ד"ר רזניק דוד 77-152-01 גישות בחינוך לערכים
"גישות בחינוך לערכים"
77-152-01
ד"ר דוד רזניק
סוג הקורס: שעור
שנת הלימודים: תשע"ד סם' א הקיף הקורס: שעתיים
שעת קבלה: יום ד' 00-14:45: 14 5318153 (03)
כתובת אימייל הבלעדית: drbiu1@gmail.com
א. מטרת הקורס: סקירת אסכולות וגישות בחינוך לערכים ועיון בפרקים מעשיים לאור סקירת הרקע. הקורס יתרכז בשלושה נושאים:
האם קיימים "ערכים"? אם כן, מה הם?
האם ניתן ללמד ערכים? אם כן, איך?
אם לא, מה תפקיד מוסדות חינוך (פורמלי ובלתי-פורמלי, כולל המשפחה) בחינוך לערכים?
ב. תוכן הקורס
מהלך השעורים: הרצאות, סרטים, סימולציות, תרגילים
תוכנית הוראה
מבוא - חינוך לערכים
מי אנחנו כמחנכים לערכים?
*הסרט "שעור חשבון" (שנות הקסם) 101.6#
מה אנחנו יודעים על ערכים/מוסר? http://www.justiceharvard.org/
גישתו של מיכאל סנדל
Sandel, M. (2009). Justice: What's the right thing to do? London: Penguin. (001211605) (חינוך 320.011 SAN)
תרגיל מתוך הספר צבר בן-יהושע, נ', דושניק, ל' וביאליק, ג' (2007). מי אני שאחליט על גורלם? דילמות אתיות של מורים. ירושלים: מאגנס. (001130358) (חינוך 370.114 צבר)
Ariely, D. (2012). The (honest) truth about dishonesty: Why we lie to everyone - especially ourselves. New York: Harper. (002362347) (חינוך 179.9 ARI h)
http://blog.ted.com/2009/03/17/why_we_think_it/ **
*שקולניקוב, ש' ושורק, י' (2001). ערכים. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחנוך בחברה הישראלית (עמ' 9-36). ירושלים: משרד החינוך. (1197124)
2. ההתנגדות לחינוך לערכים
*שיינברג, ש' (תשנ"ט). דגמי שיח ביקורתי מודרני. בתוך מ' בר לב (עורך), ערכים וחינוך לערכים (עמ' 45-77). ירושלים: משרד החינוך והתרבות. (1197314)
אין "ערכים"
Green, T. (1999). Voices: The educational formation of conscience. Notre Dame: University of Notre Dame. (Teaching values: The grand delusion - 1098745)
מקום להורה בלבד? קליפ מתוך הסרט "מועדון הקיסר"
תורתו של קולברג: הלכה, מעשה, וביקורת
קולברג, י', וטיוריאל, א' (1972). התפתחות מוסרית וחינוך למוסר. החינוך, יולי, 437-401. (359027)
Rest, J. R., Narvaez, D., Thoma, S. J., & Bebeau, M. J. (2000). A neo-Kohlbergian approach to morality research. Journal of Moral Education, 29(4), 381-395. (1098324)
Reed, D. (1997). Following Kohlberg: Liberalism and the practice of democratic community. Notre Dame: University of Notre Dame Press. (001114956) (חינוך 170.92 KOH (REE f))
•4. מצפון במקום ערכים - תורתו של גרין
Green, T. (1999). Voices: The educational formation of conscience. Notre Dame: University of Notre Dame. (000447115) (חינוך 370.114 GRE)
*ליבוביץ', י' (תשל"ה). יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל. ירושלים: שוקן. (חינוך למצוות - 000255498)
דורקהיים
הפרדוקס בחינוך לערכים - פיטרס
Peters, R. S. (1974). Reason and habit: The paradox of moral education. In R. S. Peters (Ed.), Psychology and ethical development: A collection of articles on psychological theories, ethical development and human understanding. London: George Allen and Unwin. (2373583)
* בן-זאב, א' (2001). האם האדם הערכי הוא האדם החושב או האדם הרגיש? בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחנוך בחברה הישראלית. ירושלים: משרד החינוך. (569000).
•6. גיבורים
*ליבוביץ, י. (1979). יהדות, עם יהודי, ומדינת ישראל. ירושלים: שוקן. (המשמעות הרוחנית והדתית של גבורה ונצחון - 1098645)
Resnick, D. (2002). The role of heroes in Jewish education. Religious Education, 97(2), 108-123. (001197158)
•7. חקר מקרה: שבוית מלחמה ומניעת אונס (דברים כ: י'-יד')
Resnick, D. (2004). A case study in Jewish moral education: (Non)-rape of the beautiful captive. Journal of Moral Education, 33(3), 307-319. (001098327)
Resnick, D. (2013). A case study of modern Jewish education. Modern Judaism, 33(2), 173-198. (2373601)
אנדוקטרינציה
Snook, I. A. (1972). Indoctrination and education. London: Routledge and Paul. (000065168) (חינוך 370.1 SNO)
אנדוקטרנציה בחינוך/הדתי
*רוזנק, מ' (2003). צריך עיון: מסורת ומודרנה בחינוך היהודי בזמננו. ירושלים: מאגנס. (החינוך היהודי והמאבק באינדוקטרינציה - 1121499)
•9. ערכים בשטח - דוגמאות ודיון
*קליפ פרסומת קרלו: 1159279#
*"רוח צה"ל"
Resnick, D. (2008). Life in an unjust community: A Hollywood view of high school moral life.
Journal of Moral Education, 37(1), 99-113. (001178050)
*"בחינות הבגרות ותרבות השקר" http://www.idi.org.il/BreakingNews/Pages/239.aspx
צבר בן-יהושע, נ., דושניק, ל. וביאליק, ג. (2007). מי אני שאחליט על גורלם? ירושלים: מאגנס. (עמ' 53-56 - 1201479)
•10. הפנמה
*ניסן, מ. (2001). התפקוד המוסרי: כיוונים חדשים בפסיכולוגיה של המוסר. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחנוך בחברה הישראלית (עמ' 190-233). ירושלים: משרד החינוך. (000561773)
Grusec, J., & Kuczynski, L. (1997). Parenting and children's internalization of values: A handbook of contemporary theory. New York: Wiley. (000489791) (חינוך 649.7 PAR)
•11. אכפתיות
Noddings, N. (1984). Caring: A feminine approach to ethics and moral education. Berkeley: University of California Press. (000037421 ) (חינוך 170 NOD)
•12. מקומה של האוטונומיה בחינוך לערכים
*רוזנק, מ' (2003). צריך עיון: מסורת ומודרנה בחינוך היהודי בזמננו. ירושלים: מאגנס. (התיתכן אוטונומיה כמטרה חינוכית בבי"ס דתי? עמ' 87-76 - #576414)
Resnick, D. (2008). Can autonomy counteract extremism in traditional education? Journal of Philosophy of Education, 42(1), 107-118. (2373602)
Appiah, K. A. (2005). The ethics of identity. Princeton, NJ: Princeton University Press. (Autonomy and its critics) (אין את הספר בבר אילן)
•ג. חובות הקורס:
קריאה שבועית, במיוחד בקריאת *החובה* (המסומן בכוכבית *). הזכות להוסיף פריטים *לקריאת החובה* שמורה למרצה.
מבחן בית 100% מהציון -- ציון עובר בקורס 60.
הזדמניות להעלות (או להוריד) ציון
"יומן" של חיקר מקרים אקטואליים בחנוך למוסר. ניתוח ביקורתי עד 5 מקרים, נקודה אחת כל מקרה (מקס' עמוד 1 כל ניתוח). ניתוח לקוי מוריד נקודה. תאריך אחרון למסירה: 31/12/13.
ניתוח "ביקורתי" של אתר אנטרנט העוסק בחינוך לערכים. המרצה צריך לאשר את האתר מראש. פרטים נוספים למעונינים. עבודה גרועה מורידה את הציון. מקס' תוספת (או קנס), 3 נק'.
תאריך אחרון למסירה: 31/12/13.
•ד. ביבליוגרפיה כללית
ארנד, מ. (2000). חינוך יהודי בחברה פתוחה: כרך ב. ציוני דרך. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (חינוך לערכים וחינוך דתי והיחס ביניהם - 000464324)
בר-לב, מ. (עורכת) (1999). ערכים וחינוך לערכים. ירושלים: משרד החינוך התרבות, גף השתלמויות עובדי הוראה. (000411695) (חינוך E370.114 ערכ)
ספראי, ז. ושגיא, א. (עורכים) (1998). בין סמכות לאוטונומיה במסורת הישראלית. תל אביב: הקיבוץ המאוחד בשיתוף עם נאמני תורה ועבודה - תנועה דתית ציונית. (000360656) (חינוך A501 בין.)
עירם, י. ומסלובטי, נ. (עורכים) (2002). חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים. תל אביב: רמות. (000534346) (חינוך E370.114 חנו.)
עירם, י', שקולניקוב, ש', כהן, י' ושכטר, א' (עורכים) (2001). צמתים: ערכים וחנוך בחברה הישראלית. ירושלים: משרד החינוך. (000494229) (חינוך E370.114 צמת)
צבר בן-יהושע, נ., דושניק, ל. וביאליק, ג. (2007). מי אני שאחליט על גורלם? ירושלים: מאגנס. (001130358) (חינוך 370.114 צבר.)
Putnam, H. (2002). The collapse of the fact/value dichotomy and other essays. Cambridge, MA: Harvard University Press. (000545020) (חינוך 121.8 PUT)
Siegel, H. (1987). Relativism refuted: A critique of contemporary epistemological relativism. Dordrecht: Reidel. (אין את הספר בבר אילן)