ד"ר איזמן אסתר 77-430-01 מבוא לתורת ההוראה בחינוך המיוחד
מבוא לתורת ההוראה בחינוך המיוחד:
77-430-01
ד"ר אסתר איזמן, ביה"ס לחינוך
סוג הקורס: שיעור
שנת לימודים: תשע"ד סמסטר: א' +ב' היקף שעות: 2
אתר הקורס באינטרנט: http://hl2.biu.ac.il
א. מטרות הקורס:
1. הסטודנטים יפגשו עם תיאוריות מרכזיות בחינוך המיוחד, כבסיס לחשיבה ושיקול דעת בקביעת מטרות ובחירת דרכים להוראה בחינוך המיוחד.
2. הסטודנטים ישלבו את התיאוריות ואת עקרונות ההוראה המותאמת שנלמדו במסגרת שיעור לדוגמה ויקבלו משוב.
3. הסטודנטים ינתחו את השיעורים לדוגמה בהתאם לתיאוריות ולעקרונות ההוראה המותאמת שנלמדו ויערכו משוב לעמיתים.
4. הסטודנטים יבנו מרכז למידה המותאם לילדים בעלי צרכים דיפרנציאליים המשלב את התיאוריות שנלמדו.
ב. תוכן הקורס:
מהלך השיעורים:
הרצאות בליווי מצגות, דיונים, ניתוח שיעורים לדוגמה, בניית מרכזי למידה וצפיה מודרכת.
תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים*:
מס' השיעור |
נושא השיעור |
קריאה מומלצת |
1-3 |
לקראת שיעורי צפיה- עמידה בפני כתה וקריטריונים להערכת שיעור |
|
4-5 |
ניתוח שיעורים לדוגמה על פי קריטריוני ההערכה |
|
6-12 |
תיאוריית ההתנסות בלמידה מתווכת ותיאוריית כושר ההשתנות הקוגניטיבי המבני |
Tzuriel, D. (2011). Isman, E., & Tzuriel, D. (2008a) Isman, E., & Tzuriel, D. (2008b) |
11-12 |
ניתוח שיעורים לדוגמה המשלבים את תיאוריית ההתנסות בלמידה מתווכת |
|
14 |
תכנון מרכזי למידה ובנייתם |
|
15-16 |
פיתוח לומד בעל מכוונות עצמית |
זילברשטיין, מ' (2001) |
17 |
עיצוב סביבה לימודית |
|
18-19 |
ניתוח שיעורים לדוגמה תוך התייחסות לפיתוח מכוונת עצמית |
|
20-21 |
סוגי אבחונים בחינוך המיוחד- הכרות וניתוח |
|
22-23 |
תיאוריית האינטליגנציות המרובות |
גרדנר, ה. (1996) Davis, K., Christodoulou, J., Seider, S., & Gardner, H. (2011). |
24-25 |
ניתוח שיעורים לדוגמה תוך התייחסות לאינטליגנציות מרובות |
|
26 |
והתאמות בדרכי הבחנות לאור אבחון |
|
27-28 |
הצגת מרכזי למידה ועריכת משוב עמיתים |
|
ג. חובות הקורס:
דרישות קדם:
77-400: מבוא לילד המיוחד
77-414: עבודה מעשית שלב א'
חובות / דרישות / מטלות:
נוכחות
הכנת שיעור והעברתו בפני הכתה (אישי)
הכנת מרכז למידה והצגתו (קבוצתי)
מתן משוב לעמיתים
מבחן מסכם
מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי):
מרכז למידה- 50%
מבחן מסכם- 50%
נוכחות והשתתפות- עשויים להעלות או להוריד את הציון ב-עד 10 נק'.
ד. ביבליוגרפיה:
קריאת חובה:
גרדנר, ה' (1996). אינטליגנציות מרובות. ירושלים: מכון ברנקו-וייס. (עמ' 36-12 - 1098132)
זילברשטיין, מ' (2001). מבוא. בתוך מ' זילברשטיין (עורך), טיפוח לומד בעל הכוונה עצמית: פדגוגיה של ספרות מקרים (עמ' 25-7). תל אביב: מכון מופ"ת. (1159357)
צוריאל, ד' (1998). השתנות שיכלית: איבחון דינמי של יכולת הלמידה. תל אביב: ספרית הפועלים. (עמ' 38-25 - 1117320)
Davis, K., Christodoulou, J., Seider, S., & Gardner, H. (2011). The theory of multiple intelligences. In R. J. Sternberg & B. Kaufman (Eds.), The Cambridge handbook of intelligence (pp. 485-503). Cambridge: Cambridge University Press. (אין בבר אילן)
Isman, E., & Tzuriel, D. (2008). The mediated learning experience (MLE) in a three generational perspective. British Journal of Developmental Psychology, 26, 545-560. (001173612)
Isman, E., & Tzuriel, D. (2008). Relationship between mother-child mediated learning experience (MLE) strategies and mothers' attachment style and mental health. Journal of Cognitive Education and Psychology, 7(3), 388-410. (1197990)
Tzuriel, D. (2011). Mediated learning and cognitive modifiability. In N. M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the sciences of learning (pp. 2154-2157). New York: Springer. (002355616)
המלצות לקריאה נוספת:
בירנבוים, מ', יועד, צ', כ"ץ, ש' וקימרון, ה' (2004). בהבניה מתמדת: סביבה לפיתוח מקצועי של מורים בנושא תרבות הל"ה המטפחת הכוונה עצמית בלמידה. ירושלים: מעלות. (001119977) (חינוך 371.144 בהב)
הרמתי, ש' (1991). שכתוב דידקטי. ירושלים: מאגנס. (000167553) (חינוך B407 הרמ)
הרמתי, ש' (2003). הבנת הנקרא. כפר מונש: עופרים. (000543161) (מכון פדגוגי E372.4713 הרמ)
פוירשטיין, ר', פוירשטיין, ר' וקוזולין, א' (2001). הכשרת המורה להוראה ותיווך: לקראת גישה דואלית בחינוך. מאמר מהכנס הוירטואלי הבינלאומי "פותחים שערים בהכשרת מורים". נדלה מ-
http://vcisrael.macam.ac.il/site/heb/show_file.asp?propid=24&subject=ks… (ניתן למצוא בתיקיית הקורס במרפ"ד). (001163253)
Feuerstein, R., Feuerstein, R. S., Falik, L. H., & Rand, Y. (2002). The dynamic assessment of cognitive modifiability: The learning propensity assessment device: Theory, instruments, and techniques. Jerusalem: ICELP. (אין בבר-אילן)
Stoeger, H., & Ziegler, A. (2010). Do pupils with differing cognitive abilities benefit similarly from a self-regulated learning training program? Gifted Education International, 26, 110-123. (2373605)