פרופ' ריץ ישראל 77-304-01 מבוא ליעוץ חינוכי
שם ומספר הקורס: מבוא ליעוץ חינוכי
77-304-01
מרצה: פרופ' ישראל ריץ'
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשע"ד סמסטר: א+ב היקף שעות: 2 ש"ש
אתר הקורס באינטרנט:
א. מטרות הקורס: הקורס שואף להעניק למשתתפים תשתית רחבה של היסודות העיוניים של מקצוע הייעוץ וכן ידע בסיסי אודות המגמות, הגישות והתיאוריות במדעי ההתנהגות שתרמו לעיצוב הייעוץ המודרני והמחקר עליו הן מתבססות. השיעורים מתמקדים ביעוץ החינוכי אך יש התייחסות מסוימת גם ליעוץ הארגוני במערכות החינוך וכן ליעוץ התעסוקתי המופנה למתבגרים ולבוגרים צעירים.
ב. תוכן הקורס
מהלך השיעורים: : השיעורים יוגשו ע"י המרצה באמצעות הרצאות מלוות בדיונים קצרים בכיתה. מספר קטן של שיעורים יתנהלו באמצעות דיונים בפורום מצומצם ו\או ע"י מרצה אורח. חלקים מן ההרצאות ילוו במצגות שיהיו נגישות לסטודנטים. חומר הקריאה ותכני ההרצאות אינם תמיד חופפים.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים:
נושא |
פריט מהביבליוגרפיה |
מס. שיעורים |
מבוא |
|
1 |
יסודות היסטוריים ועיוניים |
קלינגמן ואייזן (29-21 - 1182831, 108-98 - 1182828) |
2 |
דמוי הילד והתפתחותו |
שירם וריץ', גולדבלט ורוזנבלום |
2 |
תפקידי היועץ |
אלבז, ארהרד ושמר אלקיים, |
|
|
כפיר, הראל וארהרד, עידן וריץ' |
2 |
תפקידי חיים והתפתחות קריירה |
קלינגמן ואייזן (160-143 - 571705), גאלי צינמון |
|
|
וריץ', גתי |
3 |
כלים בידי היועץ |
קלינגמן ואייזן (110-108 - בתוך 1182828, 202-163 - 1182825) |
|
|
לזובסקי (1995) |
3 |
|
סוף סמסטר א' בערך כאן |
|
עקרונות הטפול הייעוצי |
קלינגמן ואייזן (38-33 - 1182830) |
1 |
גישות בטפול ייעוצי |
קלינגמן ואייזן (94-36 - 1182829, 128-117 - 1182827), הפרט |
6 |
יעוץ קבוצתי וכיתתי |
קלינגמן ואייזן (117-110 - 1111693) |
1 |
יעוץ מערכתי |
טטר וגוזלן, כפיר (2003), שכטר וריץ', Rich & Schachter |
3 |
אתיקה מקצועית |
קלינגמן ואייזן (139-133 - 1182826), לזובסקי (2003), |
1 |
|
קוד אתי (להוריד מהאתר של שפ"י) |
|
מחקר והערכה |
|
1 |
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם: קבלה למגמת יעוץ ללימודי תואר ראשון או שני
חובות: כל הביבליוגרפיה חובה למבחן
מרכיבי הציון הסופי: הציון הסופי מורכב מממוצע ציוני מבחן סמסטר א' ומבחן סמסטר ב. המבחנים יתקיימו לפי מתכונת אמריקאית (רב-ברירה).
למרצה זכות להעניק עד 5 נקודות לסטודנט(ית) עבור תרומה מיוחדת לדיונים בכיתה.
ד. ביבליוגרפיה: (חובה)
קלינגמן, א' ואייזן, ר' (תש"ן). ייעוץ פסיכולוגי: עקרונות, גישות ושיטות התערבות. תל אביב: רמות. (000125012) (חינוך 371.4 קלי)
אלבז, ג' (2000). תפישת התלמידים את היועץ בהשוואה למורה-יועץ: ההשפעה של כפילות התפקיד. הייעוץ החינוכי, ט, 36-53. (000561968)
ארהרד, ר' ושמר-אלקיים, ט' (תשס"ד). הייעוץ החינוכי באספקלריית המנהלים. הייעוץ החינוכי, יב, 33-47. (001098845)
גאלי-צינמון, ר' וריץ', י' (תשס"ה). עבודה ומשפחה: הכנת מתבגרים לשילוב בין תפקודי החיים. בתוך ר' אלרהרד וא' קלינגמן (עורכים), יעוץ בבית ספר בחברה משתנה (עמ' 159-180). תל-אביב: רמות. (000583615)
גולדבלט, ה' ורוזנבלט, ש' (2010). בין "שם" ל"כאן": ערכים, צרכים וחלומות של בני נוער עולים מאיתיופיה. מגמות, מז, 615-593. (001222717)
גתי, א' (2003). הסחל"ב - מודל לסיוע בבחירת מסלול לימודים ומקצוע. בתוך ר' לזובסקי וצ' בר-אל (עורכות), מסע של תקווה: ייעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 237-264). אבן יהודה: רכס. (578129)
הפרט, י' (2011). יסודות הטיפול קוגנטיבי-התנהגותי. בתוך נ' מור, י' מאיירס , צ' מרום וא' גלבוע-שכטמן (עורכים), טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילדים (עמ' 1-16). תל אביב: דיונון. (001215971)
הראל, י' וארהרד, ר' (2001). סגנונות תפקוד של יועצים חינוכיים בישראל. הייעוץ החינוכי, י, 152-171. (568558)
טטר, מ' וגוזלן, ע' (תש"ס). היקף ההיוועצות והחשיבות המיוחסת לה בקרב יועצים חינוכיים. הייעוץ החינוכי, ט, 13-35. (000561966)
כפיר, ד' (תשמ"ו). המיון בחינוך העל יסודי: הצבה נכונה או חסימת הזדמנויות. פסיכולוגיה וייעוץ בחינוך, 102-112. (255467)
כפיר, ד' (2003). תכניות בית ספריות והערכתן: פן נוסף בתפקידו המערכתי של היועץ החינוכי. בתוך ר' לזובסקי וצ' בר-אל (עורכות), מסע של תקווה: ייעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 395-406). אבן יהודה: רכס. (000603962)
לזובסקי, ר' (1995). אוריינטצית תפקיד וסגנונות עבודה של יועצים חינוכיים בהכוון: גורמים אירגוניים וגורמים אישיים. מגמות, לו(4), 450-429. (568561)
לזובסקי, ר' (2003). אתיקה מקצועית בייעוץ חינוכי: מדריך לקבלת החלטות. בתוך ר' לזובסקי וצ' בר-אל (עורכות), מסע של תקווה: ייעוץ וחינוך בעידן של אי ודאות (עמ' 67-86). אבן יהודה: רכס. (000583501)
עידן, א' וריץ', י' 2013)). התפתחות זהות וחינוך לזהות על פי תפיסת היועץ החינוכי. רמת-גן: בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת-בר אילן. (001232051) (חינוך 371.4 עדן.)
שירם, ז' וריץ', י' (תשס"ב). הבדלים בתפיסת המושג מוטיבציה בין מורים לבין יועצים. הייעוץ החינוכי, יא, 123-145. (000548400)
שכטר, א' וריץ', י' (2004). דיוקן: פרוייקט לפיתוח מדדים למדידת תהליכים חינוכיים מעצבי זהות בחינוך הממלכתי-דתי. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, המכון לחקר החינוך הדתי ולקידומו. (עמ' 14-19 - 001120674)
Rich, Y., & Schachter, E. (2012).High School identity climate and student identity development. Contemporary Educational Psychology, 37, 218-228. (001219189)
יתכן ומאמרים נוספים יצורפו לרשימה, כולל מאמרים בשפה האנגלית.
סטודנטים מוזמנים לשוחח עם המרצה בשעות קבלת קהל שיתקיימו בבנין חינוך (905) חדר מס. 105 כדלהלן:
יום ב' 18:00-17:30
יום ד' 16:30-15:30
יום ה' 16:00-15:30
טל: 03-5318710
דוא"ל: yisrael.rich@biu.ac.il