ד"ר איזמן אסתר 77-408-01 דידקטיקה כללית
דידקטיקה כללית: 77-408-01
ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך
סוג הקורס: תרגיל
שנת לימודים: תשע"ז סמסטר: א' היקף שעות: 1
אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il
א. מטרות הקורס:
הסטודנטים יכירו יסודות מרכזיים של דידקטיקה, כבסיס לחשיבה ולשיקול דעת בתכנון ההוראה ובדרכי ביצועה.
הסטודנטים יתנסו בכלים ראשוניים לקראת ההתנסות בעבודה מעשית בביה"ס, בניהם: תכנון מחצית, תכנון נושא, תכנון מערך שיעור על כל פרטיו והתאמת דרכי הוראה.
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים: הרצאות בליווי מצגות, סרטונים ותרגול מעשי של כלים בדידקטיקה.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה מומלצת |
1 |
אופן תכנון שנת הלימודים
|
|
2 |
תכנון נושא בהתאם לתכניות לימודים- הכרות והתנסות |
Scoen, L., & Fusarelli, L. D. (2008) |
3 |
תכנון מערכי שיעור- הכרות עם סוגי מטרות ותרגול כתיבתן |
אבינון, י' (2002) Moss, C. M., Brookhart, S. M., Long, B. A. (2011) Ullman, E. (2011) |
4-5 |
תכנון מערכי שיעור- הכרות עם מבנה שיעור |
ארי-עם, ח' ומידן, א' (2003) |
6-7 |
שכתוב והתאמת דפי עבודה וחומרי למידה לרמת קריאות ותרגול |
|
8 |
הכרות עם הטקסונומיה של בלום
|
|
9 |
השימוש באמצעי המחשה
|
|
10 |
הכרות עם שיטות הוראה- חשיפה ראשונית |
חטיבה, נ' (2003) |
11 |
שיעורי בית- כיצד? דיון בקשיים והצעה לדרכי התמודדות ופתרון בעיות |
|
12 |
בניית מבחנים- כיצד? שאלון פתוח מול שאלונים סגורים |
קליגר, א' (2009) |
13 |
עריכת משוב- כיצד? התמקדות ברמת מורה/תלמיד, סטודנט/מורה מאמן |
|
14 |
כתיבת תרגיל מסכם
|
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם:
בצמוד לדרישות עבודה מעשית שלב א'
חובות / דרישות / מטלות:
השתתפות פעילה
הגשת תרגיל מסכם
מרכיבי הציון הסופי:
תרגיל מסכם
נוכחות והשתתפות עשויות להעלות או להוריד או הציון.
ד. ביבליוגרפיה:
אבינון, י' (2002). מטרות וערכים בחינוך: מושגים בדיון החינוכי. קרית ביאליק: אח. (עמ' 9-26 - 001157662).
ארי-עם, ח' ומידן, א' (2003). ניהול כיתה: כלים לעידוד התנהגות נאותה במסגרת חינוכית. ירושלים: משרד החינוך (001154253) (מכון פדגוגי 371.1024 מיד)
בן-פרץ, מ' (2001). מגמות חדשות בתכנון לימודים: בעיות ודילמות. עיונים בחינוך, 5, 60-67. (000120256)
הופמן, ע' ושנל, י' (עורכים) (2002). אחרית דבר: תכניות לימודים ושינוי חברתי. בתוך ע' הופמן וי' שנל (עורכים), ערכים ומטרות בתכניות הלימודים בישראל (עמ' 327-332). אבן יהודה: רכס. (1157864)
חטיבה, נ' (2003). תהליכי הוראה בכיתה. תל אביב: ההוצאה האקדמית לפיתוח סגל בהוראה. (עמ' 302-300, 273-276 - 1158683)
מרגלית, י' וקשתי, י' (1998). ההשפעה של תכנון הלימודים וההדרכה על עיצובם של דפוסי הוראה חדשים. בתוך ח' איילון (עורכת), תוכניות לימודים כהבנייה חברתית. תל אביב: רמות. (000446914)
משרד החינוך והתרבות (2007). עיצוב מדיניות בבית הספר בנושא שיעורי הבית. 4 הממ"ים– ירחון לקידום מקצועיות, מקצוענות ומצוינות במינהל הבית-ספרי בחינוך היסודי, 15. נדלה מתוך http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/30FB0425-3CDB-4467-B5F0-E63A88728FE4/42047/yarkhon191.pdf (2373604)
קליגר, א' (2009). בין המיצ"ב למצב: תפיסות מנהלים ומורים את מטרות המיצ"ב לעומת המטרות המוצהרות. דפים, 47, 142-185. (128084)
שרן, ש', שחר, ש' ולוין, ת' (1998). בית הספר החדשני, ארגון ההוראה. תל אביב: רמות. (פרק 2 – בתוך 000564119; ופרק 7 – 000577850)
Dronkers, J., & Robert, P. (2008). Differences in scholastic achievement of public, private government-dependent, and private independent schools: A cross-national analysis. Educational Policy, 22(4), 541-577. (000143458)
Moss, C. M., Brookhart, S. M., & Long, B. A. (2011). Knowing your learning target. Educational Leadership, 68(6), 66-69. (2373603)
Scoen, L., & Fusarelli, L. D. (2008). Innovation, NCLB, and the fear factor: The challenge of leading 21st-century schools in an era of accountability. Educational Policy, 22(1), 181-203. (000143458)
Ullman, E. (2011). How to plan effective lessons. Education Update, 53(10). Retrieved from http://www.ascd.org/publications/newsletters/education-update/oct11/vol53/num10/How-To-Plan-Effective-Lessons.aspx