ד"ר לוין אריאל 77-904-04 שיטות במחקר איכותני

                                                                                        

שיטות במחקר איכותני

מספר הקורס: 77-904-04

ד"ר אריאל לוין

סוג הקורס: שיעור

שנת לימודים: תשע"ו                                סמסטר: ב'                                  היקף שעות:  1 ש"ש

אתר הקורס באינטרנט: http://lemida.biu.ac.il

 

א. מטרות הקורס:

מטרת הקורס הינה חשיפת הסטודנטים לעולמו המורכב של המחקר האיכותני תוך כדי בחינה בקורתית של התשומה המחקרית שהצטברה בעולם המחקר עד כה. הקורס יתמקד בניתוח הפרדימה האיכותנית, בשורשים ההיסטוריים של המחקר האיכותני וכן במושגים, בשיטות ובטכניקות מחקריות שונות ויישומם במחקר איכותני.

 

ב. תוכן הקורס:

  1. היבטים היסטוריים ופילוסופיים של המחקר האיכותני
  2. מושגים מרכזיים במחקר והשוואה בין מחקר איכותי וכמותי.
  3. שאלות מחקר המתאימות לשיטות מחקר שונות
  4. תכנון מחקר איכותני
  5. כלים לאיסוף נתונים במחקר איכותני, דגימה מהימנות ותוקף
  6. סוגות מחקריות איכותניות שונות
  7. שיטות שונות לניתוח תוכן של חומר איכותני
  8. ניתוח ביקורתי של מאמרים איכותניים

 

 תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאת חובה נדרשת

1

מחקר כמותי ומחקר איכותי- מה ביניהם ?

 

2

סוגי מחקר איכותני, שאלות מחקר המתאימות לשיטות מחקר שונות, איך לענות על שאלות מחקר?

שלסקי, ש' ואלפרט, ב' (2007). דרכים בכתיבת מחקר איכותני. מפירוק המציאות להבנייתה כטקסט (עמ' 106-83). תל אביב: מופ"ת.

4-3

מהימנות ותוקף, דגימה, טריאנגולציה, מקום החוקר במחקר איכותני

שקדי, א' (2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני – תאוריה ויישום (עמ' 68-55). תל אביב: רמות.

5

סקירת כלים לאיסוף נתונים במחקר איכותני: תצפית

סובלמן-רוזנטל, ו', פלדשטיין-חיון, ל' וקורט, ד' (2002). שילוב ילדים עם תסמונת דאון בגני ילדים רגילים מן ההיבט של אינטראקציה תיווכית והתנהגות חברתית. בתוך ו' סובלמן-רוזנטל ופ' קליין (עורכות), חלון של הזדמנויות לקידום תינוקות וילדים עם תסמונת דאון (עמ' 191-173). אבן יהודה: רכס.

6

המשך סקירת כלים לאיסוף נתונים במחקר איכותני: ראיונות עומק

קמחי, ש', מינדל, ק' ואוגד, ר' (2011). על פני תהומות ים: עדויות של צוות צוללת ישראלית על האתגרים והמאפיינים של שירות בסביבה קיצונית. מגמות מ"ז(4-3), 567-545.

7

המשך סקירת כלים לאיסוף נתונים במחקר איכותני: ניתוח תוכן

אלרואי, ע' (2006). מחקר איכותני אודות הליצנים הרפואיים באגף הילדים שבהדסה עין-כרם (עבודה לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה). האוניברסיטה העברית והדסה, ירושלים.

8

תרגיל בניתוח נתונים

 

12-9

הצגת  מאמרים קבוצתיים

 

13

אתיקה מחקרית

דושניק, ל' וצבר בן-יהושע, נ' (2001). אתיקה של המחקר האיכותי. בתוך נ' צבר בן-יהושע (עורכת), מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 368-343). לוד: דביר.

 

 

ג. חובות הקורס:

  1. נוכחות בשיעורים (לפחות 80%), השתתפות פעילה בקריאת המאמרים ובדיונים.
  2. מטלה זוגית: קריאה וניתוח ביקורתי של מאמר איכותני מכתב עת בעברית או באנגלית (באישור המרצה) והצגתו בפני הכיתה (פרזנטציה).
  3. מטלה קבוצתית: איסוף חומרים לרקע התיאורטי וכתיבתו, ניתוח תוכן של ראיונות.

 

מרכיבי הציון הסופי:

  1. מטלה זוגית: קריאה וניתוח ביקורתי של מאמר איכותני (באישור המרצה) – 20%
    הצגת המאמר בפני הכיתה (פרזנטציה) – 20%
  2. מטלה קבוצתית: איסוף 2 מקורות בעברית ו-3 באנגלית לרקע תיאורטי וכתיבה אינטגרטיבית שלהם – 40%
  3. מטלה קבוצתית: ניתוח תוכן של ראיונות – 20%

 

ד. ביבליוגרפיה:

קריאה מומלצת: דוגמאות למאמרים איכותניים

דוגמאות למחקרים איכותניים

בן שלום, ע', לרר, ז' ובן ארי, א' (2007). לכידות יחידה בפעילות מבצעית: מבט אחר מתוך התבוננות בפלוגות מבצעיות באינתיפאדת אל אקצה. מגמות, מה, 24-3. (000116184)

גולדן, ד' (2003). "עכשיו, כמו ישראלים אמתיים, בואו נקום ונשיר": הוראת השפה הלאומית למהגרים רוסים בישראל. מגמות, מב(3), 411-388. (001194647)

לבי, א', סויה, ר' וליכטנטריט, ר' (2011). הדיאלקטיקה של תופעת התקווה: תפיסות של נפגעי פוסט-טראומה. מגמות, מח, 185-162. (002388679)

ליבליך, ע', זילבר, ת' ותובל-משיח, ר' (1995). מחפשים ומוצאים: הכללה והבחנה בסיפורי חיים. פסיכולוגיה, ה(1), 95-84. (000397862)

פסטה-שוברט, ע' (2005). אני יוצאת וכאילו ממששת את העולם, רואה את הדברים ברור יותר: נשים, השכלה גבוהה והחברה הבדואית בנגב. מגמות, מג(4), 659-681. (001116290)

שבתאי, מ' (2001). לחיות עם זהות מאוימת: חוויות החיים עם שוני בצבע עור בקרב צעירים ומתבגרים יוצאי אתיופיה בישראל. מגמות, מא(2-1), 112-97. (000567385)

שלנסקי, ש' ואפל, ז' (2010). "אני חייב ללמוד שפה שמקרבת אותי לאנשים..." אסירים מתנסים בדיבור אחר עם בנות הזוג. מגמות, מז, 148-130. (001197135)

 

חומר מתודולוגי ותיאורטי

איילון, י' וצבר בן-יהושע, נ' (2010). תהליך ניתוח תוכן לפי תיאוריה מעוגנת בשדה. בתוך ל' קסן ומ' קרומר-נבו (עורכות), שיטות לניתוח נתונים איכותניים (עמ' 383-359). באר-שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. (002388754)

צבר בן-יהושע, נ' (1990). המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה. תל אביב: מודן. (000119837) (חינוך 370.72 צבר)

צבר בן-יהושע, נ' (2001). מסורות וזרמים במחקר האיכותי. לוד: דביר. (000497611) (חינוך 370.72 מסו.)

ליבליך, ע', תובל-משיח, ר' וזילבר, ת' (2010). בין השלם לחלקיו, ובין תוכן לצורה. בתוך ל' קסן ומ' קרומר-נבו (עורכות), שיטות לניתוח נתונים איכותניים (עמ' 42-21). באר-שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. (002388751)

קסן, ל' וקרומר-נבו, מ' (עורכות). (2010). ניתוח נתונים במחקר איכותני. באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון בנגב. (001187700) (חינוך 300.72 נתו)

שלסקי, ש' ואלפרט, ב' (2007). דרכים בכתיבת מחקר איכותני: מפירוק המציאות להבנייתה כטקסט. תל אביב: מופ"ת. (001128442) (חינוך 808.0663 שלס)

שי, א' ובר-שלום, י' (עורכים). (2002). המחקר האיכותני בחקר החינוך: מהתיאוריה אל השדה ומהשדה אל התיאוריה. ירושלים: המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין. (000548891) (חינוך 370.72 מחק.)

שקדי, א' (2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני – תאוריה ויישום. תל אביב: רמות. (000568786) (חינוך 001.42 שקד.)

שקדי, א' (2012). המשמעות מאחורי המילים: מתודולוגיות במחקר איכותני הלכה למעשה. תל אביב: רמות. (001220078) (חינוך 001.42 )

 

 

Banks, J. (1998). The lives and values of researchers: Implications for educating citizens in a multi-cultural society. Educational Researcher, 27(7), 4-17. (001194582)

Bryman, A. (2006). Integrating quantitative and qualitative research: How is it done? Qualitative Inquiry, 6(1), 97-113. (002355150)

Cohen, A., & Court, D. (2003). Ethnography and case study: A comparative analysis. Academic Exchange Quarterly, 7(3), 283-287. (001154177)

Court, D. (2013). Whose interview is it, anyway? Methodological and ethical challenges of insider-outsider research, multiple languages and dual-researcher cooperation. Qualitative Inquiry, 19(6), 480-488. (002355507)

Creswell, J. (2012). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions (3nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (002369659 ) (חינוך 300.72 CRE)

Cortazzi, M. (1993). Narrative analysis. London: Falmer. (000304602 ) (חינוך 371.10072 COR)

Denzin, N. (1997). Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st century. Thousand Oaks, CA: Sage. (001155101) (חינוך 305.8001 DEN)

Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). The Sage handbook of qualitative research (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (001094997) (חינוך 300.72 SAG)

Elbaz, F. (2005). Teachers’ voices: Storytelling and possibility. Greenwich, CO: IAP. (001155111 )  (חינוך 371.1 ELB)

Fetterman, D. (1998). Ethnography: Step by step (3rd ed.). Newbury Park, CA: Sage. (001155114 ) (חינוך 306.01 FET)

LeCompte, M., Preissle, J., & Tesch, R. (1993). Ethnography and qualitative design in educational research (2nd ed.). New York: Academic. (000356568 ) (חינוך 370.78 LE-COM)

Lieblich, A., Tuval-Mashiach, R., & Zilber, T. (1998). Narrative research: Reading, analysis and interpretation. Thousand Oaks, CA: Sage. (000467521) (חינוך 401.41 LIE)

Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Wiley. (אין בבר אילן)

Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (000234320 ) (מדעי החברה 300.72 MIL )

Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (000561556 ) (פסיכולוגיה 300.723 PAT)

Polkinghorne, D. (1988). Narrative knowing and the human sciences. Albany: State University of New York Press. (000339017 ) (מדעי החברה, פסיכולוגיה 300.72 POL)

Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences (4th ed.). New York: Teachers College Press. (002370612 ) (מדעי החברה 300.723 SEI )

Silverman, D. (2000). Doing qualitative research: A practical handbook.  London: Sage. (000549438 ) (מדעי החברה – לילה Reserved: under SIL)

Spradley, J. (1979). The ethnographic interview. New York: Holt, Rinehart & Winston. (000169799 ) (מדעי החברה – שמורים Reserved under: SPR)

Spradley, J. (1980). Participant observation. New York: Holt, Rinehart & Winston. (000169794 ) (חינוך 306.072 SPR)

Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand oaks, CA: Sage. (000275643) (מדעי החברה, פסיכולוגיה 300.72 POL)

Stake, R. B. (2000). Case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., pp. 435-454). Thousand Oaks, CA: Sage. (001154604)

Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage. (000254716 ) (מדעי החברה 300.72 YIN)

Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. (001155116 ) (חינוך 300.72 YIN )