ד"ר בן טוב שושנה 77-500-01 חינוך בלתי פורמאלי

 

חינוך בלתי פורמאלי  77-500-01

סוג הקורס:שיעור לתואר ראשון בבית הספר לחינוך.

 

שנת לימודים: תשע"ד                        סמסטר: שנתי                                    היקף שעות:  2  ש"ש

 

מנחה  הקורס: פרופ' שלמה רומי - דוא"ל -   Shlomo.Romi@biu.ac.il

 

מרצה בסמסטר ראשון: דר' שושנה בן טוב- דוא"ל -  shoshbt1@netvision.net.il

מרצה בסמסטר שני:  ד"ר שמחה גתהון-דוא"ל : simcha.getahune@gmail.com

מטרות הקורס:

הקניית ידע על תחום החינוך הבלתי פורמלי:

1. הכרת מאפיינים של מסגרות חינוכיות בלתי פורמליות.

2. הכרת מאפייני הפדגוגיה של החינוך הבלתי פורמלי.

3. הכרת תרומתו של החינוך הבלתי פורמלי תוך השוואתו לחינוך הפורמלי.

4. הכרת הממדים של החינוך הבלתי פורמלי על-פי כהנא.

 

תוכן הקורס: הקורס יעסוק באפיונים של תחום החינוך הבלתי פורמלי  מהיבטים פילוסופיים, חברתיים, חינוכיים, פסיכולוגיים, סוציולוגיים ומינהליים. במהלך הקורס ייבחנו גישות אלו בתיאור החינוך הבלתי פורמלי והפעולה החינוכית הבלתי פורמלית. כמו כן, יידונו אפשרויות התרומה של המודל ותפיסת העולם החינוכית שלו על מסגרות חיברות שונות בתחומי החברה בכלל והנוער בפרט. דגש מיוחד יושם לאפשרויות הגלומות בחינוך הבלתי פורמלי לקידום אוכלוסיות מיוחדןת (נוער מנותק, עולים). במהלך הקורס יידונו עניינים שונים הקשורים בפרופסיונליזציה של עבודה עם נוער. במסגרת הקורס יוצגו תיאורי פרויקטים ותוכניות מהשדה החינוכי.

מהלך השיעורים: הרצאות בליווי של מצגות

 

חובות הקורס:  

* השתתפות סדירה כמקובל על-פי התקנון בשיעורים.

*  קריאה של פריטי החובה ברשימה הביבליוגרפית.

 

דרישות קדם: אין דרישות קדם

 

חובות/ דרישות/ מטלות:

* הגשת תרגילים על-פי הצורך.

* השתתפות בסיורים על-פי הודעה מראש.

מרכיבי הציון הסופי: ציון הבחינה הסופית

תוכנית הוראה לשני הסמסטרים מפורטים להלן

 

תוכנית הוראה לסמסטר ראשון: דר' שושנה בן טוב

 

מס' שעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

הערות

 

1

 

מהות החינוך הבלתי פורמלי

 

א1 (פרק  1),

 

 

2

 

מהות החינוך הבלתי פורמלי

 

א1 (פרק  1),

 

 

3

 

הפנימיות בישראל

 

א1 (פרק  16),     ג5

 

 

4

 

הפנימיות בישראל

 

א1 (פרק  16),     ג5

 

 

5

 

הפנימיות בישראל

 

א1 (פרק  16),     ג5

 

 

6

 

קהילתיות בחינוך

 

א1 (פרק  15),     ג11

 

 

7

 

קהילתיות בחינוך

 

א1 (פרק  15),     ג112

 

 

8

 

קהילתיות בחינוך

 

א1 (פרק  15),     ג11

 

 

9

 

פידגוגיה  בחב"פ

 

א1 (פרק  5)

 

 

10

 

פידגוגיה  בחב"פ

 

א1 (פרק  5)

 

 

11

 

מסעות בני נוער לפולין

 

א1  (פרק 21)

 

 

12

 

מסעות בני נוער לפולין

 

א1  (פרק 21)

 

 

13

 

החינוך החברתי בבית ספר

 

מצגת-  מבוססת  על   פרק  18  בספר

 

 

 

 

 

 

ביבליוגרפיה לסמסטר א' (מקורות חובה מסומנים ב - בצהוב):

 

 

א. מבוא

1. *רומי, ש' ושמידע, מ' (עורכים) (2007). החינוך הבלתי פורמלי במציאות משתנה. ירושלים: מאגנס. (פרק 1- 001130300; פרקים 5, 15, 16, 21) (001131262) (חינוך E371.8 חנו)

2. בר-לב, מ' (תשל"א). הפעילות החינוכית-החברתית האקסטרא קוריקלארית בבית הספר העל-יסודי הדתי המקיף במדינת ישראל. עבודת מחקר לתואר שני, אוניברסיטת בר-אילן, בית-הספר לחינוך, רמת-גן. (עמ' 23-32 - 000568393).

3. *גל, מ' (תשמ"ה). החינוך הבלתי פורמלי בישראל - מסגרות מקריות או מערכות הממלאות תפקידים חברתיים חינוכיים ייחודיים. בתוך ו' אקרמן, א' כרמון וד' צוקר (עורכים), חינוך בחברה מתהווה: המערכה הישראלית (כרך ב, עמ' 601-666). תל אביב: הקיבוץ המאוחד. (000564069)

4. דיואי, ג' (1960). דמוקרטיה וחינוך - מבוא לפילוסופיה של החינוך. ירושלים: מוסד ביאליק. (עמ' 11-20 - 000568395)

5. *המנחם, א' ורומי, ש' (1997). חינוך לא פורמלי. בתוך י' קשתי, מ' אריאלי, וש' שלסקי (עורכים), לקסיקון החינוך וההוראה (עמ' 192-193). תל אביב: רמות. (000365511) (חינוך E370.3 לקס)

6. כהנא, ר' (תשל"ה). מספר הנחות על המבנה והתפקידים של מערכות החינוך הבלתי פורמליות בחברה המודרנית. בתוך י' מיוחס (עורך), ספר החינוך המשלים (עמ' 45-56). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, אגף הנוער. (000361249)

7. לם, צ' (תשל"ה). החינוך המשלים בתורת מנגנון לשינוי החינוך הממוסד. בתוך י' מיוחס (עורך), ספר החינוך המשלים (עמ' 38-44). ירושלים: משרד החינוך, אגף הנוער. (000348668)

 

ב.  נעורים

1. אריקסון, א"ה (1974). ילדות וחברה. תל אביב: ספרית הפועלים. (000107496) (חינוך 155.4 ארי.)

2. מוס, ר"א (1988). תיאוריות על גיל ההתבגרות. תל אביב: ספרית הפועלים. (מבוא 9-15, אריקסון 66-100). מיקוד על 8 השלבים ובעיקר על גיל ההתבגרות. (000086508) (חינוך 155.5 מוס)

 

ג.  המודל הבלתי פורמלי במסגרות שונות ובאוכלוסיות שונות

1. *פרס, י' ופסטרנק, ר' (1993). קהילתיות בחינוך - הצלחה או כשלון? מחשבות, נתונים, המלצות. תל אביב: איתאב. (עמ' 11-24, 99-105 - 001177016).

2. בר-לב, מ' (תש"ן). תרבות שעות הפנאי. בשדה חמד, ל"ד(ג'-ד'), 39-51. (000568365)

3. גרופר, ע' ואיזיקוביץ, ר' (1992). 'עובד נוער הזקוק למורטוריום': חקר צרכי ההתפתחות המקצועית של מדריכי פנימיות חדשים. בתוך מ' אריאלי (עורך), פנימיות: צוותיהן וקהילותיהן (עמ' 80-94). תל אביב: אוניברסיטת תל אביב והוצאת מסדה. (000564073)

4. הרפז, י' (תשמ"ו). בית-הספר הקהילתי - התפתחות של רעיון. ירושלים: החברה למתנ"סים. (000017435) (מכון פדגוגי, מדעי החברה E371.03 הרפ)

5. כהנא, ר' (1984). קווים לניתוח בתי ספר פנימייתם. בתוך נ' לסט (עורכים), בין חינוך לפסיכולוגיה (עמ' 57-74). ירושלים: מאגנס. (000564100)

6. רומי,ש' ולב, מ' (2003). ידע, רגשות ועמדות של בני נוער ישראלים כלפי השואה: שינויים בעקבות המסע לפולין. מגמות, מב(2), 219-239. (000568367)

7. רומי,ש' ולב, מ' (2003). השפעת מסע בני נוער לפולין על עמדותיהם כלפי השואה בתחום הקוגנטיבי ובתחום הריגשי-מחקר מעקב. דו"ח מחקר. תל אביב: מכון מופת. (לא מוצאת את הפרסום הזה בשום מקום)

8. שמידע, מ' (1979). חינוך חברתי בבית הספר העל יסודי. תל אביב: אחיאסף. (000081527) (חינוך 371.8 שמי.)

9. שפירא, ר' (1986). תנועות הנוער, המתנ"ס והסדנא כגורמים בעיר פיתוח. עיונים בחינוך, 43/44, 119-135. (000391941)

10.גרופר, ע' (1999). הדגם הרצוי למחנך פנימייה מקצועני בישראל. מפגש-לעבודה חינוכית-סוציאלית, 12-13, 11-27. (000575946)

11.*פסטרנק, ר' (2002). פרקים בסוציולוגיה של החינוך. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. (כרך ב' יחידה 4' עמ' 269 -316). (000586287) (חינוך 306.43 פסט)

12.רומי, ש' ולב, מ' (2003). ידע, רגשות ועמדות של בני נוער ישראלים כלפי השואה: שינויים בעקבות המסע לפולין. מגמות, מב(2), 219-239. (000568367)

 

ד. ביבליוגרפיה נוספת:

1. רומי, ש' (2009). החינוך הבלתי פורמלי: בין מיסוד לארעיות מובנית. ירחון מכון מופ"ת, 37, 18-21. (001177273)

2. סילברמן-קלר, ד' (2008). קווים לתהליכי פרופסיונאליזציה בתחום החינוך הבלתי פורמלי. דפים, 45, 90-113. (001146481)

ה. ביבליוגרפיה נוספת:

1. Romi, S., & Schmida, M. (2009). Non formal education: A major educational force in the postmodern era. Cambridge Journal of Education, 39(2), 257-273. (001180648)