ד"ר אילוז שירה 79-006-01 אינטליגנציה רגשית
אינטליגנציה רגשית 79-006-01
ד"ר שירה אילוז shira.eluz@biu.ac.il
סוג הקורס: הרצאה
שנת לימודים: תשע"ו סמסטר: ב היקף שעות: 1 ש"ש
א. מטרות הקורס:
- הכרת מרכיבי האינטליגנציה הרגשית.
- פיתוח מודעות לרגשות, זיהוי רגשות והקידום הוויסות הרגשי.
- ניתוח התמודדותו הרגשית של המורה עם אירועים בית ספריים במפגש עם תלמידים, עמיתים, הורים, הנהלה ועוד.
ב. תוכן הקורס:
מי מנהל את חיינו- אנחנו או הרגשות שלנו? מהו אותו שילוב מיוחד בין המודעות, השכל וההתנהלות בחיינו? כיצד ניתן לפתח אינטליגנציה רגשית? פיתוח מודעות עצמית, חיזוק הזהות והדימוי העצמי. עבודה מודעת עם דפוסים מגבילים ותבניות התנהגות מעכבות. כיצד מתמודדת מערכת החינוך עם אינטליגנציה רגשית של תלמידים? תכניות לימודיות ותכניות חינוכיות, סיכומי המחקר בנושא זה.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
הערות |
1 |
שאלונים: העברה ראשונה |
|
1-2 |
אינטליגנציה: הגדרות, התפתחות המושג |
מלווה בהתנסויות בכיתה |
3 |
סקירה ספרותית אינטליגנציה רגשית |
|
4-5 |
קבוצה א- סדנה: מרכז הלב קבוצה ב- בכתה: מערך שיעור אינטליגנציות מרובות משוב ומשמעותו |
|
6 |
סיכום: אינטליגנציות שונות. |
|
7 |
רגשות-מהם? כיצד הם פועלים? מהי השפעתם על החשיבה? מודל א.פ.ר.ת הצגת העבודה המסכמת |
|
8-9 |
קבוצה ב- סדנה: מרכז הלב קבוצה א- בכתה: מערך שיעור אינטליגנציות מרובות משוב ומשמעותו |
|
10 |
רגשות בבית הספר. יחסי הורים ומורים |
|
11 |
קבוצה א- סדנא מסכמת קבוצה ב- מטלת קריאה במודל |
|
12 |
קבוצה ב- סדנא מסכמת קבוצה א- מטלת קריאה במודל |
|
13 |
סיכום העברת שאלונים |
|
ג. חובות הקורס:
1. נוכחות פעילה בשיעורים.
2. קריאת הרשימה הביבליוגרפית.
מרכיבי הציון הסופי: % 100 עבודה בסיום הקורס
ציון עובר: 66
ד. ביבליוגרפיה:
קריאת חובה
ברירלי, מ' (2006). אינטליגנציה רגשית בכיתה: אסטרטגיות למידה יצירתיות לגילאי 18-11. קריית ביאליק: אח. (001112166) (חינוך 370.153 ברי.)
גרדנר, ה' (1996). אינטליגנציות מרובות: התיאוריה הלכה למעשה. ירושלים: מכון ברנקו וייס. (000316121) (חינוך 153.9 גרד.)
זיידנר, מ' מאתיוס, ג' ורוברטס, ר"ד (2012). אינטליגנציה רגשית: מתאוריה למעשה. אינטליגנציה רגשית בבית הספר. המכללה האקדמית עמק יזרעאל. (עמ' 269-298 – 002359678)
טל, ק' (2005). אינטליגנציה רגשית, תיאוריה ויישום. תל אביב: מכון מופ"ת. (חלק שני, פרק ה' - עמ' 111-154 - 002358108)
חן, מ' ושרעבי-נוב, ע' (2014). 'המחנך הרגשי'- מודל לפיתוח יכולות רגשיות בקרב מורים. דפים, 58, 78-105.
קניאל, ש' (2013). אמפתיה בחינוך: חינוך באהבה. תל אביב: מכון מופ"ת. (פרק 9, עמ' 153-177- 002379958)
Corcoran, R. P., & Tormey, R. (2012). How emotionally intelligent are pre-service teachers? Teaching and Teacher Education, 28, 750-759. (002366469)
קריאת רשות
גולמן, ד' (1997) אינטליגנציה רגשית. תל אביב: מטר. (000351749) (חינוך152.4 גול.)
זיידנר, מ', מאתיוס, ג' ורוברטס, ר"ד (2012). אינטליגנציה רגשית: מתאוריה למעשה. עפולה: המכללה האקדמית עמק יזרעאל. (001233020) (חינוך 152.4 זיד.)
שפירו, ל"א (1999). אינטליגנציה רגשית לילדים: מדריך להורים איך לגדל ילד עם אינטליגנציה גבוהה. תל אביב: לדורי. (000415581) (מכון פדגוגי 649.64 שפי באיתור)
Petrides, K. V., & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: A psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, 15, 425-448. (002358271)
Zins, J. E., Payton, J. W., Weissberg, R. P., & O'brien, M. U. (2007). Social and emotional learning for successful school performance. In G. Matthews, M. Zeidner, & R. D. Roberts (Eds.), The science of emotional intelligence: Knowns and unknowns (pp. 376-395). New York: Oxford University Press. (אין בבר אילן)