ד"ר משעל נירה 77-880-01 שפה וחשיבה

 

 

שם ומספר הקורס:  שפה וחשיבה  77-880-01

ד"ר נירה משעל

 

סוג הקורס: סמינר

שנת לימודים:     תשע"ד           סמסטר:     שנתי          היקף שעות:  2 ש"ש

 אתר הקורס באינטרנט:          

 

 

•א.      מטרות הקורס:

המטרה העיקרית היא של הסמינר היא התנסות בכל שלבי עבודת המחקר לרבות הכתיבה. המטרות המפורטות הן: להכשיר את הסטודנטים לנסח שאלות מחקר, השערות, לאסוף נתונים מהשטח (ע"י שאלונים או ניסוי הצנהגותי), לנתח אותם סטטיסטית, לבחון האם ההשערה הוכחה או הופרכה, ולכתוב כתיבה אקדמאית נכונה בפורמט של מאמר.

 

 

  • ב. תוכן הסמינר נושאים:

 

בכל שנה משתנים נושאי המחקר. בשנה זו הסטודנטים הבאים מחינוך מיוחד יוכלו לקחת חלק במחקר רחב יותר. הסטודנט ייבחר נושא מתוך שלשה נושאים עיקריים: 1) תכנית התערבות לשיפור הבנת האירוניות בבוגרים עם אוטיזם. הסטודנטים ייפגשו לחמישה מפגשים בהם יעבירו תכנית מובנית להבנת אירוניות. 2) הבנה והפקה של שפה מטפורית בקרב ילדים עם אוטיזם ולקויי למידה. הסטודנט ילמד להעביר שאלוני רקע ואת שאלוני המחקר. 3) עיבוד המיספרי של ביטויים חיוביים ושליליים. הסטודנט יעביר ניסוי התנהגותי מול מחשב וילמד לנתח את הנתונים.   

 

 

    מהלך השיעורים:

 

מפגשים כיתתיים ואישיים.

 

    תכנית הוראה מפורטת לכל השיעורים: (רשימה או טבלה כדוגמת המצ"ב)

 

שני המפגשים הראשונים יוקדשו להצגת נושאי המחקר. הסטודנטים יתחלקו לזוגות ויבחרו נושא. במהלך הסמסטר פגישות אישיות למעקב אחרי בחירת הנושא וניסוח שאלות והשערות המחקר. במפגש יציגו הסטודנטים 10 מאמרים לפחות שמצאו בנושא שבו בחרו. הנחייה לחיפוש מאמרים במאגרי מידע . הסטודנטים יונחו כיצד לכתוב נכון אקדמאית את העבודה במפגש כיתתי. בתום הסמסטר הראשון יגישו הסטודנטים את הרקע התיאורטי של העבודה. המרצה תבדוק את הרקע התיאורטי ותחזיר הערות מפורטות. הסטודנטים יוכלו לתקן את העבודה בהתאם להערות בעת ההגשה הסופית.

 הסטודנטים ייאספו נתונים במהלך הסמסטר השני או בחופשה. הסטודנטים ייפגשו עם המנחה המתאים בכדי שיסביר על אופן העברת השאלונים וקידודם. מפגש כיתתי נוסף יוקדש להכנה לניתוחים הסטטיסטיים. יחד עם היועץ הסטטיסטי ננתח את הנתונים במעבדת מחשבים. הסטודנטים יונחו כיצד לדווח נכון על התוצאות. מפגשים אישיים נוספים יעקבו אחת ההתקדמות בשלבי המחקר השונים. בשעורים האחרונים כל זוג יציג את עיקר הממצאים של המחקר אחרי שנותחו.

 

•ג.       חובות הקורס:

 

הגשת שאלת המחקר והשערותיו ועשרה מאמרים לפחות שנמצאו מתאימים לנושא.

הגשת מבוא בסיום סמסטר א.

נוכחות חובה במפגשים כיתתיים. חובה על הסטודנטים לתאם עם המרצה פגישות אישיות במהלך כל סמסטר.

הצגת התוצאות המנותחות בסיום השנה במליאת הכיתה.

הגשת העבודה הסמינריונית בהתאם לכללי ה APA .

 

     דרישות קדם:

אין

 

 חובות / דרישות / מטלות:

 

השתתפות חובה במפגשים הכיתתיים . עמידה בלוחות הזמנים כפי שיוצג בתחילת כל סמסטר (לדוגמה, הגשת המבוא).

 

 מרכיבי הציון הסופי (ציון מספרי / ציון עובר):

 

 

ד. ביבליוגרפיה:

Berman, R. A., & Ravid, D. (2010). Interpretation and recall of proverbs in three school-age populations. First Language, 30, 155-173. (001197810)

Lee, R.F., & Kamhi, A.G. (1990). Metaphoric competence in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 23, 476-482. (001197782)

Mashal, N., & Kasirer, A. (2011). Thinking maps enhance metaphoric competence in children with autism and learning disabilities. Research in Developmental Disabilities 32, 2045-2054. (2357919)

Mashal, N., & Kasirer, A. (2012). Principal component analysis study of visual and verbal metaphoric comprehension in children with autism and learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 33, 274-282. (2357920)

Rundblad, G., & Annaz, D. (2010). The atypical development of metaphor and metonymy comprehension in children with autism. Autism, 14, 29-46. (001197676)

 

 

 

 

     ספרי הלימוד (textbooks) וספרי עזר נוספים:

אין

 

 חומר מחייב למבחנים:

לא רלוונטי