ד"ר רזניק דוד 77-152-01 גישות בחינוך לערכים

 

 

"גישות בחינוך לערכים"    

                 77-152-01

ד"ר דוד רזניק

סוג הקורס: שעור

שנת הלימודים: תשע"ד                               סם' א                     הקיף הקורס: שעתיים

 

           שעת קבלה:  יום ד' 00-14:45: 14   5318153 (03)

כתובת  אימייל הבלעדית:    drbiu1@gmail.com

 

א. מטרת הקורס: סקירת אסכולות וגישות בחינוך לערכים ועיון בפרקים מעשיים לאור סקירת הרקע. הקורס יתרכז בשלושה נושאים:

האם קיימים "ערכים"? אם כן, מה הם?

האם ניתן ללמד ערכים? אם כן, איך?

אם לא, מה תפקיד מוסדות חינוך (פורמלי ובלתי-פורמלי, כולל המשפחה) בחינוך לערכים?

 

ב. תוכן הקורס

מהלך השעורים:  הרצאות, סרטים, סימולציות, תרגילים

 

תוכנית הוראה

 

מבוא - חינוך לערכים

מי אנחנו כמחנכים לערכים?

*הסרט "שעור חשבון" (שנות הקסם) 101.6#

מה אנחנו יודעים על ערכים/מוסר? http://www.justiceharvard.org/

גישתו של מיכאל סנדל

Sandel, M. (2009). Justice: What's the right thing to do? London: Penguin. (001211605) (חינוך 320.011 SAN)

תרגיל מתוך הספר צבר בן-יהושע, נ', דושניק, ל' וביאליק, ג' (2007). מי אני שאחליט על גורלם? דילמות אתיות של מורים. ירושלים: מאגנס. (001130358) (חינוך 370.114 צבר)

Ariely, D. (2012). The (honest) truth about dishonesty: Why we lie to everyone - especially ourselves. New York: Harper. (002362347) (חינוך 179.9 ARI h)

http://blog.ted.com/2009/03/17/why_we_think_it/    **

 

*שקולניקוב, ש' ושורק, י' (2001). ערכים. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחנוך בחברה הישראלית (עמ' 9-36). ירושלים: משרד החינוך. (1197124)

 

2.  ההתנגדות לחינוך לערכים

*שיינברג, ש' (תשנ"ט). דגמי שיח ביקורתי מודרני. בתוך מ' בר לב (עורך), ערכים וחינוך לערכים (עמ' 45-77). ירושלים: משרד החינוך והתרבות. (1197314)

אין "ערכים"

Green, T. (1999). Voices: The educational formation of conscience. Notre Dame: University of Notre Dame. (Teaching values: The grand delusion - 1098745)

מקום להורה בלבד? קליפ מתוך הסרט "מועדון הקיסר"

 

תורתו של קולברג: הלכה, מעשה, וביקורת

קולברג, י', וטיוריאל, א' (1972). התפתחות מוסרית וחינוך למוסר. החינוך, יולי, 437-401. (359027)

 

Rest, J. R., Narvaez, D., Thoma, S. J., & Bebeau, M. J. (2000). A neo-Kohlbergian approach to morality research. Journal of Moral Education, 29(4), 381-395.  (1098324)

Reed, D. (1997). Following Kohlberg: Liberalism and the practice of democratic community. Notre Dame: University of Notre Dame Press. (001114956) (חינוך 170.92 KOH (REE f))

 

•4.     מצפון במקום ערכים - תורתו של גרין

Green, T. (1999). Voices: The educational formation of conscience. Notre Dame: University of Notre Dame. (000447115) (חינוך 370.114 GRE)

*ליבוביץ', י' (תשל"ה). יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל. ירושלים: שוקן. (חינוך למצוות - 000255498)

דורקהיים

         

הפרדוקס בחינוך לערכים - פיטרס

Peters, R. S. (1974). Reason and habit: The paradox of moral education. In R. S. Peters (Ed.), Psychology and ethical development: A collection of articles on psychological theories, ethical development and human understanding. London: George Allen and Unwin. (2373583)

* בן-זאב, א' (2001). האם האדם הערכי הוא האדם החושב או האדם הרגיש? בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחנוך בחברה הישראלית. ירושלים: משרד החינוך. (569000).

 

•6.     גיבורים

*ליבוביץ, י. (1979). יהדות, עם יהודי, ומדינת ישראל. ירושלים: שוקן. (המשמעות הרוחנית והדתית של גבורה ונצחון - 1098645)

Resnick, D. (2002). The role of heroes in Jewish education. Religious Education, 97(2), 108-123. (001197158)

 

•7.     חקר מקרה: שבוית מלחמה ומניעת אונס (דברים כ: י'-יד')

Resnick, D. (2004). A case study in Jewish moral education: (Non)-rape of the beautiful captive. Journal of Moral Education, 33(3), 307-319. (001098327)

 

Resnick, D. (2013). A case study of modern Jewish education. Modern Judaism, 33(2), 173-198. (2373601)

 

אנדוקטרינציה

Snook, I. A. (1972). Indoctrination and education. London: Routledge and Paul. (000065168) (חינוך 370.1 SNO)

 

          אנדוקטרנציה בחינוך/הדתי

*רוזנק, מ' (2003). צריך עיון: מסורת ומודרנה בחינוך היהודי בזמננו. ירושלים: מאגנס. (החינוך היהודי והמאבק באינדוקטרינציה - 1121499)

 

•9.     ערכים בשטח - דוגמאות ודיון

 

          *קליפ פרסומת קרלו: 1159279#

            *"רוח צה"ל"

Resnick, D. (2008). Life in an unjust community: A Hollywood view of high school moral life.

Journal of Moral Education, 37(1), 99-113. (001178050)

*"בחינות הבגרות ותרבות השקר"  http://www.idi.org.il/BreakingNews/Pages/239.aspx

צבר בן-יהושע, נ., דושניק, ל. וביאליק, ג. (2007). מי אני שאחליט על גורלם? ירושלים: מאגנס. (עמ' 53-56 - 1201479)

 

•10. הפנמה                 

*ניסן, מ. (2001). התפקוד המוסרי: כיוונים חדשים בפסיכולוגיה של המוסר. בתוך י' עירם, ש' שקולניקוב, י' כהן וא' שכטר (עורכים), צמתים: ערכים וחנוך בחברה הישראלית (עמ' 190-233). ירושלים: משרד החינוך. (000561773)

Grusec, J., & Kuczynski, L. (1997). Parenting and children's internalization of values: A handbook of contemporary theory. New York: Wiley. (000489791) (חינוך 649.7 PAR)

 

•11. אכפתיות

Noddings, N. (1984). Caring: A feminine approach to ethics and moral education. Berkeley: University of California Press. (000037421 ) (חינוך 170 NOD)

 

•12. מקומה של האוטונומיה בחינוך לערכים

*רוזנק, מ' (2003). צריך עיון: מסורת ומודרנה בחינוך היהודי בזמננו. ירושלים: מאגנס. (התיתכן אוטונומיה כמטרה חינוכית בבי"ס דתי? עמ' 87-76 - #576414)

Resnick, D. (2008). Can autonomy counteract extremism in traditional education? Journal of Philosophy of Education, 42(1), 107-118. (2373602)

 

Appiah, K. A. (2005). The ethics of identity. Princeton, NJ: Princeton University Press. (Autonomy and its critics) (אין את הספר בבר אילן)

 

 

•ג.      חובות  הקורס:      

 

          קריאה שבועית, במיוחד בקריאת *החובה* (המסומן בכוכבית *).  הזכות להוסיף פריטים *לקריאת החובה* שמורה למרצה.

מבחן בית  100% מהציון -- ציון עובר בקורס 60.

 

הזדמניות להעלות (או להוריד) ציון

"יומן" של חיקר מקרים אקטואליים בחנוך למוסר. ניתוח ביקורתי עד 5 מקרים, נקודה אחת כל מקרה (מקס' עמוד 1 כל ניתוח). ניתוח לקוי מוריד נקודה. תאריך אחרון למסירה: 31/12/13.

ניתוח "ביקורתי" של אתר אנטרנט העוסק בחינוך לערכים. המרצה צריך לאשר את האתר מראש. פרטים נוספים למעונינים. עבודה גרועה מורידה את הציון. מקס' תוספת (או קנס), 3 נק'.

תאריך אחרון למסירה: 31/12/13.

•ד.      ביבליוגרפיה כללית

 

ארנד, מ. (2000). חינוך יהודי בחברה פתוחה: כרך ב. ציוני דרך. רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן. (חינוך לערכים וחינוך דתי והיחס ביניהם - 000464324)

בר-לב, מ. (עורכת) (1999). ערכים וחינוך לערכים. ירושלים: משרד החינוך התרבות, גף השתלמויות עובדי הוראה. (000411695) (חינוך E370.114 ערכ)

ספראי, ז. ושגיא, א. (עורכים) (1998). בין סמכות לאוטונומיה במסורת הישראלית. תל אביב: הקיבוץ המאוחד בשיתוף עם נאמני תורה ועבודה - תנועה דתית ציונית. (000360656) (חינוך A501 בין.)

עירם, י. ומסלובטי, נ. (עורכים) (2002). חינוך לערכים בהקשרים הוראתיים מגוונים. תל אביב: רמות. (000534346) (חינוך E370.114 חנו.)

עירם, י', שקולניקוב, ש', כהן, י' ושכטר, א' (עורכים) (2001). צמתים: ערכים וחנוך בחברה הישראלית. ירושלים: משרד החינוך. (000494229) (חינוך E370.114 צמת)

צבר בן-יהושע, נ., דושניק, ל. וביאליק, ג. (2007). מי אני שאחליט על גורלם? ירושלים: מאגנס. (001130358) (חינוך 370.114 צבר.)

 

Putnam, H. (2002). The collapse of the fact/value dichotomy and other essays. Cambridge, MA: Harvard University Press. (000545020) (חינוך 121.8 PUT)

Siegel, H. (1987). Relativism refuted: A critique of contemporary epistemological relativism. Dordrecht: Reidel. (אין את הספר בבר אילן)