). מהי התנדבות? סקירה ודיון בהגדרות למונח התנדבות בארץ ובעולם. נהריה: עמותת נדב – מתנדבים בקהילה. היחידה לפיתוח ידע ומידע. (הדף לא נמצא)

ארנון, ל' (2011). זה טוב לכולם: תועלות ורווחים מהתנדבות בני נוער, בתוך מ', גרומב, צ', מגן ור' סטויצקי (עורכים). מישהו להתנדב אתו: התנדבות ובני נוער מתנדבים במאה ה- 21 (עמודים 85-92). כפר סבא: נדב ספרים. (חינוך 361.37 מיש.לה תשע"א)

אלרועי, ר', גרוס, י', אשכנזי, י' ורוזן, ב' (2008). "פרויקט אישה" - הערכת התכנית לפיתוח מנהיגות נשים בקהילה לקידום בריאות נשים : דוח מסכם. ירושלים: מאיירס , ג'וינט, מכון ברוקדייל . (מדעי החברה  E362.1082 אלר.פר תשס"ט וגם בגישה אלקטרונית).

גורדון, ב' (1981) . שביעות רצון והתמדה בעבודת מתנדבים. ירושלים: האוניברסיטה העברית. (חינוך E361.8 גדר.תג תשמ"א)

גליה, ר' (2017). הצד האנושי של המטבע: הבניית העצמי של עובדים מתנדבים בתאגיד בנקאי בישראל. מגמות, נ"ב (1), 97-132.

גרוס, ז' וגולדרט, מ' (2017). השפעת החינוך הבלתי פורמלי על משתתפיו: סקירת ספרות המוגשת ללשכת המדען הראשי במשרד החינוך. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן.

גרוס, ז' וגולדרט, מ' (2015). החינוך הבלתי פורמלי בגרמניה, בהולנד ובמחוז אונטריו בקנדה. ירושלים: היזמה למחקר יישומי בחינוך, האקדמיה הלאומית למדעים.

הישראלי, א' (2020). פדגוגיה בלתי פורמלית של חירום: ממשלחות מועצת תנועות הנוער לקוסובו (1999) עד פעילות תנועות הנוער ביוון, אוגנדה, קריית שמונה ושדרות (2019).  בתוך נ', מיכאלי (עורך). תנועות הנוער בישראל: ייחודיות בת מאה (עמ' 161-179) . תל אביב: מכון מופת. (חינוך  E369.4 תנו.הנ תש"ף וגם בגישה אלקטרונית)

המועצה הלאומית להתנדבות. (2007) אמנת ההתנדבות- קוד האתיקה להפעלת מתנדבים בישראל: זכויות וחובות של מתנדבים בארגונים המפעילים מתנדבים (מהדורה שנייה).  תל אביב: המועצה הלאומית להתנדבות בישראל.

חמיטובסקי, ט' (1996). מתנדבים ואנשי מקצוע עסקה חברתית (דרכים לעובד המקצועי המבקש להבין ו"לנצל" טוב יותר את המתנדב). בעבודה הקהילתית, 11, 96-111. 

טליאס, מ', דוניץ, י', שמעוני, ד' ופיורקו, י' (2007). המדריך לשותפויות בין מגזרים. ירושלים: ג'וינט ישראל . (גישה אלקטרונית)

כאהן-סטרבצ'יסנקי, פ', קונסטנטינוב, צ', ויורוביץ, ל' (2006). נערות בישראל: ניתוח מידע ממחקרים נבחרים. ירושלים: מאיירס, ג'וינט, מכון ברוקדייל. נדלה מאתר מכון מאיירס:  https://brookdale.jdc.org.il/wp-content/uploads/2018/01/485rr-adolescentgirls-heb-1.pdf

משרד החינוך. (תשע"ה). התפתחות אישית ומעורבות חברתית קהילתית: תכנית תלת שנתית בחינוך העל יסודי ליישום התכנית האסטרטגית.  ירושלים: משרד החינוך. נדלה מאתר משרד החינוך: http://meyda.education.gov.il/files/noar/tochmeoravut.pdf

משרד החינוך, הוועדה לעדכון האוגדן להגדרת תפקידים לעובדי נוער וקהילה. (2018). הגדרת תפקיד מנהל ההתנדבות הרשותימתוךאוגדן בעלי תפקידים: הגדרות תפקידים לעובדי חינוך, נוער וקהילה, מנהיגות, התנדבות, קידום נוער, מרכזים קהילתיים ומתנ"סים, ספורט ותרבות ברשויות המקומיות ובמגזר הכפרי (מהדורה מעודכנת, עמודים 2-35, 47-54). ירושלים: משרד החינוך. אוחזר מתוך: משרד החינוך, מינהל חברה ונוער – פרסומים  http://meyda.education.gov.il/files/noar/officials_booklet.pdf 

קאי-צדוק, א', גולן, מ', ומאור, ט' (2015). נערות כמנטוריות - בין הוויה לבין עיסוק: זהות, תפקיד ומעגלי תרומה. בתוך ע', גרופר וש', רומי (עורכים). ילדים ומתבגרים במצבי סיכון בישראל. כרך ב: קולם של בני הנוער וסוגיות מעולמם של עובדים בשדה החינוכי-טיפולי (עמודים 461-490). תל-אביב: מופ"ת.  (חינוך E362.74 ילד וגם בגישה אלקטרונית)

קרומר-נבו, מ', וסידי, מ' (2014). פמיניזם, כתיבה מחקרית ואחרות. בתוך מ', קרומר-נבו, מ', לביא-אג'אי וד', הקר (עורכות), מתודולוגיות מחקר פמיניסטיות (עמ' 229-247). בני ברק: הוצאת הקיבוץ המאוחד. (מדעי החברה, פילוסופיה 305.42 מתו.מח תשע"ד וגם בגישה אלקטרונית)

רודיך-כהן, א' ולבל-לנדה ש' (2013). צעירים חסרי מנוח: דו"ח תחום בנושא ארגונים הפועלים עם ולמען צעירים בגילאי 18-35. תל אביב: מידות. (גישה אלקטרונית)

רותי, ד' ויורק, א' (2002). גורמים המשפיעים על מסירותם של מתנדבים. חברה ורווחה, כב(3), 345-360.

רומי, ש' ובראלי-אוראל, ד' (2007). מנהיגות בני נוער. בתוך ש', רומי ומ' שמידע (עורכים), החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה (עמודים 365-375). ירושלים: מאגנס. ((חינוך E371.8 חנו.הב תשס"ז וגם בגישה אלקטרונית)

רפופורט, ת', פנסו, ע' וגארב, י' (1995). זה דבר חשוב בארץ ישראל לתת לציבור: נערות ציוניות-דתיות תורמות ללאום. תיאוריה וביקורת, 7, 223-234.

שוורץ, י' (2013). נערים, מגדר וחינוך – ממשבר לפתרון: המעבר הנדרש מחינוך משמר-משמר מגדר, ל- 'חינוך מגיב למגדר' (GRP – Gender Responsive Pedagogy). ירושלים: משרד החינוך. נדלה מאתר משרד החינוך:  http://meyda.education.gov.il/files/shivion/NEARIM1.pdf

Clary, E. G., Snyder, M., & Stukas, A. A. (1996). Volunteers’ motivations: Findings from a national survey. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 25, 485-505.

Janoski, T., Musick, M., & Wilson, J. (1998). Being volunteered? The impact of social participation and pro-social attitudes on volunteering. Sociological Forum, 13(3), 495-519.

Johnson, M. K., Beebe, T., Mortimer, J. T., & Snyder, M. (1998). Volunteerism in Adolescence: A process perspective. Journal of Research on Adolescence, 8(3), 309- 332. 

Lumarda, J. (2001), Philanthropy, self-fulfillment, and the leadership of community foundations. Leader to Leader, 22, 55-63.

McAdam, D. & Paulsen, R. (1993). Specifying the relationship between social ties and activism. American Journal of Sociology, 99(3), 640-667.

Shields, P. O. (2009). Young adult volunteers: Recruitment appeals and other marketing considerations. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 21(2), 139-159. (

Stukas, A. A., Worth, K. A., Clary, E. G., & Snyder, M. (2009). The Matching of Motivations to Affordances in the Volunteer Environment An Index for Assessing the Impact of Multiple Matches on Volunteer Outcomes. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 38(1), 5-28.

 

8. ביבליוגרפיה מומלצת לניתוח איכותני הנדרש במטלת האמצע ובמטלת הסיום:

ליבליך, ע., תובל-משיח, ר' וזילבר, ת' (2010). בין השלם לחלקיו ובין תוכן לצורה. בתוך ל', קסן ומ', קרומר-נבו (עורכות). ניתוח נתונים במחקר איכותני (עמ' 21-42). באר-שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ( חינוך 300.72 נתו.נת תש"ע )

ספקטור-מרזל, ג' (2010). מנגנוני ברירה בטענה של זהות סיפורית. בתוך ל' קסן ומ' קרומר-נבו (עורכות). ניתוח נתונים במחקר איכותני (עמ' 63-96). באר-שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ( חינוך 300.72 נתו.נת תש"ע )

ספקטור-מרזל, ג' (2012). הסיפור אינו כל הסיפור: תעודת הזהות הנרטיבית. מגמות, מ"ח(2), 227-250.

שכטר, ח' (2015). תנו לנו להוביל: מנהלי בתי-הספר בחזית הרפורמות. תל אביב: רמות. (עמ' 55-69). (E371.2012 שכט.תנ תשע"ו)

 

ז. שם הקורס באנגלית:

 

Entrepreneurship Volunteering and Social Involvement: Workshop