ד"ר איזמן אסתר 77-427-01 הילד בעל שיתוק מוחין- דרכי חינוך ושיקום
הילד בעל שיתוק מוחין- דרכי חינוך ושיקום: 77-427-01
ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך
סוג הקורס: הרצאה
שנת לימודים: תשע"ו סמסטר: ב' היקף שעות: 1
אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il
א. מטרות הקורס :
- הסטודנט ייחשף למאפייני השיתוק המוחי וביטויה לאורך מעגל החיים.
- הסטודנט יכיר את צרכי אוכלוסיה זו בתקופות החיים השונות מבחינה רפואית, פארא-רפואית, חינוכית וחברתית, וכן מידע על מסגרות הטיפול והשיקום של אוכלוסיה זו בישראל.
- הסטודנט ילמד אודות שיטות חינוך טיפול ושיקום ייחודיות לילדים בעלי שיתוק מוחין ופגיעות מוטוריות נוספות.
- הסטודנט יפתח מודעות למגוון אמצעי העזר הקיימים לרשות ההורים, המורים והמטפלים לשיפור איכות חייהם של אנשים בעלי מוגבלויות פיזיות ויבין את הקשר שבין הקשיים התפקודיים לבין הפתרונות המוצעים.
- הסטודנטים יחשפו למגוון מחקרים עדכניים בתחום ויציגו מחקר לדוגמה.
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים:
הרצאות בליווי מצגות
צפייה מודרכת בקטעי וידאו
סיור במ.י.ל.ב.ת. (המרכז הישראלי לאביזרי עזר, בינוי ותחבורה לנכה)
הגשת רפרט.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה מומלצת |
1-2 |
שיתוק מוחין- הגדרות, סטטיסטיקה, היבטים רפואיים ונוירולוגיים, סיווג עפ"י מאפיינים פיזיולוגים, טופוגרפיים ודרגות חומרה |
Wu, Y. W., Xing, G., Fuentes-Afflick, E., Danielson, B., Smith, L. H., & Gilbert, W. M. (2011) |
3-4 |
נכויות פיזיות נוספות- תוך התמקדות בניוון שרירי, ניוון עצבי, ספינה ביפידה ודיס-אוטונומיה משפחתית |
|
5 |
ליקויים נלווים לקשיים המוטורים כתוצאה מהפגיעה המוחית והתפתחותן של ליקויים משניים |
Krakovsky, G., Huth, M. M., Lin, L., & Levin, R. S. (2007) |
6-7 |
השוואה בין התפתחות נורמאלית לבין התפתחות אב-נורמאלית, תוך התמקדות בהתפתחות התנועה |
|
9 |
תקופת ביה"ס- קשיים בהערכת אינטליגנציה של ילדים עם שיתוק מוחין, שיקולים בבחירת מסגרת חינוכית, סוגיית השילוב |
Nadeau, L., & Tessier, R. (2006) שנקר, ר. ורותם , נ. (2008) |
10 |
שיטות חינוך, טיפול ושיקום- תוך התמקדות בשיטת בובט (הגישה הנוירו-התפתחותית) ובשיטת פטו (החינוך המדריך) |
Schenker, R., Coster, W. J., & Parush, S. (2005) |
11 |
חשיפה להתערבויות נוספות: רכיבה טיפולית, חינוך גופני מותאם, הידרותרפיה, טיפול היפרברי, שימוש ב- VR, טיפול תרופתי, מיכשור חדשני והתערבויות כירורגיות |
Min, K., Song, J., Kang, J. Y., Ko, J., Ryu, J. S., Kang, M. S., … Kim, M. (2013) Feltham, M. G., Ledebt, A., Deconinck, F., & Savelsbergh, G. (2010) Weiss, P. L., Bialik, P., & Kizony, K. (2003). |
12 |
סיור*: הכרות עם מגוון אביזרי עזר לשם פיתוח תקשורת, ניידות, קריאה/כתיבה, הגיינה, עצמאות במטבח ובאכילה, ניצול שעות הפנאי |
|
13 |
נכויות פיזיות בראי המחקר: הצגת פרזנטציות על מאמרים עדכניים |
|
* התאריך המדויק של הסיור יפורסם בהמשך
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם:
77-400: מבוא לילד המיוחד
חובות / דרישות / מטלות:
הרצאות
צפייה מודרכת בסרטי וידאו
פרזנטציות על מאמרים עדכניים באנגלית
ביקור במרכז מ.י.ל.ב.ת. (המרכז הישראלי לאביזרי עזר, בינוי ותחבורה לנכה)
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):
השתתפות בשיעורים ובביקור במ.י.ל.ב.ת.- 10%
סיכום מאמר עדכני בזוג, והצגתו בכתה בקצרה (כ-10 דק')- 20%
מבחן מסכם- 70%
ד. ביבליוגרפיה מומלצת:
1. איזמן, א' (1998). מוקד שליטה וזיקתו להסתגלות בגיל הילדות התיכונה. מחקר משווה בין קבוצות שונות: בעלי הפרעות נפשיות, לקויי שמיעה, בעלי שיתוק מוחין ורגילים. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (413657) (חינוך 155.45 איז)
2. בנט-יובל, ר' (2001). הדימוי העצמי בקרב ילדים צעירים בעלי שיתוק מוחין בהשוואה לילדים בעלי התפתחות תקינה ובזיקה לשיטת הטיפול והמסגרת החינוכית. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן.( (חינוך 616.891 אהר.הש)
3.חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. (תיקון מס' 2), התשס"ה-2005
4. לידור, ר' (2004). התנהגות מוטורית- היבטים פסיכולוגיים וסוציולוגיים. ירושלים: מאגנס. ( (חינוך 796.01 התנ.מו)
5. מנדלר, ד' ונאון, ד' (2002). אנשים עם מוגבלות משולבים בקהילה - לימוד מהצלחות. ירושלים: ג'וינט-מכון ברוקדייל לגרונטולוגיה והתפתחות אדם וחברה. (534058) (חינוך E362.4 מנד)
6. נאון, ד', מורגנשטיין, ב', שימעל, מ' וריבליס, ג' (2000). ילדים עם צרכים מיוחדים: הערכת צרכים וכיסוים על-ידי השירותים. ירושלים: ג'וינט-מכון ברוקדייל והמוסד לביטוח לאומי. (000441901) (חינוך E362.4045 ילד.עם)
7. עילם, ג' (2006). איך לדבר ולכתוב על אנשים עם מוגבלויות? תקשרת תומכת וחליפית, 22, 17-24. (001133371)
8. רובינזון, י', שוורצשטיין, צ', שליכטר, ח', ביר, נ', ישי, ר' וויין, ג' (1998). מילון מונחים למתחיל. תקשורת תומכת וחליפית, 14, 64-70. (1117913)
9. שטרוסברג, נ', סנדלר-לף, א' ונאון, ד' (2000). סל שירותים התפתחותיים לילדים עם נכויות: התאמה לצרכים ודרכי הספקה לאחר החלת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. ירושלים: ג'וינט, מכון ברוקדייל לגרונטולוגיה והתפתחות אדם וחברה. (441899) (חינוך E362.4 שטר)
- שנקר, ר' ורותם, נ' (2008). צעד קדימה להנגשת השילוב: מודל יישומי לשילוב ילדים עם שיתוק מוחי במערכת החינוך ובקהילה. ענין של גישה, 8, 1-9 נדלה מ- http://www.tsadkadima.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/VOL8_55(1).pdf (2390182)
11. שרמן, ע' (1995). חינוך גופני וספורט לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. נתניה: מכון וינגייט. () (חינוך- 371.904486 שרמ.חנ)
12.Cooley, W. C. (2004). Providing a primary care medical home for children and youth with cerebral palsy. Pediatrics, 114(4), 1106-1113. (1173592)
13.Diamond, K. E., & Kontos, S. (2004). Families’ resources and accommodations: Toddlers with Down syndrome, Cerebral Palsy, and developmental delay. Journal of Early Intervention, 26(4), 253-265. (1173682)
14.Feltham, M. G., Ledebt, A., Deconinck, F., & Savelsbergh, G. (2010). Mirror visual feedback induces lower neuromuscular activity in children with spastic hemiparetic cerebral palsy. Research in Developmental Disabilities, 31, 1525-1535. (2355572)
15.Hetzroni, O. E., & Schanin, M. (2002). Emergent literacy in children with severe disabilities using interactive multimedia stories. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 14(2), 173-190. (
16.Krakovsky, G.,Huth, M. M., Lin, L.,Levin, R. S. (2007). Functional changes in children, adolescents, and young adults with cerebral palsy.Research in Developmental Disabilities, 28, 331-340. (1173690)
17.Min, K., Song, J., Kang, J. Y., Ko, J., Ryu, J. S., Kang, M. S., … Kim, M. (2013). Umbilical cord blood therapy potentiated with Erythropoietin for children with cerebral palsy: A double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Stem Cells, 31, 581-591. (2373609)
18.Nadeau, L., & Tessier, R. (2006). Social adjustment of children with cerebral palsy in mainstream classes: Peer perception. Developmental Medicine and Child Neurology, 48(5), 331-336. (1173693)
19.Pirila, S., van der Meere, J., Pentikainen, T., Ruusu-Niemi, P., Korpela, R., Kilpinen, J., & Nieminen, P. (2007). Language and motor speech skills in children with cerebral palsy. Journal of Communication Disorders, 40, 116-128. (
20.Reid, D. T. (2002). Benefits of a virtual play rehabilitation environment for children with cerebral palsy on perceptions of self efficacy: A pilot study. Pediatric Rehabilitation, 5(3), 141-148. (1198482)
21.Schenker, R., Coster, W. J., & Parush, S. (2005). Neuroimpairments, activity performance, and participation in children with cerebral palsy mainstreamed in elementary schools. Developmental Medicine and Child Neurology, 47(12), 808-814. (1173619)
22.Sipal, R. F, Schuengel, C., Voorman, J. M., Van Eck, M., & Becher, J. G. (2010). Course of behavior problems of children with cerebral palsy: The role of parental stress and support. Child: Care, health and development, 36(1), 74-84. (2355569)
23.Weiss, P. L., Bialik, P., & Kizony, K. (2003). Virtual reality provides leisure time opportunities for young adults with physical and intellectual disabilities. Cyber Psychology & Behavior, 6, 335-342. Retrieved from http://www.liebertonline.com/doi/pdf/10.1089/109493103322011650 (1173696)
24.Wu, Y. W., Xing, G., Fuentes-Afflick, E., Danielson, B., Smith, L. H., & Gilbert, W. M. (2011). Racial, ethnic, and socioeconomic disparities in the prevalence of cerebral palsy. Pediatrics, 127, e674-e681. (2373608)
חומר מחייב למבחנים:
תקצירי ההרצאות והמחקרים שהוצגו בכתה.