פרופ' ריץ ישראל 77-811-01 תכנון קריירה ומשפחה
תכנון קריירה ומשפחה 77-811-01
פרופ' ישראל ריץ
סוג הקורס: סמינריון
לימודים: תשע"ד סמסטר: א+ב היקף שעות: 2 ש"ש
א. מטרות הקורס
במסגרת הסמינריון ייחשף הסטודנט לתיאוריה ומחקר העוסקים בהתפתחות קריירה במשמעות הרחבה הכוללת תפקידי חיים אחרים בהתאם לגישתו של סופר ואחרים. במיוחד יושם דגש על תכנון שילוב קריירה ומשפחה בעתיד. הסטודנט(ית) ילמד על דרכי המחקר הכמותי והאיכותי המקובלים בתחום זה ויתנסה בביצוע מחקר. הסמינריון יתמקד בצעירים a בסיכון בעלי לקויי התפתחות שונים (קוגניטיביים, חושיים, פיזיים, תרבותיים-חברתיים) מגיל ההתבגרות עד הבגרות המוקדמת ("בגרות מתהווה") וכיצד מצבם ההתפתחותי משפיע עליהם בתכנון חייהם הבוגרים בתחום הקריירה והמשפחה.
ב. תוכן הקורס: (רציונל, נושאים)
מהלך השיעורים: השיעורים יתנהלו באמצעות הרצאות, דיונים בקבוצות קטנות, מפגשי הדרכה אינדיווידואליים ובזוגות.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
1. כ-3 שיעורים על ההתפתחות פסיכולוגית מגיל הינקות דרך ההתבגרות ועד הבגרות המוקדמת תוך התמקדות בהשלכות לתכנון קריירה ומשפחה.
2. כ-2 שיעורים (הרצאות) בנושא תיאוריה ומחקר בהתפתחות קריירה ע"פ גישתו של סופר וע"פ הפרספקטיבה של קוגניציה חברתית (SCCT). במסגרת הרצאות אלה נתעכב על אותם אלמנטים בעלי חשיבות מיוחדת עבור צעירים בעלי לקויי התפתחות.
3. כ-2 שיעורים לדיון קבוצתי במטרה לאתר כיווני מחקר הולמים. הדיון יתמקד בייחודיות של צעירים בעלי לקויים התפתחותיים לתכנון קריירה ומשפחה. ננסה לזהות ידע קיים וידע שניתן להגיע אליו במסגרת מחקר בטווח הקצר.
4. כ-2 שיעורים בהם יוצגו מאפיינים של מחקר כמותי ואיכותי בהתפתחות קריירה כולל יתרונות וחסרונות של כל גישה לסוגיות שונות.
5. כ-4 שיעורים לפגישות אינדיווידואליות או זוגיות לגיבוש נושא המחקר ודרך הביצוע.
עד היום הראשון של סמסטר א' תוגש הצעת מחקר. המתכונת להצעת המחקר תוצג בשיעור כמה שבועות לפני חופשת הסמסטר.
6. כ-2 שיעורים פגישות אינדיווידואליות או זוגיות לשיפור תכנית המחקר.
7. כ-2 שיעורים יוקדשו לכתיבה מדעית. ננתח מספר מאמרים תוך התמקדות במבנה המאמר, הלוגיקה הפנימית והסגנון שלו. כ"כ המשתתפים יכירו כיצד להשתמש במדריך של ה- APA, לרשום לוחות ותרשימים ולציין מקורות בטקסט ובביבליוגרפיה.
8. כ-6 שיעורים להתייעצות ולסיוע במהלך ביצוע המחקר של המשתתפים.
9. כ-3 שיעורים יוקדשו להצגת המחקר לפני תלמידי השיעור במתכונת של כנס מדעי (כ-15 דקות להצגה, מצגת, תקציר לחלוקה).
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: השתתפות בקורסים למחקר כמותי ואיכותי לתואר שני לפני או במקביל
חובות: השתתפות סדירה במפגשים במליאה, הגשת הצעת מחקר במועד ואישורה,
הגשת עבודת מחקר מקורית שבוצעה ע"ע הסט' לבד או עם בן\בת זוג.
מרכיבי הציון הסופי: איכות עבודת המחקר-100% , למרצה זכות להוסיף עד 5 נקודות לסטודנט(ית) אשר הצגת המחקר שלו היתה מעולה.
ד. ביבליוגרפיה: מאמרים נבחרים
Arnett, J. (2004). Emerging adulthood. New York: Oxford University Press. (pp. 3-46 - 1145703).
Cinamon, R. G., & Rich, Y. (In press). Work and family plans among at-risk adolescents: A mixed methods study. Journal of Career Development. (1200114)
Connor, D. J. (2012). Actively navigating the transition into college: Narratives of students with learning disabilities. International Journal of Qualitative Studies in Education, 25, 19-32. (2373921)
Cote, J., & Bynner, J. (2008). Changes in the transition to adulthood in the UK and Canada: The role of structure and agency in emerging adulthood. Journal of Youth Studies, 11, 251-268. (1173945)
DiPeolu, A. (2007). Career instruments and high school students with learning disabilities: Support for the utility of three vocational measures. Journal of Career Development, 34, 59-78.
DiPeolu, A., Readon, R., Sampson, J., & Burkhead, J. (2002). The relationship between dysfunctional career thoughts and adjustment to disability in college students with learning disabilities. Journal of Career Assessment, 10, 413-427. (1137351)
Hitchings, W. E., Luzzo, D. A., Ristow, R., Horvath, M., Retish, P., & Tanners, A. (2001). The career development needs of college students with learning disabilities: In their own words. Learning Disabilities Research & Practice, 16, 8-17. (1137341)
Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1996). Career development from a social cognitive perspective. In D. Brown & L. Brooks (Eds.), Career choice and development (3rd ed., pp. 373-421). San Francisco: Jossey-Bass. (1137545)
Lindley, L. (2005). Perceived barriers to career development in the context of social cognitive career theory. Journal of Career Assessment, 13, 271-287. (1219126)
Luzzo, D., Hutchings, W., Retish, P., & Shoemaker, A. (1999). Evaluating differences in college students' decision making on the basis of disability status. Career Development Quarterly, 48, 142-156. (1219125)
Seginer, R. (2009). Future orientation: Developmental and ecological perspectives. New York: Springer. (001178824) (חינוך 155.25 SEG)
Skorikov, V., & Vondracek, F. (2007). Positive career orientation as an inhibitor of adolescent problem behavior. Journal of Adolescence, 30, 131-146. (1219123)
Super, D., Savickas, M., & Super, C. (1996). The life-span, life-space approach to careers. In D. Brown & L. Brooks (Eds.), Career choice and development (3rd ed., pp. 121-177). San Francisco: Jossey-Bass. (1137488)
Wehman, P. (2013). Transition from school to work. Career Development and Transition for Exceptional Individuals, 36, 58-66. (2373840)
גלי צינמון, ר' וריץ', י' (2004). עבודה ומשפחה: עקרונות להכנת מתבגרים לשלב תפקידי חיים. בתוך א' קלינגמן ור' ארהרד (עורכים), יעוץ חינוכי בחברה משתנה (עמ' 180-159). תל אביב: רמות. (000583615)
מייזלס, ע' (2002). צעירים ישראלים במעבר לבגרות: השפעת השרות הצבאי. עיונים בחינוך, 5(1), 159-190. (000568989)
סרי, נ' (תשס"ח). הקשר בין תרבות המשפחה לבין חקירת זהות ויציבות אישית בקרב צעירים בשנות הבגרות המתהווה. עבודת מחקר לתואר שלישי, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (1174628) (חינוך155.65 סרי)
קלניצקי, א' (תשס"ז). תפקידם של משאבים אישיים וחברתיים בהתמודדות של מבוגרים צעירים עם משברים במעבר לבגרות. חיבור לשם קבלת התואר השלישי, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן, רמת-גן. (001128232) (חינוך 155.65 קלנ)