ד"ר שוחט צילי 78-703-01 התערבות במצבי לחץ ומשבר בגיל הרך

 

התערבות במצבי לחץ ומשבר בגיל הרך

ביבליוגרפיה ע"פ נושאים

 

ד"ר צילי שוחט

78-703-01

מודלים העוסקים במצבי דחק:

Lazarus, R. S. (2006). Emotions and interpersonal relationships: Toward a person-centered conceptualization of emotions and coping. Journal of Personality, 74(1), 9-46. (002363119)

Perry, B. D., Pollard, R., Blakely, T., Baker, W., & Vigilante, D. (1995). Childhood trauma, the neurobiology of adaptation and 'use-dependent' development of the brain: How 'states' become 'traits'. Infant Mental Health Journal, 16(4), 271-291. (2363117)

 

 

ייעוץ בזמן משבר:

 

Zero To Three (2005). Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood: Revised edition (DC-0-3R). Washington, DC: Zero to Three. (001119649) (חינוך 618.9289 DC)

נוי, ש. (2003). ייעוץ במצבי לחץ ומשבר: אבחון, טיפול ומניעה. בתוך ר. לזובסקי וצ. בר-אל (עורכות), מסע של תקווה. אבן יהודה: רכס. (000603959)

רביב, ע. וכצנלסון, ע. (2002). משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו (מהדורה מחודשת ומעודכנת). נתניה: עמיחי. (פרק 1: מצבי לחץ ומשבר בחיי הילד ומשפחתו, עמ' 13-52 - 002360847)

 

 

משברי גדילה והתפתחות:

 

Campbell, S. B. (2003). Behavior problems in preschool children: Clinical and developmental issues. New York: Guilford. (ch. 6, pp. 172-202 - 001124551)

עומר, ח. וליבוביץ', א. (2007). פחדים של ילדים: איך לתמוך במקום לגונן. צפת: ספרים. (פרק: הפרעות החרדה של ילדים: אפיון ומעורבות ההורים) (001124218) (חינוך 155.41246 עמר)

רביב, ע. וכצנלסון, ע. (2002). משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו (מהדורה מחודשת ומעודכנת). נתניה: עמיחי. (פרק 2: מצבי גדילה והתפתחות, עמ' 53-78 - 002361563)

 

 

משברים הקשורים בתא המשפחתי:

 

Kiser, L. J., Donohue, A., Hodgkinson, H., Medoff, D., & Black, M. M. (2010). Strengthening family coping resources: The feasibility of a multifamily group intervention for families exposed to trauma. Journal of Traumatic Stress, 23(6), 802-806. (2363114)

Mickelvey, L. M., Fitzgerald, H. E., Schiffman, R. F., & Von Eye, A. (2002). Family stress and parent-infant interaction: The mediating role of coping. Infant Mental Health Journal, 23(1-2), 164-181. (002363123)

אלדר-אבידן, ד' וברנע, ח' (2002). ילדים וגירושין. ירושלים: משרד החינוך, המנהל הפדגוגי, גף תכניות סיוע ומניעה. (000525058) (חינוך 306.89 אלד)

רביב, ע. וכצנלסון, ע. (2002). משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו (מהדורה מחודשת ומעודכנת). נתניה: עמיחי. (פרק 6: גירושין, עמ' 339-384 - 002363094).

 

 

מה בין משבר ובין טראומה:

 

Greenwald, R. (2005). Child trauma handbook: A guide for helping trauma exposed children and adolescents. New York: Haworth. (ch. 1: Understanding Trauma, pp. 9-20 - 002362614).

Zero to Three (2005). Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood: DC-0-3R (Revised ed.). Washington, DC: Author. (001119649) (חינוך 618.9289 DC) (Posttraumatic Stress Disorder, pp. 15-17).

כצנסלון, ע. (2005). דיאלוג עם ילדים. אור יהודה: דביר. (פרק לב: טראומה, עמ' 375-386 - 2363378).

לואיס-הרמן, ג' (2001). טראומה והחלמה. תל אביב: עם עובד. (פרק 2: אימה, עמ' 50-70; פרק 3: ניתוק, עמ' 71-96 - 2362615).

 

 

ילדים במצבי חירום ואיום על הבטיחות:

 

Pat-Horenczyk, R., Ford, J., & Brom, D., (2009). Toward a developing science and practice of childhood traumatic stress. In D. Brom, R. Pat-Horenczyk & J. Ford (Eds.), Treating traumatized children: Risk, resilience and recovery (pp. 269-276). New York: Routledge. (אין בבר אילן)

ברגר, ר. (תשס"ח). דובים ויער: 'מקום בטוח' - גן הילדים כמרחב המפתח חוסן באמצעות טבע, משחק ויצירה. הד הגן, תשס"ח, עב(ד), 34-45. (2363585)

כהן, א. (2000). סוגיות בייעוץ להורים בשעת חירום ובעקבות טראומטיזציה של ילדיהם. בתוך א. קלינגמן, ע. רביב וב. שטיין (עורכים), ילדים במצבי חירום ולחץ: מאפיינים והתערבויות פסיכולוגיות (עמ' 262-292). ירושלים: שפ"י, משרד החינוך. (2363380)

להד, מ. ודורון, מ. (2007). טראומה מהי? במקום בטוח - פרוטוקול (עורך, ר. ברגר). הוצאת משאבים. (ע"מ: 3-10). (לא מוצאת את המקור הזה)

 

 

חולי במשפחה:

 

Bradford, R. (1997). Children, families, & chronic disease. London: Routledge. (Ch. 1: What is chronic disease? pp. 3-19). (אין את הספר בבר אילן)

ו'יניקוט, ד. (1988). הילד, משפחתו וסביבתו. תל אביב: ספריית פועלים. (פרק: ביקור אצל ילד בבית החולים). (000083018) (חינוך 649.1  וינ.) (יש גם גישה אלקטרונית 001213293)

רביב, ע. וכצנלסון, ע. (2002). משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו (מהדורה מחודשת ומעודכנת). נתניה: עמיחי. (פרק ד': חולי במשפחה; ז': ילד חולה אנוש; ח': הורה חולה אנוש, עמ'  253-274 - 2363095). (001113929) (חינוך 155.44  רבי)

 

אובדן אצל ילדים צעירים:

 

גרנות, ת. (2000). בלעדיך: השפעות אובדן על ילדים ונוער. תל אביב: משרד הביטחון. (פרק שלישי: השפעות האובדן והתגובות אליו, על פי התפתחותו של הילד - שנות הילדות המוקדמות 0-3, עמ' 53-66 - 2363791).

כרמל, ש. (2010). הקניית מושג המוות לילדים בגיל הרך. נדלה מ- http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2499

 

צמיחה מתוך קושי ומשבר:

 

Tedeschi, R. G., & Calhoun, L. G. (2004). Posttraumatic growth: Conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 15, 1-18. (2373054)

 

סדן, ע. (2012). מעבר לטראומה והחלמה. נדלה מתוך http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2714. (2373057)