ד"ר איזקסון עטרה 79-505-02 ניווט כתה ופתרון בעיות משמעת
קורס מס. 79-505-02/03 : ניווט כתה ופתרון בעיות משמעת
סוג הקורס: הרצאה
שנת לימודים: תשע"ח סמסטר: א' או ב' היקף שעות: 1 ש"ש
מרצה: ד"ר עטרה איזקסון
מועד: ס"א: יום ד' 14-16 או: ס"ב יום ב' 10-12 (בניין 1005 חדר 109)
שעת קבלה: ס"א: יום ד' 10:30-11:30, ס"ב: יום ב' 15:40-16:40 (בתיאום מראש)
א. מטרות הקורס:
- הסטודנט יכיר דרכים להתמודד באופן יעיל עם מערכת היחסים היום-יומית בינו ובין התלמידים
- הסטודנט יכיר את מקורות הכוח והסמכות שלו בעיני עצמו ובעיני תלמידיו
- הסטודנט יתוודע לגישות המסייעות להפחתה בהיקף האלימות המילולית והפיזית בכיתה ובסביבה הבית ספרית, בין התלמידים עצמם ובינם לבין המורה
- הקורס יילמד בגישת modeling – תוך יישום מעשי של טכניקות ההוראה תוך כדי למידה
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים - תכנית הוראה מפורטת:
מס' השיעור |
נושא השיעור וטכניקות פעולה |
1-4 |
* מודל לניתוח יחסי מורה-תלמיד: "10 הדברות להידברות" * ניתוח דמות המורה המעולה - המורה המקצועי כמחנך והשלכות התנהלותו על תפקוד התלמיד בכיתה
|
5-6 |
* שיטות והמלצות לדיאלוג יעיל: אופציות, דייג, עיתונאי, אורח, חיסון, שיקוף * בעיות משמעת והבנת המקור שלהן, המניעים להתנהגות פרועה, פתרונות ודרכי תגובה
|
7 |
* ניתוח עמדות אסטרטגיות ותגובות אפקטיביות של מורים דוגמאות מתצפיות בשדה שיטת העקיפה, מודל המא"ה
|
8 |
* טיפול בבעיות משמעת משוב חיובי / שלילי מחקר רוזנטל – ג'יקובסון * קשר בין הצלחה ודימוי עצמי לתפקוד התלמיד כישורי האזנה ועימות |
9 |
* דובי אח שלך – תגובת המורה טכניקת ריפוי המציאות [עריכת תכנית לשינוי ההתנהגות והתחייבות לביצועה] * ניהול מו"מ של התנהגות * תיאור ההתנהגות, הרגשות וההשפעות * טיפוסי תלמידים והתייחסות מעשית כלפיהם
|
10 |
* במה תלויה ההצלחה? דוגמאות למורים מהשטח |
11 |
* איך מתמודדים עם כישלון? * שיטות להקניית הרגלי למידה, הצבת גבולות ויצירת אקלים חברתי תומך * "צפייה" בארכיטיפים ומשחק תפקידים
|
12-13 |
* תגובות תלויות מצב ולא אישיות תפקיד ההורה בסכסוך בין תלמיד ומורה * סיכום יחסי מורה-תלמיד: כיצד עושים שינוי? |
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: אין (חובה לתעודת הוראה)
חובות ומטלות:
- נוכחות פעילה בקורס כתנאי לגשת לבחינה. יותר מ- 3 חיסורים משך הקורס לא ניתן לגשת למבחן.
- בחינה (100%) – ניתוח סיטואציות עפ"י הנלמד בקורס + חומר קריאת חובה כמפורט ברשימה הביבליוגרפית המצ"ב
ד. ביבליוגרפיה:
- קריאת חובה – פריטים מסומנים (חומר מחייב למבחן)
אורן, י' (1993). המחנך וחברת הכתה. ראשון לציון: יחד. (רשות: עמ' 36-20) (218181) (חינוך 371.1024 ארן)
ארליך-רון, ר' וכהן-ג'וור, א' (2003). איתי או בלעדי העולם אינו אותו עולם – ואני המורה. ישראל: המחבר. (עמ' 17-15, 34-27, 52-49, 59-58, 71-68, 143-140 – 1177781)
בנש"ק, א' (1977). התלמיד הבעייתי. תל-אביב: אוצר המורה. (רשות: עמ' 92-81) (248205) (חינוך 370.15 תלמ)
ברומברגר, א' (תשנ"ד). אלימות ובעיות משמעת בביה"ס. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (258918) (מידענות 371.58 אלי) (מכון פדגוגי – תיק אלימות)
ברט, א' ושויצקי, צ' (2000). צמתים בדרך - מודל לפתרון בעיות בכיתה. תל אביב: כליל ומופ"ת. (454100) (חינוך 371.1024 ברט)
גינות, ח' (1978). בין הורים למורים. תל אביב: עם עובד. (0120682) (חינוך 371.103 גנו)
גרוסמן, ד' (1986). ילדים בעייתיים בכיתות רגילות. תל אביב: צ'ריקובר. (000052345) (חינוך 371.9046 גרו)
דליות, מ' (תשס"ח). אין ילדים רעים. תל אביב: קשת. (001210712) (חינוך 649.1 דלי)
הורביץ, ת' (תש"ס). אלימות כתופעה אנטי חברתית – תיאוריה ומעשה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (000462937) (חינוך 303.6 הור) (רשות: עמ' 42-40, 69-62) (2423010)
הטי, ג'. (2012). למידה נראית למורים. מאנגלית: א. צוקרמן. ת"א: ידיעות אחרונות, קרן טראמפ ומכון ברנקו וייס. חובה: עמ' 32-39, 41-57, 81-87 (002424042) (חינוך 370.1523 הטי)
ויקוף, ג' יונל, ב' (תשס"ב). לחנך בלי צעקות ובלי מכות: פתרונות מעשיים לבעיות ההתנהגות האופייניות ביותר אצל ילדים (תרגום: א' ברוורמן). תל אביב: מטר. (000544451) (חינוך 649.64 ויק.)
חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל הוראה. (רשות: עמ' 326-316, 338-329) (000572256) (מכון פדגוגי 371.1 חטי)
טרופר, ח' (2013). מקום בעולם: מחשבות על חינוך. תל אביב: ידיעות אחרונות. (002360464) (חינוך E370.114
יריב, א' (1996). שיחת משמעת. אבן יהודה: רכס. (רשות: עמ' 96-88) (000323907) (חינוך E371.5 ירי)
יריב, א' (1999). שקט בכיתה בבקשה. אבן יהודה: רכס. (עמ' 174-163, 225-220, 243-231 – 1173940).
יריב, א' (2010). יש לי עיניים בגב!: טיפול בבעיות התנהגות בבית הספר. אבן יהודה: רכס. (עמ' 50-83 - בתוך 02356500)
לאבוי, ר' (2008). פריצת דרך במוטיבציה (תרגום: ל' ברקת). חיפה: אמציה. (עמ'120-135, 139-172 - בתוך 1177035).
לוין, א' (2011). דרך לכל ילד: שיעורים גדולים מבית ספר קטן (תרגום: ר' אידלשטיין). ירושלים: מכון ברנקו וייס. (001214275) (חינוך 371.256 לוי.)
ליסוולד, ר' ומילר, ג' (תשס"ז). עכשיו גלה את חוזקותיך – למורים: כיצד תהפכו ממורים רגילים למורים מעולים (תרגם: אודי תגרי). תל-אביב: מטר. (001125900) (חינוך 371.1 ליס)
מור, מ' (2003). מידה כנגד מידה: מסות על מבחנים, הערכה ומחקר. חיפה: מכלול אקדמיה. (001066369) (חינוך 371.26 מור)
מידן, א' ואריעם, ח' (2003). נהול כתה: כלים לעידוד התנהגות נאותה. מושב גן חיים: מתי"א. (רשות: עמ' 29-38, 67-94 - 2356012)
מק'קורט, פ' (2005). המורה (תרגום: עדית שורר). תל אביב: מטר. (01133430) (חינוך 371.10092 מקק)
נלסון, ג' (תשס"א). משמעת טובה ילדים טובים: גישה מועילה וחדשנית למשמעת (מאנגלית: אורלי אגרנט). נתניה: שמעוני. (000494462) (מכון פדגוגי 649.64 נלס.)
סמילנסקי, י' ובר-לב, מ' (1991). שיקול דעת בפיתרון בעיות משמעת בכיתה. ירושלים: האוניברסיטה העברית, המכון לחקר הטיפוח בחינוך. (רשות: עמ' 24-16, 48-40 - 1174381).
סמילנסקי, ש', פישר, נ' ושפטיה, ל' (1987). המערכת המשפחתית והמערכת הבית-ספרית. תל אביב: עם עובד. (66706) (חינוך 371.192 סמי)
ספיר, ל' (תשס"ז). התאמה בין הורים ומורים בסגנון המשמעת ותרומתה להתנהגות התלמידים בבית הספר (עבודה לשם קבלת תואר מוסמך). אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (001138987) (חינוך E371.5 ספי.)
עומר, ח' (2002). המאבק באלימות ילדים: התנגדות לא אלימה. תל אביב: מודן. (526563) (חינוך 155.418 עמר)
עומר, ח' (2008). הסמכות החדשה: במשפחה, בבית הספר, בקהילה. תל אביב: מודן. (עמ' 149-175 - 1175060).
עמית, ח' (2006). הורים כמנהיגים: להיות הורה משפיע. מושב בן-שמן: מודן. (רשות: עמ'
165-209, הצבת גבולות - 001220647)
פוקס-שבתאי, א' ובלנק, ש' (2004). הורים טובים מדי: לדעת לחבק לדעת לדרוש. אור יהודה: כנרת. (000590129) (חינוך 649.64 פוק)
פיבר, א' ומייזליש, א' (2005). איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ולהקשיב כך שהילדים ידברו (תרגום: נ' הימן). אלקנה: לייף סנטר. (01164887) (חינוך 649.1 פיב)
פרידמן, י' (1999). מורים ותלמידים: יחסים של כבוד הדדי. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (0411609) (חינוך 371.1023 פרי)
פרידמן, י' ולוטן, א' (1993). לחץ ושחיקה בהוראה - גורמים ודרכי מניעה. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד. (רשות: עמ' 148-135) (229287) (חינוך 371.1 פרי)
קובובי, ד' (1978). בין מורה לתלמיד: המורה הטוב בעיני תלמידו. תל אביב: ספריית הפועלים. (000140199) (חינוך 371.1 קוב)
קומבס, ב' וניומן, ו' (1981). חינוכם המקצועי של מורים. תל אביב: מסדה. (רשות: עמ' 116-114) (000233563) (חינוך 370.7 חנו)
קינן, ע' (1996). חדר המורים. באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון. (0303019) (חינוך E371.14 קינ)
קפל-גרין, ע' ובר שלום, י' (2015). עמם ולמענם סיפורם של מורי טובים. ירושלים: כרמל. (002429788) (חינוך E371.1 קפל.)
קרמר חיון, ל' (1990). שיקולי דעת בהוראה. תל אביב: צ'ריקובר. (000044940) (חינוך 371.1 קרמ)
רפינו, ג"פ (1985). משמעת. תל אביב: אור-עם. (47146) (חינוך 371.5 רפי)
שון, ס' (תשס"ט). גבול לפניך! לך ההורה וגם לך הילד. תל אביב: סער. (001168853) (מכון פדגוגי C5 שון.)
שמעוני, ש', סגל, ש' ושרוני, ו' (1996). משמעת בכתה: היבטים פסיכולוגיים וחינוכיים. תל אביב: מכון מופ"ת. (רשות: עמ' 16-10, 30-20). (000308584) (מכון פדגוגי E371.5 שמע) (עותק אלקטרוני 1211582 )
Barth, I. (2005). The influence of conventional and distance learning environments. Unpublished doctoral dissertation, Bar-Ilan University, Ramat Gan. (1072690) (חינוך 378.17 BAR)
Bowers, C.A. (1990). Responsive teaching: An ecological approach to classroom patterns of language, culture, and thought. New York: Teachers College, Columbia University. (215155) (חינוך 371.1024 BOW)
Breaux, A., & Whitaker, T. (2015). Seven simple secrets: What the best teachers know and do! (2nd ed.). New York: Routledge. (002405205) (חינוך 371.102 BRE )
Clark, R. (2011). The end of molasses classes: Getting our kids unstuck: 101 extraordinary solutions for parents and teachers. New York: Simon & Schuster. (001213634) (חינוך 371.192 CLA)
Greer, R. D. (2002). Designing teaching strategies: An applied behavior analysis systems approach. San Diego, CA: Academic. (1072934) (חינוך 371.1024 GRE)
Isaacson, A. (2010). Defining the ideal teacher: Productive dialogue in schools in Israel. Educational Practice and Theory, 32, 57-85. (137612)
Jagla, V. M. (1994). Teachers' everyday use of imagination and intuition: In pursuit of the elusive image. Albany: State University of New York. (263858) (חינוך 371.1 JAG)
Kottler, J. A., Zehm, S. J., & Kottler, E. (2005). On being a teacher: The human dimension (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin. (002384189) (חינוך 371.1 KOT)
Lemov, Doug. (2015). Teach like a champion. San Francisco: Jossey-Bass. (002398628) (חינוך 373.1102 LEM)
Martin, G. L. (1992). Behavior modification: What it is and how to do it. Englewood Cliffs, CA: Prentice-Hall. (00181580) (פסיכולוגיה 616.89142 MAR)
Nash, R. (2009). The active teacher: Practical strategies for maximizing teacher effectiveness. Thousand Oaks, CA: Corwin. (002384185) (חינוך 371.1024 NAS)
Noddings, N. (2005). The challenge to care in schools. New York: Teachers College, Columbia University. (001153692) (חינוך 370.114 NOD)
Olsen, J. (2001). Dealing with disruptive students in the classroom. London: TES. (1092238) (חינוך 371.93 OLS)
Riley, P. (2011). Attachment theory and the teacher-student relationship: A practical guide for teachers, teacher educators and school leaders. New York: Routledge. (001213638) (חינוך 371.1023 RIL)
Thompson, J. G. (2011). Discipline survival guide for the secondary teacher. San Francisco: Jossey-Bass. (001213637) (חינוך 373.11024 THO)
Vandenberghe, R., & Huberman, M.A. (Eds.). (1999). Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. Cambridge: Cambridge University Press. (000490832) (חינוך 371.10019 UND)
Vitto, J. M. (2003). Relationship-driven classroom management: Strategies that promote student motivation. Thousand Oaks, CA: Corwin. (001213639) (חינוך 371.1024 VIT)
Watkins, C. (2005). Classrooms as learning communities: What's in it for schools? London: Routledge. (1092434) (חינוך 371.1024 WAT)