ד"ר איזקסון עטרה 79-444-01 מתודיקה של הוראת המוסיקה

שלחו לחבר

 

שם הקורס:   מתודיקה של הוראת המוסיקה (79-444-01)

דר' עטרה איזקסון

isaacsa@biu.ac.il

     סוג הקורס: סדנה

 

שנת לימודים:  תשע"ט                    סמסטר:  א'                    היקף שעות: (0-4)  2 נ"ז

אתר הקורס באינטרנט:  http://hl2.biu.ac.il/default.asp     

 

מועד: יום ד'  10-14       מיקום: בניין המוסיקה (1005  חדר 109) 

 

תאריכי המפגשים: 17.10.18, 24.10, 31.10, 7.11, 14.11, 21.11, 28.11, 5.12, 12.12, 19.12, 26.12, 2.1.19, 9.1.19, 16.1.19   [סה"כ  14 מפגשים של 4 ש' כ"א]

 

 א. מטרות הקורס ותוצרי למידה (מטרות על / מטרות ספציפיות):

 

הקניית כל המרכיבים האמנותיים באמצעות הוראה בכתה (שיעור המוסיקה כחוויה) לגילאי יסודי ועד חט"ב. הקורס כולל הכנת ת"ל שנתית, תכנון יח' הוראה, דוגמאות למבנה מערך שיעור, עקרונות האזנה פעילה בתנועה, ציור ונגינה, הוראת שירים, הוראת נגינה בקבוצה (חליליות) וליווי בכלי נקישה בעזרת פרטיטורה, שילוב אמנויות ודוגמאות לשילוב פעילות משיעור המוסיקה בתוך המערך הבית-ספרי. הסטודנט נדרש לקשר בין מערכת מושגים גלובלית המארגנת את ההאזנה למוסיקה, לבין הביטויים המוסיקליים המפורטים - בהם ניתן להבחין בניתוח יצירה מוסיקלית נלמדת.

תוצרי למידה: 1) הסטודנטים יהיו מסוגלים לתכנן מערך שיעור מוסיקה הוליסטי הכולל הוראת שיר, קטע האזנה ופעילות מלכדת

2) הסטודנטים יהיו מסוגלים לעצב תכנית לימודים שנתית לביה"ס היסודי ובחט"ב

3) הסטודנטים יהיו מסוגלים לזהות מחווה מוסיקלית ולנתח קטע האזנה / שיר / יצירה בסגנונות שונים ולרקום על פיו את רעיון ההפעלה לתלמידים

4) הסטודנטים יהיו מסוגלים לנגן בחלילית ולהורות נגינה בקבוצה בשלב בסיסי

 

ב. תוכן הקורס:

רציונל, נושאים:

הסטודנטים ייחשפו למגוון דרכי ההפעלה בשיעור מוזיקה בביה"ס יסודי וחט"ב, המתבססים על מגוון קטעי האזנה, שירים, מושגים ומונחים רלוונטיים מסגנונות שונים

מהלך השיעורים:

הסטודנטים יחוו את הנלמד בגישת מודלינג, כלומר בהדגמה ישירה עליהם כקהל יעד פעיל, על מנת שיוכלו ליישם שיטות הוראה אלו על תלמידיהם בעתיד (ראו פירוט תכנים בטבלה להלן). כמו כן ישתתפו בקורס מרצים אורחים להעשרה העוסקים בתחומי דעת מוסיקליים שונים, כגון: הבנת הנשמע, שילוב המרכיבים מוסיקליים בשיעור, הוראת ג'אז, הפקת טקסים וחגיגות, או הוראת חליליות (ביאטריס בר / דורט פלורנטין)

 

תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: רשימת נושאים / תוכנית הלימודים בקורס

מס. השיעור

נושא השיעור

1-2

מבוא, הצגת חומרי למידה ודרישות הקורס

גבוט / פרוקופייב עקרונות פתיחת שיעור

מהי האזנה פעילה?

ניצול אלמנט מוסיקלי ובידודו [בדינרי / באך]

ריקוד כפרי / הנדל

פתיחת השיעור בחזרה וחשיבותה

חשיבות מיפוי קטע ההאזנה

הוראה נון-ורבלית

מהי ג'סטה מוסיקלית?

דוגמא לתכנון ת"ל שנתית

כיצד בונים מערך שיעור? [הקצאת זמנים ורעיון מלכד]

רונדו / סויטה מס. 2 – באך

מהי נקודת אחיזה עפ"י המודל של בתיה שטראוס

רגטיים / הווארד

3-4

תפקיד המנצח

אבחנה בין משקל זוגי ומשולש, ניצוח

מנואט / סויטה מס. 2 – באך

ניצול אלמנט של שתק או הפסקה בשירים (הטיול הקטן, מרש הדייגים / הדודאים)

מחול השעות / פונקייאלי

מוטיב חוזר בפרק הראשון תוך הקונצ'רטו למקלדת 1056 מאת באך

חשיבות סיכום הנלמד: חידון קטעי האזנה, לימוד על דרך ההשוואה

ריקוד החלילים / צ'יקובסקי [נקודת אחיזה = פסוק חוזר]

Una Nota Samba

 

5-6

מחוויה  להפנמת הנלמד: מחול השעות מבנה הקטע וצפייה באנימציה מתוך פנטזיה  / וולט דיסני

הבדל בין מערכי שיעור שונים, מהן מטרות קוגניטיביות ומטרות רגשיות

מחול הרוחות הטובות / גלוק [מראה נון-ורבלית בזוגות ממוספרים]

אדאג'יו למיתרים / ס. ברבר / אריה על מיתר סול סויטה בסי מינור באך

משוב לגבי תחושות הפעיל והצופה

כיצד בוחרים יצירה? דוגמא לזיהוי ג'סטה מוסיקלית בחורף מאת ויואלדי (הפעלה עם ניירות)

הנחיות להכנת העבודה

ניצול משאבי עמיתים: נגינה, הופעה והדגמה

שילוב כלי נקישה: כיצד מנגנים בכלים? שלבי ההפעלה ומטרות הנגינה / הליווי בכלי נקישה

 היפה בנשף / אנדרסן

 

7-8

שירים לכבוד חנוכה דרכים שונות להוראת שירים [מי ידליק, מרווחים עפ"י שירים מוכרים, דוגמא להפעלה פיוטית: נרותי הזעירים]

השיר תפילת גשם / לוין קיפניס

משחק תבניות מקצב

פולקה / שוסטקוביץ

מקהלה עליזה / הירש

יצירת פרטיטורה מקורית באפקטים

הוראת שירים: התייחסות לטקסט ומנגינה. כיצד שרים?

מבנה אופטימאלי של שיעור מוסיקה: חזרה – גוף [שיר + האזנה] סיום

פתוח וסגור בתנועה ובציור, מהו התהליך המתרחש בתוך המוסיקה?

טריו אופ. 100, II /שוברט  אנליזה ותגובה בתנועה

 

9-10

דוגמאות לסוגים שונים של שירים ודרכי הקנייה: שירי חנוכה לפי מרווחים

הקניית שירים: תן ברכה, אל ארצי,  אור וירושלים, ירושלים של זהב

פיציקטו / דליב

שני שירים לפעוטות   היורה, שני אורחים

 טומבה

שירה משותפת של שירים שלמדנו

ישושום

התייחסות לזייפן

I like the flowers

הקנון  מי הוא? (י. בראון)

ולס הפרחים / צ'יקובסקי

השיר ירושלים / להקת אטרף הצורך לשימוש בפרטיטורה

אנליזה של קטע האזנה: ריקוד רוסי – מפצח האגוזים / צ'יקובסקי

11-12

רונדו  / ראמו  [הקשת מקצב בפסוק חוזר]

הגעת ניצחת

שינוי פאזה, תפיסת הרגע

הורנפייפ / הנדל

אור וירושלים, ירושלים של זהב: הקנייה לתלמידי תיכון, שאלות המתייחסות לטקסט, ללחן ולרקע של השיר כולל השמעת ביצועים שונים

שיעורי נגינה בחליליות

הוראת חלילית בקבוצה

 הנחיות לגבי הגשת העבודה (אורך, פורמט, מיפוי, ניסוח, תוים, דיסק)

13-14

כיצד מלמדים מוסיקה תכניתית?  קיץ / ויואלדי; 

תמונות מתערוכה / מוסורגסקי: פרומנד, בידלו, הגמד, האפרוחים, 2 יהודים

 

סיכום והגשת פרויקטים

 

 

ג. דרישות קדם:

קורס חובה למסלול תעודת הוראה במוזיקה. אין דרישות קדם.

ד. חובות / דרישות / מטלות:

בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל שתי הרצאות ללא סיבה מוצדקת לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת או להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.

עבודת גמר שתוגש בשיעור האחרון של הסמסטר

 

ה. מרכיבי הציון הסופי:

הסטודנטים יידרשו ליישם את הנלמד בהגשת פרויקט גמר (100%):  מערך שיעור לקטע האזנה (פעילה) ושיר  שלא נלמדו בקורס וניתוחם. יש לצרף פרטיטורה וקישור ליצירה און-ליין. העבודה תוגש במייל ותכלול את הרקע על היצירה (בקצרה), סיבת הבחירה, מיפוי הקטע (כלים, אופי, תזמור, מבנה [יש לסמן גם בתוך הפרטיטורה], מאפיינים ונקודת אחיזה), תכונותיו הבולטות של הקטע, קהל היעד (יסודי / חט"ב), ג'סטות מוסיקליות עיקריות ודרכי הפעלה מפורטות.

היקף העבודה: עד 3-4 עמ'. רצוי שהעבודה תהיה קצרה ותמציתית ככל שניתן [בדומה למערכים שהוצגו משך הקורס מתוך האזנה פעילה מאת ב. שטראוס]. כל הפעלה הקשורה למוסיקה תיכתב בתוים ולא במילים (התייחסות לנושאים, משפטים או תבניות מקצב) בגוף העבודה ולא כנספח או בנפרד.

יינתן דגש מיוחד בהערכה על אופן הכתיבה והניסוח הקריאים והניתנים לביצוע מתוך הכתוב ללא עזרה בתיווך חיצוני / מילולי. השיר יוצג בלוויית תוים מקוריים וטקסט מנוקד, ויכלול ד"ע לתלמיד הכולל תשובות בסוגריים. במידה והינך משתמש/ת במקור מידע יש לציין מראי מקום. כל התוים המילים וההמחשות בגוף העבודה ולא בקבצים נפרדים או מרובים.

שלבי העבודה: אמצע הסמסטר – בחירת קהל היעד והגשת הנושאים (שם היצירה והשיר) לאישור המרצה; הגשת טיוטא מודפסת לבדיקה ראשונית של עמיתים.

השיעור האחרון -  הגשת הפרויקט במייל.

קנס 5 % על כל שבוע איחור

ציון עובר: 66

 

ו. ביבליוגרפיה:

 אדמיאלי, י. (תשכ"ז). אמיל ז'אק דלקרוז. ת"א: סמינר הקבוצים, המעבדה הפדגוגית. (לא קיים בספריות בר-אילן)

אהרונוף, פ. ו. (1986). מוסיקה וילדים. ניו יורק: הגלגל מתגלגל. (לא קיים בספריות בר-אילן)  

איזקסון, ע., וייס, מ. (2017). זר שירים 15 שירי א"י לכיתות היסוד וחט"ב – למורה ולתלמיד. רמת גן, אוניברסיטת בר אילן, האגף למוזיקה המכון לאינטגרציה. (002459154)

אלקושי, ר. (1990). שעשועי אלתור : באומר, בצליל ובציור : להוראת מוסיקה בקבוצות. ((1110407) (מוסיקה MT 27 E44S2)  

_______. מדו עד דו. ישראל: המחבר. (001211884) (מוסיקה MT 27 E44M54)

______. שירי להקה לילדים א'(לא קיים בספריות בר-אילן)

_______. שירי תנועה ומחול. ישראל: המחבר. (01195117) (מוסיקה MT 27 E44S5)

בלס, נ. (1995). מוסיקה לי: בסיפור ובמשחק. תל-אביב: טפר.  (297672) (מדף פתוח 372.87  בלס)

_____. (1990). מוסיקט: המחשה והמחזה של מוסיקה תכניתית לגיל הרך. תל-אביב: הוצאת המחבר. (429943) (מוסיקה MT 27 B53M9) . 

בלצן, א. (2003). היידן ובטהובן: מורה ותלמיד. בן שמן: מודן. (0573206) (מכון פדגוגי 780.92  בלצ)

______. (2009). התקווה - עבר, הווה, עתיד: מסע רב-תחומי בעקבות ההמנון הלאומי. מדריך למורים מלווה בשני תקליטורי שמע. ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים. (001175933) (מכון פדגוגי E781.599  בלצ)

במלל ובזמר: השתקפות השפה, הספרות, המקורות היהודיים והאמנות הישראלית בזמר העברי. (2011). ירושלים, משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית. מוסיקה MT 27 B454, תקליטור CD-3009

ברגר, י. (תשמ"ח). מוסיקה לכל: גישה לחינוך מוסיקלי בהשראת תורתו של זולטן קודאי. ירושלים: קסת, הפקות והוצאה לאור.  (110498) (מוסיקה MT 10 B46M)   

ברלין-פפיש, ט. (תשל"ח). להיות מורה: פרקים בהוראת מוסיקה. אוצר המורה. (323668) (מכון פדגוגי  780.7 פפי)

ברנד, א. (1993). צלילים בראש. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, המכון לאינטגרציה חברתית. (231817) (מכון פדגוגי E372.87  ברנ)

הכהן, ש. (1978). מוסיקה לגיל הרך: שירי משחק. אורנים: המרכז ללימוד פעילויות הילד. (346217) (חינוך E372.87  מוס)

ולבה-יפתח, אילה. (2006). יו"ד גימ"ל שירי משחק לילדים. תל אביב: א. יפתח. (1128839) (מוסיקה M 1990 W35Y6)

טוריאל, ע. גולדשטיין, ש. (1991). חגיגה בצלילים: שירי חג ומועד. אבן יהודה: ארט. (283756) (מוסיקה M 1994 T87)

יעקבי, ר. (1996). מוסיקל: תכנית לימודים מוסיקלית. פתח תקוה: שיראל. (1110797) (מוסיקה MT 27 Y33M8

כהנוביץ, צ. (תשנ"ד). ממש יום טוב: שירים ופעילויות מוסיקליות לגיל הרך. תל-אביב: בר-אור. (428340) (מכון פדגוגי E372.87  כהנ)

לוי – תנאי, ש. (1977). בזמר ובמחול. תל-אביב: מפעלי תרבות וחינוך. (1095453) (מוסיקה M 1990 L48B4)

לירון, צ. (1980). בצליל ובתנועה משחקים ריתמיים. תל-אביב: "אור-תו". (584595) (מוסיקה MT 27 L57B9)

מאיר, ש. בר מ., דודאי ב. (תשל"ח). הגן רוקד. ירושלים: משרד החינוך והתרבות, המזכירות הפדגוגית, הפיקוח על גני הילדים. (384328) (מכון פדגוגי E372.868  מאי)

משרד החינוך והתרבות (תשל"ח) מוסיקה לגן הילדים ולבית הספר היסודי: כיתות א-ו: רקע, הנחות, מטרות, ביצוע, כשרים, הישגים, הוכנה על ידי המרכז לתכניות לימודים. ירושלים: משרד החינוך והתרבות.  (0329881) (מכון פדגוגי  תיק ת"ל 9 /M5M8 1 MT )

פינקיאל, י. (1994). משחקים מוסיקליים: משחקי העשרה בחינוך מוסיקלי. קדימה: ברניר שירותים דידקטיים.  (000252604) (מוסיקה MT 27 F56M57)

פינקיאל, י. ואחרים, (2009) זמר לך לגיל הרך. ירושלים: הוצאת משרד החינוך התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית - אגף המפמ"רים. (001187097) (מוסיקה אולם MT 27 Z457, CD-2516)

קולנדר, ר. (2013). לכל צליל יש סיפור, זהות יהודית בשירים מתקופת השואה. ירושלים: המרכז ללימודי השואה, מכללה י-ם. (002390882) (מוסיקה ML 3776 K65L4 )

שטראוס, ב. (תשמ"ז). האזנה פעילה. ת"א: מכללת לוינסקי.  (203186) (מוסיקה MT 27 S87H)

________. (תשמ"ג). תו וצליל:  לתלמיד בביה"ס היסודי. ירושלים: מעלות. (19990) (מכון פדגוגי E372.87  ישר)

________. (2017). מדריך לתזמורת. בעריכת עטרה איזקסון. הוצאה שלישית דיגיטלית. כפר ויתקין : מ. שטראוס-תבורי

שטייניץ, ט. (1987). הוראת המוסיקה בשיעורי ריתמיקה עפ"י שיטת דלקרוז: תאוריה ופרקטיקה. תל-אביב: אור-תו. (109253) (מוסיקה MT 22 A85S8)

________. (תשמ"א). לראות ולשמוע, לחשוב ולנוע: שיטה אינטגרטיבית להוראת ריתמוסיקה. ת"א: רמות, מערכות חינוך. (276549) (מכון פדגוגי 371.9  שטי)

שירים ושורשים: מאוצר הפיוטים של קהילות ישראל. חלק א' (2005), חלק ב'-ג' (2010). ירושלים: הוצאת משרד החינוך התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית - אגף המפמ"רים, הפיקוח על החינוך המוסיקלי. (1133381) (מוסיקה MT 27 S56)

שמואלי, ה. (תשמ"א). מוסיקה לחטיבת הביניים: רקע, תכנים, מטרות, ביצוע, הישגים: תכנית לימודים לבית הספר הממלכתי והממלכתי דתי. ירושלים: משרד החינוך והתרבות. (1101529) (מכון פדגוגי 372.87  מוס)

שרים 60: ישראל חוגגת 60 שנה. (2008). ירושלים: משרד החינוך, המזכירות האקדמית, אגף המפמ"רים, הפיקוח על החינוך המוסיקלי, מורשת קהילות ישראל.  (01153328) (מוסיקה MT 27 S265)

תלמי, ד. (תשל"ח). הוראת המוסיקה: הצעה של חמש יחידות לימוד לגן הילדים. ת"א: המרכז המתודי למוסיקה. (לא קיים בספריות בר-אילן)

_______. (1987-1988). אוסף חוברות שירים: שירי סתו וחורף, שירי ט"ו בשבט וטבע, לקט שירים לפורים, שירי אביב ופסח, לקט שירים ליום העצמאות א"י וירושלים, ל"ג בעומר, קציר ביכורים, מתן תורה, קיץ. תל-אביב: מכללת לוינסקי. (000112006) (מכון פדגוגי, בתיקיות לפי החגים)

תרבות ישראל בפיוט ובזמר: הצעה להוראה בינתחומית. מדריך למורה. ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, המטה לתרבות ישראל, הפיקוח על החינוך המוזיקלי, 2014. (לא קיים בספריות בר-אילן)

אתר מפמ"ר מוסיקה:

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/Music…

   סביבה לימודית מתוקשבת (תמונות בתערוכה בעריכת טלי גופר)  www.tzafonet.org.il

 

 

  ז. שם הקורס באנגלית:

 Methodology of Teaching Music